Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-07@03:42:48 GMT

۶ خوردنی که در مصرف آنها با دارو باید احتیاط کرد

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۴۰۹۱۸

۶ خوردنی که در مصرف آنها با دارو باید احتیاط کرد

به گزارش ایسنا، بر اساس مطلب منتشر شده در وب‌سایت "فوکوس"، اتاق داروسازان ایالت "نیدرساکسن" آلمان توجه عموم را به هفت ماده‌ خوراکی جلب کرده که مصرف آن‌ها همراه با برخی داروها ممکن است تأثیراتی منفی و خطرناکی به جا بگذارد. این مواد عبارتند از:

قهوه

می‌دانیم که کافئین موجود در قهوه موجب بالا رفتن فشار خون می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این واکنش هنگامی که مصرف قهوه با برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها، بخصوص مهارکننده‌های آنزیم ژیراز همراه شود شدت نیز خواهد یافت.

اگر همراه با دارو مواد لبنی بخوریم ممکن است بدن دیگر نتواند از خواص درمانی داروها بهره‌مند شوددر این صورت هضم کافئین سخت شده و شخص ممکن است با پیامدهایی مانند تپش قلب و اختلال خواب مواجه شود.

چای

سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای سیاه و سبز و نوشابه نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به همین خاطر باید از مصرف آن‌ها همراه با داروها پرهیز کرد.

اسید تانیک موجود در چای مانعی جدی برای جذب بسیاری از مواد موجود در دارو مانند ‌آهن محسوب می‌شود. اگر دارو با این نوشیدنی‌ها مصرف شود ممکن است قبل از آن که فرصت پیدا کند از دیواره روده جذب خون شود دفع شود.

در این موارد با در نظر گرفتن ‌فاصله‌ای دوساعته میان مصرف دارو و این نوشیدنی‌ها معمولا می‌توان این مشکل را حل کرد. اما اگر داروهای ضد آسم یا مؤثر بر روان مصرف می‌شود بهتر است کاملا از مصرف این نوشیدنی‌ها صرفنظر شود.

مواد لبنی

بسیاری از داروها اگر با مواد کلسیم‌دار مانند شیر، ماست و پنیر خامه‌ای مصرف شوند عوارض بسیار بدی به بار می‌آورند و بخصوص در مصرف آنتی‌بیوتیک باید به این نکته توجه کرد.

علت هم آن است که ماده درمانی موجود در آنتی‌بیوتیک‌ها در روده به کلسیم می‌چسبد و ترکیبی به وجود می‌آورد که نمی‌توان آن را به طور کامل هضم کرد. نتیجه این است که مقدار زیادی از مواد شفابخش موجود در دارو در روده می‌ماند و از بدن خارج می‌شود.

به‌ویژه بیماران دارای پوکی استخوان باید مراقب این تأثیر باشند. آن‌ها باید در روزهایی که داروی بیسفوسفونات مصرف می‌کنند دست کم یک ساعت قبل و دو ساعت بعد از مصرف دارو از خوردن مواد غذایی حاوی کلسیم چشم بپوشند.

اگر همراه با دارو مواد لبنی بخوریم ممکن است بدن دیگر نتواند از خواص درمانی داروها بهره‌مند شود. همچنین به هنگام مصرف برخی داروهای ضد پارکینسون باید از خوردن غذاهای پروتئین‌دار خودداری کرد.

گریپ‌فروت

حتی اگر چهار ساعت بعد از صرف گریپ‌فروت یا آب گریپ‌فروت دارو مصرف کنیم باز هم به سبب تغییرات غیر قابل پیش‌بینی در سوخت و ساز بدن ممکن است با تأثیراتی منفی مواجه شویم. به حدی که بهتر است وقتی دارو مصرف می‌کنیم از خوردن این میوه یا آبمیوه کاملا چشم‌پوشی کنیم. به‌ویژه هنگام مصرف داروهای کاهش‌دهنده‌های کلسترول، خواب‌آور یا فشار خون باید به این نکته توجه کنیم.

آب معدنی

بعضی بیماران تصور می‌کنند اگر داروی خود را با آب معدنی حاوی کلسیم و آهن مصرف کنند بر اثرات درمانی دارو خواهند افزود در حالی که ممکن است نتیجه‌ای کاملا عکس عایدشان شود. بسیاری از داروها مثل داروهای پوکی استخوان و تیروئید اگر همراه با این نوع از مواد معدنی مصرف شوند از اثراتشان کاسته خواهد شد. به همین علت بهتر است که این داروها با آب آشامیدنی لوله‌کشی مصرف شوند.

در این‌گونه موارد برای این که بیماران از اثرات درمانی داروها بیش‌ترین استفاده را ببرند بهتر است بین مصرف دارو و این مواد معدنی دست کم دو ساعت فاصله وجود داشته باشد.

سالاد

بدن به طور طبیعی به "ویتامین K" برای انعقاد خون نیاز دارد اما در مواردی که خطر لخته خون و سکته وجود دارد و داروهای ضد انعقاد خون به مریض تجویز شده، بیماران باید از خوردن سالاد همراه با داروهای خود پرهیز کنند. زیرا که بسیاری از مواد موجود در سالاد مانند اسفناج، کاهو و کلم حاوی "ویتامین K" هستند و خطر انعقاد خون را بالا می‌برند.

بنابر گزارش دویچه‌وله، علاوه بر موارد فوق متخصصان تاکید دارند الکل که مصرف آن حتی به تنهایی عوارض نامطلوبی برای بدن دارد در عین حال بدترین ماده غذایی برای تداخل با مصرف داروهاست. نوشیدن نوشابه‌های الکلی همراه با داروهای مؤثر بر سیستم عصبی مرکزی از قبیل قرص‌های خواب‌آور، آرام‌بخش و داروهای افسردگی ممکن است بسیار خطرآفرین شده و در مواردی به توقف تنفس یا ایست قلبی بیانجامد.

الکل بر سوخت و ساز نیز تأثیر می‌گذارد و با مصرف آن بدن، مواد شفابخش درون دارو را کندتر هضم می‌کند. مصرف دارو و نوشابه الکلی همچنین می‌تواند در برخی موارد به مسمومیت‌های جدی منجر شود. الکل اثر مخرب داروی پاراستامول (استامینوفن) بر کبد را تشدید کرده و ممکن است فرد را با عوارضی خطرناک روبرو سازد. 

اتاق داروسازان ایالت نیدرساکسن آلمان در نهایت به همه توصیه می‌کند که در مورد غذاهایی که همراه با دارو مصرف می‌کنند با پزشکان یا داروسازان مشورت کنند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۰۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمت راست سرتان درد می‌کند؟ این چند روش را امتحان کنید

به گزارش صدای ایران از ایرنا، تجربه نشان داده که سردرد‌های شدید بیشتر در سمت راست سر بروز می‌کند؛ این سردرد‌ها با هر منشائی که باشد، علایم مشخص دارد مثل اختلال در بینایی و شنوایی، سردرد و دندان درد و حتی گاهی با تهوع نیز همراه می‌شود.

سردرد یکی از فراگیرترین مشکلات جسمانی در جهان به شمار می‌رود که اختلال در عملکرد عصب‌های مغز از علل عمده بروز سردرد‌های سمت راست سر است.

گاهی هم عوارض جانبی دارو‌ها سرمنشاء این درد می‌شود به طوری که حتی مصرف بیش از حد دارو‌های مسکن نیز می‌تواند عامل آن باشد؛ پزشکان استامینوفن، آسپیرین و ایبوپروفن را مهمترین مسکن‌هایی می‌دانند که عامل بروز سردرد در سمت راست سر می‌شوند. این مسکن‌ها که اغلب برای درمان میگرن کاربرد دارند، اگر بیش از ۱۰ روز در ماه مصرف شوند خود به محرک سردرد تبدیل می‌شوند.

از دیگر دلایل بروز سردرد در سمت راست سر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

آلرژی‌ها

متورم شدن رگ‌های مغز

خستگی مفرط

ضربه به سر

عفونت، از جمله سینوزیت

نوسانی شدن قند خون به دلیل برنامه غذایی نامتعادل

کشیدگی و یا سفت شدن عضلات گردن

تومور‌های مغزی

انواع سردرد:

حدود ۳۰۰ نوع سردرد شناخته شده که عامل ۹۰ درصد آنها هنوز ناشناخته است؛ از مهمترین سردرد‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- میگرن

سردرد‌های میگرنی از نوع سردرد‌های ضربان دار بوده که با علائمی، چون تاری دید، تهوع، حساسیت به نور، حساسیت به صدا، استفراغ همراه هستند.

۲- سردرد‌های خوشه‌ای

این نوع سردرد‌ها شیوع بسیار کمی در جمعیت دارند، اما شدید و آزاردهنده بوده و به صورت دوره‌ای ظاهر می‌شوند. معمولاً درد به‌صورت متمرکز و در اطراف چشم‌ها بروز می‌کند. علاوه بر این ممکن است درد به بخش‌های دیگری از سروصورت و گردن نیز سرایت کند.

سردرد‌های خوشه‌ای بیشتر در مردان بروز می‌کند. محرک‌هایی مثل سیگار کشیدن، مصرف الکل و سابقه خانوادگی سردرد‌های خوشه‌ای از علت‌های اصلی بروز این نوع سردرد‌ها محسوب می‌شوند.

۳- سردرد‌های عصبی یا تنشی

سردرد‌های عصبی بسیار شایع هستند به طوری که ۷۵ درصد مردم آن را در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. این سردرد‌ها معمولاً امکان بروز در هر دو طرف سر را دارند، اما در برخی افراد تنها یک‌طرف سر تحت تأثیر قرار می‌گیرد. درد‌های مبهم در دو طرف سر و یا تنها یک طرف، حساس شدن پوست سر، سفت شدن و گرفتگی عضلات شانه و گردن و احساس فشار در دو طرف سر و پیشانی از مهمترین علایم آن است.

عواملی که سردرد سمت راست را تشدید می‌کند

استرس و فشار روانی، خستگی بیش‌ازحد، حذف وعده‌های غذایی، مشکلات عضلانی به‌ویژه در ناحیه گردن، عفونت و آلرژی و مصرف نادرست دارو‌ها و خوددرمانی از مهمترین عواملی هستند که سردرد سمت راست را تشدید می‌کنند.

استفاده نادرست و نابجا از بعضی دارو‌ها برای درمان سردرد، به تشدید سردرد منجر می‌شود. سردرد‌های ناشی از مصرف نادرست دارو‌ها عامل ۵ درصد از سردرد‌های ثانویه است سردرد‌های ناشی از مصرف نابجای دارو‌ها معمولاً پس از بیدار شدن از خواب شدیدتر هستند.


چند راهکار برای کاهش سردرد سمت راست

پرهیز از غذا‌های حاوی هیستامین

نوشیدن مقدار کافی آب

افزایش منیزیم غذایی

استراحت به مقدار کافی

دیگر خبرها

  • اگر دستتان سوزن سوزن می‌شود به این بیماری‌ها دچار شده‌اید
  • اداره کل دارو بدون سرپرست/ جایگزین احتمالی پیکانپور کیست؟
  • خاستگاه بسیاری از غذا‌های ملی ممکن است شما را شگفت زده کند!
  • قطع داروهای لاغری مانند اوزمپیک و ویگووی باعث اضافه وزن می‌شود؟
  • چرا بعد از دستشویی، شستشو با آب بهتر از پاک کردن با دستمال است؟
  • رفلاکس معده؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟
  • سمت راست سرتان درد می‌کند؟ این چند روش را امتحان کنید
  • هشدار! این دارو معتادتان می‌کند
  • بیماری ترانه علیدوستی چیست؟ / همه چیز درباره سندرم «درِس»