Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@00:02:07 GMT

«انحراف» حربه دشمن در مبارزه با عاشوراست

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۸۸۳۵

«انحراف» حربه دشمن در مبارزه با عاشوراست

امام جمعه قشم روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: عاشورا فرهنگ مقاومت، ایثار، عزت، آزادگی است و نهضت امام حسین(ع) بقای اصل دین صرفنظر از هر مکتب و مذهبی است و به مسلمانان اجازه نمی دهد که زیر بار ذلت استکبار باشند.

حجت الاسلام تارم ادامه داد: از این رو همه مسلمانان، قوام دین را وامدار قیام امام حسین هستند و بلکه همه آزادگان جهان به نحوی مدیون عاشورا هستند؛ چنانکه بسیاری از رهبران نهضت های آزادیبخش جهان اقرار کرده اند که در شهامت و فداکاری و آزادگی را از امام حسین(ع) فرا گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: بنابراین دشمن فرهنگ عاشورا را مانع بزرگی برای تحقق اهداف شوم خود می بیند و چون نمی تواند به طور مستقیم با این نهضت رودررو قرار بگیرند، سعی می‌کند از تاثیرات آن بکاهد.

خلاصه کردن حادثه عاشورا به گریه و نوحه، نادیده گرفتن درس های نهضت امام حسین (ع) از جمله فداکاری، دشمن شناسی و مبارزه با دشمن است.

امام جمعه قشم افزود: دشمنان بهترین راه برای کاهش تاثیر نهضت امام حسین(ع) را انحراف آن می‌دانند و با انواع مختلف سعی در گمراه کردن مردم از پیام اصلی عاشورا دارند.

وی انحراف عاشورا در عصرهای مختلف را متفاوت دانست و ادامه داد: مطرح کردن مظلومیت امام حسین(ع) و گریه بر مصائب آن حضرت و بسنده کردن به مرثیه و عزاداری خود یکی از انحرافات فرهنگ عاشورایی است.

تارم با اشاره به اینکه مصائب اهل بیت(ع) یکی از وجهه های حادثه عظیم عاشوراست افزود: اما خلاصه کردن حادثه عاشورا به گریه و نوحه، نادیده گرفتن درس های نهضت امام حسین (ع) از جمله فداکاری، دشمن شناسی و مبارزه با دشمن است.

وی اظهار کرد: حادثه کربلا نشان می دهد که مسلمانان در هر عصری بنا بر مقتضیات زمانی، باید یزیدهای زمان را بشناسند و با بصیرت و همت اهداف آن ها را بسنجند و در برابر آن موضع گیری کنند.

امام جمعه قشم با اشاره به سخنانی از شهید مرتضی مطهری تصریح کرد: باید جایگاه امام حسین(ع)، شمر و یزید را در زمان کنونی مشخص کرد و مسائل مختلفی از جمله وفاداری حضرت عباس(ع) و ولایت‌مداری او و دیگر شهدای کربلا را به مردم شناساند.

وی افزود: مسائل دیگری مانند برخی مداحی‌ها که در آن از تعبیرات نامناسبی مانند «کلب»، «سگ» یا «آواهای غیر انسانی» طرح می‌شود و یا حرکت‌هایی از جمله «قمه‌زنی» و «گل‌مالی» و مانند آن صورت می‌گیرد از مصادیق انحراف بارز فرهنگ عاشوراست.

تارم ادامه داد: دشمن نیز با انتشار این انحرافات سعی می‌کند نهضت امام حسین(ع) را در اذهان جهانیان یک نهضت بی منطق جلوه دهد و عزاداران و شیعیان را دور از انسانیت و کرامت و شرافت انسانی نشان داده و نسبت به مسلمانان تنفر و انزجار ایجاد کند.

وی گفت: محرم و صفر فرصت کم نظیری است که خطیبان و مداحان با مطالعه و بر اساس مستندات تاریخی و حدیثی نهضت کربلا را به مردم معرفی کنند و معارف ناب دینی را به صورت مستدل و با جاذبه های امروزی در منبر و مجلس ها مطرح کنند.

امام جمعه قشم با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) افزود: مردم اگر با معارف و سخنان امامان (ع) آشنا شوند از آن تبعیت می کنند و از این رو بازگویی کلام و اعمال امام حسین از زمان خروج از مکه تا روز شهادتشان، بهترین شناخت از نهضت کربلا برای مردم را به همراه دارد.

وی بیان کرد: همچنین با رونق و رواج فضای مجازی این انتظار وجود دارد که فرهیختگان، مبلغان، اصحاب رسانه و تمام دست اندرکاران امور فرهنگی به معرفی معارف ناب محمدی(ع) در این فضا بپردازند.

دشمن با انتشار این انحرافات سعی می‌کند نهضت امام حسین(ع) را در اذهان جهانیان یک نهضت بی منطق جلوه دهد و عزاداران و شیعیان را دور از انسانیت و کرامت و شرافت انسانی نشان داده و نسبت به مسلمانان تنفر و انزجار ایجاد کند.

تارم افزود: فضای مجازی اگرچه آسیب هایی نیز دارد که می‌تواند تهدید کننده برخی ارزش‌ها باشد، اما با توجه به سرعت انتشار اخبار و دسترسی سریع مخاطبان می‌تواند یک فرصت بی‌نظیر برای تبلیغ معارف دینی نیز تلقی شود.

وی ادامه داد: امروزه جوانان و عموم مردم وقت زیادی را در فضای مجازی صرف می‌کنند که ضرورت دارد تا مبلغان آموزه‌های دینی را به صورت مستدل و در یک آرایش ادبی و هنرمندانه در فضای مجازی منتشر کنند که برای ذائقه‌های امروز جاذبه داشته باشد.

تمدن اسلامی بدون مبارزه با ستمگران ممکن نمی شود

امام جمعه قشم پایه اصلی تمدن اسلامی را عدالت دانست و گفت: نهضت عظیم کربلا به ما نشان می‌دهد که ایجاد تمدن اسلامی بدون مبارزه با ظلم و ستم و ستمگران ممکن نیست و تنها از این طریق است که  زمینه ایجاد تمدن اسلامی فراهم می‌شود.

تارم اساس دین و هدف پیامبران را عدالت دانست و ادامه داد: تا زمانی که ستمگران به ستم و استثمار و استعمار مردم بپردازند عدالت محقق نمی شود.

وی اظهارکرد: اوج مبارزه در برابر ظلم و ستم نه تنها توسط امام حسین(ع) و شهدای کربلا به نمایش گذاشته شد، بلکه بازماندگان و اسرای کربلا در کاخ های کوفه و شام با سخنان و ایستادگی و مقاومت در مقابل ستمگران، دشمن ستیزی و عدالت طلبی را در جامعه اسلامی نهادینه کردند.

مردم متدین بیشترین کمک را به محرومان می‌کنند

امام جمعه قشم گفت: شبهات مختلفی برای تحریف  و انحراف نهضت عاشورا و عزاداری مطرح می‌شود که یک نمونه از آن نذورات و سفرهای زیارتی به کربلا و حتی حج است.

وی افزود: مردم با اعتقادات قلبی و تجربیات دینی خود در طول سال‌های طولانی نذورات خود را در راه تبلیغ فرهنگ عاشورایی هزینه می‌کنند.

تارم ادامه داد: شبهه‌ای مطرح شده است که چرا این نذورات برای رفع احتیاجات محرومان و مستمندان جامعه مصرف نمی‌شود.

عده‌ای ارزهای دولتی را برای مسافرت تهیه می کنند و به سوء استفاده و تفریحات بی جهت و انحراف مردم می‌پردازند که برای جامعه و کشور و جوانان جز خطر و ضرر چیزی ندارد و قلم فرسایان در فضای مجازی به این موارد هیچ اشاره‌ای ندارند.

وی تصریح‌کرد: این نذورات به طور ساده و در یک فضای عمومی برای همه مردم هزینه می‌شود که بیشتر مخاطبان آن مردم متوسط و فقیر هستند که البته اختصاص به قشر محروم ندارد و همه می‌توانند از نذرهای عاشورایی استفاده کنند.

امام جمعه قشم ادامه داد: آمارها نشان می دهد که کسانی که به نذرهای خود در ماه های محرم و صفر عمل می کنند، همان کسانی هستند که بیشترین کمک ها را به امور خیریه اختصاص می‌دهند و بیشترین توجه را به فقیران و مستمندان دارند.

تارم اظهارکرد: در مقابل کسانی که این شبهه را ایجاد می‌کنند، ثروت خود را صرف راه‌های نامشروع، هزینه‌های سرسام‌آور و مسافرت های آنچنانی می‌کنند که قابل مقایسه با هزینه های ایام محرم و صفر نیست.

وی بیان کرد: عده‌ای ارزهای دولتی را برای مسافرت تهیه می کنند و به سوء استفاده و تفریحات بی جهت و انحراف مردم می‌پردازند که برای جامعه و کشور و جوانان جز خطر و ضرر چیزی ندارد و قلم فرسایان در فضای مجازی به این موارد هیچ اشاره‌ای ندارند.

تارم افزود: اما همین که مردم متدین می‌خواهند به نذرهای خود و یا حتی به عمل واجبی مانند حج عمل کنند، قلم ها در انتقاد به کار گرفته می‌شود که چرا این سرمایه‌ها صرف فقرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: هر امری به جای خود نیکوست و باید انجام بگیرد و عزاداری و اشاعه فرهنگ عاشورایی جزئی از مذهب است و در کنار آن نیز باید به امور نیازمندان رسیدگی شود که حضور آشنایان با نهضت امام حسین(ع) در این عرصه پر رنگ‌تر از سایر اقشار است.

امام جمعه قشم تصریح کرد: کتاب های مدارس و دانشگاه ها باید هر ساله بر اساس مقتضیات زمانی و مکانی تجدید نظر شود.

وی با اشاره به سرعت تغییر مسائل مهم در جامعه افزود: متفکران و اندیشمندان با کمک آموزش و پرورش، شورای انقلاب فرهنگی و وزارت‌خانه‌ها و دانشگاه‌های مختلف گروهی از متفکرین و آشنایان به معارف امام حسین(ع) را مامور این امر قرار دهند.

تارم گفت: دشمنان دین همیشه ملموس و مشخص هستند و باید علاوه بر شناساندن امام زمان، دشمن شناسی نیز در عزاداری‌ها وجود داشته باشد.

وی گفت: مردم باید بدانند که چه اتفاقاتی رخ داد که در حالی که همه امام حسین(ع) را به عنوان نوه پیامبر اکرم(ص) و فرزند امام علی(ع) می شناختند،وی را به شهادت رساندند.

امام جمعه قشم خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) به نام اسلام و به نام حمایت از خلیفه مسلمانان و به قصد قربت الی الله به شهادت رسید که در این امر درس‌ها و عبرت‌هایی است که برای همیشه تاریخ یادگار مانده است.

۷۵۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عاشورای حسینی هرمزگان جزیره قشم قشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۸۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن می‌داند دست ما پُر است/ وعده صادق به ملت ایران ابهت داد

سخنگوی و مسئول روابط عمومی کل سپاه گفت: امروز دست ما پُر است و دشمن هم این نکته را می‌داند. عملیات وعده صادق، رزمایش نبود بلکه صحنه عملیات واقعی بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سردار سرتیپ پاسدار «رمضان شریف» در آئین گرامیداشت هفته عقیدتی- سیاسی در سپاه و بسیج اظهار کرد: ۴۵ سالی است که در کشور موضوع فلسطین به عنوان مسئله‌ای اصلی مطرح است و دومین راهپیمایی بزرگ ما در کشور نیز راهپیمایی روز قدس بوده است. نزدیک به ۸۰ سال از اشغال فلسطین توسط اسرائیل می‌گذرد و آمریکا و اذنابش حامی این رژیم بوده و هستند.

وی با بیان این‌که «عملیات طوفان الاقصی در سال گذشته، حمایت از فلسطین را قوت بخشید»، افزود: این عملیات پر قدرت علیه رژیم صهیونیستی انجام شد که در گذشته مدعی شده و بارها اعلام کرده بود، قلعه‌ای امن در منطقه هستیم و اگر همه ارتش‌های کشورهای عربی همزمان به ما حمله کنند، پیروز میدان خواهیم بود.

سردار شریف با بیان این‌که «صهیونیست‌ها لحظه‌ای از تقویت بنیه نظامی، امنیتی و دفاعی خود غافل نمی‌شوند»، اظهار کرد: با این وجود، نزدیک ۷ ماه است که صهیونیست‌ها در همین غزه ماندند و به هیچکدام از اهدافی که اعلام‌کرده بودند، نرسیدند. رژیم صهیونیستی در میدان مصاف با غزه بدون پدافند و با انجام هزاران بمباران، راه به جایی نبرده است.

سخنگوی و مسئول روابط عمومی کل سپاه با اشاره به تبعات عملیات طوفان الاقصی برای رژیم صهیونیستی گفت: با این عملیات، هیمنه رژیم صهیونیستی در حوزه عملیاتی، نظامی و دفاعی بهم ریخت، همچنین موج حمایت جهانی از فلسطینیان و انزجار از این رژیم رقم خورد.

وی با اشاره به قدرت نظامی کشور با توجه به رقم زدن عملیات وعده صادق اظهار کرد: بعد از دفاع مقدس، لحظه‌ای برای توانمند شدن کشور تحت تدابیر رهبر انقلاب را از دست ندادیم. دفاع مقدس، تهدیدی بود که به فرصتی استثنایی تبدیل شد. در عملیات تنبیهی وعده صادق ۱۰ کشور در حوزه پدافندی به رژیم صهیونیستی کمک کردند و در پس این عملیات، پیروزی کشورمان بر سیستم پدافندی کشورهای مطرحی رقم خورد همان‌هایی که به حمایت رژیم صهیونیستی آمده بود.

سردار شریف افزود: هیچ کشوری نمی‌خواست ما در این اتفاق موفق شویم، اما خداوند خواست و این اتفاق و عملیات مبارک رقم بخورد و شاهد حمایت جانانه از مردم ایران بودیم. همه مردم از این اقدام ملی حمایت کردند و خداوند نیز برکت داد. بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال، کشور شیعیان و اهل بیت (ع) سیلی محکمی به رژیم صهیونیستی زد که آن‌ها باورشان نمی‌شد.

وی با تاکید بر این‌که «با قاطعیت می‌گویم امروز به برکت دفاع مقدس، جانفشانی‌های نیروهای مسلح و تدابیر رهبر معظم انقلاب، کشور امنی داریم از این لحاظ که هیچکس جرأت حمله به کشورمان را ندارد.» افزود: امروز دست ما پُر است و دشمن هم این نکته را می‌داند. عملیات وعده صادق با سلاح‌های تولید داخل صورت گرفت، عملیات وعده صادق، رزمایش نبود بلکه صحنه عملیات واقعی بود. عظمت این اقدام به صورتی بود که آن‌ها باید مدت‌ها عطش داشته باشند که این حمله چگونه بوده است. این عملیات نظامی، اقدامی غافلگیرکننده نبود و زمانی که اولین پهپاد پرتاب شد آن‌ها منتظر بودند.

سردار شریف با اشاره به این‌که «۱۰ کشور در حوزه پدافندی به این رژیم کمک کردند»، افزود: در پس این عملیات، پیروزی کشورمان بر سیستم پدافندی کشورهای مطرحی رقم خورد همان‌هایی که به حمایت رژیم صهیونیستی آمده بود. هیچ کشوری نمی‌خواست ما در این اتفاق موفق شویم، اما خداوند خواست و این اتفاق و عملیات مبارک رقم بخورد و شاهد حمایت جانانه از مردم ایران بودیم. همه مردم از این اقدام ملی حمایت کردند و خداوند نیز برکت داد.

سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه گفت: عملیات وعده صادق بار دیگر به شیعیان و ملت ایران ابهت و برتری بخشید و دل تمام شیعیان و آزادی‌خواهان دنیا را شاد کرد. امروز دست ما پُر است و دشمن هم این نکته را می‌داند؛ خداوند را برای عظمتی که برای ملت ایران افرید شاکریم.

وی با بیان این‌که «مردم ایران بسیار هوشمندانه خادم را از خائن تشخیص می‌دهند و موقعیت‌شناس هستند»، گفت: امیدواریم بتوانیم فدای این مردم شویم و خدمتی صادقانه به آن‌ها داشته باشیم.

کد خبر 749043

دیگر خبرها

  • سقوط اتوبوس به دره در پرو با ۲۵ کشته و ۱۷ مصدوم
  • تجهیز بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود به دستگا‌های جدید
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
  • حربه زنگ زده یهودستیزی
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت(ع)
  • دشمن می‌داند دست ما پُر است/ وعده صادق به ملت ایران ابهت داد