Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-30@17:41:59 GMT

جزئیات اقدامات ایران در گام سوم هسته ای

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۴۹۶۴

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، یک منبع آگاه جزئیاتی جدیدی را از گام سوم هسته ای ایران اعلام کرد.

این منبع آگاه اظهار داشت: مهمترین اقدامی که پس از این گام می توانیم انجام دهیم مربوط به تست زنجیره های بیش از 20 عددی از سانتریفیوژهای پیشرفته IR6 است که می تواند تا ده برابر ماشین های فعلی غنی سازی اورانیوم داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: می توانیم مواد غنی شده از زنجیره های تحقیقاتی و شاهد را به عنوان ذخایر غنی شده خود حفظ کرده و می توانیم با راه انداختن کارخانه مونتاژ سانتریفیوژ در نطنز تولید سانتیریفیوژ IR6 را برای نصب در زنجیره های بزرگتر مان آغاز کنیم.

این منبع آگاه در پاسخ به سوالی راجع به این که آیا برجام محدودیت هایی برای تحقیق و توسعه ایجاد کرده است که حالا قرار است کنار گذاشته شود افزود: هیچ محدودیتی در بحث تحقیق و توسعه وجود نداشته و ما از همان زمان روی سانتریفیوژهای جدید کار می کردیم و الان هم اگر بدعهدی صورت نمی گرفت و برجام به مشکل نمی خورد، نیازی به تشکیل زنجیره ۳۰ تایی از سانتریفیوژهای IR6 وجود نداشت زیرا ما هنوز تست های زنجیره ۲۰ تایی را کامل نکرده ایم.

وی گفت: طوری مذاکره انجام شد تا محتوای تحقیق و توسعه محدود نشود و آهنگ تحقیق و توسعه حفظ شود که با گام سوم این آهنگ سریعتر خواهد شد.

او تصریح کرد: اگر بدعهدی های غرب نبود و می خواستیم به آهنگ عادی تحقیق و توسعه ادامه دهیم نیازی به زنجیره های بزرگ وجود نداشت. در سه و چهار سال بعد از برجام تحقیق و توسعه روند خوبی داشته و طراحی ها از حالت مهندسی معکوس تغییر یافته و با مستندسازی حتی برای هر ماشین تا ۳ هزار سند تولید شده و نرم افزارهای خاص طراحی کردیم.

وی ادامه داد: هدف ما از این کار این بود تا تحقیق و توسعه صنعت هسته ای را در ریل درست قرار دهیم نه اینکه به صورت غیر منطقی و بدون توجیه درست فقط به تولید انبوه سانتریفیوژ بپردازیم مثلاً IR6 در سال ۸۸ آغاز شد و در سال ۸۹ از یک دستگاه آن رونمایی شد و حالا بعد از ۹ سال هنوز در حال تست است. البته طبیعی است و حتی شرکت‌های بزرگ سازنده سانتریفیوژ در دنیا مثل یورنکو هم تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا سانتریفیوژ را به مرحله تولید انبوه برسانند.

 

آخرین خبر

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: سانتریفیوژ ایران هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۴۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌نیاز پیشرفت و توسعه در هر حوزه، تحقیق و پژوهش است

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری ایلام گفت: ظرفیت‌های زیادی در استان وجود دارد که برای بالفعل شدن این ظرفیت‌ها به تحقیق و توسعه نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، ناصر نجفی امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت‌_ در کارگاه آموزشی و پژوهشی مشترک استانداری و نیروهای مسلح، ضمن یاد و خاطره سه‌هزار شهید استان و عرض تبریک پیروزی رزمندگان سپاه و با مشارکت نیروهای مسلح بر رژیم کودک‌کش صهیونیستی، اظهار کرد: قدرت منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی در پاسخ اخیر به رژیم منحوس صهیونسیتی مشخص شد.

وی افزود: ایلام مهد پرورش سه هزار شهید، و گذرگاه و قطب اربعین کشور است زیرا ۴۳۰ مرز مشترک با کشور عراق دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری ایلام خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های زیادی در استان وجود دارد که برای بالفعل شدن این ظرفیت‌ها به تحقیق و توسعه نیاز داریم؛ ایلام استان نوظهور گردشگری در کشور است و در حوزه گردشگری مذهبی نیز استان دارای ظرفیت‌های فراوانی است.

نجفی اضافه کرد: در اربعین حسینی سال گذشته سه میلیون و ۶۰۰ هزار زائر از مرز مهران تردد کردند و در طول سال نیز به‌ صورت میانگین روزانه بیش از ۱۰ هزار زائر از استان تردد دارند.

وی با بیان اینکه بدون تحقیق و پژوهش نمی‌توان به توسعه و پیشرفت برسیم، تاکید کرد: پیش‌نیاز پیشرفت و توسعه در هر حوزه، تحقیق و پژوهش است بنابراین باید به موضوعاتی نظیر هوش مصنوعی بیش از گذشته توجه کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری ایلام با تاکید بر اینکه با تاسی از فرمایشات مقام معظم رهبری و با استفاده از ظرفیت‌های جوانان می‌توانیم خدمتی به مردم ارائه کنیم، تصریح کرد: در حوزه دفاعی، کشور به جایگاه بسیاری خوبی در دنیا رسیده است؛ بنابراین در سایر در حوزه‌ها نیز باید با استفاده از ظرفیت نخبگان به جایگاه اصلی خود برسیم.

نجفی با تاکید بر لزوم استفاده بهینه از دانش و به کارگیری دستاوردها و نتایج آن در دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها، گفت: در دانشگاه‌های استان نخبگان زیادی داریم که باید ضمن استفاده از ظرفیت و دانش این نخبگان، مورد تجلیل نیز قرار گیرند.

سالانه حدود ۳۵۰ هزار پایان‌نامه دفاع می‌شود

امیر سرتیپ حسن عیسوند، رئیس اداره فناوری‌های نوظهور و بدیع ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: شناخت ظرفیت‌های علمی و پژوهشی هر استان بسیار مهم است و در سفرهای استانی هدف بالفعل کردن ظرفیت‌های بالقوه است‌.

وی افزود: نظام اجرای طرح‌ها را تدوین کردیم و هدف اصلی حمایت از پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا به صورت کاربردی و هدفمند است.

رئیس اداره فناوری‌های نوظهور و بدیع ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه سالانه حدود ۳۵۰ هزار پایان‌نامه دفاع می‌شود که باید از نتایج این پژوهش‌ها در توسعه و پیشرفت کشور بیش از گذشته بهره گرفته شود، اضافه کرد: نیاز است به استان‌های مرزی و کم‌برخوردار در حوزه فناوری بیش از گذشته کمک شود.

کد خبر 749357

دیگر خبرها

  • استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری
  • پیش‌نیاز پیشرفت و توسعه در هر حوزه، تحقیق و پژوهش است
  • رونمایی از سکوهای زنجیره ارزش گردشگری و مرکبات مازندران در نمایشگاه ایران اکسپو
  • تولید بیش از ۸۵ نوع صنایع دستی در فارس
  • بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • تمرکز همدان بر توسعه زنجیره ارزش سفال و کشمش
  • با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • وزیر کشور: اقدامات استان کرمان در ایجاد زنجیره ارزش قابل توجه است
  • شعار بانک در سال جاری، توجه به سرمایه انسانی به عنوان هسته‌ اصلی توسعه بانک است