Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@20:57:40 GMT

بررسي گام سوم کاهش تعهدات هسته اي

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۲۸۰۷۱

بررسي گام سوم کاهش تعهدات هسته اي

خبرگزاری آریا- سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: برداشتن گام سوم، حق ایران در تعهدات برجام است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، سید حسین نقوی حسینی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به بیانات شب گذشته رئیس جمهور درباره برداشتن گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران افزود: ما در چارچوب برجام گام برداشتیم و حق داریم در چنین شرایطی تعهدات مان را کاهش دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: تا این لحظه جمهوری اسلامی 3 گام را برداشته و 2 گام عملیاتی شده است و در میان آن 2 گام، اروپایی‌ها بسیار تلاش کردند با رایزنی و گفتگو‌های متعدد، ایران را دوباره به گفتگوی منتهی به توافق جدید نزدیک کنند، اما ما اقدام عملی از سمت اروپایی‌ها ندیدیم لذا امروز دیگر بی اعتمادی به اروپایی‌ها از جنس بی اعتمادی به امریکایی هاست.
آقای نقوی حسینی تصریح کرد: اروپایی‌ها پیش‌تر هم بحث SPV یا همان سازکار ویژه مالی را مطرح کردند و قصد برقراری کانال مالی و مبادلات و ... را داشتند، اما نهایتا چیزی از این بحث در نیامد، پس از آن هم اینستکس را مطرح کردند، ولی این طرح هم 8 ماه وقت گرفت و گستره این طرح هم نهایتا منتهی به غذا و دارو شد که همان هم عملیاتی نشد بنابراین جمهوری اسلامی ایران حق دارد سیاست کاهش تعهداتش را پیش بگیرد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار می‌رفت گام سوم، محکم‌تر از این باشد، زیرا پس از این همه بدعهدی، توقعات بیشتری می‌رفت، اما باید منتظر مطرح شدن جزئیات آن بود.
آقای مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی در سوی دیگر استودیو درباره صحبت‌های دیشب رئیس جمهور درباره گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران گفت: آنچه مطرح شده کلیات است و باید پس از اجرایی شدن این گام، از جزئیات آن مطلع شد.
وی افزود: اگر نگاه تاریخی به موضوع داشته باشیم این گام، بسیار مهم خواهد بود و اثرات بلند و راهبردی خواهد گذاشت. ما از آینده و طول عمر برجام خبر نداریم، اما بر فرض اینکه برجام بلند مدت می‌بود، در بحث تحقیق و توسعه یا همان R&D پس از هشت و نیم سال با یک برنامه هسته‌ای اوراق روبرو بودیم که شروع کردن آن اساسا بی ارزش بود.
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح گرد: این در حالیست که به ما اجازه شروع تحقیق و توسعه داده می‌شد. غربی‌ها با علم به این موضوع، تحقیقات و تمرکز فوق العاده‌ای انجام دادند تا تحقیق و توسعه ایران به جایی نرسد و رشد نکند به این خاطر در حال حاضر ما با تحقیق و توسعه (R&D) صفر مواجه هستیم.
وی ادامه داد: براساس صحبت‌های رئیس جمهور، اگر ماشین‌های نسل جدید برای سانتریفیوژ نصب گردد و اقدام ایران شروع شود، ما در آستانه جهشی فوق العاده قرار خواهیم گرفت پس برداشتن گام سوم از این رو اهمیت بالایی خواهد داشت.
آقای نقوی حسینی درباره گفته‌های غربی‌ها هم گفت: پیش بینی ما هم همین بود که امریکایی‌ها همکاری نمی‌کنند و به دنبال توافق نیستند، زیرا هنوز باورشان اعمال فشار بر ایران و نشاندن ما پای میز مذاکره جدید است. توافق جدید با ایران یکی از قول‌هایی است که ترامپ به مردم داده است و باید تا اسفند ماه به آن‌ها عمل کند به این منظور احتمالا امریکایی‌ها تن به پیشنهاد اروپایی‌ها نمی‌دهد گرچه اروپایی‌ها پشت پرده با امریکا توافقاتی دارند و به دنبال نشاندن ایران پای میز مذاکرات جدید هستند.
آقای محمدی درباره ایفای نقش اروپا پس از برداشتن گام سوم از سوی ایران گفت: اروپایی‌ها توان عمل کردن به تعهدات برجامی خود را ندارند و بیشتر پایبند به توافق شان با امریکا هستند تا ایران را پای میز مذاکرات جدید بنشانند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره احتمال مذاکره ترامپ با همتای ایرانی اش گفت: مگر مشکل ما گفتگوی با امریکا، مذاکره یا عکس گرفتن رئیس جمهور روحانی و ترامپ است؟! امریکایی‌ها راهبرد غلطی دارند و مادام که این راهبرد را تغییر ندهند مشکلی حل نخواهد شد.
سید حسین نقوی حسینی با اشاره به بیانات رهبری درباره مذاکره با امریکا افزود: هیچ ایرانی غیرتمند و عاقلی با دولت کنونی امریکا مذاکره نمی‌کند، چون مذاکره با این دولت سم است و تا زمانی که امریکا راهبردش را تغییر ندهد هرگونه مذاکره‌ای به نفع ما نخواهد بود و تبعات مضاعفی برای ما خواهد داشت.
آقای محمدی کارشناس مسائل سیاسی نیز با پرداختن به صحبت‌های امروز ترامپ درباره نیاز نداشتن به واسطه برای مذاکره با ایران گفت: صحبت‌های ترامپ نشان می‌دهد برای طرف امریکایی کلیدی‌تر از اینکه درباره برجام چه اتفاقی خواهد افتاد کشاندن ایران پای میز مذاکره است.
وی تصریح کرد: فرانسه و اروپایی‌ها هم در یک سال گذشته کاری جز دلالی برای این مذاکره نکرده اند و علت اهمیت بالای این مذاکره برای امریکایی‌ها این است که ایران را بشکنند، زیرا ایران به دیگر کشور‌ها هم می‌آموزد که چطور می‌شود جلوی امریکا ایستاد و پیروز شد. تازه اینجا پایان داستان نیست بلکه سازماندهی دوباره خاورمیانه با مدیریت اسرائیل هدف اصلی امریکایی هاست.
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: دولت فعلی امریکا گماشته اسرائیل است و علاوه بر این‌ها در مذاکره با ایران، تحریمی برداشته نخواهد شد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، همچنین نگاه دولت به شرایط فعلی را غیر راهبردی و نگاهی مقطعی عنوان کرد و افزود: در برجام هم از این نوع نگاه دولت ضربه خورده ایم، زیرا فقط می‌خواستیم مقطعی مشکلات برداشته شود. انتظار ما از دولت اینست که عمیق‌تر و راهبردی‌تر و متناسب‌تر با آنچه که عظمت و عزت جمهوری اسلامی است با موضوع مذاکرات برخورد کند.
آقای نقوی حسینی گفت: چکیده صحبت‌های آقای ظریف در نشست‌های اخیر این بود که امیدی به اجرا شدن همین خرده شدن مذاکرات هم وجود ندارد.
آقای محمدی درباره خصوصیات پیشنهاد مطلوب به ایران افزود: ویژگی نخست پیشنهاد به ایران بهتر است این باشد که همه تحریم‌ها لغو گردد نه اینکه نخست مذاکره کنیم و در آخر مذاکرات، تحریم‌ها لغو شود. دومین ویژگی پیشنهاد مطلوب در شرایط فعلی، می‌تواند این باشد که موضوع در حوزه هسته‌ای محدود نگهداشته شود و ویژگی سوم هم می‌تواند جبران خسارت‌های ایران از جانب امریکا باشد، زیرا در مدت یک و نیم سال از خروج امریکا از برجام، به ایران خسارت‌های سختی وارد شد و نهایتاََ هر توافقی با اروپایی‌ها درباره برجام نباید مانع پاسخ مستقل ایران به اقدامات خصمانه امریکا باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بررسی گام سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۲۸۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی که برای شرکت در پنجمین مجمع بانک توسعه اسلامی به ریاض سفر کرده است در گفتگویی اظهار کرد: امسال پنجمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد مالی کشور‌های مسلمان است.

