Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون آمریکا بیشتر از ۱۵ درصد اقتصاد جهانی را ندارد، خط تولید بزرگترین خودروساز هند چند روزی تعطیل شد، سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد دلاری چین در صنعت نفت ایران، افزایش ریسک رکود قریب‌الوقوع در اقتصاد آلمان، ادامه صعود دلار در بازارهای جهانی و تداوم روند کاهش قیمت طلا در بازار جهانی را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدعلی: بانک مرکزی باید از حالا به فکر کنترل تورم باشد

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی درباره وضعیت فعلی بازار ارز و آرامش حاکم بر این بازار، اظهار داشت: قیمت ارز از نوسانات پرشتاب کاهش یافته که به نظر من خروج سفته بازان از این بازار و عدم رونق سرمایه گذاری بر ارز از جمله دلایل این اتفاق است. همچنین افرادی که در سال گذشته با هنگامی که قیمت‌ها بر مدار ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان بود، ارز خریداری کرده و به جای سود متضرر شده‌اند، ارزهای خود را در بازار عرضه کرده‌اند. البته میزان ثبت سفارش و کنترل واردات هم در این زمینه تأثیرگذار خواهد بود. سیدکمال سیدعلی ادامه داد: اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، با توجه به اینکه میزان واردات، میزان صادرات غیر نفتی، نحوه پرداخت ارزهای خدماتی از طریق صرافی‌های بانک‌ها و همچنین احیا اعتماد عمومی برای کنترل نرخ ارز از اهمیت بالایی برخوردار است. به گفته وی، بانک مرکزی باید از حالا به فکر کنترل تورم و عدم افزایش نقدینگی باشد زیرا این عوامل تأثیر مستقیم بر افزایش نرخ ارز دارد. سیدعلی با اشاره به اینکه احیا اعتماد عمومی بر فشارهای تحریمی غلبه کرده، گفت: اگر نقدینگی و تورم را کاهش یابد اثر تحریم‌های خارجی به طریق اولی کاهش خواهد یافت و هرچه فشارها افزایش یابد نوع نگاه مردم و اعتماد به اقتصاد کشور اهمیت بیشتری می‌یابد. به اعتقاد من سال گذشته قیمت‌های ۱۷ یا ۱۸ هزار تومانی به دلیل جو روانی حاکم بر بازار بود و با کنترل این جو شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم علاوه بر این مصرف نیز تا حدودی کنترل شده است. ارزهای خانگی تا حدودی تزریق شده و ثبات قیمت‌ها در بازار نیز تا حدودی به دلیل تزریق این ارزها به بازار است.

حاج علی اکبری: آمریکا بیشتر از ۱۵ درصد اقتصاد جهانی را ندارد

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در خطبه نماز جمعه تهران بیان کرد: هیئت حاکمه ایالات متحده آمریکا با گرفتار شدن به بیماری سرگشتگی استراتژیکی و راهبردی در حال تلاش برای حفظ چهره ابر قدرتی آمریکا است ولی دیگر امکان پذیر نیست. اقتصاد آمریکا با ۲۰هزار میلیارد دلار بدهی این اجازه را به آن ها نمی دهد. زمانی آمریکا نیمی از اقتصاد دنیا را در دست داشت اما امروز حدود ۱۵ درصد بیشتر از اقتصاد جهانی را ندارد. از لحاظ فرهنگی و اجتماعی نیز همه شاخصه ها در آمریکا وضعیت بحرانی را نشان می دهد.

