Web Analytics Made Easy - Statcounter

 عزای امام حسین(ع) غمی نیست که در دل مریدان آن حضرت کمرنگ شود. بلکه به فرموده نبی مکرم اسلام(ص) حرارت و گرمایی که از وجود مقدس سید و سالار شهیدان در دل‌ های مؤمنان است، هیچگاه سرد و خاموش نخواهد شد.

حضور پیرغلامان حسینی در هیات‌های عزاداری امام حسین(ع) و یاران باوفایش، صحنه‌هایی از دلدادگی می‌آفریند که قابل مقایسه با هیچ ارادتی در جهان نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد یعقوبی یکی از پیرغلامان هیئت ابوالفضلی(ع) بیرجند و مداحی 75 ساله است که از سن ۱۴ سالگی در هیات‌های عزاداری مشغول فعالیت بوده است.

از کودکی تا کهنسالی با حسین(ع)

وی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: همراه پدر و مادر و با تشویق آنان و عشق و علاقه شخصی‌ام پا در دستگاه امام حسین(ع) گذاشتم و آرزو دارم تا آخرین لحظه عمر در این دستگاه خدمت کنم.

این مداح با بیان اینکه در کودکی همراه هم سن و سالان خود در هیات فعالیت داشتم، افزود: پدر و مادرم بی سواد بودند، اما عشق و علاقه اهل بیت(ع) را دلم کاشتند، به طوری که مادرم به من سفارش می‌کرد تا زنده هستی نباید از هیات دست بکشی.

یعقوبی ادامه داد: در هیات‌ها باید سنت عزاداری حفظ شود و باتوجه به این مسئله که در حال حاضر سبک و روش عزاداری‌ها به کلی عوض شده، باید بیشتر مراقب بود تا دچار انحراف نشویم.

وی با بیان اینکه متاسفانه معنویت و کیفیتی که در زمان قدیم در برنامه‌های هیات‌ها حاکم بود، اکنون مشاهده نمی‌شود، افزود: از نظر فرهنگی شاهد حضور چشمگیر جوانان در هیات‌ها هستیم، اما سبک و روش هیات‌ها به کلی عوض شده است.

برخی سبک‌های مداحی مناسب عزاداری نیست

این مداح بیان کرد: اکنون سبک مداحی برای جوانان و متناسب با سلیقه آنان تغییر پیدا کرده که گاهی دور از شان عزاداری برای امام حسین(ع) است.

یعقوبی ادامه داد: گاهی مداحی‌ها حزن‌آور نیست چرا که اشعار مناسبی در آن ارائه نمی‌شود، اشعاری که خوانده می‌شود باید دارای محتوای غنی باشد.

وی از سبک تند برخی مداحی‌ها گلایه کرد و افزود: نباید مداح از مسیر هیات و عزاداری امام حسین(ع) خارج شود و باید همواره آن را درنظر بگیرد.

این مداح بیان کرد: یک مداح باید از نظر روش زندگی، کردار و منش برای هیات الگو باشد، اما گاهیس نوع مداحی، این امر را نمی‌رساند.

یعقوبی با بیان اینکه افرادی که مسئول هیات عزاداری هستند باید رفتار، کردار و خلق و خوی حسینی داشته باشند، اظهار کرد: متاسفانه در برخی مداحی‌های امروزی کمتر به محتوا توجه می‌شود.

وی ادامه داد: حضرت ابوالفضل(ع) منبع ادب و صفا است و تمام زندگی این بزرگواران می‌تواند برای ما درس باشد؛ زمانی می‌توانیم اثربخش باشیم که به سخنانی که می‌گوییم، خود پایبند باشیم.

ضرورت رعایت حق‌الناس در هیات‌های عزاداری

این مداح تصریح کرد: مسئله دیگر رعایت حق‌الناس در هیات‌های عزاداری است، گاهی استفاده از طبل‌های بزرگ و یا سنج ، باعث مزاحمت همسایه‌ها می‌شود که در هیات ابوالفضلی(ع) بیرجند بسیار بر روی این موضوع حساس هستیم.

یعقوبی بیان کرد: ایجاد سر و صدا و مزاحمت برای مردم، در خور شان اباعبدالله(ع) نیست و باید عزاداری با سادگی برگزار شود.

وی افزود: گاهی استفاده از بلندگو و اذیت مردم در شب‌ها، کار هیات را زیر سوال می‌برد و این امر نامطلوب است.

این مداح با اشاره به اینکه نباید دردی توسط هیات عزاداری که به نام امام حسین(ع) مزین است ایجاد شود، تصریح کرد: برخلاف اقدامات دشمن، باید سعی و هدف ما پیروی از مکتب امام حسین(ع) باشد و آنچه که این مکتب دوست دارد باید دنبال کنیم.

سخنرانی‌ها جاذبه داشته باشد

یعقوبی بیان کرد: بحث دیگر مبحث سخنرانی‌ها در هیات‌ها است که باید متناسب با بحث روز و آنچه نسل جوان به آن نیاز دارد، باشد.

وی ادامه داد: گفتار یک سخنور باید جاذبه داشته باشد و زمانی می‌تواند به این موارد دست یابد که اهل مطالعه باشد، مطالب علمی و نوین را ارائه کند و باید باگفتار خود کاری کند که نسل جوان را از محیط‌های مذهبی دور نکند.

این مداح اظهار کرد: گاهی سخنرانان با بیان صحبت‌های سخت‌گیرانه نه تنها جوان را جذب هیات و این مکتب نمی‌کنند، بلکه باعث می‌شوند جوان از هیات دوری کند.

تحولی در درون

یعقوبی تصریح کرد: در طول این سال‌ها همواره تلاش کرده‌ام از آلودگی‌ها به دور باشم چرا که من یک فرد هیاتی هستم و اگر درست عمل نکنم، ضربه بزرگی بر پیکره هیات عزاداری خواهم زد.

وی افزود: چه بسیار انسان‌هایی را می‌شناسم که به واسطه حضور در هیات، رفتار و گفتار و کردارشان تغییر پیدا کرد چرا که عزت و آقایی و بزرگی در این دستگاه است.

این مداح اظهار کرد: مکتب امام حسین(ع)، مکتب سازندگی است، بنابراین اگر کسی درب این خانه را بزند، قطعا امام حسین(ع) به او کمک خواهد کرد و در مسیر زندگی و در گرفتاری‌ها و مشکلات راه گشای او خواهد بود.

در پایان گفتگویمان، دستهایش را بالا برد و دعا کرد که امیدوارم خداوند ما را بر راه اباعبدالله(ع) ثابت قدم بدارد، دعایی که اگر به آن برسیم، از بسیاری کجی‌ها به دور خواهیم بود.
زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان جنوبی اجتماعی مداحی هیات عزاداری محتوای سخنرانی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۷۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود به دستگا‌های جدید

دکتر شیرجنگ گفت: رادیولوژی پرتابل - سرکانتر - ساک شن و تخت‌های اتاق عمل از جمله دستگاه‌هایی هستند برای بیمارستان خریداری شده است.

وی افزود:خرید دستگاه اتوآنالایزر برای آزمایشگاه نیز خریداری شده که تا یکماه آینده نصب خواهد شد و با نصب آن مشکلات آزمایشگاه رفع می شود ولی برای راه اندازی آن و نصب دستگاه‌های جانبی ۱.۵ میلیارد تومان هزینه نیاز است که از خیرین درخواست می کنیم برای بروز کردن آن ما را یاری کنند.

وی گفت: مجوز اصلی برای احداث بخش اتاق‌های عمل در فضای ۳ هزار متر مربع بیمارستان با هزینه‌ای بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان گرفته شده است که با احداث آن دیگر نیاز به ارجا ع بیماران به سایر شهر‌ها نخواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • اعلام برنامه میثم مطیعی به مناسبت شهادت امام صادق(ع)
  • تجهیز بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود به دستگا‌های جدید
  • احداث ۴ شبستان جدید در آستان حسینی
  • عکس| مداحی جدید و جنجالی مهدی رسولی
  • حرکت کاروان عزاداری شهادت امام صادق (ع) از میدان المپیک تا دانشگاه علامه طباطبایی 
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • سفر حسین حسینی به تبریز با وجود محرومیت