Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@23:08:19 GMT

«لال پله» آیینی کهن در لاهیجان

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۶۴۹۷

«لال پله» آیینی کهن در لاهیجان

رسم «لال پله» از آیین‌های ویژه سوگواری شب عاشورای شهرستان لاهیجان است، آیینی که در سالیان اخیر رو به فراموشی است و کمتر کسی از این رسم می‌داند.

خبرگزاری شبستان، گیلان؛ هرساله همزمان با فرا رسیدن ماه محرم در شهرها و روستاهای مختلف گیلان شاهد برگزاری آیین‌های ویژه‌ای هستیم که حاکی از ارادت و علاقه مردم دیار گیل و دیلم به امام حسین(ع) و خاندانشان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در میان شهرستان‌های گیلان، لاهیجان دارای آیین‌های ویژه‌ و کهنی چون هفت محل، برات، زاری زاری، چهل‌منبر و کرپ‌زنی است که تاکنون نیز ادامه دارد.

 

رسم «لال پله» یکی از آیین‌های ویژه سوگواری شب عاشورای شهرستان لاهیجان است، آیینی که در سالیان اخیر رو به فراموشی است و کمتر کسی از این رسم می‌داند.

 

عزاداران حسینی در شب عاشورا بعد از آیین چهل منبر با چهره‌ایی پوشیده و ناشناس به دنبال خانه‌هایی که در آن شیرین‌پلو طبخ می‌شود، از کوچه‌های قدیمی شهر عبور می‌کنند و درب خانه‌های بزرگان و سیدان محل را که در حال پخت این غذا هستند با قاشق یا کفگیر می‌زنند تا از غذای خودشان به او بدهد.

وقتی صاحب‌خانه در را باز می‌کند بدون هیچ کلامی قاشق را بدو داده و صاحب‌خانه با همان قاشق غذا را در دیگ ریخته و به او می‌دهد.

 

این رسم بنا به نیت افراد تا 40 خانه( نیت 40 خانه به این صورت بود که به خانه‌هایی که در آن در طول سال منبر و واعظ داشت) و یا 72 خانه( به نیت 72 شهید کربلا) ادامه می‌یابد و در پایان آنچه را که جمع کرده بودند و در اصطلاح محلی «نثار» نامیده می‌شود به خانه برده و از آن در طول روزهای متفاوت می‌خوردند تا حاجت و نذرشان برآورده شود.

 

این مراسم لال پله (لال+ پلو) نام دارد و وجه تسمیه‌اش از آن جهت است که حاجتمندان در تمام مدت بدون کلامی به در خانه‌ها رفته و نذری داران نیز در سکوت رسم را اجرا می‌کنند و همیشه آن چیزی که از نذری داران طلب می کنند، مقداری پلو است.

 

پایان پیام/84

منبع: شبستان

کلیدواژه: شیرخوارگان حسینی عزاداری محرم ماه محرم محرم همایش شیرخوارگان حسینی مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد حضرت علی اصغر ع خطبه نماز جمعه کانون های مساجد عزاداری لاهیجان آیین محرمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۶۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین تحلیل از ۲۵۰۰ کارگر شهرداری بندرعباس

آئین تجلیل از کارگران و قدردانی از زحمات این تلاشگران، با محوریت شهرداری بندرعباس برگزار شد.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3078479 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • اهدای ویلچر به خانه سالمندان توسط دانش‌آموزان مدرسه سمای سبز لاهیجان 
  • آیین تقدیر از مقام معلم در مدارس فسا برپا شد
  • آیین تحلیل از ۲۵۰۰ کارگر شهرداری بندرعباس
  • نوسازی مسکن در بافت فرسوده از مرز ۲۶۶ هزار واحد عبور کرد
  • حرمت‌گزاری به مقام والای استاد، باید بیش و پیش از هر آیینی مدنظر باشد
  • رکوردشکنی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده
  • آیین "سرزمین من" ویژه مدارس شهر کرمان
  • آیین کلنگ‌زنی احداث پالایشگاه نفت خام کهگیلویه
  • مراسم آیینی سنتی کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • آیین بهره‌برداری بیش از ۱۵ پروژه تفریحی و گردشگری در مجتمع گردشگری صفه آغاز شد