خط تولید بزرگترین خودروساز هند چند روزی تعطیل شد

شرکت خودروسازی ماروتی که بخش قابل توجهی از سهام آن در دست ژاپنی‌ها است و 53 درصد از بازار فروش سواری در هند را در اختیار دارد اعلام کرده است طی هفته جاری خط تولید خود را به دلیل چند روز و به دلیل کاهش فروش تعطیل خواهد کرد. این شرکت در ماه آگوست شاهد کاهش 36.4درصدی فروش خود بوده است. در بیانیه شرکت ماروتی آمده است که 2 خط تولید خود در مناطق گوروگرام و مانسار را به مدت 2 روز تعطیل خواهد کرد. شرکت خودروسازی تاتاموتورز نیز از کاهش 57.84 درصدی فروش خود در ماه آگوست خبر داده است و از سوی دیگر شاهد آن هستیم که فروش خودروهای تجاری شامل اتوبوس و کامیون که یکی از شاخص‌های عملکرد کلان اقتصادی محسوب می‌شود در ماه آگوست در هند به کمتر از نصف رسیده است. کاهش رشد اقتصادی هند باعث شده است که فروش خودرو در این کشور به شدت افت کند. ارزیابی‌ها حاکی از آن است که رشد تولید ناخالص داخلی هند به کمترین میزان در شش سال گذشته رسیده است و تقاضای خودرو در این کشور نیز کاهش قابل توجهی داشته است.

سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد دلاری چین در صنعت نفت ایران

چین اعلام کرده است که ۲۸۰ میلیارد دلار در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه گذاری می‌کند؛ اقدامی که در میانه جنگ تجاری چین و آمریکا و رقابت شدید دو کشور همزمان با تحریم‌های آمریکا علیه ایران به شدت مورد توجه قرار گرفته است. تزریق این منابع مالی بخشی از توافق ۴۰۰ میلیارد دلاری است که در سال ۲۰۱۶ میلادی بین دو کشور اتفاق افتاد و اخیراً در جریان سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به پکن مورد توجه قرار گرفته است. این سرمایه‌گذاری به گونه‌ای انجام خواهد شد که راهکاری برای دور زدن تحریم‌های آمریکا از سوی شرکت‌های چینی پیدا شود.

ریسک رکود قریب‌الوقوع در اقتصاد آلمان افزایش یافت

در ماه جولای با کاهش تقاضای خارجی، سفارشات صنعتی آلمان بیش از حد انتظار افت کرد و نشان داد مشکلات بخش تولید، می‌تواند بزرگترین اقتصاد اروپا را در ۳ ماهه سوم به رکود بکشاند. قراردادهای پیش‌خرید کالاهای ساخت آلمان، در ماه جولای ۲.۷ درصد افت کرد، که بخش عمده آن ناشی از کاهش چشمگیر سفارشات از سوی کشورهای خارج از منطقه یورو بود. اقتصاددانان رویترز پیش‌بینی کرده بودند که میزان سفارشات خرید کالاهای آلمانی ۱.۵ درصد افت کند. توماس گیتزل، تحلیل‌گر وی‌پی بانک، گفت: وضعیت ناراحت‌کننده بخش تولید ادامه دارد. افت سفارشات جدید ریسک رکود اقتصاد آلمان را به شدت بالا برده است. صادرات ضعیف باعث شده بود که در ۳ ماهه دوم امسال اقتصاد آلمان نسبت به ۳ ماهه قبل ۰.۱ درصد کوچک‌تر شود.

مقام مسئول: ارزانی ظروف یک‌بار مصرف در محرم

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف ایران از کاهش ۵۰ درصدی قیمت ظروف پلاستیکی در ماه محرم امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد و علت آن را کاهش صادرات مواد اولیه پتروشیمی و کاهش نرخ دلار دانست. مهدی صمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ابتدای امسال قیمت ظروف پلاستیکی حدود ۲۰ درصد افزایش داشت، گفت: از حدود چهار ماه پیش صادرات مواد اولیه پتروشیمی به خارج از کشور محدودتر شده و در نتیجه عرضه این محصولات در داخل کشور بیشتر شده که این فرآیند منجر به کاهش قیمت محصولات پلاستیکی شده است.

ادامه صعود دلار در بازارهای جهانی/ بازارها اندکی عینک بدبینی را کنار گذاشته اند

در معاملات روز جمعه بازارهای ارز، معاملات تحت تاثیر خبر توافق آمریکا و چین برای از سرگیری مذاکرات تجاری قرار گرفت و با کاهش تقاضا برای خرید دارایی‌های امن، ارزش دلار رو به صعود رفت. دو طرف توافق کرده اند که پس از دو ماه وقفه و اقدامات متقابل، مجددا به میز مذاکره باز گردند. از سوی دیگر آمارهای جدید منتشرشده از بازار کار آمریکا نشان می‌دهد که سرعت رشد دستمزدها در بخش خصوصی به بالاترین سطح خود در طول چهار ماه اخیر رسیده است.

جونیچی ایشی کاوا، استراتژیسن ارشد ارزی در موسسه " ای جی سکیوریتیز" گفت: آمارهای نیرومند بازار کار آمریکا یکی از عوامل اصلی رشد بازدهی اوراق قرضه دلاری و به دنبال آن ارزش دلار بود. اکنون نگاه‌ها به انتشار گزارش نرخ بیکاری ماه اوت آمریکاست و می‌تواند باعث تقویت بیشتر ارزش دلار شود. هر دلار به ازای ۱۰۷ ین مبادله شد اما در برابر پوند به پایین ترین سطح شش هفته اخیر خود رسید و نرخ برابری وند معادل ۱.۲۳۵۳ دلار اعلام شد. یورو نیز به ۱.۱۰۴۳ دلار رسید تا کماکان در یکی از پایین ترین سطوح خود در طول سه سال اخیر در برابر دلار قرار داشته باشد. ایشیرو تانی، استراتژیست ارشد در موسسه " دایوا سکیوریتیز" گفت: به نظر می‌رسد بازارها اندکی عینک بدبینی را کنار گذاشته اند.

خسارتی که بانک‌ها مکلف به جبران آن هستند

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای به مدیران عامل بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی در خصوص جبران خسارت مشتریان سیستم بانکی اعلام کرد که از ابتدای خرداد ماه سال جاری هر گونه مسئولیت سوءاستفاده از حساب‌های مشتریان به دلیل آسیب پذیری‌های امنیتی خدمات بانکی، مستقیماً بر عهده بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ارائه دهنده این خدمت بوده و در این موارد تأیید مرجع قضائی برای جبران خسارت مشتریان کفایت می‌کند.

بانک مرکزی در ادامه این بخشنامه تاکید کرده است که عدم پویا سازی رمز دوم (ایجاد زیرساخت رمز دوم یکبار مصرف) کارت‌های بانکی از مصادیق آسیب پذیری امنیتی خدمات غیر حضوری مبتنی بر کارت محسوب می‌شود، لذا به موجب توافقات حاصل شده با معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور، مقرر شد تا به منظور تسهیل و تسریع پرداخت خسارت مستقیم (معادل مبلغ مورد جرم) ناشی از عدم اجرای بخشنامه صدرالاشاره به مالباختگان، مراجع قضائی پس از انجام بررسی‌های لازم دستورات مقتضی در این خصوص را از طریق سامانه تعاملی کاشف به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ابلاغ کرده و این مؤسسات نیز مکلفند در حداقل زمان ممکن بدون قید و شرط نسبت به اجرای دستورات ابلاغ شده اقدام کرده و نتایج حاصله را از طریق سامانه کاشف منعکس کنند.تداوم روند کاهش قیمت طلا در بازار جهانی

تداوم روند کاهش قیمت طلا در بازار جهانی

در معاملات روز جمعه بازار جهانی فلزات گرانبها هر اونس طلا 1507.5 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به دیروز 11.2 دلار کاهش قیمت را تجربه کرده است. روز گذشته هم قیمت طلا 36 دلار پایین آمده بود. قیمت کنونی در مقایسه با متوسط قیمت یک ماه گذشته این فلز 6.6 دلار و در مقایسه با قیمت یک سال گذشته آن 308 دلار بالاتر بوده است. نقره نیز 36 سنت کاهش قیمت داشت و 18.28 دلار در هر اونس به فروش رسید. پلاتین هم 17 دلار ارزان شد و 941 دلار در هر اونس داد و ستد شد. پالادیوم هم 7 دلار کاهش قیمت را تجربه کرد و 1535 دلار در هر اونس قیمت‌گذاری شد.

