Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-05@19:54:45 GMT

بازتاب رسانه‌ای حضور «متری شیش و نیم» در ونیز

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۱۶۲۱

صراط:

«متری شیش و نیم»، دومین فیلم سعید روستایی به ونیز رفت. می‌گویند از شانس‌های جایزه است. اما این حضور در رسانه‌های خارجی بازتاب بسیار کمی دارد.

به گزارش خبرآنلاین فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» به هفتاد و ششمین دوره جشنواره فیلم ونیز رفته است و ما در ایران با هیجان اخبار حضورش را دنبال می‌کنیم و بی‌صبرانه منتظریم در روز پایانی با دستی پر از افق‌های ونیز به ایران برگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دومین فیلم بلند سعید روستایی که ترکیب آشنای بازیگرانش تقریبا همانی است که در «ابد و یک روز» کارشان را به بهترین شکل انجام دادند، در گیشه موفق بود و جمعیت زیادی را هم به سینما کشاند. «متری شیش و نیم» حال نگاه به بازارهای جهانی دارد و فروش خوب در کشورهای صاحب سبک و مدعی در سینما. بدون شک یکی از عوامل رسیدن به این رویا، خوب دیده شدن در رسانه‌های آن کشورها است.

«افق‌های ونیز»‌ و یادآوری خاطره‌ای خوش

افق‌های ونیز که از سال ۲۰۰۴ با هدف قرار دادن ترندهای تازه در دنیای سینما آغاز به‌کار کرد ، موازی با رقابت اصلی در جشنواره اصلی ونیز برگزار می‌شود.

افق‌های ونیز برای هرکه ناآشنا باشد برای نوید محمدزاده و هواداران دو آتشه‌ این بازیگر کاملا آشنا است. همین دو سال پیش نوید محمدزاده و وحید جلیلوند با دو جایزه در این بخش درخشیدند و بهترین بازیگر و بهترین کارگردان افق‌های ونیز شدند.

حالا دیگر نوید محمدزاده در این جشنواره نامی آشنا است که پیش از این برای بازی در «بدون تاریخ، بدون امضا» جایزه‌ای به خانه برده است.

سکوت رسانه‌ها درباره نمایش «متری شیش و نیم» در ونیز

از روزی که «متری شیش و نیم» به ونیز رفت تا امروز که چند روزی از نخستین نمایشش در جشنواره می‌گذرد و به روز اهدای جوایز نزدیک شده‌ایم، تقریبا خبری یا نقدی درباره این فیلم در نشریات معتبر سینمایی یا بخش هنری دیگر نشریات معتبر منتشر نشده است.

شاید جوایز دو سال پیش «بدون تاریخ، بدون امضا» توقع ما را بالا برده است. یا شاید حضور پیمان معادی به عنوان چهره‌ای شناخته‌شده در سینما این انتظار را ایجاد کرده است که این رسانه‌ها به فیلم «متری شیش و نیم» بپردازند. اما توقع این است که غیر از نقد چند ماه پیش دبورا یانگ در هالیوودریپورتر که اتفاقا دید مثبتی به فیلم داشت، از دیگر منتقدان سینمایی هم نقدی، نظری درباره این فیلم بخوانیم یا بشنویم.

به هر روی بازتاب نمایش «متری شیش و نیم» در جشنواره ونیز آنقدر کم بوده که رسانه‌های ایرانی حاضر در جشنواره با دقت حتی کوچکترین نظری در این باره را در شبکه‌های اجتماعی صید کنند، یا حتی همان یک نقد دبورا یانگ را بازخوانی کنند تا خوراک خبری خروجی‌شان شود.

البته شاید «متری شیش و نیم» با بردن جایزه بتواند توجه رسانه‌های خارجی را به خود جلب کند و از این بازتاب رسانه‌ای هنگام اکران این فیلم در کشورهای خارجی کمک بگیرد و البته در عین حال نام یک فیلمساز جوان ایرانی به جمع چهره‌های بین‌المللی شناخته شده سینمای کشور اضافه کند.

حضور پرزرق و برق بزرگان سینما

شاید یکی از دلایل کمتر دیده شدن فیلم‌هایی مثل «متری شیش و نیم» در ونیز را باید در سرگرم شدن رسانه‌های معتبر به فیلم‌های مطرح و پرزرق و برق بخش اصلی رقابت ونیز دید.

جشنواره فیلم ونیز که سال‌ها است به عنوان معیاری برای پیش‌بینی برندگان اسکار مطرح شده، امسال میزبان هالیوودی‌های پر سر و صدا و تحسین‌شده‌ای مثل «جوکر» با بازی درخشان واکین فینیکس و «داستان ازدواج» بود.

در عین حال در همین بخش فیلم‌های مهمی از کارگردانانی مثل رومن پولانسکی روی پرده رفت که به خودی خود آنقدر جنجال به همراه داشت که نگاه رسانه‌ها را به خود معطوف کند.

پایان ونیز و نقدهایی که می‌توانست مفید باشد

شنبه ۱۶ شهریور برابر با هفتم سپتامبر مراسم اختتامیه هفتاد و ششمین دوره جشنواره ونیز برگزار می‌شود و در همین مراسم برگزیدگان بخش افق‌ها معرفی می‌شوند.

یکی از خوبی‌های بازتاب نمایش فیلم در رسانه‌های خارجی و انتشار نقدهای سینمایی درباره آن می‌توانست این باشد که معیاری به ما بدهد تا درباره نتایج این رقابت گمانه‌زنی کنیم. البته که هیچ‌گاه نمی‌توان به آن‌ها نقد و نظرها اطمینان صد در صدی داشت که تصمیم‌گیرنده نهایی هیات داوری است. اما همان‌ها گاهی اوقات حتی می‌توانند بر نظر داوران هم تاثیر مثبت یا منفی بگذارند.

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۱۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، ترویج تئاتر دینی و مذهبی، تکریم پیر غلامان، صیانت از نمایش‌های بومی و ملی، تأثیر عاشورا بر فرهنگ اسلامی ایرانی، ترویج روحیه مقاومت، ترویج نهضت قیام حسینی، تأثیر عاشورا بر سایر ملل و ادیان، تکریم حجاب و عفاف عاشورایی از ️اهداف است.

این سوگواره در بخش‌های صحنه‌ای، میدانی و تعزیه، نقالی و پرده خوانی (کودکان و بزرگسالان) برگزار می‌شود.

سوگواره در بخش‌های نویسندگی، کارگردانی یا معین البکاء، بازیگری و تعزیه خوانی و نقالی، طراحی صحنه و فضا، لباس و موسیقی با اهدای تندیس و لوح تقدیر و وجه نقد به نفرات اول و اهدای لوح تقدیر و وجه نقد به نفرات دوم و سوم، تقدیر به عمل خواهد آورد.

آثار تا ۱۵ خرداد ماه جمع آوری و تا ۲۵ خرداد ماه بازبینی خواهد شد که شروع اجراهای عموم از ۱۷ تیر تا ۳ مرداد و اجراهای داوری سوگواره هفته سوم محرم خواهد بود.

هنرمندان آثار خود را به نشانی دبیرخانه این سوگواره واقع در تبریز بلوار ۲۹ بهمن، مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن، طبقه دوم، سازمان بسیج هنرمندان آذربایجانشرقی ارسال و یا با شماره ۰۴۱۳۳۳۰۵۷۹۴ تماس

و با پیام رسان ایتا به شماره ۰۹۹۰۴۸۲۴۹۱۰ ارتباط حاصل کنند.

مقررات جشنواره به شرح زیر است؛

-هرکارگردان می‌تواند در هر بخش یک اثر به دبیر خانه ارسال کند.

- اولویت پذیرش آثار توسط هیأت انتخاب جشنواره با نمایش‌هایی است که با توجه به موضوعات و اعتقادات شیعیان و نمایش‌های بومی منطقه و استان تولید شده و از هرگونه نگاه سطحی و شعاری به دور باشد.

- آثار شرکت کننده صرفاً اختصاص به نمایشنامه‌ها و طرح و ایده‌های ایرانی و نسخه‌ها و طومارهای قدیم و جدید دارد.

- طرح و ایده و متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، ایده پرداز، مترجم یا ناشر (به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود) خواهد بود و هنرمندان می‌توانند با رعایت این مهم در جشنواره حضور داشته باشند و در غیر اینصورت دبیرخانه می‌تواند در هر مرحله اثر مربوطه را حذف کند.

- آثار انتخابی توسط هیأت بازبینی می‌بایست قبل از حضور در روزهای داوری سه نوبت اجرا به تشخیص دبیر جشنواره در سطح شهر تبریز و یا شهرستان‌های تابعه داشته باشد.

-ستاد برگزاری سوگواره هیچگونه تعهدی نسبت به تأمین دکور، لباس و ابزار صحنه نخواهد داشت.

- بخش تعزیه و آئین‌های نمایشی این سوگواره مربوط به اجرای مجالس مربوط به سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین و یاران با وفای ایشان خواهد بود.

- کلیه متقاضیان حضور در سوگواره باید سه نسخه لوح فشرده تصویری اثر را به همراه مشخصات کامل و درخواست کتبی سرپرست یا کارگردان به دبیر خانه ارسال کنند

-ارائه مدارک لازم جهت حضور در سوگواره به منزله پذیرش تمامی شرایط حضور می‌باشد.

- چنانچه در هر مرحله از انتخاب آثار، مغایرتی با بندهای ذکرشده در این فراخوان مشاهده گردد، دبیر خانه نسبت به اخذ هرگونه تصمیمی مختار خواهد بود.

- آثار ارائه شده نباید در هیچ جشنواره یا سوگواره دیگری شرکت کرده باشد.

کد خبر 6097181

دیگر خبرها

  • سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله برگزار می‌شود
  • نشست خبری جشنواره کتاب در حال برگزاری است
  • آغاز به کار جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی تیتر ۱۳
  • چرا دویچه وله از ایران عصبانی است؟
  • جشنواره تیتر ۱۳؛ نقطه عطفی در رونق نشریات دانشجویی
  • اهواز هم ونیز شد + فیلم
  • دفاع دانشجویان غیر مسلمان از مردم مظلوم فلسطین بازتاب نامه‌‌های مقام معظم رهبری است
  • دفاع دانشجویان غیر مسلمان از مردم مظلوم فلسطین و غزه بازتاب نامه‌های مقام معظم رهبری است
  • از افتتاح هفته گرافیک و بینال ونیز تا روز ملی خلیج فارس پای آزادی
  • حضور ۱۷ تیم باشگاهی اردبیل در جشنواره مینی والیبال