Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-03@22:35:07 GMT

یادی از یک حماسه

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۰۱۸۱

یادی از یک حماسه

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، شب گذشته ۱۴ شهریور، رودگاه بیرجند با حضور استاندار خراسان جنوبی، فرزند سردار شهید محمود کاوه و مسئولان استانی به نام فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه نامگذاری شد.

سردار شهید محمود کاوه یکم خرداد ۱۳۴۰ به دنیا آمد و ۱۱ شهریور ۱۳۶۵ در عملیات کربلای دو در منطقه حاج عمران به شهادت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاوه یکی از جوانترین فرماندهانی است که هدایت جنگ ایران و عراق را به عهده گرفتند. روزی که جنگ آغاز شد او یک جوان ۱۹ ساله بود اما ۳ سال بعد فرماندهی تیپ ویژه شهدا را بر عهده گرفت. تیپی که از کلیدی‌ترین یگانهای سپاه بود. موفقیت‌ها و انجام عملیات خارق‌العاده توسط این تیپ با فرماندهی کاوه باعث شد که به لشکر ویژه ارتقاء یابد.

حال پس از این همه سال اما هنوز دلاوری‌های مردانی بزرگ چون او از خاطر نرفته و برای پاسداشت بزرگی‌ها، فرودگاه بین المللی بیرجند با نام این شهید بزرگوار مزین شد.

ناصر خوش خبر، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی، در این مراسم، اظهار کرد: در دوران بوش، انقلاب اسلامی ما را منبع شرارت اعلام و برنامه‌هایی را برای مبارزه با انقلاب تدوین کردند.

وی بیان کرد: حمله به افغانستان و عراق از جمله این برنامه‌ها بود که به یُمن پایدار ایثارگران و جانبازان و شهدای ما نقشه‌های انها نقش برآب شد.

وی افزود: در دوره اوباما بحث هسته‌ایی مطرح شد و آمریکا در راستای رسیدن به اهدافش در منطقه، تحریم‌های زیادی برای ملت ما ترسیم کرد که با رهنمود‌های رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران
بی اثر ماند.

خوش خبر گفت: در دولت فعلی آمریکه نیز، ترامپ به تعهدات بین المللی پشت پا زد تا چالش‌های جدیدی برای نظام اسلامی بوجود بیارد که یکی از آنها ایجاد تفرقه در بدنه نظام اسلامی و جداسازی مردم از مسئولین بود که با تدبیر رهبری و مسئولین به اهداف خود نرسید.

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌جنوبی بیان کرد: همه این توفیق‌ها نشان دهنده این است که فرهنگ شهادت و شهادت‌طلبی در بدنه جامعه وجود دارد.

محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی، چندی پیش در نشست شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت استان گفت: روزهای اول مسئولیتم در استان فکر می‌کردم کاوه از شهدای خراسان رضوی است.

وی ادامه داد: باید یادواره شهید کاوه در خراسان‌جنوبی با تمام توان و بسیج دستگاه‌های اجرایی برگزار شود، همچنین باید المان شهید کاوه در بیهود شهرستان قاینات نصب شود.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته فرودگاه بیرجند شهریور امسال به فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند تغییر نام می‌دهد.

شهید کاوه در ۱۰ شهریور ۱۳۶۵ در منطقه عمومی حاج عمران بر روی قله ۲۵۱۹ حاج‌عمران بر اثر اصابت ترکش خمپاره و درسن ۲۵ سالگی کشته شد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا خراسان جنوبی اجتماعی شهید کاوه فرودگاه بیرجند قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۰۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری

به گزارش خبرنگار مهر، علی صالحی صبح پنج شنبه به خبرنگاران بیان کرد: جمعی از طلاب خواهر حوزه‌های علمیه بیرجند و خوسف از ظرفیت‌های گردشگری خوسف بازدید کردند.

رئیس میراث فرهنگی خوسف گفت: این کاروان ۷۵ نفره در سفر یک روزه به این شهرستان از منظر و بافت ۵۰۰ هکتاری فرهنگی تاریخی خوسف، آرامگاه ابن حسام، مزارع کشاورزی، خانه‌های تاریخی دکتر شکوهی و میرزا جعفر، مسجد جامع و دریاچه طبیعی گواب این شهر دیدن کردند.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف افزود: تبیین شاخص‌های مختلف معماری اسلامی، انتقال فرهنگ و هنر منطقه، اهمیت میراث تاریخی و کهن و حفظ و نگهداشت آن از جمله اهداف تورهای گردشگری یک روزه است.

وی گفت: شهر خوسف در ۳۶ کیلومتری غرب بیرجند و در حاشیه کویر لوت قرار گرفته است و به دلیل وجود کتیبه‌های تاریخی کال جنگال در نزدیکی خوسف و وجود محوطه‌های قبل از اسلامی، نشان از قدمت این شهرستان در این دوران دارد.

صالحی افزود: در دوران اسلامی، اوّل بار جیهَانی در اَشکال العالم از خوسف نام برده و می‌نویسد: «شهری خُرد است و در آن بُستان‌های بسیار و زراعت همراه است و عمارت فراوان و آب‌های بسیار.»

وی گفت: حمدالله مستوفی اولین کسی است که در سال ۷۴۰ ه. ق در نُزهه القلوب نام کنونی خوسف را آورده و درباره آن چنین می‌گوید: «خوسف شهر کوچکی است و چند موضع توابع دارد و آب آن از رودخانه باشد و دیه‌ها را آب از کاریز باشد و در آنجا همه نوع محصولی حاصل آید.»

مسئول میراث فرهنگی خوسف گفت: حافظ اَبرو در مورد تعداد دهات، مزارع و موقعیت شهر خوسف چنین نوشته: «بیست قریه و صد مزرعه از توابع خوسف است که بر کنار بیابان است و بر آن طرف بیابان، حدود کرمان است. خَبیص از نواحی آن است و آن را بیابان لوت خوانند و در تابستان از آن موضع نمی‌توان گذشت.

صالحی یادآور شد: بافت تاریخی خوسف که از دوران صفویه به بعد شکل گرفته، نشان از پیشینه عظیم معماری در این شهر دارد. بیشتر آثار معماری فعلی شهر متعلق به دوره صفوی تا قاجار است.

کد خبر 6094885

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین رسالت استادان جهاد تبیین است
  • با استقرار دولت سیزدهم، توجه ویژه‌ای به جامعه کارگری شد
  • انقلاب اسلامی پایگاه حفظ دین اسلام است
  • هم اندیشی برای تولید آثاری فاخر و در خور دو هزار شهید استان
  • آغاز تبلیغات انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در خراسان جنوبی آغاز شد
  • دیدار ۴۰ معلم از خراسان جنوبی با رهبر معظم انقلاب اسلامی
  • آشنایی با نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند
  • راهیابی فیلم کوتاه مدرسه آنالوگ به جشنواره بین‌المللی رشد