Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد؛ موضوع رد پیشنهاد رشوه یک مقام آمریکایی از سوی ناخدای هندی نفتکش ایرانی "آدریان دریا۱" مورد توجه و بررسی رسانه‌های داخلی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا وزارت خارجه آمریکا گزارش نشریه انگلیسی مبنی بر تلاش «برایان هوک» برای تطمیع ناخدای نفتکش ایرانی "آدریان دریا۱" برای تحویل آن به واشنگتن را تایید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فایننشال تایمز در گزارشی نوشت چهار روز پیش از آنکه آمریکا نفتکش ایرانی «آدریان دریا» (گریس ۱ پیشین) را تحریم کند، ناخدای هندی این کشتی ایمیلی از «برایان هوک» مسئول گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا دریافت کرد که پیشنهاد داده بود چندین میلیون دلار پول دریافت کند و در ازای آن نفتکش ایرانی را به کشوری منتقل کند که ایالات متحده امکان توقیف آن را داشته باشد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا بامداد شنبه 9 شهریورماه خبر داد که نفتکش آدریان دریا (گریس 1 پیشین) و کاپیتان هندی آن «آخیلش کومار» را به دلیل حمل و نقل بیش از 2 میلیون بشکه نفت  به نفع نیروهای امنیتی ایران، تحریم کرده است.این واقعیت نشان می دهد که ناخدای نفتکش ایرانی به دلیل رد پیشنهاد وقیحانه و حاکی از دزدی دریایی مقام آمریکایی باعث تحریم او شده است.

در همین ارتباط، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در پیام توئیتری در واکنش به این گزارش عنوان کرد که این عمل مثل تحریم وی به دلیل رد دعوت به کاخ سفید بوده و این مساله در حال تبدیل شدن به یک الگو است.

رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب در مطالب خود به محورهایی همچون آمریکا مخل نظم بین‌الملل؛ باج‌گیری آمریکایی؛شکست ائتلاف آمریکایی علیه ایران؛ سنگ اندازی آمریکا و اظهارات مقامات آمریکایی اشاره کرده اند.

رسانه های منتسب به جریان اصولگرا نیز در این زمینه به محورهایی چون تلاش های بی نتیجه آمریکا؛ تخلیه محموله نفتی آدریان دریا علیرغم تلاش آمریکا برای جلوگیری از فعالیت این کشتی؛ واکنش وزیر امورخارجه کشورمان به اقدامات آمریکا و واکنش رئیس سازمان پدافند غیرعامل به ماجرای رشوه آمریکایی‌ها پرداخته اند.

رسانه های اصلاح طلب

آمریکا؛ مخل نظم بین‌الملل

در بخشی از یادداشت منتشر شده در روزنامه اعتماد می خوانیم: ماجرای تطمیع و تهدید امریکا در قبال کشتی آدریان دریا بهانه خوبی برای پرداختن به نقش پول در سیاست خارجی امروز ایالات‌متحده امریکاست. پول به شکل سنتی نقش مهمی در سیاست داخلی امریکا بازی می‌کند و محققان مختلف این مساله را به عنوان نقصانی اساسی در روندهای دموکراتیک امریکا تلقی می‌کنند، اینکه چرا صاحبان سرمایه تا این حد امکان دخالت و نفوذ در سیاست داخلی امریکا را دارند همواره محلی از پرسش و اشکال بوده است. اما امروز می‌توان از مصادیق فراوانی از نقش‌آفرینی ساده‌انگارانه پول در سیاست خارجی امریکا ازجمله در طرح «معامله قرن» برای حل بحران اسراییل و فلسطین و در واقع، پرداخت پول برای دستیابی به صلح سخن گفت.یکی از جدیدترین این مصادیق، پیشنهاد رشوه به ناخدای کشتی حامل نفت ایران است. امریکا درصدد است به شکل آشکارا از ابزارهای مالی برای پیشبرد اهداف عملی امریکا علیه ایران استفاده کند.

در کنار ناکارآمدی عملی، این اقدامات امریکا را در یک معنای کلی‌تر می‌توان به تعبیر محمدجواد ظریف نشانگر سقوط اخلاقی و سیاسی امریکا نیز تلقی کرد. در واقع، اقدامات امریکا در حوزه سیاست خارجی که علی‌القاعده باید برمبنای برداشتی استراتژیک از منافع ملی امریکا باشد، به اقدامات غریزی کوتاه‌مدت با ریسک بالا و مخل نظم بین‌المللی تبدیل شده است. امریکا امروزه نه تنها حافظ نظم بین‌المللی نیست بلکه تمام تلاش خود را برای بر هم زدن این نظم و تحمیل خواسته‌های نامشروع خود به عمل می‌آورد.

