Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@17:37:57 GMT

شعرا و مادحین مسائل روز را برای مردم تبیین کنند

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۸۷۹۰

شعرا و مادحین مسائل روز را برای مردم تبیین کنند

شاعر پیشکسوت اهل بیت گفت:در اشعار آئینی باید اشعار با وقایع تاریخی و روایات ائمه مطابقت داشته باشد.مثلا ًخدای نکرده اشعار به صورتی نباشد که ذلت و خواری اهل بیت(ع) را در ذهن مخاطب تداعی کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، محمد مضطرزاده در سال 1321 در محله خواجه خضر یزد در خانواده ای ادب پرور و خوش ذوق به دنیا آمد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدربزرگ وی به نام ملا محمد مضطر زاده از شعرای به نام عصر خویش بود که در مصلای صفدر خان به تربیت شاگردان دینی و نمونه ای از جمله  مرحوم آیت الله شهید صدوقی، مرحوم آیت الله سید محمد مدرسی و شیخ علی اکبر مومنی مشغول بود.

پدرش حاج حسین نیز از شعرای نامی اهل بیت بود که روزگاری نوحه های تمام هیئات یزد را می سرود و اینک اشعار وی در قالب کتابی جامع به نام دیوان مضطر زاده در سال 72همزمان با بیستمین سال درگذشتش به همت فرزندش احمد به چاپ رسید.

محمد که در زمینه جمع آوری اشعار آئینی فعالیت دارد در روزگاران گذشته در هیئات مختلف یزد به نوحه خوانی پرداخته که برخی از آن ها نظیر هیئت شاه ولی بیکان شاهزاده فاضل و هیئت حاجی یوسف سال هاست وجود خارجی ندارند.

وی از 5سالگی نوحه خوانی را شروع کرده واولین نوحه خود را به نام حضرت علی اصغر(ع) خواند و طی یکسال توانست قرائت قرآن و خواندن کتاب حافظ را فراگیرد.

وی در سال 1344 پس از استخدام در شهربانی، ازدواج کرد و حاصل  این ازدواج 4 فرزند شد که  متاسفانه یکی از پسرانش  در حالی که جانباز 25درصد بود در حادثه ای جان خود را ازدست داد.

محمد مضطرزاده در سال 1358 به سمت رئیس دفتر راهنمایی و رانندگی و سپس به سمت رئیس انجمن اسلامی شهربانی یزد منصوب شد و پس از تشکیل سازمان عقیدتی سیاسی در شهربانی، مسئولیت این سازمان را برعهده گرفت.

وی به همراه آقایان حسین بی‌دست، حسین گلاب، مرحوم نادم و کاظم احرامیان کلاس های مداحی را در یزد پایه گذاری کردند و پس از تنظیم اساسنامه با نظر شهید صدوقی ابتدا انجمن مداحان و سپس با تغییر نام، هیئت مداحان یزد را تشکیل دادند.

وی که از چهره های انقلابی یزد و مورد اعتماد شهید صدوقی بود به همراه آقایان فارابی،حر زاده و مفیدی ستاد نمازجمعه یزد را راه اندازی کردند.

آنچه در ادامه می آید گفتگوی این شاعر و مداح یزدی با خبرنگار یزدرسا است:

اولین نوحه‌ای که به صورت رسمی خواندید چه بود و چه احساسی داشتید؟

اولین نوحه حرفه‌ای ام را  با عنوان«مظلوم حسینم حسین، محروم حسینم حسین» در هیئت خواجه خضر خواندم  و نمی‌توانم بگویم چه احساسی داشتم جون قابل وصف نیست.

یک مداح یا شاعر و به طورکلی نوکر اباعبدالله باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

اول اینکه متواضع و فروتن باشد و در وهله دوم به  پیشکسوتان احترام بگذارد.

یک شعر خوب از نظر شما دارای چه ویژگی‌هایی است؟

اولین و مهمترین ویژگی شعر خوب، داشتن محتواست. دومین ویژگی ساده، کوتاه و روان بودن اشعار است و ویژگی سوم این است که در اشعار آئینی اشعار با وقایع تاریخی و روایات ائمه مطابقت داشته باشد. مثلا ًخدای نکرده اشعار به صورتی نباشد که ذلت و خواری اهل بیت(ع) را در ذهن مخاطب تداعی کند.

رمز ماندگاری برخی  اشعار و مراثی اهل بیت(ع) چیست ؟

دریک کلام می توان رمز ماندگاری اشعار را اخلاص شاعر دانست چرا که وقتی شاعر با اخلاص و توکل به خدا و ائمه(ع)، شعر بگوید شعر دارای روح شده و در ذهن مخاطب حک می شود.

نقش شعرا و به ویژه شعرای آئینی در مقابله با تهاجم فرهنگی چیست؟

قطعاً شعر با فرهنگ ماعجین شده است و گواه این  ادعا وجود کتب شاعران ایرانی در خانواده ها نظیر حافظ،سعدی،عطار و.. است اما نکته ای که وجود دارد این است که شعرا و مادحین ما باید خوش سلیقه و به روز باشند و با خلاقیت، مسائل روز را بین مردم مطرح کنند و در اشعار آئینی باید به جنبه حماسی زندگی اهل بیت(ع) بپردازند نه این که تنها به دنبال گریه انداختن مردم به هر قیمتی باشند مثلا ًدر شرایط کنونی و به فرموده رهبری  مسئله مهم جهان اسلام بی لیاقتی آل سعود و حادثه مناست که باید در اشعار و مباحث دینی مطرح شود.

سخن پایانی

از همه شعرای عزیز می خواهم که در سرودن اشعار خود همه جوانب امر را در نظر بگیرند و اشعار را پس از مطالعه دقیق زندگی ائمه اطهار(ع) و با توکل به خود آن بزرگواران بسرایند واز مداحان عزیز هم میخواهم از اشعاری با معنی و رسا، بهره ببرند و فکرنکنند مردم متوجه کار آنان نیستند.

در پایان این اشعار را هم، به مخاطبان گرامی، مادحین و شعرای عزیز تقدیم می‌کنم:

هیچ کس در نزد خود چیزی نشد/ هیچ آهن، خنجر تیزی نشد

هیچ قنادی نشد استادکار/ تا که شاگرد شکر ریزی نشد

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۸۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامع دیدن مسائل از سوی فعالان رسانه و تعامل مسئولان لازمه حل مسائل کشور

مدیر مسئول خبرگزاری ایمنا گفت: لازمه پیگیری و حل مسائل مردم شناخت دقیق موضوعات استانی و شهری و مدیریت صحیح در نوع و روش پیگیری است، جامع دیدن مسائل و تعامل مسئولان با فعالان رسانه‌ای نیز قطعاً نتایج مثبتی خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، محسن آنالویی امروز_ چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در آئین افتتاح رسمی دفتر نمایندگی خبرگزاری ایمنا در اراک اظهار کرد: عزم و اراده ملت ایران در نفی سلطه، استبداد و زورگویی مستکبران و استقلال و اقتدارطلبی دشمنان را برای طراحی و عملیاتی کردن شدیدترین تهاجم رسانه‌ای مصمم کرده است.

وی در بیان دلایل این اقدام اظهار کرد: پیش از انقلاب امور مردم و کشور در دست دیگران بود و آن‌ها برای غارت و چپاول سرمایه‌های ملی به دروغ خود را نجات دهنده مردم معرفی می‌کردند اما مردم با کنار زدن آنها خود زمام امور کشور را در دست گرفتند و مستقل از ابرقدرت‌ها توانستند پیشرفت کنند و امروز معادلات منطقه و جهان به نفع جبهه حق در حال تغییر است و این یعنی آنکه مردم علاوه بر اینکه خودش را از زیر بار ظلم نجات داد به یک ملت الگو تبدیل شده است.

مدیر مسئول ایمنا با اشاره به نشانه‌های اقتدار ملی گفت: وقتی رهبر انقلاب برای جوانان اروپایی نامه نوشتند کمتر کسی امروز را می‌دید که جوانان دانشجو در قلب اروپا و آمریکا که اسلام را درک نکرده‌اند اینگونه فریاد عدالت خواهی و ظلم ستیزی سر دهند و نفرت و انزجار خود را از رژیم فاسد صهیونیستی فریاد بزنند.

وی ادامه داد: اما می‌بینیم سلطه گران به بدترین شکل آنها را سرکوب می‌کنند و تنها جرمشان هم حمایت از مظلوم است اما با وجود تلاش رسانه‌های نظام سلطه برای حذف و سانسور اخبار اعتراضات، آنها نتوانستند مانع از بازتاب جهانی این اقدام عدالت‌طلبانه شوند و این همان آرمان ملت ما است.

وی ادامه داد: در عملیات موشکی ایران علیه رژیم جنایتکار صهیونیستی با اقتدار اعلام کردیم خواهیم زد و آن را رسانه‌ای کردیم و دیدید با وجود حمایت و پشتیبانی هم پیمانان این رژیم کودک کش چگونه حیثیت آنها جلوی چشم ملت‌های جهان از بین رفت و این جز با اتکا به قدرت ملی و پشتیبانی مردم میسر نمی‌شد.

وی افزود: دشمن وقتی می‌بیند در جنگ نظامی جواب نمی‌گیرد دست به تهاجم و ترور رسانه‌ای می‌زند و با ابزار عملیات روانی برای بر هم زدن امنیت روانی مردم، انسجام و همدلی اجتماعی وارد میدان می‌شود و گاهی برخی به عمد یا ناآگاهانه در راستای هدف دشمن به جای امیدآفرینی با برجسته کردن مسائل حاشیه و فرعی به این هدف کمک می‌کنند.

مدیر مسئول ایمنا با اشاره به ضرورت اتحاد و همدلی رسانه‌ها در این شرایط گفت: با وجود تهاجم رسانه‌ای و نبردی که تلاش می‌کند با سیاه نشان دادن شرایط، حرکت مردم به سمت قله پیشرفت را کند یا متوقف کند هر حرکتی که این هدف دشمن را تقویت کند قطعاً مردود است.

وی تصریح کرد: با این شرایط، باید عرصه فعالیت رسانه را فراتر از بازی‌های سیاسی و دوقطبی‌ها تعریف کرد و لذا لازم است با هر عقیده و سلیقه از اختلاف پرهیز کنیم و خود را در یک جبهه رسانه‌ای بدانیم تا ان شاءالله قوت و قدرت جمعی‌مان توفیقات ما را در نبرد با جبهه باطل بیشتر کند.

مدیر مسئول خبرگزاری ایمنا در همین راستا با بیان اینکه ایجاد دفتر سرپرستی ایمنا در استان مرکزی با هدف تقویت و اضافه کردن ظرفیت جدید رسانه‌ای با گفتمان تخصصی شهر و شهروندی به جبهه رسانه‌ای انقلاب اسلامی است و امید داریم با عنایات خداوند در کنار سایر دوستان رسانه‌ای این استان در پیگیری مسائل شهروندان و افزایش امید و سرزندگی مردم تلاش کنیم، گفت: لازمه پیگیری و حل مسائل مردم شناخت دقیق موضوعات استانی و شهری و مدیریت صحیح در نوع و روش پیگیری است، جامع دیدن مسائل و تعامل مسئولان استانی با فعالان رسانه‌ای نیز قطعاً نتایج مثبتی خواهد داشت.

عملیات «وعده صادق» هیمنه پوشالی اسرائیل را شکست

رئیس شورای اسلامی کلان شهر اراک هم گفت: عملیات «وعده صادق» نیروی هوافضای سپاه، هیمنه پوشالی اسرائیل و استکبار جهانی را شکست.

داوود قربانی اظهار کرد: عملیات «وعده صادق» در راستای مکاتبه مقام معظم رهبری با جوانان اروپا و اقدام ارزشمند نیروهای مسلح در یک راستا قرار گرفت و هم اینک موجب بروز تظلم خواهی عموم مردم جهان شد.

وی افزود: امید می‌رود به زودی شاهد پیروزی مردم غزه و همه آزادی‌خواهان جهان باشیم.

رئیس شورای اسلامی کلان شهر اراک با اشاره به افتتاح رسمی دفتر سرپرستی ایمنا در استان مرکزی گفت: امید می‌رود با فعالیت این خبرگزاری به صورت تخصصی در حوزه شهر و شهروندی شاهد رشد و تعالی شهر اراک باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با حضور مدیران شهری، اعضای شورای شهر، مدیران خبرگزاری ایمنا و اصحاب رسانه دفتر ایمنا در اراک افتتاح شد.

کد خبر 749819

دیگر خبرها

  • جامع دیدن مسائل از سوی فعالان رسانه و تعامل مسئولان لازمه حل مسائل کشور
  • مجلس، مقدم‌ترین لبه تماس حاکمیت با مردم است | توجه به تبیین خدمات دولت در مجلس
  • آشنایی جامه هدف بهزیستی با معیارهای انقلاب با جهاد تبیین
  • مجلس، مقدم‌ترین لبه تماس حاکمیت با مردم است/ توجه به تبیین خدمات دولت در مجلس
  • طرح «دختران حاج قاسم» نمونه یک کار فرهنگی موثر است
  • راه مبارزه با ناامیدی جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است
  • مسئولان عملیات فرهنگی و جهاد تبیین را جدی بگیرند
  • دنیا از توان نظامی ایران متحیر شده است
  • معلم‌ها تحولات جهان را برای دانش‌آموزان تبیین کنند
  • مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است