Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@12:13:04 GMT

اروپا تا تحقق وعده هایش را زیادی دارد

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۴۶۹۱

اروپا تا تحقق وعده هایش را زیادی دارد

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران از ۱۸ اردیبهشت ماه در برابر خروج ایالت متحده آمریکا از برجام و تعلل اتحادیه اروپا در قبال وعده‌هایش تصمیم به کاهش تعهدات خود گرفت٬ البته این کاهش تعهدات در چارچوب برجام است و به منزله خروج از آن تلقی نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

او ادامه داد: میزان ذخایر غنی سازی طبق برجام باید ۳۰۰ کیلوگرم باشدکه جمهوری اسلامی در مرحله نخست تصمیم گرفت از این رقم عبور کند؛ همچنین سطح آب سنگین تعیین شده در توافق ۱۳۰ تن بود که در گام دوم ایران تصمیم گرفت این رقم را حفظ نکرده و از ۱۳۰ تن عبور کند. در این مرحله درصد غنی سازی را افزایش دادیم یعنی به جای ۳/۶۷ تصمیم گرفته شد که از این رقم هم عبور کنیم و اکنون حدود ۴ تا ۵ درصد غنی سازی انجام می دهیم.

بیشتربخوانید:اقدامات اروپا برای خرید نفت ایران تعیین‌کننده است

 کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به گزینه‌های ایران برای برداشتن گام سوم کاهش تعهدات عنوان کرد: در مرحله سوم گزینه‌های زیادی پیش روی جمهوری اسلامی قرار دارد که البته در چارچوب برجام است و خروج از آن تلقی نمی‌شود. یکی از آنها موضوع افزایش درصد غنی سازی بالاتر از ۵ درصد است و گزینه بعدی می‌تواند استفاده از سانتریفیوژ‌های نسل جدید باشد و هم اکنون سانتریفیوژ‌های IR۲ و IR۲M داریم به اضافه IR۴ و IR۶ و IR۸ .

عابدینی در بخش دیگری از این گفت وگو تاکید کرد: ما نمی توانیم بی درنگ این سانتریفیوژ‌ها را مورد استفاده قرار بدهد و زیر بار غنی سازی برویم.

او گفت: ایران می تواند در سایت هسته‌ای فردو غنی سازی  را از سر بگیرد حتی اگر ۳/۶۷ درصد را هم مجدد از سر بگیرم می‌تواند برای غربی‌ها ناراحت کننده باشد چرا که فردو یک سایت هسته‌ای با مصونیت راهبردی است و غیر از این‌ موارد گزینه‌های دیگری هم وجود دارد که طبعا جمهوری اسلامی هر زمان اراده کند می‌تواند از آنها استفاده کند.

او در بحش دیگری از این گفت و گو افزود: با اشاره به رایزنی‌های اخیر فرانسه با مقامات کشورمان گفت: دولت فرانسه در دو ماه گذشته تلاش کرد تا زمینه‌ای را منصرف کردن تهران برای برنداشتن گام سوم فراهم کند. در همین راستا اروپایی‌ها از طریق فرانسه اعلام کردند که یک خط اعتباری حدود ۱۵ میلیاردی برای مدت ۴ ماه یعنی تا پایان سال میلادی جاری در نظر گرفته می شود و ایران این امکان را خواهد داشت که طی ۴ ماه آینده معادل ۱۰۰ درصد نفت خودش را  بفروشد و یا به صورت خط اعتباری آنرا  دریافت و پیش فروش کند.

انتهای پیام/

گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برجام آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۴۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری کمتر دیده شده از مراحل آماده‌سازی عملیات وعده صادق

تصاویری کمتر دیده شده از قرائت دعای توسل قبل از عملیات وعده صادق تا نوشتن نام شهدای اخیر سفارت ایران در دمشق روی موشک‌هایی که به سرزمین‌های اشغالی رژیم صهیونیستی اصابت کرد، منتشر شده است.

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • فرهنگ جهادی و تفکر بسیجی راهکار تحقق «ما می توانیم»
  • چهار دستورکار ضروری دولت برای تحقق مشارکت مردم در جهش تولید
  • تحقق وعده صادق با ۲۰ درصدتوان نیروها
  • حل نشدن مشکل نرخ تامین مالی برای فعال‌سازی بنگاه‌ها مانع از تحقق جهش تولید است
  • ادعای وزیر رئیسی درباره تحقق وعده مهم دولت سیزدهم! | فیلم
  • فیلم/ تحقق وعده یک میلیون اشتغال در دولت سیزدهم
  • تصاویری کمتر دیده شده از مراحل آماده‌سازی عملیات وعده صادق (فیلم)
  • تصاویری کمتر دیده شده از مراحل آماده‌سازی عملیات وعده صادق
  • بندر ناپل میزبان بازی پرهیجان سردار آزمون و هم تیمی هایش در رم
  • بندر ناپل میزبان بازی پرهیجان سرداز آزمون و هم تیمی هایش در رم