کاهش نسبی قیمت نفت در بازار جهانی

در معاملات روز جمعه بازار جهانی انرژی قیمت نفت تغییرات بسیار کمی را تجربه کرد و تنها با 17 سنت کاهش هر بشکه نفت برنت دریای شمال 60.78 دلار معامله شد. نفت آمریکا نیز 17 سنت کاهش قیمت داشت و 56.14 دلار در هر بشکه به فروش رسید. به گزارش پایگاه رسمی سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک، هر بشکه نفت تولیدی این سازمان در آخرین مبادلات روز چهارشنبه 58.97 دلار قیمت‌گذاری شده است. به گزارش رویترز، اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت نفت طی روزهای گذشته و امروز کاهش تنش تجاری بین آمریکا و چین بوده است. از سوی دیگر کاهش بیش از انتظار ذخایر انبار شده نفت آمریکا نیز مزید بر علت بالا رفتن قیمت نفت در مبادلات امروز به شمار می‌رود.طی ساعات گذشته حتی شاهد عبور قیمت نفت از مرز 61 دلار در بشکه نیز بوده‌ایم.

نیسان از کره جنوبی می‌رود نشریه انگلیسی فایننشال تایمز خبر داد که شرکت خودروسازی نیسان خروج از کره جنوبی را در دست بررسی دارد. بر اساس اعلام افرادی که به منابع تصمیم‌گیری این شرکت نزدیک هستند، شرکت خودروسازی نیسان در پی بالا گرفتن تنش‌های دیپلماتیک بین توکیو و سئول و افت فروش این شرکت ژاپنی، در حال مذاکره برای خروج از کره جنوبی است.این تصمیم پس از آن در دست بررسی قرار گرفت که فروش خودروهای ژاپنی در کره جنوبی طی ماه اوت نسبت به یک سال قبل از آن تا بیش از نصف کاهش یافت. این کاهش نتیجه خشم عمومی و نخریدن محصولات ژاپنی توسط مردم کره بود. به نقل از دنیای اقتصاد؛ روابط دوجانبه بین ژاپن و کره جنوبی از سال گذشته میلادی تیره و تار شد. علت آن رای دادگاه کره جنوبی بود مبنی بر اینکه شرکت‌های ژاپنی باید بابت قربانیان کار اجباری جنگ جهانی دوم غرامت بپردازند. توکیو می‌گوید همه ادعاها با پیمان سال ۱۹۶۵ حل و فصل شدند و طی آن ژاپن به دولت کره جنوبی غرامت پرداخت کرده بود.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: بانک مرکزی کنترل تورم ظروف یک بار مصرف خسارت نیسان کره جنوبی عمار صالحی مهدی علی محمدی گام سوم برجام سرگئی لاوروف ماه محرم سامانه سماح شب هفتم محرم شهرستان بهمئی حوزه های انتخابیه یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۴۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، باز هم بازار مسکن وارد سال انتخاباتی آمریکا شده است! این جمله برای بسیاری از فعالان حوزه املاک و مستغلات دلهره‌آور است چون صاحبان خانه، سرمایه‌گذارها و اقتصاددانان مشتاق پیش‌بینی این موضوع هستند که انتخابات آینده آمریکا در نوامبر سال 2024 چه تاثیری روی قیمت مسکن خواهد داشت. 