باج‌گیری آمریکایی

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان "باج‌گیری امریکایی" نوشت: چشم برایان هوک همچنان به دنبال «آدریان دریا» است.

در این گزارش می خوانیم: فایننشال‌تایمز دست به افشاگری زده و ایمیل‌های برایان هوک، رییس‌گروه اقدام علیه ایران وزارت خارجه امریکا به کاپیتان این نفتکش را منتشر کرده ‌است. ایمیلی که در آن آقای هوک ضمن معرفی‌اش به ناخدای «آدریان دریا»، هم پیشنهاد رشوه به او می‌دهد و هم او را تهدید در صورت عدم همکاری می‌کند. انتشار این ایمیل سر و صدای بسیاری در فضای بین‌المللی به راه انداخت و نکته قابل‌توجه آنکه واشنگتن ارسال این ایمیل را تایید هم کرد و آن را در راستای سیاست فشار حداکثری علیه ایران و تلاش برای به صفر رساندن فروش نفت آن خواند.

وزارت خارجه امریکا همزمان با افشاگری فایننشال‌تایمز درباره ایمیل هوک به ناخدای «آدریان دریا» در اقدام بی‌سابقه دیگری، با انتشار یک آگهی جذب جاسوس در توییتر این وزارتخانه، مبلغ ۱۵ میلیون دلار پاداش نقدی برای افرادی تعیین کرد که اطلاعاتی درباره چرخه مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارایه بدهند. در متن این آگهی که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده، آمده است: «پاداش!! تا ۱۵ میلیون دلار برای هرگونه اطلاعاتی که به متلاشی شدن چرخه مالی سپاه پاسداران رژیم ایران از جمله سپاه قدس منجر شود. با ارسال اطلاعات پاداش دریافت کنید. صددرصد محرمانه و با امکان نقل‌مکان.»برایان هوک که به چهره اصلی کارزار واشنگتن علیه تهران در حوزه تحریم‌ها تبدیل شده صراحتا به فایننشال تایمز می‌گوید که روزانه ده‌ها ایمیل به ده‌ها ناخدا و کاپیتان کشتی‌ها و نفتکش‌های ایرانی می‌زند و این کار را در راستای اجرای سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران می‌داند. نشنال اینترست در این‌باره می‌نویسد: در حالی که دولت ترامپ تلاش می‌کند با ایران وارد مذاکره شود، برایان هوک مسیر دیگری را در پیش گرفته است؛ مسیری که به نظر می‌رسد می‌تواند هرگونه شانس دیدار میان روسای جمهور ایران و امریکا را باز هم کاهش دهد.

شکست ائتلاف آمریکایی علیه ایران

روزنامه مردم‌سالاری در گزارشی با اشاره به "ائتلاف ضد ایرانی و تکرار تجربه شکست خورده نشست ورشو" آورده است: اواخر مهرماه در حالی قرار است نشستی با عنوان «امنیت تردد دریانوردی» یا همان ائتلاف آمریکایی علیه ایران در پایتخت بحرین برگزار شود که مخالفت آشکار تعدادی از کشورهای مطرح جهان این ائتلاف را از همین الان به شکست کشانده و احتمالا این نشست و ائتلاف سرنوشتی بهتر از نشست ورشو نخواهد داشت.به گزارش ایرنا، همه چیز از ۳۰ خرداد امسال و با تجاوز پهپاد جاسوسی آمریکا به حریم هوایی ایران و سرنگونی آن شروع شد؛ البته اقدامات خصمانه آمریکا علیه ملت ایران امر جدیدی نیست و ده‌ها سال سابقه دارد منتها از زمان روی کار آمدن ترامپ این سیاست در قالب راهبرد فشار حداکثری رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است و سرنگونی پهپاد و اتفاقات ماههای اخیر ظاهرا محمل تازه ای برای سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران شده است.

