هامد بابایی: ارشاد غول بزرگی نیست
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۴۷۲۴
خبرگزاری آریا - نخستین آلبوم گروه بارامانت با نام هومرگ چند هفتهی پیش به همت نشر جوان و در بحبوحهی اجراهای جریان فرعی در گالری محسن رونمایی شد. این آلبوم حاصل فعالیت هشت سالهی گروه است. با اینکه سرپرست و آهنگساز گروه یعنی هامد بابایی دوست ندارد این گروه با برچسب متال شناخته شود اما المانهای موسیقی مشخصاً به زیرشاخههایی از موسیقی متال اشاره دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تردید رعشهای است بر هر آنچه پایدار و قطعی است
اولین قطعهای که ما ضبط کردیم به هشت سال قبل بازمیگردد. بارامانت در ابتدای راه نام دیگری داشت اما ترجیح دادم نام بومی انتخاب کنم. چندین ماه به دنبال اسمی مناسب بودم تا اینکه بارامانت را پیدا کردم. این نام نتیجهی غلط خوانی من از عبارت بارِ اَمانت در یک کتاب بود. این بهترین اتفاق بود چراکه از نظر مفهومی، این اشتباه به کار ما در گروه نزدیک است. شاید کل تفکر بارامانت در این جمله (از متن اکرم احمدیتوانا برای بارامانت) خلاصه شود: «تردید رعشهای است بر هر آنچه پایدار و قطعی است». این شک و تردید دائما در زندگی ما وجود دارد و هر لحظه هم قطعیت را بر هم میزند. فکر میکنم اگر همه به هر چیزی شک کنند راحتتر مسیرشان را طی میکنند، تک بعدی نمیشوند، از آدمها بت نمیسازند.
هزینههای سرسام آور تولید آلبوم
به این ترتیب و با چنین تفکری بارامانت شکل گرفت. امیر خوشحرف دوست بیست سالهام همیشه کنار من بوده و کمک کرده است. اجراهای کوچک و بزرگ زیادی داشتیم. حتی در قم و شیراز اجرا کردیم. پروسهی تولید آلبوم را آغاز کردیم. آهنگسازی و نوازندگی گیتار را من انجام دادم، امیر خوش حرف هم بخش دیگری از گیتارهای آلبوم را نواخت. گیتاربیس آلبوم را من زدم؛ به خاطر هزینهها نتوانستم با نوازندههای بیس دیگر همکاری کنم. فرشاد رمضانی در قطعه «Friendlessness» گیتار بیس زد. درامزهای آلبوم را همایون مجدزاده نوشت. در این مورد بسیاری ما را نقد کردند حتی ساسان سفلایی که با ما کار کار کرده بود گفت: «چرا همایون درامز مینویسد؟ من هم گفتم چرا شما نمینویسی؟» من قبلا به ایشا هم گفته بودم و زمان هم برای این کار وجود داشت. در مجموع این روش و مدل نقد کردن بسیار آسان است. من هم دوست داشتم که یک درامر این لاینها را مینوشت و تست هم کردیم و در سال 94 هم برای یک قطعه بیش از یک میلیون هزینه کردم و دیدم که شدنی نیست. تمام میکس و مسترها را هم همایون مجدزاده انجام داد و من از صداها خیلی راضی بودم. قطعه «Stillness» که سال 95 منتشر کردیم هم همایون میکس ومستر کرده بود اما این بار با رویکرد جدیدی این کار را انجام داد. تمام گیتارها را کِلین ضبط کردیم و همایون ریامپ کرد. طراحی آلبوم را سام کشمیری از بچههای استودیو کارگاه انجام داد. او خیلی حساس است و من هم تا حدی وسواسی هستم بنابراین با هم همکاری خوبی داشتیم. البته ما طرحهای دیگری داشتیم که به دلیل افزایش ناگهانی قیمتها نتوانستیم آنها را اجرایی کنیم. همین جا لازم است بگویم هزینه تولید این آلبوم از ارشاد، استودیو، نوازندهها و ... حدود پنجاه میلیون تومان بود که خیلی تلاش کردم اسپانسری پیدا کنم اما در نهایت نشد.
مرگ خوش
نام آلبوم هومرگ به معنای مرگ خوش یا بهمرگی است؛ ایده این آلبوم زمانی به ذهنم رسید که عموی من مدتی با مرگ دست و پنجه نرم می کرد. خیلی خوشحالم که توانستیم برایش مجوز بگیریم. ما هیچ چیزی را در این آلبوم تغییر ندادیم. هومرگ حال اکنون من و ما است. در رونمایی هم گفتم ارشاد غول بزرگی نیست تنها باید بدانید چطور با آنها برخورد کنید. یک راه این است که خیلی راحت از این موضوع بگذریم و اصلا سراغ مجوز نرویم اما من اولویتم این بود که آلبوم را به شکلی منتشر کنم که به گوش مخاطب بیشتری برسد.
نگاه چند رسانهای
همیشه سعی کردیم بارامانت صرفا موسیقی نباشد و واقعا مهم است که حتی بارامانت را به یک ژانر موسیقی محدود نکنیم و دست خودمان را نبندیم. فرمتهای متفاوتی از اجرا برای بارامانت وجود دارد؛ ممکن از کنسرت باشد یا پرفورمنس (نه به معنای امروزش) یا حتی تنها موسیقی ما و ویدئوآرتها به نمایش گذاشته شود. خیلی سعی کردیم قسمت تجسمی را به کارمان تزریق کنیم. همانطور که موسیقی میتواند به مخاطب تصویر ارائه دهد المانهای تجسمی هم میتواند به شما تصویر مستقیمی ارائه دهد و شما ادامهی آن را بسازید. همچنین از نظر من اینکه بتوانیم نظر اقشار دیگری از جامعه هنری را به کارمان جلب کنیم برای ما دستاورد مثبتی است. در نهایت باید تاکید کنم بارامانت با اعضایش معنا پیدا می کند؛ امیر خوش حرف، حسن شیدایی که کارهای تصویر را انجام می دهد، امیر پورمند که فیلم ها و عکس ها را تهیه می کند و کیوان موسوی که به عنوان نوازنده درامز در اجراها کنار ماست.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۴۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وحید اسداللهی رِنگهای آذربایجانی را به تالار وحدت میآورد
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، وحید اسداللهی نوازنده پیشکسوت ساز ناغارا، با همراهی گروهی متشکل از نواندگان سازهای موسیقی آذربایجان، شامگاه پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، در تالار وحدت روی صحنه میرود.
در این کنسرت قرار است قطعاتی از موسیقی بی کلام و همچنین فولکلوریک آذربایجان و رِنگهاى آذریایجانی نواخته شود.
اسداللهی در سال ۱۳۸۸، آلبومی به نام رِنگهای آذربایجانی را منتشر کرده است. رِنگهای موسیقی آذربایجان، رِنگهای اجرا شدهایست که معمولا در مراسم شادی و عروسی از آنها استفاده میشود.
وحید اسدالهى (سرپرست گروه و نوازنده ناغارا و قاوال)، محمد (مراد) اسدالهى (نوازنده گارمون)، رضا اسدالهی (نوازنده سازهاى پرکاشن)، سیده تارا موسویان (نوازنده سازهای کوبه ایى)، سئول اقدسی (نوازنده تار آذربایجان)، آرین ضمیری (نوازنده کمانچه)، سید علی سیدزاده (نوازنده قوپوز - تار).
محمد نجف زاده (نوازنده بالابان)، درشن آنند (نوازنده طبلا) و محمد حسین جعفری و مهدی حمزه زاده (خواننده) اعضای این گروه را تشکیل میدهند.
کنسرت وحید اسداللهی ۱۳ اردیبهشت از ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار میشود و علاقمندان میتوانند جهت تهیه بلیت این اجرا به سایت ایران کنسرت به نشانی www.iranconcert.com مراجعه کنند.
انتهای پیام/