نظرسنجی اخیر Investopedia نشان داد که بیش از نیمی (61%) از سرمایه‌گذاران، نگران تاثیر انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا در سال 2024 بر پرتفوی یا سبد سرمایه‌گذاری هستند. اما آیا در ایران هم باید نگران قیمت مسکن در سال جاری و سال‌های بعد از آن باشیم؟ آیا قیمت اقلامی مانند قیمت میلگرد و سیمان به‌عنوان مصالح اصلی قیمت مسکن را بالاتر می‌برد؟

قیمت ارز و درصد تورم چطور روی قیمت مسکن تاثیر می‌گذارند؟

قیمت دلار عامل اصلی افزایش قیمت محصولات و کالاها در بازار ایران است. بارها شاهد این موضوع بوده‌ایم که با افزایش ناگهانی و جهشی قیمت ارز، حتی بسیاری از عرضه‌کنندگان کالاهای مختلف از فروش خودداری کرده‌اند تا مطمئن شوند دلار پایین نمی‌آید. 

نکته اصلی اینجاست که افزایش قیمت دلار به‌سرعت روی بازار ایران تاثیر می‌گذارد و همه محصولات و کالا و خدمات چندبرابر شده و بواسطه آن نیز قیمت مسکن فورا بالا می‌رود. اما در مقابل، مواقعی که دلار کاهش پیدا می‌کند، تا این موضوع روی بازار مسکن و قیمت خانه تاثیر بگذارد مدتی زمان خواهد برد چون همواره بازار در مقابل تغییرات منفی قیمت مقاومت کرده و بسیاری از فروشندگان تصور می‌کنند این کاهش قیمت گذرا بوده و دوباره بالا می‌رود، در نتیجه برای فروش اقدامی نمی‌کنند. همین به‌عبارتی دست‌نگه‌داشتن مالکان برای معامله خانه، باعث رکود می‌شود که خود به‌صورت مستقیم روی بازار حساسی مانند مسکن تاثیر می‌گذارد. 

با فرض عدم شدت یافتن تحریم‌ها و فروش همین میزان نفت فعلی در آینده، اگر دولت همچنان برای تامین بودجه مانند سال‌های گذشته برای چاپ پول بدون پشتوانه اقدام کند، با وجود کسری پیش‌بینی شده در برنامه بودجه سال 1403، ممکن است سناریوهای رشد اقتصادی برای امسال با مشکل مواجه شده و حتی شاهد تورمی بالاتر از 45% باشیم. از طرفی چاپ پول بدون پشتوانه خود باعث کاهش استمرار سیاست‌های اقتصادی انقباضی دولت خواهد شد. در چنین شرایطی است که رکود بازار مسکن می‌تواند ادامه داشته باشد. 

این میزان تورمی است که سیاست‌های اقتصادی در مرزهای ایران ممکن است رقم بزند، اما باید دید که انتخابات آینده آمریکا چقدر روی وضعیت اقتصادی، میزان تورم و حتی نرخ دلار تاثیر می‌گذارد. این‌ها مواردی هستند که در کنار یکدیگر میزان رشد قیمتی بازار مسکن را رقم خواهند زد. بنابراین شاید انتخابات آمریکا میلیون‌ها کیلومتر آن‌طرف‌تر از مرزهای ایران انجام شود، اما تاثیرش به ثانیه‌ای نخواهد کشید. 

چه چیزی بر قیمت مسکن در سال انتخابات آمریکا تاثیر می‌‌گذارد؟

درحالی‌که اغلب افراد در مورد بازار مسکن و مستغلات نظرات کارشناسی متفاوت و گاهی بدون پشتوانه علمی دارند، باید گفت که مهم‌ترین عامل در قیمت مسکن، خصوصا در ایران، میزان عرضه و تقاضا خواهد بود. البته عوامل دیگری نیز وجود دارند که نباید آن‌ها را نادیده گرفت، عواملی مانند تورم و قیمت ارز که به‌صورت مستقیم و در لحظه باعث تغییراتی غیرقابل پیش‌بینی روی قیمت میلگرد، قیمت سیمان و در نهایت هزینه ساخت‌وساز و قیمت مسکن می‌شوند. 

