Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:11:39 GMT

برخورد با متخلفان سوزاندن کاه و کلش در رشت

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۸۹۱۱

برخورد با متخلفان سوزاندن کاه و کلش در رشت

حمزه عشوری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت با اعلام این مطلب گفت : ماموران یگان حفاظت محیط زیست در گشت و کنترل به دو مورد آتش سوزی کاه و کلش در مناطق طش و لات برخوردند که باعث ایجاد آلودگی هوا در سطح وسیعی از این مناطق شده بود و با حاضر شدن در محل ، بعد از مهار آتش سوزی ، بلافاصله اقدام به شناسایی عاملان این آتش سوزی کرده و با طرح شکایت علیه آنان به جرم تهدید علیه بهداشت عمومی ، پرونده آنان را راهی مراجع قضایی این شهرستان کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود : برخی کشاورزان منطقه براساس بعضی از باورهای غلط از قبیل اینکه این امر باعث تقویت زمین های کشاورزی آنان خواهد شد یا باعث ازبین رفتن آفات می شود و همچنین ارزان و سریع بودن این روش برای پاکسازی مزرعه، اقدام به آتش زدن کاه و کلش باقیمانده از برداشت محصول می کنند که این امر با انتشار گازهای سمی از قبیل منوکسید کربن ، اکسیدهای گوگرد و ازت و همچنین اسید کلریدریک ، تاثیر بسیار بدی بر کیفیت هوای تنفسی مردم منطقه داشته و همچنین با از بین بردن جانوران ، حشرات و ارگانیسم های موجود در خاک باعث آسیب رساندن به تنوع زیستی و به هم خورد اکوسیستم منطقه می شود.
به گفته عشوری ، برخلاف باور غلط برخی از کشاورزان که تصور می کنند آتش زدن کاه و کلش باعث تقویت خاک مزرعه می شود ، این امر به دلیل خارج کردن عناصر غذایی گوگرد ، کربن و ازت از خاک مزرعه به شکل گاز و همچنین از بین بردن میکرو ارگانیسم های مفید و کرم خاکی ، باعث فقر و از بین رفتن حاصلخیزی مزرعه خواهد شد.
وی همچنین یادآور شد: این عمل به عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی جرم بوده و به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی می تواند محکومیت یک سال حبس را برای عاملان به دنبال داشته باشد ، لذا در صورت مشاهده آتش سوزی کاه و کلش و مراتع ، اداره حفاظت محیط زیست طبق وظیفه ذاتی خود در سریعترین زمان عاملان آن را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی خواهد کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز نیمه مردادماه سال جاری در نشست کمیته تخصصی شورای حفظ حقوق بیت المال، هشدار داد که براساس قانون، متخلفان برای آتش زدن بقایای برنج در شالیزارها دو تا هشت میلیون تومان جریمه نقدی می شوند و در صورت سرایت آتش به مراتع و جنگل ها، از شش ماه تا دو سال مجازات حبس برای مجرمان قابل اعمال است. اینجا را ببینید

۷۲۹۶/۲۰۰۷/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست رشت آتش سوزی مراتع گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۸۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) کار عجیب و هنرمندانه برنجکار تایلندی برای جذب گردشگر

زی‌سان: کشاورز «تانیاپونگ جایخام» و تیمی از کارگران این نهال‌ها را در نقاط مختلف مزرعه در استان شمالی «چیانگ‌رای» کاشتند تا گربه‌های کارتونی را به تصویر بکشند، به این امید که گردشگران و گربه دوستان را جذب کنند.

به گزارش زی‌سان و به نقل از رویترز، وی گفت: «ما انتظار داریم ده‌ها هزار نفر بیایند و این هنر را در مزارع برنج ببینند». 

کشاورز تایلندی گفت که این فرآیند قرار دادن نهال‌ها دقیقا مانند طرح اولیه هنرمند به مختصات GPS وابسته است. گیاهان در فرآیند رشد رنگ‌شان هم تغییر می‌کند. وی افزود: «قرار دادن دقیق آن‌ها بسیار مهم است و برنج به تدریج سایه‌های خود را در طول زمان تغییر می‌دهد تا اینکه در مرحله نهایی یعنی زمان برداشت پرتره گربه‌ای که در طراحی از آن الگوبرداری شده کاملا خود را نمایان می‌کند.

برجک‌هایی در اطراف مزرعه ساخته می‌شوند تا بازدیدکنندگان بتوانند از بالا طرح کامل را ببینند. این طراحی بر اساس یک ضرب‌المثل تایلندی است: «ماهی در آب و برنج در مزارع وجود دارد».

تایلند که دومین صادرکننده بزرگ غلات جهان پس از هند است، قصد دارد امسال ۸.۵ میلیون تن را صادر کند. تانیاپونگ گفت، جوانانی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعامل هنر و فناوری هستند نیز می‌توانند از این سایت بهره‌مند شوند. وی گفت: پیش از این برنج عمدتاً برای مصرف در نظر گرفته می‌شد، اما این رویکرد به ما امکان می‌دهد گردشگری و کشاورزی را به طور همزمان توسعه دهیم.»

سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • (عکس) کار عجیب و هنرمندانه برنجکار تایلندی برای جذب گردشگر
  • افتتاح بزرگترین دهکده آموزشی و پژوهشی گیاهان دارویی گلستان
  • تولید 90 تن گوشت مرغ در عباس آباد
  • کمیته فنی هوای پاک برای ممنوعیت سوزاندن بقایای کشت گندم برگزار شد 
  • پاکسازی سفیدرود از ادوات صید غیرمجاز و برخورد قاطع با متخلفان آغاز شد
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • ۲۱ درصد گازهای گلخانه‌ای تولیدی مربوط به بخش کشاورزی است
  • سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد/کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند/ برخورد قضایی با متخلفان
  • کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند/ برخورد قضایی با متخلفان
  • دستگیری ۸ نفر از متخلفان محیط زیستی در اقلید