چندی بعد، یعنی ۱۳ تیر امسال نفتکش حامل نفت ایران به نام گریس۱ در جبل الطارق توسط انگلیس با این بهانه توقیف شد که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه را نقض کرده است. این ادعا هم چندان مسموع نبود چرا که خود اروپایی‌ها هم منتقد تحریم‌های فرامرزی بوده‌اند و مشخص شد که دولت محلی در راستای اقدامات امریکا دست به چنین اقدامی زده است. البته ظاهرا هر روز ماجرای جدیدی از تلاشهای نافرجام آمریکا درباره این نفتکش منتشر می‌شود که آخرین آن پیشنهاد رشوه از سوی برایان هوک به کاپیتان این نفتکس بوده است.بعد از چند هفته کشمکش در نهایت گریس۱ از سوی مقامات محلی رفع توقیف شد و درخواستهای آمریکایی‌ها هم راه به جایی نبرد و گریس۱ که نامش «آدریان دریا»  شده بود تنگه جبل الطارق را ترک کرد.

سنگ اندازی آمریکا

در بخشی از گزارش منتشر شده روزنامه ابتکار می خوانیم: طبق تاکید مقامات و تحلیلگران، فرانسوی‌ها با ارائه ابتکارعملی شامل ایجاد یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری و نیز اخذ معافیت فروش نفت به دو کشور چین و هند، قصد داشتند تا خرید نفت ایران و درآمدهای حاصل از آن را تضمین کنند. حتی حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت گفته بود که در مذاکرات پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای ایجاد شده و چون هنوز به مرحله‌ نهایی نرسیده است، ایران به گام سوم هسته‌ای می‌رود. روحانی همچنین تاکید کرده بود که این گام‌ها قابل بازگشت بوده و به محض اینکه تعهدات اروپایی‌ها مبنی بر خرید نفت ایران محقق شود، شرایط برای بازگشت کامل به برجام وجود دارد.

اما به یکباره آمریکا ضمن رد خط اعتباری، در اقدامی بی‌سابقه برای اخلال در کار سپاه نیز جایزه تعیین کرده و همزمان با تحریم صنایع فضایی ایران، چندین فرد و شرکت وابسته به سپاه را نیز در لیست تحریم‌های خود قرار داد. پس از آن بار دیگر مقامات آمریکایی مدعی شدند که خواستار مذاکره مستقیم با تهران بوده و در این خصوص نیازی به میانجی‌گری ندارند. حتی گفته شد که برایان هوک طی روزهای گذشته به ناخدای هندی کشتی آدریان دریا نیز ایمیلی داده که این نفتکش حامل نفت ایران را به مقصدی هدایت کند تا آمریکا بتواند آن را توقیف کند.

اظهارات مقامات آمریکایی

تارنمای فرارو در گزارشی به سخنان وزیر دفاع آمریکا مبنی بر "برنامه‌ای برای توقیف نفتکش ایران نداریم" پرداخت و نوشت: فایننشال‌تایمز روز چهارشنبه گزارش داده بود «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در ایمیلی غیرمعمول از ناخدای نفتکش ایران خواسته کشتی را به سمت آب‌های کشوری هدایت کند که امکان بازداشت آن توسط آمریکا وجود داشته باشد.«مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) ادعا کرد طرحی روی میزش برای توقیف نفتکش ایران، «آدریان‌دریا» قرار ندارد.

واشنگتن به دولت‌های تمامی کشورها درباره کمک‌رسانی به این کشتی هشدار داده است. خزانه‌داری آمریکا بامداد جمعه اعلام کرد ارائه هر گونه خدمات به این کشتی از جمله سوخت‌رسانی به این کشتی طرف ارائه‌کننده خدمات را در معرض تحریم آمریکا قرار می‌دهد.مقام‌های آمریکایی به رویترز گفته‌اند دولت این کشور انجام اقدامات نظامی علیه این کشتی مانند ورود به آن را بررسی نمی‌کند زیرا چنین اقدامی تنش‌ها را افزایش می‌دهد.

مارک اسپر گفت که از پیشنهادهای فرانسه و سایر کشورها برای گفت‌وگو با ایران حمایت می‌کند.او گفت: «نظر شخصی من این است که اگر فرانسه و سایرین بتوانند ایران را برای گفت‌وگو پای میز مذاکره بیاورند، اقدام خوبی خواهد بود، منتهی متولی این ماجرا من نیستم و وزارت خارجه است.»دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این روز پنجشنبه تأیید کرده بود که قصد داشته با پیشنهاد رشوه چندین میلیارد دلاری به ناخدای این نفتکش آن را توقیف کند.فایننشال‌تایمز روز چهارشنبه گزارش داده بود «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در ایمیلی غیرمعمول از ناخدای نفتکش ایران خواسته کشتی را به سمت آب‌های کشوری هدایت کند که امکان بازداشت آن توسط آمریکا وجود داشته باشد.