سلامت اقتصاد مانند ثبات اقتصادی، درصد تورم واقعی و هزینه‌های زندگی در کنار نرخ بهره می‌تواند روی قدرت خرید افراد تاثیر بگذارد. همین عوامل در کنار یکدیگر رکودی را رقم زده‌اند که در چند سال گذشته شاهد آن بودیم. بنابراین عوامل اصلی در بازار املاک و مستغلات را می‌توان به موارد زیر تقسیم کرد. 

نرخ بهره ثبات اقتصادی تورم قیمت ارز هزینه ساخت میزان عرضه مسکن سیاست‌های دولت (مشوق‌های مالیاتی و یارانه‌ها) قدرت خرید مردم میزان نقدینگی

نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟

زمانی‌که عدم قطعیت روی هر یک از عوامل بررسی شده در بخش قبلی، سایه اندازد، بازار مسکن به رکود متمایل خواهد شد. در چنین شرایطی، اگر مردم اعتماد کمتری نسبت به خرید و فروش ملک داشته باشند، عرضه و تقاضا هر دو کاهش پیدا می‌کنند. بنابراین ممکن است بازار مسکن وحشت‌زده شود چون در سال منتهی به انتخابات آمریکا، اغلب مردم می‌خواهند در صورت تغییر نرخ بهره یا تغییر در سیاست‌های مالیاتی و مسکن، تکلیف خود را بدانند. 

اما عوامل اقتصادی کلان مانند تورم و برخی از اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی مانند جنگ و حتی بلایای طبیعی، همگی می‌توانند روی اعتماد خریدار و فروشنده در بازار مسکن تاثیر بگذارند. همه این موارد می‌تواند رکود بازار مسکن را در وضعیت فعلی نگه داشته یا حتی آن را به مسیری سوق دهد که سال 1403 برای ایرانیان سال ابر بحران مسکن نامیده شود.

قیمت مسکن در بازار ایران و نقش انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

قیمت مسکن در بازار ایران با رشد تورم و جهش یک‌شبه قیمت ارز، رشد خواهد داشت. بنابراین پیروزی «بایدن» و «ترامپ»  و سیاست‌هایی که در مقابل ایران دارند می‌تواند به‌صورت‌مستقیم روی این دو شاخص و در نهایت روی قیمت مسکن تاثیر بگذارد. 

با تجربه‌ای که ایران در زمان پیروزی و ریاست جمهوری ترامپ و حتی با پایان دوره ریاست جمهوری او در سال 1399 داشت، حتی با وجود کاهش ریسک‌های غیراقتصادی مانند کاهش احتمال وقوع جنگ و همین‌طور افزایش امید به کاهش میزان تحریم‌های ناعادلانه، بهبود اندکی در بازار مسکن را شاهد بودیم. بنابراین باتوجه‌به سطح ریسک غیراقتصادی و اقتصادی قابل پیش‌بینی در سال 1403 و تا قبل از مشخص شدن برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر 2024، قاعدتا شاهد کاهش فعالیت‌های ساخت‌وساز در مسکن و رکود این حوزه خواهیم بود. حتی ممکن است بسیاری از واحدهای در حال ساخت که قبل از انتخابات تکمیل می‌شوند وارد چرخه خرید و فروش نشوند چون سازندگان در این شرایط حفظ ملک را ترجیح می‌دهند تا تکلیفشان مشخص شود. 

قیمت مسکن با پیروزی ترامپ بیشتر می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید برای ساخت یک خانه به مصالح و تجهیزات زیادی نیاز خواهد بود که اصلی‌ترین آن‌ها میلگرد و سیمان و آجر و تیرآهن هستند. باتوجه‌به اینکه قیمت روز میلگرد 12 و انواع دیگر مصالح با قیمت دلار و رشد تورم هر روز بیشتر می‌شود، بنابراین دور از انتظار نیست که اعمال تحریم‌های اقتصادی بیشتر روی ایران با پیروزی بایدن یا ترامپ، باعث تورم بیشتر شود.

