Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@20:13:04 GMT

هشدار اتحادیه اروپا به ایران برای بازگشت به برجام شد

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۲۸۷۵۴

هشدار اتحادیه اروپا به ایران برای بازگشت به برجام شد

یکی از سخنگویان فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۱۴ شهریور (۵ سپتامبر) از ایران خواست از برداشتن گام جدید در کاهش تعهدات هسته‌ای خود منصرف شده و به توافق برجام بازگردد.سخنگوی موگرینی گفت، این گام ایران با توافق برجام "سازگار" نیست و از تهران خواست از این اقدام منصرف شده و از دست زدن به اقدام‌های بعدی و تضعیف‌کننده توافق هسته‌ای خودداری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای با ایران متعهد و به حفظ آن علاقمند است، اما نتوانسته ایالات متحده را به تغییر سیاست در راستای حفظ برجام جلب کند. دولت دونالد ترامپ در ماه مه ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد.

آغاز گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران را حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز گذشته (چهارشنبه ۱۳ شهریور) اعلام کرد. او درباره جزئیات گام سوم گفت: «سازمان انرژی اتمی موظف است در زمینه تحقیق و توسعه هر آنچه نیاز فنی کشور است را از روز جمعه آغاز کند و تمام تعهداتی که در این زمینه در برجام وجود داشته است را کنار بگذارد.»

روحانی افزود: «از [جمعه ۱۵ شهریور]ما شاهد گسترش در تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفیوژ‌ها و سانتریفیوژ‌های جدید و هر آنچه برای غنی سازی نیاز داریم خواهیم بود. همچنین شاهد سرعت عمل در این زمینه خواهیم بود.»

موضوع "تحقیق و توسعه" یکی از مباحث طولانی در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ بود. هدف مذاکرات این بود که به گفته حسن روحانی تعیین شود که ایران از سال نخست آغاز اجرای برجام (۲۰۱۵) تا سال دهم (۲۰۲۵) در زمینه تحقیق و توسعه در حوزه هسته‌ای چگونه عمل خواهد کرد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: اتحادیه اروپا برجام توافق هسته ای مناقشه آمریکا و ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۲۸۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه

رئیس جمهوری فرانسه امروز (یکشنبه) طی سخنانی از آمادگی کشور خود برای گفت وگو با دیگر کشورهای اروپایی درباره استفاده از سلاح هسته‌ای علیه روسیه خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از پولیتیکو نوشت: «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه طی سخنانی از آمادگی کشورش برای استفاده از کلاهک‌های هسته‌ای به عنوان بخشی از «دفاع معتبر اروپا» در برابر تهدیدات روسیه خبر داد و گفت که تمایل دارد درباره این موضوع با دیگر کشورهای اروپایی تبادل نظر کند.

مکرون طی مصاحبه‌ای گفت که شخصاً علاقمند مطرح کردن موضوع استفاده از سلاح‌های دوربرد، هسته‌ای و سامانه‌های دفاع موشکی با آن کشورهای اروپایی هست که سلاح‌های هسته‌ای آمریکا را در کشورهای خود مستقر کرده‌اند.

وی افزود: فرانسه موضع خود را حفظ خواهد کرد اما آماده است تا در دفاع از خاک اروپا بیشتر مشارکت کند. فرانسه که حدود ۳۰۰ کلاهک هسته ای دارد، تنها قدرت هسته ای اتحادیه اروپا است.

رئیس‌جمهوری فرانسه در هفته‌های اخیر موضع شدیدتری را علیه روسیه اتخاذ کرده است و این اولین بار نیست که استفاده از سلاح‌های هسته‌ای فرانسه را برای دفاع اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌کند. مکرون اولین بار در سال ۲۰۲۰ به این اقدام احتمالی اشاره کرده بود.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • بورل: رویارویی هسته‌ای به یک احتمال واقعی تبدیل شده است
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی
  • بازگشت مربی جنجالی: توافق سه ساله با ناپولی
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
  • آصفری: بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی نتیجه سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است
  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران + جزئیات