Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ این روز‌ها در مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح نظام بانکی مطرح است، طرحی که انتظار می‌رود با تصویب آن بخشی از مشکلات سیستم بانکی در کشور رفع شود. بر اساس بخشی از این طرح، نحوه انتخاب رئیس بانک مرکزی تغییر می‌کند.

در گذشته به پیشنهاد رئیس جمهور و تایید هیات اجرایی رئیس بانک مرکزی انتخاب می‌شد، اما اکنون به واسطه این طرح، اشخاصی به پیشنهاد اعضای هیات اجرایی و حداقل با سه رای به رئیس جمهور معرفی می‌شوند و در نهایت رئیس بانک مرکزی توسط رئیس جمهور از میان این افراد انتخاب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



فارغ از تغییر نحوه انتخاب رئیس بانک مرکزی این سوال هنوز پاسخ داده نشده است که چرا بانک مرکزی از دولت مستقل نیست و چرا استقلال بانک مرکزی که بسیاری از اقتصاددانان آن را دوای درد مشکلات نظام بانکی می‌دانند به رسمیت شناخته نمی‌شود؟

در بسیاری از کشور‌های پیشرو بانک مرکزی مستقل از دولت است تا دولت‌ها برای جبران کسری بودجه دست به انتشار پول بدون پشتوانه نزنند و کشورشان را دچار تورم افسارگسیخته نکنند. ضمن اینکه با استقلال بانک مرکزی از دولت‌ها شائبه دستکاری در آمار نیز پیش نمی‌آید.

اماچرا هنوز بانک مرکزی در ایران از دولت مستقل نیست؟ در همین زمینه علی اصغر سمیعی زفرقندی تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره استقلال بانک مرکزی از دولت، گفت: استقلال بانک‌های مرکزی از دولت‌ها امری مبارک است، به شرط اینکه بانک مرکزی تحت نظارت شدید همه قوای سه گانه باشد، بدون اینکه خدشه‌ای به استقلال آن وارد شود و مردم هم توسط رسانه‌ها بتوانند به عملیات آن اشراف داشته و در مواقع لازم بتوانند از عملکرد آن انتقاد کنند.

وی افزود: در همه کشور‌ها تنها عامل بالا رفتن بی حساب و کتاب نرخ تورم و بهره، بانک‌های مرکزی هستند، چون هم چاپ اسکناس و هم خلق پول بیش از قدرت جذب اقتصاد، توسط بانک مرکزی انجام می‌شود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان کرد: نرخ تورم فقط در کشور‌هایی به شدت بالا می‌رود که دولت‌ها دائم در حال استقراض از بانک مرکزی هستند، دولت‌ها هم در مواقع کسر بودجه راحت‌ترین کار را که استقراض از بانک مرکزی است، انتخاب می‌کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:، ولی ظاهراً اگر بانک مرکزی مستقل باشد، شاید این کار به این سادگی برای دولت‌ها انجام پذیر نباشد. همچنین نظارت دستگاه‌های دولتی، رسانه‌ها و مردم، باعث پیشگیری از فساد می‌شود و بسیار ضروری است. منبع: اقتصاد24 برچسب ها: رویداد24 ، بانک مرکزی ، اصلاح نظام بانکی ، همتی ، رئیس بانک مرکزی ، استقلال بانک مرکزی ، علی اصغر سمیعی زفرقندی سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 بانک مرکزی اصلاح نظام بانکی همتی رئیس بانک مرکزی استقلال بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۸۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی: گشایش‌هایی در پیش است

آفتاب‌‌نیوز :

محسن کریمی، معاون بین‌الملل بانک مرکزی گفت: در حاشیه اجلاسیه بانک توسعه اسلامی در عربستان، زمینه‌ای فراهم شد تا با مقامات و بانک‌های مرکزی کشور‌های مختلف گفتگو کنیم. 

وی افزود: در نتیجه این مذاکرات، اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی برخی منابع ارزی مسدود شده ایران در برخی کشور‌ها صورت پذیرفت که در آینده اطلاع‌رسانی می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی: تورم ۲۷ درصد کاهش یافت!
  • ایجاد حساب واحد خزانه باعث افزایش شفافیت مالی می‌شود
  • بانک مرکزی رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم را تکذیب کرد
  • مانور عجیب روی کاهش نقدینگی
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود
  • سیگنال بانک مرکزی به بازار ارز/ استفاده از منابع مسدودی آزادشده ارزی کلید خورد
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • ادامه رکوردزنی‌های دولت رئیسی؛ بالاترین تورم ۸۰ سال اخیر ایران ثبت شد
  • بانک مرکزی: گشایش‌هایی در پیش است