وی ادامه داد: ۵۷ کشور مسلمان عضو از تسهیلاتی که این بانک برای پروژه‌های زیرساختی انرژی آموزش بهداشت و سلامت تزریق می‌کند استفاده می‌کنند، ما هم در ایران به عنوان یکی از سه سهامدار بزرگ که از ابتدا نقش آفرین بودیم در پنجاهمین سالگرد مجمع عمومی بانک در ریاض شرکت فعالانه داشتیم.

خاندوزی گفت: در این اجلاس هم بخش خصوصی کشور مشارکت وسیعی داشت، هم نمایندگان بخش‌های دولتی، وزارت اقتصاد و سایر وزارتخانه‌های ذیربط در این دوره حضور فعال دارند.

وی تاکید کرد: تنها نهادی که علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا همچنان در تامین مالی پروژه‌ها از اعتبارات بین‌المللی به طرح‌های عمرانی کشور کمک می‌کند، بانک توسعه اسلامی است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: ما امروز ۱۱ طرح مهم در استان‌های مختلف داریم که تامین مالی آنها به صورت ارزی توسط بانک توسعه اسلامی انجام می‌شود.

وی گفت: در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ مشکلاتی در نظام بازپرداخت ایران وجود داشت که موجب توقف عمرانی جمهوری اسلامی ایران شده بود؛ دولت سیزدهم با اهتمام جدی این موانع و مشکلات را برطرف کرد و مجدداً شاهد این هستیم که تزریق به پروژه‌های ایران از سوی بانک توسعه اسلامی آغاز شده است.

خاندوزی اظهار کرد: در مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی غیر از اینکه صورت‌های مالی بانک به تصویب می‌رسد، خط مشی سال آینده بانک توسعه اسلامی نیز توسط وزرای قتصاد عضو تعیین می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهاد ایران که در این نشست مطرح خواهد شد، گفت: یک پیشنهاد مهم پنجره تامین مالی ترجیحی است که با نرخ‌های ترجیحی و حمایتی بتواند از طرح‌ها در کشور‌هایی که نیاز به پروژه‌های حمایتی دارند استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را برای تاسیس این پنجره تامین مالی ترجیحی ارائه داده است و امیدواریم مصوب شود.

خاندوزی خبر داد: یکی از نکاتی که در دستور کار مذاکرات ما با بانک توسعه اسلامی است؛ اضافه کردن سه پروژه مهم حوزه بهداشتی درمانی و دانش بنیان کشور به ۱۱ پروژه‌ای است که قبلاً تامین مالی آنها توسط بانک توسعه اسلامی انجام شد.

وی تاکید کرد: در حاشیه اجلاس سالانه جلساتی با وزرای اقتصادی کشور‌های عضو به خصوص کشور‌های هدف که نقش پررنگ تری در تعاملات اقتصادی ما دارند به ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقابه صورت دوجانبه تنظیم کرده‌ایم؛ البته دیدار مفصلی با همتای سعودی خود خواهم داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • مذاکره با برزیل برای برگزاری دیدار تدارکاتی با فوتسال ایران
  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان