Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@19:14:23 GMT

مسیر رودخانه‌های خلخال آزادسازی می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۳۹۸۴۸

مسیر رودخانه‌های خلخال آزادسازی می‌شود

به گزارش ایرنا ، رضوان صادقی روز شنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب خلخال از اجرای طرح پاک‌سازی و لایروبی رودخانه‌ها و مسیل آب‌های روان منتهی به این شهر در سال جاری خبر داد.
وی گفت: مسیل روستای خانقاه‌سادات به سمت شهر خلخال از جمله مسیرهای تهدیدکننده مناطق مسکونی این شهر در مواقع بارندگی بود که لایروبی و نخاله‌های تخلیه شده در بستر این مسیل به طول یک کیلومتر در سال جاری از سوی اداره امور آب این شهرستان اجرا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اجرای طرح‌های آبخیزداری در حوزه‌های بالادست شهر خلخال از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان را از راهکارهای کارساز برای پیشگیری و مقابله با جاری شدن سیل و طغیان رودخانه‌ها در مواقع بارندگی‌های شدید ذکر کرد و افزود: امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۲ حوزه خوجین و علی‌آباد ۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تخصیص یافته است.

صادقی اظهار داشت: با اجرای طرح‌های مختلف آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز بالادست شهر خلخال از ورود سیلاب به داخل رودخانه‌های عبوری از داخل این شهر جلوگیری شده و با ادامه این طرح‌ها در آینده ضمن کاهش احتمال وقوع سیل ،نیازی به تغییر و یا تعریض دهنه پل‌های قدیمی این شهر که اجرای آنها نیازمند تامین اعتبارات کلان هست، نخواهد بود.
معاون امور عمرانی فرماندار خلخال همچنین گفت: صدور حکم در پرونده های کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری خلخال و در خصوص افرادی که بدون دریافت پروانه ساخت از شهرداری اقدام به ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها کرده‌اند، بر اساس نظر اداره امور آب شهرستان صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه در سال ۱۳۹۰ اعتباری بالغ بر هشت میلیارد ریال برای اجرای طرح تعریض پل بزرگ رودخانه نورعلی چای شهر خلخال در مرکز این شهر منظور ولی به علت عدم ارائه طرح پیشنهادی از سوی شهرداری اعتبار تخصیصی در محل دیگری هزینه شد، افزود: با تکمیل طرح‌های آبخیزداری منابع طبیعی و رفع خطر سیلاب در حوزه آبریز بالادست این رودخانه مشکل احتمال خطر وقوع سیل در این رودخانه نیز برطرف خواهد شد.

او گفت: طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی خلخال در سال ۸۸ مطالعه ولی بدلیل نبود اعتبار تاکنون اجرایی نشده و در کنار این کار بر اساس اعلام واحد فنی شهرداری هم‌اکنون برای لایروبی رودخانه‌های عبوری از این شهر ۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
صادقی با توصیه به مردم برای پرهیز از ساخت بنا در حریم و بستر رودخانه‌ها برای پیشگیری از حوادث سیل و طغیان رودخانه‌ها بیان کرد: در صورتی که تشخیص و نظر امور آب خلخال مبنی بر واقع شدن بنا در حریم و بستر رودخانه و مسیل آب‌های روان باشد، حکم تخریب و قلع و قمع بنا صادر می‌شود.

رضا شمس ، رئیس اداره امور آب خلخال نیز در این جلسه گفت: با تشکیل ۱۷ مورد پرونده تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها و صدور حکم قضایی در دادگستری خلخال بیش از ۲ هکتار از اراضی تصرف شده توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب رفع تصرف شد.
او به افزایش شدت برخورد با متجاوزان به حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌های این شهرستان اشاره کرد و گفت: اشخاصی که اقدام به تصرف غیرقانونی اراضی واقع در حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها می‌کنند ، پس از ۲ بار اخطار کتبی و پایان مهلت مقرر برای رفع تصرف به مراجع قضایی شهرستان معرفی می‌شوند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ کیلومتر از مسیر رودخانه‌ها و مسیل آب‌های روان در این شهرستان نیاز به لایروبی و پاک‌سازی دارند، اظهار داشت: تلاش می‌شود تا با تامین اعتبار مورد نیاز تمام مسیرهای اعلام شده لایروبی شود.
خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد ، ۶۰ رودخانه و مسیل آب‌های روان به طول ۶۰۰ کیلومتر در این شهرستان وجود دارد و تاکنون ۲۵۰ کیلومتر از این مسیر مطالعه ، تعیین حریم و بستر و میله‌گذاری شده است.

۷۱۱۹/۶۰۱۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی خلخال سیل منابع آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۳۹۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته شدن مسیر رودخانه قره سو بر اثر سیلاب در روستای دوست بیگلو + فیلم

روستای دوست بیگلو از توابع شهرستان مشگین شهر استان اردبیل است. در این چند روز که کشور با بارش‌های سیل آسا همراه بود این روستا نیز از این بارش‌ها بی نصیب نماند و خساراتی را به بار آورد.

بر اثر سیل چند روز گذشته مسیر رودخانه قره سو  در این روستا بسته شده است.

شهروند خبرنگار ما با ارسال فیلم آن را به نمایش گذاشت.

منبع: شیرینی - اردبیل

بیشتر بخوانید:

بارش باران سیل آسا به زمین‌های کشاورزی روستای عباس آباد خسارت زد + تصاویر

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها
  • احتمال آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در ایلام
  • بسته شدن مسیر رودخانه قره سو بر اثر سیلاب در روستای دوست بیگلو + فیلم
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • ۱۳ هزار نفر در شهرستان خلخال تحت پوشش تامین اجتماعی
  • خودداری از اتراق در اطرف رودخانه‌ها و مسیل‌ ها
  • خودداری از اتراق در اطرف رودخانه‌ها و مسیل‌ها