Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@19:19:51 GMT

ساخت نانوذراتی که تومورهای عمیق را هدف می‌گیرد

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۴۷۵۳

محققان با ساخت نانوذرات جدید به نتایج امیدوار کننده‌ای در درمان سرطان‌های پیشرفته دست یافتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درمان فتودینامیک (PDT) درمانی است که در آن از یک دارو یا عامل حساس به نور استفاده می‌شود؛ هنگامی‌که عامل حساس به نور در معرض طول موج مشخصی از امواج قرار می‌گیرد، نوعی اکسیژن تولید می‌کند که سلول‌های موردنظر را از بین می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر داروی حساس به نور با طول موج مشخصی فعال می‌شود و این طول موج تعیین می‌کند که نور تا چه فاصله‌ای می‌تواند به داخل بدن نفوذ کند.   بر این اساس، گروهی از محققان در دانشگاه تگزاس در آرلینگتون، دانشگاه رودآیلند و دانشگاه براون، از اشعه X و نانوذرات مس- سیستئامین (Cu-Cy) برای درمان تومورهای عمیق‌تر استفاده کردند که منجر به کاهش قابل‌توجهی در اندازه تومور شد.   آنها با ساختن این نانوذرات در روش درمانی فتودینامیک، به نتایج امیدوار کننده‌ای برای درمان سرطان دست یافتند که باعث فعال شدن گونه های اکسیژن فعال برای کشتن سلول‌های سرطانی، بدون آسیب رساندن به سلولهای سالم اطراف آنها می شود.   گونه‌های اکسیژن فعال، محصول طبیعی متابولیسم اکسیژن در بدن است که به از بین بردن سموم بدن کمک می کند اما در صورت رسیدن به سطح بحرانی، می تواند برای سلول ها مضر باشد.   به گفته چن، استاد فیزیک دانشگاه تگزاس ، نانوذرات سنتی که تا پیش از این برای فتودینامیک درمانی مورد استفاده قرار می گیرند برای نفوذ در تومور دارای محدودیت هستند اما نانوذره Cu-Cy بی نظیر است زیرا می تواند با اشعه ایکس فعال شود و به مراتب عمیق تر نفوذ کرده و به تومورهای بدن برسد.   منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۴۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟

آیا این امکان وجود دارد که نانوذرات از دستگاه گوارش عبور کرده و دارو را مستقیم به بافت مغز برسانند؟ محققان دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گویند بله و انتظار می‌رود آخرین یافته‌های آنها برای بیماران مبتلا به اختلالات نورودژنراتیو مانند مولتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS و بیماری پارکینسون یا PD مفید باشد. این کار با همکاری شرکت کلین نانومدیسین انجام شده است.

به گزارش ایسنا، مرتضی محمودی، دانشیار گروه رادیولوژی در کالج‌های پزشکی استئوپاتی و پزشکی انسانی و سلامت دقیق دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: ما بر روی شناسایی هویت بیولوژیکی نانوذرات از جمله نوعی از پروتئین‌ها که به سطح می‌آیند، متمرکز هستیم. این موضوع مهم است زیرا نوع پروتئین‌هایی که به سطح می‌آیند، الگوی منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند که می‌تواند ما را برای عبور از سد خونی مغز و کار مستقیم در بافت‌های مغز یاری کند.

محمودی و تیم تحقیقاتی او دو مقاله در مورد هویت بیولوژیکی نانوذرات منتشر کرده‌اند. اولین مورد با عنوان «Measurements of heterogeneity in proteomics analysis of the nanoparticle protein corona across core facilities » در سال ۲۰۲۲ در نشریه Nature Communications منتشر شد.

دومین مقاله این گروه با عنوان « A uniform data processing pipeline enables harmonized nanoparticle protein corona analysis across proteomics core facilities » در ماه ژانویه ۲۰۲۴ در Nature Communications منتشر شد.

محمودی می‌گوید: نانوذرات یکسان با پروتئین کرونا را تهیه و به ۱۷ مرکز ارزیابی مختلف ارسال کردیم. ما تنوع داده‌های قابل‌توجهی را از پروتئین‌های ارسالی دریافت کردیم، بنابراین روشی برای تجزیه و تحلیل برای کمک به آزمایشگاه‌ها در بازتولید دقیق‌تر داده‌ها از هویت بیولوژیکی نانوذرات ایجاد کردیم. این ابزار به جامعه علمی کمک می‌کند تا در تحلیل نتایج هماهنگ‌تر شوند.

محمودی می‌گوید: از آنجایی که ما بیش از ۱۵ سال تجربه تجزیه و تحلیل قوی کرونا پروتئین را داریم، توانستیم با شرکت کلین نانومدیسین (Clene Nanomedicine) برای روشن کردن هویت بیولوژیکی نانوذرات آنها همکاری کنیم.

CNM-Au۸ سوسپانسیونی از نانوبلورهای طلا است که بیماران می‌توانند به صورت خوراکی مصرف کنند. نانوکریستال‌ها از طریق دستگاه گوارش عبور کرده و وارد سیستم گردش خون بدن می‌شوند، جایی که با پروتئین‌های خون و سایر مولکول‌های زیستی برهم‌کنش می‌کنند و توسط آنها پوشانده می‌شوند.

به نقل از ستاد نانو، محمودی توضیح داد که این ترکیب توانایی نانوبلورها را برای عبور از سد خونی مغزی افزایش می‌دهد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که این نانوبلورهای طلا که با استفاده از روشی جدید برای تشکیل ساختارهای خاص و بدون سورفکتانت‌ها ساخته شده‌اند، می‌توانند یک کرونا پروتئین متمایز تشکیل دهند که دسترسی به بافت مغز را تسهیل ‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آسفالت فرسوده کمربندی یزد صدای رانندگان را درآورد + فیلم
  • فراجا مرزبان حجاب است/ متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند
  • مروری بر آثار ایرانی در بینال ونیز/ آنجا که نگاه پایان می‌گیرد
  • استفاده از ظرفیت بانوان فعال برای رفع چالش‌های ملی/ پژوهش‌های دینی، مسئله‌محور باشند
  • ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D
  • ساخت یک شهرک جدید؛ تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت!
  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • صنعت حمل و نقل بین المللی: مروری جامع با نگاهی عمیق به نقش هوش مصنوعی
  • توسعه صدرا با هم افزایی مدیران شتاب می‌گیرد
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