به‌صورت‌کلی می‌توان گفت که قیمت مصالحی مانند قیمت میلگرد و سیمان و غیره، حدود 35% روی قیمت مسکن تاثیر می‌گذارند. بنابراین از آنجایی‌که قیمت این مصالح وابسته به نوسانات بازار ارز و قیمت دلار است، هر روز شاهد افزایش قیمت آن‌ها هستیم. 

حتی رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز به تاثیر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 1403 روی قیمت مسکن در ایران و ورود آن به یک ابر بحران اشاره کرده است. اما برخی از کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصاد معتقدند اثرگذاری پیروز میدان نبرد ریاست جمهوری آمریکا روی بازار مسکن ایران غیرمستقیم خواهد بود. 

پیش‌بینی تاثیر پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا روی قیمت مسکن

به گفته بسیاری از کارشناسان، پیروزی بایدن تاثیری مستقیم و قابل‌توجه روی ریسک غیراقتصادی و بواسطه آن روی انتظارات تورمی خواهد داشت. تورم نیز که بازوی اصلی تاثیرگذار روی قیمت مسکن در ایران است. 
این کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در صورت پیروزی بایدن در انتخابات نوامبر 2024، قیمت دلار کاهش پیدا کرده و اگر این اتفاق رخ دهد، قیمت ارز می‌تواند برای مدتی طولانی به ثبات برسد. در چنین شرایطی، بازار مسکن نیز از کاهش قیمت دلار تاثیر گرفته و قیمت مسکن می‌تواند کاهش قابل‌توجهی داشته باشد. البته کاهش قیمت مسکن به این موضوع نیز بستگی دارد که بنابه‌دلایل غیرقابل‌پیش‌بینی، ناگهان قیمت دلار دچار شوک نشده و افزایش لحظه‌ای نداشته باشد. 

پیش‌بینی تاثیر پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا روی قیمت مسکن

اما کارشناسان می‌گویند اگر ترامپ در این نبرد پیروز شود، احتمال افزایش نرخ دلار نیز وجود خواهد داشت چون سیاست‌های ترامپ در مقابل اقتصاد ایران می‌تواند وضعیت تورم را سخت‌تر کرده و در نهایت با افزایش قیمت دلار، قیمت مسکن نیز افزایش چشمگیری داشته باشد.

بایدن یا ترامپ، کدام‌یک بازار مسکن را نجات می‌دهند؟

انتخابات آینده آمریکا با تاثیرگذاری روی نرخ دلار، میزان تحریم‌های اقتصادی و میزان تورم، باعث تغییراتی روی قیمت مسکن خواهد شد. پیروزی بایدن یا ترامپ می‌تواند تاثیر متفاوتی روی وضعیت اقتصادی ایران داشته باشد اما نباید این موضوع را نادیده گرفت که پس از برگزاری انتخابات، تغییر در قیمت‌ها فورا اتفاق نخواهد افتاد. چون مالکان خانه‌ها منتظر تثبیت قیمت ارز می‌مانند و می‌خواهند میزان تاثیر آن روی تورم را ببینند. از طرفی باید تاثیر 35 درصدی قیمت مصالحی مانند قیمت میلگرد و سیمان و غیره در بازار مسکن را نیز در نظر داشت. بنابراین اگر در حوزه ساخت‌وساز فعالیت دارید بررسی قیمت روز میلگرد در سایت شرکت آیرومارت به نشانی iromart.com می‌تواند دیدی کلی نسبت به نوسانات قیمت ساخت مسکن به شما بدهد. به‌این‌ترتیب می‌توانید برای ساخت‌وساز بهتر بودجه‌بندی کنید تا قیمت‌ مصالح بیشتر از این میزان روی قیمت خانه تاثیر نگذارند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران