Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@22:52:21 GMT

بدعت در محتوا، آسیب جدی مناسک عاشورا

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۹۱۸۰

بدعت در محتوا، آسیب جدی مناسک عاشورا

برگزاری آیین های مذهبی از قبیل مراسم عزاداری و سوگواری واقعه عاشورا، در کنار ثمرات و برکات فراوانی که در جامعه ما دارد، ممکن است در اثر بروز برخی انحرافات و تحریفات و بدعت های غلط در معرض آسیب هایی واقع شود.
بدعت در لغت عبارت است از چیز نو پیدا شده که سابقه نداشته باشد. در اصطلاح عبارت است از روشی در امر دین که بی استناد به شریعت نهاده شده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدعت های مرتبط با واقعه عاشورا را می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد: دسته اول، تحریف ها و بدعت هایی است که در تاریخ واقعه عاشورا وارد شده است و دسته دوم، تحریف ها و بدعت هایی است که در اشکال و کیفیت عزاداری ها صورت گرفته است.

خطرناکترین آسیب عزاداری، تحریف واقعه کربلا است

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان معتقد است: آسیب محتوایی بزرگترین و خطرناک ترین آسیب مناسک عزادرای است یعنی اینکه بدون مستند و تحقیق مطالب نادرست به واقعه کربلا نسبت داده شود.

حجت الاسلام ولی الله مصائبی با بیان اینکه تحریف واقعه عاشورا و انحراف ذهن ها از اصل و هدف های آن همواره در طول تاریخ، هدف دشمن بوده است، می افزاید: طبق نظر مراجع و علمای دین هر چیزی که موجب وهن شیعه باشد و عقل سلیم و روح قیام عاشورا با آن منافات دارد، تحریف است و باید از بین برود.

وی ادامه می دهد: همچنانکه که شهید مطهری تاکید کرده، نهادی که ریشه در رخدادی کهن و اعتقادی دارد و می تواند همچون سلاحی پرقدرت در جنگ با ناهنجاری ها، بی اخلاقی ها و انحرافات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همیشه زنده و پویا باشد، نیازمند پاسداری از بدعت ها و انحرافات است.

این کارشناس مذهبی می گوید: مراسم سوگواری محرم و عاشورا میراث معنوی است و ضمن توجه به ارزشمندی، تقدس و زیبایی های این مراسم، بایستی به نقد بدعت ها و آسیب هایی که آن را تهدید می کند نیز بپردازیم.

برخی بدعت ها ناشی از نگاه صرف احساسی است

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه بروز برخی بدعت ها ناشی از نگاه احساسی صرف است، اظهار می کند  وقتی گریه اصالت پیدا می کند تلاش می شود که در جلسات عزاداری مردم فقط گریانده شوند، وقتی که ماتم گونه به حادثه عاشورا نگریسته شود جنبه های تحلیلی، جامعه شناختی، روان شناختی، معرفت شناختی، هدف شناختی و انسان شناختی در حادثه کربلا دیده نمی شوند و فقط به جنبه احساسی آن توجه می شود.

حجت الاسلام مصائبی ادامه می دهد: بعضی مداحان  برای گرم کردن و به قول خودشان شور گرفتن مجلس، انواع و اقسام شعرها و نوحه هایی را می خوانند که هیچکدامشان با روح و آرمان قیام امام حسین (ع)، سنخیتی ندارد، چند سالی است که می بینیم در بعضی مجالس، در برابر دوربین های فیلمبرداری حرکات و رفتارهای صورت می گیرد، حرکت هایی که متاسفانه باعث به وجود آمدن تبلیغات منفی دشمنان و جاهلان و همچنین بد جلوه دادن مذهب شیعه می شود.

وی می گوید: قمه زنی، خرافات در بحث مداحی، مقتل خوانی های ناصحیح و استفاده از آهنگ های غربی در عزاداری ها ازانحرافات عزاداری است اما اصلی ترین آفت هایی که امروز احساس می شود و می تواند در حوزه مداحی و جامعه هیأت های عزاداری حسینی خطرساز شود سکولاریزه کردن هیأت ها است.

این کارشناس مسائل مذهبی معتقد است: برای جلوگیری از تحریف ها باید آگاهی جامعه افزایش و تعامل علما و کارشناسان مذهبی با هیات های حسینی مستمر باشد.

وی اضافه می کند: اگر هیأت های عزاداری بتوانند چهره واقعی اهل بیت(ع) را نشان دهند و مداحان با اشعار صحیح، زیبایی اهل بیت و علمای اسلام با تکیه بر احادیث و سیره اهل بیت چهره واقعی این بزرگواران را به درستی نشان دهند قطعا جوانان ما تحت تاثیر تبلیغات دشمنان قرار نمی گیرند.  

جهل و بی اطلاعی از زمینه های بروز بدعت ها است

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه زنجان، جهل و بی اطلاعی افراد را از علل بروز بدعت ها دانسته و می گوید: عده ای به خاطر اینکه صاحب معلومات کافی نیستند فکر می کنند یک امری به نفع دین است ولی در نهایت چنین چیزی نیست، به طور مثال به قمه زنی اشاره می کنم، قمه زنی از ابتدا موضوع مرسومی نبود ولی حدود یک صد سال پیش ما شاهد بروز چنین انحرافی شدیم با اینکه مراجع عظام هم تاکید داشتند که چنین حرکتی، عمل درستی نیست.

حجت الاسلام علی قره داغی، هوا و هوس ها را از دیگر علل بروز بدعت هاو انحراف ها در عزاداری ها عنوان می کند و ادامه می دهد: عده ای از روی تمایلات خود خواهانه و یا حتی غرض ورزی ها با ایجاد انحراف ها، افکار عمومی را از حق و حقیقت دور می کنند.

وی تصریح می کند: در خصوص عزاداری ها باید ببینیم اهل بیت (ع) چگونه عزاداری می کردند، اگر می خواهیم دین پیراسته از بدعت ها باشد باید به آنچه در شرع هست، نگاه کنیم.

حجت الاسلام قره داغی به توطئه های دشمنان برای شیعه هراسی و ارائه جلوه نا مناسب از شیعیان اشاره می کند و می افزاید: همه ما باید در چنین شرایطی مبلغ دین باشیم و نباید بگذاریم به اهل بیت و شیعه ضربه ای وارد شود.

وی با بیان اینکه عقل موهبت الهی برای انسان است، می گوید: با تکیه بر عقلانیتی که بر گرفته از فطرت و توحید است نباید ایجاد بدعت های غلط را در آیین ها مذهبی از جمله در عزاداری ها قبول کنیم.  

۳۰۸۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عزاداری محرم ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۹۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران

همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع)، آیین تشییع و تدفین دو شهید گمنام که در عملیات کربلای۵ و عاشورا به فیض شهادت نائل شدند؛ با حضور عاشقان و منتظران امام زمان (عج) در آستان مقدس مسجد جمکران برگزار می‌شود.

این مراسم با حضور جمعی از خانواده‌های معظم شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم، مسئولین و مردم انقلابی استان قم و زائران و منتظران برگزار و روز جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه ساعت ۱۶:۳۰ از انتهای بلوار پیامبر اعظم(ص)، میدان آل یاسین آغاز خواهد شد.

پیکرهای مطهر این دو شهید گرانقدر دفاع مقدس تا صحن جامع امام مهدی (عج) تشییع و پس از اقامه نماز بر پیکر آنها، در خاک مقدس جمکران به خاک سپرده می‌شوند.

خبرنگار: زینب دده‌بیگی

انتهای خبر/

کد خبر: 1229157

دیگر خبرها

  • سعیدی: هواداران سپاهان سنگ‌پراکنی نکردند / لشگری: باشگاه سپاهان بدعت‌گذار توهین جنسی و غیر انسانی به هواداران خانم بود / فیلم
  • علت افزایش قیمت ریالی حج بالارفتن نرخ ارز در کشور است
  • همایش متمرکز آموزشی حجاج استان قم
  • بازنگری الگوریتم اینستاگرام به «محتوای اصیل» پاداش می‌دهد و کپی‌کاران را جریمه می‌کند
  • تعزیرات همدان میزبان پیکر مطهر شهید رنجنوش شد+تصویر
  • ۲ کتاب مناسب مداحان و منبری‌ها در راه نمایشگاه
  • شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران
  • الگوریتم اینستاگرام تغییر می کند؟
  • تشخیص بدعت و انحرافات، ویژگی ممتاز یک معلم
  • برگزاری مراسم تجلیل از ورزشکاران آذربایجان شرقی