Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@07:24:54 GMT

آیین های عزاداری حسینی در دارالمومنین همدان

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۸۶۳۸

آیین های عزاداری حسینی در دارالمومنین همدان

کارشناس مردم‌شناسی میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به آئین عزاداری و مراسمات در همدان بیان کرد: در همدان اوج عزاداری روز عاشورا است و در قدیم هیئت های حسینیه ها و مساجد هم به هیئت جولان می رفتند و در آنجا عزاداری می‌کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فریبا نعمتی، کارشناس مردم‌شناسی میراث فرهنگی استان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان اینکه آیین ها و مراسمات سنتی عزاداری همیشه در روستاها بیشتر از شهر بوده اظهار داشت: در قدیم این مراسمات را در روستاها به صورت خودجوش انجام می دادند و در شهر این آیین ها بیشتر سازماندهی می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با شروع محرم مردم مساجد و حسینیه ها را سیاه پوش و علم ها را درمی‌آودرند و این آیین ها کم کم به نقاط شهری نیز سرایت کرد.

کارشناس مردم‌شناسی میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه مردم در محرم از قم برای روضه خواندن روحانی می آورند تاکید کرد: این روحانی در مساجد درباره محرم و عاشورا صحبت می کند و هر محله و منطقه‌ای هیئت خاص خود را دارد.

نعمتی در ادامه خاطرنشان کرد: این هیئت ها، مراسم سینه زنی و مداحی را انجام می‌دهند و از روز صبح تاسوعا که خیلی اهمیت دارد هیئت عزاداری راه می اندازند و سینه زنی و زنجیرزنی دارند.

وی با بیان اینکه هیئت ها به سمت امامزاده حرکت می‌کردند و در قدیم به هر خانه ای که می رسیدند نذری ها را پخش می‌کردند گفت: نذری ها بیشتر گوشت بود اما بعد ها برنج و قیمه هم اضافه شد.

کارشناس مردم‌شناسی میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به اینکه روز عاشورا اوج عزاداری مردم همدان است عنوان کرد: پس از برگزاری مراسم های خاص روز عاشورا  در شام غریبان برای همدردی با اسیران شمع روشن می کنند و حالت حزن و اندوه کل فضای هئیات را هم فرا می‌گیرد.

نعمتی در ادامه افزود: در روستاها و مناطق هر هیئتی علم خاص خود را دارد و زمانی که این هیئت ها به هم می‌رسیدند با علم هایشان به یکدیگر سلام می دادند.

وی با اشاره به آئین عزاداری و مراسمات در همدان بیان کرد: در همدان اوج عزاداری روز عاشورا است و در قدیم هیئت های حسینیه ها و مساجد هم به هیئت جولان می رفتند و آنجا عزاداری می‌کردند.

کارشناس مردم‌شناسی میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه مردم در این مراسم گلاب می پاشیدند افزود: جدا از اینکه اسم هیئت مطرح باشد همه در جولان جمع می شدند و همه اختلافات رنگ می باخت و همه افراد یکدل می شدند.

نعمتی با بیان اینکه آخرین عزاداری روز سوم امام حسین ع است تاکید کرد: در روز سوم هیئت های عزاداری در امامزاده یحیی جمع می شوند و مراسم در آنجا برگزار می شود.

وی ادامه داد: در روز سوم از نمادهای عاشورا هم استفاده می کنند بطور مثال از اسب و شتر و بارگاه درست می کنند و به پای اسیران زنجیر می زنند و امام سجاد ع را اسیری که سوار بر اسب است نشان می دهند.

کارشناس مردم‌شناسی میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه بزرگترین عزاداری روز سوم را هیئت امامزاده یحیی دارد یادآور شد: در روستاها قبل از شروع محرم هیئت ها، تعزیه یا شبیه خوانی دارند و گروه مخالف و موافق یا افراد به یزیدی و امام حسینی تقسیم می‌شدند که یزیدیان با لباس قرمز امام حسینی ها با لباس سفید برای مردم تعزیه اجرا می کردند که اسب می آوردند، چکمه های رزمی می پوشیدند و خیمه به پا و صحنه نمادین کربلا را بازگو می‌کردند.

