Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ زمانی شهرها و محله‌ها ترکیبی بودند از داراها و ندارها. اینکه گفته شده «اگر فردی سیر بخوابد و همسایه‌اش گرسنه باشد مسلمان نیست» هم به همین دلیل است. زمانی داراها و ندارها دیوار به دیوار هم خانه داشتند؛ افراد داراتر محله نذری می‌دادند و ندارهای محله نذری می‌گرفتند. افرد دارا در شهر، ماه رمضان، محرم و اعیاد دینی را بهانه می‌کردند و کمی آنطرف‌تر ندار شهر سفره‌اش رنگین می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اکنون نه تنها فاصله دیوار داراها و ندارها زیاد شده بلکه فاصله شهرها و روستاهای ثروتمند و فقیر هم زیاد شده است. در حالی که آب، برق، گاز، فاضلاب، تلفن، خدمات شهری و ... برای مردم برخی از شهرها معمولی‌ترین و عادی‌ترین خدمات اولیه محسوب می‌شود، هنوز هم مردم بسیاری از روستاها و حتی شهرهای کم جمعیت در حسرت آب آشامیدنی سالم هستند.

روستاهایی که در ریگ‌های بیابان محصور شده‌اند و بی‌آبی و بی‌کاری امان مردمانشان را بریده است، دیگر دارایی اطرافشان نیست که محرم نذری دهد و برای یک روز هم که شده سفره‌هایشان را رنگی کند. مردم برخی شهرها و روستاها همگی در فقر مطلق فرو رفته‌اند و هزاران کیلومتر از شهرهای دارای امکانات فاصله دارند. حتی دیگر روستاهای فقیر، همسایه شهرهای ثروتمند هم نیستند، فاصله خیلی زیاد شده است و برای پیدا کردن صبورترین مردم این کشور باید همتی بلند داشت و ساعت‌ها رانندگی کرد تا به آنها رسید. جازموریان و مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان جزو همین شهرها هستند.

و حالا محرم است؛ آنهایی که به سنت هر ساله نذری می‌دهند باز هم می‌توانند به همان سنت در خانه‌هایشان یا مسجد و حسینیه محلشان نذری بپزند و به همان روال هر ساله به مردمی که سفره‌هایشان حتی اگر رنگین رنگین هم نباشد، لااقل خالی نیست نذری بدهند. نذری هم که تبرک است و به قول برخی‌‌ها ثروتمند و فقیر نمی‌شناسد همه می‌توانند نذری بگیرند.

یا می‌توان کاری متفاوت از سال‌های گذشته انجام داد. حسین(ع) برای خلق زیباترین تصویر عالم از ایثار، فرسنگ‌ها راه پیمود و رضایت معبود خود را در قلب ریگ‌های سوزان بیابان یافت. می‌توان به همین سنت و سیره اقتدا کرد. می‌توان به قلب مناطق محروم رفت و آنجا تصویری از دلدادگی به حسین(ع) خلق کرد. یا بخشی از خرج امسال نذری را به دست بلند همتانی داد که راهی این مناطق هستند و نذری‌ها را به دست نیازمند‌ترین‌ها می‌رسانند.

شیعه باید هوشمندانه رفتار کند؛ می‌توان در خانه را باز کرد و نذری را به نزدیک‌ترین همسایه داد و برگشت و ثواب برد اما می‌توان ثواب نذری‌ را هزاران برابر کرد، می‌توان نذری را به دست دختری داد که با ذوق داخل ظرفش را نگاه می‌کند. 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا اجتماعی جامعه مناطق محروم سیستان هم نمک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۰۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صمت: پایش همه کشور در بخش معدن تا پایان سال

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عباس علی آبادی در برنامه صف اول با موضوع "عملکرد وزارت صمت در برگزاری اجلاس ایران و آفریقا تا تحقق شعار سال" گفت: برنامه داریم تا انتهای سال ۱۴۰۳ همه کشور را پایش کنیم، از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم، فراخوان می‌دهیم که بدانیم چه داریم، چون ما بعد از این که بدانیم چه داریم، اینها را به مزایده می‌گذاریم، مردم در صندوق‌های طرح‌های مردمی که بسیار سودآور هم هستند، می‌توانند شرکت کنند.
وی با تاکید بر مشارکت مردمی در افزایش تولید در بخش معدن در سال ۱۴۰۳ گفت: درحال حاضر پایشی که انجام دادیم نشان می‌دهد که اغلب نقاط کشور آنومالی‌های خیلی خوبی داریم، یعنی مناطقی که امید بسیار زیادی برای معادن ارزشمند در آن جا وجود دارد، ارزشمندترین معادن مثلا معادن فلزی هستند مثل معدن طلا، معدن مس و معدن آهن هستند که ما تلاش می‌کنیم همه ظرفیت‌ها را برای حداکثر کردن ِ اکتشاف، به کار گیریم. حتی تلاش می‌کنیم که از ظرفیت‌های خارج از کشور استفاده کنیم، چون باید زودتر بدانیم چی و کجا داریم و بعد به مزایده بگذاریم و استفاده کنیم از منابع مردم و از منابع سرمایه گذاران بزرگ، البته با رعایت ملاحظاتی که قانون برای ما تکلیف کرده است.
وزیر صمت همچنین با اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه رشد سیزده درصدی را در بخش معدن دیده است افزود: ما در بخش معدن ظرفیت‌های خوبی داریم، متاسفانه تا به امروز به قدر کافی به این موضوع پرداخته نشده است و در فرمایشات مقام معظم رهبری به وضوح این را می‌بینیم، بار‌ها تاکید داشتند و همین امسال هم تاکید داشتند که از فرصت معدن استفاده شود، اتفاق خوبی که باید بیافتد و تا حالا نیافتده است اکتشاف است ما باید اول ببینیم چه داریم، در این بخش، نمی‌گویم خوب کار نشده است، به نظر من، کم کار شده است، بیشتر باید کار شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شوراها پل ارتباطی مدیریت اجرایی و مردم هستند
  • تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • بودجه فعلی ساری جوابگوی جمعیت شناور آن نیست
  • پیام تبریك استاندار لرستان به مناسبت روز شوراها
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • وزیر صمت: پایش همه کشور در بخش معدن تا پایان سال
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی