Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-07@09:17:21 GMT

محتکران و سوداگران مسکن نقره داغ شده اند

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۲۷۶۹۹

کارشناس مسکن: سوداگران و محتکران مسکن برای کسب سودی که انتظار داشتند حداقل باید 10 سال صبر کنند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، این سخن را مهیار دوستی کارشناس ارشد اقتصادی در نشستی علمی با حضور کارشناسان مسکن و شهرسازی گفت.   دکتر دوستی افزود: تورم بخش مسکن در 2 سال اخیر و در پی افزایش ناگهانی نرخ ارز آنقدر زیاد بوده که حداقل تا 10 سال رکود سنگین و طولانی مدت را بر بازار مسکن حاکم خواهد کرد، زیرا با ادامه این شرایط حداقل 10 سال طول می کشد تا قدرت خرید مردم با این مقدار افزایش همخوانی پیدا کند و باید گفت سودگران و محتکرانی که به امید سود نجومی به این بخش هجوم آورده اند و خانه ذخیره کرده اند، نقره داغ شده اند و حالا حالا باید منتظر بازگشت و عایدی سرمایه شان باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این افراد هم به خودشان ضرر زده اند هم به تمامیت اقتصاد کشور.   این کارشناس اقتصادی با بیان این که به هیچ وجه موافق رکود نیست گفت: رونق اقتصاد کشور به رونق بازار مسکن وابسته است، وقتی چرخ معاملات املاک بچرخد، دهها شغل و صنعت مرتبط با آن نیز رونق خواهد گرفت، منتها شرط خروج از رکود افزایش واقعی و متناسب درآمد مصرف کنندگان مسکن (افزایش 300 درصدی دستمزدها و درآمدها) و نیز کاهش قیمت مسکن به نرخ غیرسوداگرانه و منطقی است.   دوستی  شکستن 100 درصدی قیمت های مسکن را دور از انتظار ندانست و افزود: تردیدی ندارم که با ادامه وضع موجود قیمت مسکن به مرور کاهش قابل ملاحظه  و 100 درصدی خواهد داشت.    او تنها راه مهار سوداگران و محتکران مسکن را وضع مالیات‌های سنگین تنظیمی مسکن دانست و گفت: بهترین ابزار‌ها برای مقابله با سوداگری، یکی تولید و عرضه مستمر و پایدار مسکن و نیز استفاده از مالیات‌های سنگین و تنظیمی است.   این کارشناس افزود: اخذ این مالیات‌ها از جمله مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند سرمایه و نقدینگی موجود در بازار را از سمت بازار غیر مولد، وارد بخش تولید مسکن کرده و در نهایت به صاحب‌خانه شدن مردم کمک کند. منتهی مسکن استاندارد و بادوام نه مسکنی که بعد از 20 سال مخروبه می شود.

دوستی گفت: باید در کنار همه اقدامات، مانند سابق زمین رایگان در اختیار تعاونی های کارگری و کارمندی قرار بگیرد و با آمارگیری و شناخت دقیق افراد فاقد مسکن، تحت نظر دولت برای این قشر از جامعه هدف مسکن استاندارد و دلخواهشان ساخته شود و الا واگذاری زمین به انبوسازان ممکن است باز به سوداگری ها دامن بزند.   این کارشناس یکی از مشکلات ساخت و سازها را بی توجهی به بازار تقاضا و سلیقه خریداران ذکر کرد و گفت: سازندگان مسکن بی توجه به تقاضای مصرف کنندگان و سلیقه و خواست آنها اقدام به ساخت و ساز می کنند در حالی که بسیاری از خانوارها علاقه ای به سکونت در مجتمع های شلوغ و پر واحد یا آپارتمان های بسیار بزرگ و شیک ( بالای 180 متر) یا خیلی کوچک(زیر 90 متر) با توجه به بودجه و توان مالیشان ندارند.  

منبع: شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۲۷۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش محسوس دما در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، کارشناس اداره کل هواشناسی مازندران گفت: از امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ جو استان پایدار است و شاهد افزایش محسوس دما در مازندران خواهیم بود.


فرجی افزود: پیش بینی می‌شود از بعدازظهر فردا دوشنبه ۱۷ اردیبهشت از سمت غرب استان افزایش ابر را داشته باشیم و فرداشب در ارتفاعات غرب استان شرایط برای رگبار‌های پراکنده فراهم است.


وی تصریح کرد: روز‌های سه شنبه و چهارشنبه ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت آسمان کل استان مازندران نیمه ابری همراه با رگبار پراکنده و روند کاهشی دما خواهد بود.

کارشناس اداره کل هواشناسی مازندران گفت: گذر چهارشنبه تا جمعه شاهد بارش‌های بیشتر در استان خواهیم بود که احتمالا" آبگرفتگی موقتی معابر را استان داشته باشیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۲۹۶ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ با ۶ میلیارد در منطقه ۲۱ ملک بخرید+ جدول
  • پایانی بر اجاره بهای بی‌حساب و کتاب مسکن
  • تعزیرات گران‌فروشان بازار ‌زنجان را نقره داغ کرد
  • افزایش محسوس دما در مازندران
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهر‌های جدید
  • سامانه خودنویس آرامش را به بازار اجاره مسکن تزریق کرد
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