وی با بیان اینکه در روز تاسوعا و عاشورا خیمه ها را نیز آتش می زنند و مردم هم با ذکر مصیبت گریه و عزاداری می‌کنند تاکید کرد: تعزیه خوانی و یا شبیه خوانی بر مردم تأثیر زیادی می گذارد.

کارشناس مردم‌شناسی میراث فرهنگی استان همدان ادامه داد: در ماه محرم پرده های عاشورا را در قهوه خانه ها اجرا و در پرده خوانی ها وقایع کربلا را صحنه‌آرایی می‌کردند.

نعمتی با اشاره به فعالیت و نذری دادن زنان گفت: زنان نیز سفره حضرت رقیه و حضرت ابوالفضل ع را برپا می کنند و برای حاجت روا شدن افراد دیگری نیز نذر می کنند که سفره پهن کنند.

وی با بیان اینکه این سفره های نذری علاوه بر کارکرد فرهنگی یک کارکرد مذهبی نیز داشت اظهار داشت: در همدان نیز مهمترین کار کردی که سفره نذری داشت همان کارکرد مذهبی بود.

کارشناس مردم‌شناسی میراث فرهنگی استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه مهم‌ترین آیینی که بعنوان نماد عاشورا همواره مورد توجه قرار می گرفت اقامه نماز ظهر عاشورا است عنوان کرد: مهم ترین درس عاشورا این است که امام حسین ع حتی در آن شرایط نماز را به تاخیر نینداخت و اول وقت نماز را اقامه کرد.

نعمتی خاطر نشان کرد:در شام‌غریبان هم عزاداران برای همدردی با اسرا شمع روشن می کنند.

وی با بیان اینکه این آیین‌ها سال‌های سال با ما بوده‌اند تصریح کرد: مراسمات و آیین ها در نقاط روستایی بیش‌تر بوده چرا که تداخل فرهنگی اتفاق نیفتاده و پایبندی مردم به این سنت ها را بیشتر می توان دید.

کارشناس مردم‌شناسی میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه در روستاها عزاداران نسل به نسل آیین ها را از پدرانشان یاد می گرفتند و آن را نیز حفظ می کردند گفت: در شهر برخی چشم هم چشمی ها دیده می شود و برخی بدعت هایی در این مراسمات مشاهده می‌شود که باید این بدعت ها از ساحت عزاداری ها زدوده شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۸۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، حجت‌الاسلام علی عزیزی افزود: طرح "مسجد، پایگاه قرآن" از ابتدای امسال در استان همدان اجرا شد و هم اکنون در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری مساجد استان در حال اجراست.

او تصریح کرد: ترویج فعالیت‌های قرآنی، انس جوانان و نوجوانان با قرآن، ترویج معارف قرآنی، ترویج سبک زندگی قرآنی و عمل به دستورات قرآن از اهداف اجرای این طرح است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همدان استعدادیابی قرآنی و هدایت نوجوانان و جوانان به سمت فعالیت‌های قرآنی را از دیگر اهداف طرح برشمرد و گفت: برنامه‌های مختلفی همچون کلاس‌های قرآنی، محافل سنتی قرآنی و طرح تلاوت نور اجرا می‌شود.

دیگر خبرها

  • حضور ۱۹ شبکه خارجی در آیین روز خلیج‌فارس در بوشهر
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • آیین اختتامیه هفته برزگداشت سعدی برگزار شد
  • نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • عزاداری زنان با لباس‌های عجیب و غریب در خیابان
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد
  • تشریح مصوبات جلسه هیئت وزیران از زبان سخنگوی دولت
  • تصویب نخستین آیین‌نامه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پس از ۱۲ سال
  • آیین اختتامیه هفته بزرگداشت سعدی شیرازی برگزار شد