رسانه های اصولگرا

تلاش های بی نتیجه آمریکا

روزنامه کیهان در بخشی از گزارش خود با استفاد از میان تیتر "به درودیوار زدن آمریکا" آورده است: پس از توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلستان و سپس اقدام ایران در توقیف نفتکش متخلف انگلیسی، دولتمردان جزیره سر عقل آمدند و نفتکش ایرانی را آزاد کردند. در حالی که انگلیس این تصمیم را گرفته بود خبرها حاکی از آن بود که از طرف کاخ سفید درخواست‌هایی به انگلستان برای انصراف از این اقدام ارسال می‌شد اما سرانجام نفتکش کشورمان آزاد شد.پس از آزادی نفتکش ایرانی آمریکایی‌ها که خود را در برابر اقدامات ایران عاجز یافته بودند به در و دیوار زدند تا از حرکت این نفتکش ممانعت به عمل آورند. این خواب و خیال را جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در پیامی توئیتری بیان کرده بود: تحریم‌های آمریکا و به همان نسبت توقیف یک کشتیِ درگیر در فعالیت‌های غیرقانونی، موضوع جدی است. وی در ادامه ادعاهای خود افزود: بگذارید این درسی برای همه آنهایی باشد که راغب به حمایت از انتقال نفت ایران به مقصد سوریه هستند.

روزنامه جوان نیز نوشته است: دولت آمریکا بعد از تصمیم دولت محلی جبل‌الطارق در آزادی نفتکش «آدریان‌دریا» (با نام قبلی «گریس‌۱») آشکارا گفته که قصد دارد این کشتی را توقیف کند. آمریکا به موجب قوانین بین‌المللی تردد دریایی حق توقیف کشتی یک کشور دیگر را در دریاهای آزاد یا در آب‌های کشوری دیگر را ندارد.جمهوری اسلامی ایران تلاش دولت آمریکا برای توقیف «آدریان‌دریا» را «دزدی دریایی» توصیف کرده است. گزارش‌های رسانه‌ها در روزهای گذشته حاکی است دولت آمریکا برای محقق کردن هدف خود تلاش کرده با ارعاب و تطمیع ناخدای این ابرنفتکش، آن را به سمت آب‌های کشوری هدایت کند که حاضر به اجرای قوانین آمریکا و توقیف آن است.

روزنامه فایننشال‌تایمز روز چهارشنبه گزارش داده «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در ایمیلی به ناخدای هندی‌تبار آدریان‌دریا به او گفته چنانچه با برنامه واشنگتن برای توقیف نفتکش همراهی کند چندین میلیون دلار پاداش خواهد گرفت. هوک ناخدای این نفتکش را تهدید کرده عدم همکاری با آمریکا موجب دشوار شدن زندگی او خواهد شد.ناخدای آدریان‌دریا درخواست دولت آمریکا را رد کرده و یک روز بعد در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفت.

 تخلیه محموله نفتی آدریان دریا به رغم تلاش آمریکا برای جلوگیری از فعالیت این کشتی

به گزارش رجا نیوز، آدریان دریا محموله نفت خود را در بندر سوریه تخلیه کرد. به گزارش این تارنما به نقل از تسنیم، پایگاه خبری میدل ایست آی به نقل از منابع غیررسمی اعلام کرد نفتکش آدریان دریا که چندی پیش توسط نیروهای انگلیسی در جبل الطارق توقیف شده بود محموله نفت خود را در یکی از بنادر سوریه تخلیه کرده است.در آخرین تلاش آمریکا برای جلوگیری از فعالیت این کشتی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران طی تماسی مستقیم با ناخدای کشتی پیشنهاد رشوه به وی داده بود تا کشتی را به بندری که قابل توقیف باشد ببرد.

به گزارش کیهان، به رغم تمام دشمنی‌ها و مکر و حیله‌هایی که توسط آمریکا و انگلستان به کار بسته شد اما دیروز خبری در رسانه‌های برخط منتشر گردید. این خبر را تسنیم از قول پایگاه خبری میدل ایست آی گزارش کرد.پایگاه خبری میدل ایست آی به نقل از منابع غیررسمی اعلام کرد نفتکش آدریان دریا که چندی پیش توسط نیروهای انگلیسی در گیبرالتار توقیف شده بود محموله نفت خود را در یکی از بنادر سوریه تخلیه کرده است. به مقصد رسیدن این نفتکش گویای آن است که چگونه مقاومت و اقدام متقابل می‌تواند مانع زورگویان و قلدران جهان شود تا به خواسته‌های خود جامه عمل بپوشانند.

 واکنش وزیر امورخارجه کشورمان به اقدامات آمریکا

"تهدید و تطمیع آمریکا نتیجه نداد /نفتکش ایرانی در بندر سوری پهلو گرفت" عنوان گزارشی است که در روزنامه کیهان منتشر شده است.

در بخشی از آن می خوانیم:ظریف می‌گوید آمریکایی‌ها کار بسیار شرم‌آوری انجام دادند و برایان هوک ایمیلی برای ناخدای کشتی آدریان دریا فرستاده و پیشنهاد صریح داده که کشتی را به ما تحویل بدهید چند میلیون دلار پول بگیرید و زندگی خوبی داشته باشید؛ این نشان دهنده سقوط هژمونی آمریکا است.محمدجواد ظریف، وزیرخارجه کشورمان در هنگام ورود به فرودگاه جاکارتا (پایتخت اندونزی) در جمع خبرنگاران به موضوع مهمی‌ اشاره کرد. او گفت: «کار بسیار شرم‌آور دیگری که برایان هوک انجام داده ‌ایمیلی بوده که برای ناخدای کشتی آدریان دریا فرستاده و در آن به ایشان پیشنهاد صریح داده و اصلاً هم تلاش نکرده در لفافه دیپلماتیک بگنجاند و گفته است من اسمم این است و مسئولیتم این است و شما می‌توانید کشتی را به ما تحویل بدهید چند میلیون دلار پول بگیرید و زندگی خوبی داشته باشید یا این کار را نکنید و زندگی بسیار بدی در آینده، منتظر شماست. این مسئله نه تنها نشان دهنده سقوط اخلاقی بلکه سقوط سیاسی و عملیاتی آمریکاست.» این در حالی است که ناخدای نفتکش ایرانی پیشنهاد رشوه مقامات آمریکایی را رد کرده است. با این حال وزارت خزانه‌داری آمریکا چند روز پیش ناخدای نفتکش ایرانی و کارکنان این نفتکش را مشمول تحریم قرار داد که این اقدام در واکنش به عدم همراهی با خواست آمریکا صورت گرفته است.

همچنین به گزارش روزنامه جوان،‌ وزیر خارجه ایران در پیامی روز جمعه نوشته، گردن‌کشی‌های آمریکا اکنون رشوه‌دهی، باج‌خواهی و دزدی دریایی را شامل می‌شود.

واکنش رئیس سازمان پدافند غیرعامل به ماجرای رشوه آمریکایی‌ها

مشرق نیوز در گزارشی به "واکنش سردار جلالی به ماجرای رشوه آمریکایی‌ها" پرداخته است. به گزارش این رسانه، رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: چه طور وقتی ناخدای هندی‌تبار بین عزت و پول، عزت را انتخاب می‌کند برخی در ایران نسخه تسلیم در برابر آمریکا برای ملتی می‌پیچند که هزاران شهید هدیه کرده است.

به گزارش مشرق، سردار غلامرضا جلالی با اشاره به رد رشوه میلیونی آمریکایی‌ها از سوی ناخدای کشتی آدریان دریا، گفت: آمریکایی که برای برخی غرب‌زده‌ها اوج اخلاق و تمدن بشری است از هیچ اقدام غیراخلاقی برای تضییع حقوق ملت آزاده ایران دریغ نمی‌کند.وی افزود: چه طور وقتی ناخدای هندی‌تبار بین عزت و پول، عزت را انتخاب می‌کند برخی در ایران نسخه مصالحه و تسلیم در برابر آمریکا برای ملتی می‌پیچند که هزاران شهید برای استقلالش هدیه کرده است.



منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۲۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام خدمه کشتی پرتقالی توقیف‌شده MCS در سلامت کامل هستند

آفتاب‌‌نیوز :

علی‌اکبر مرزبان سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی امروز در مورد آخرین وضعیت خدمه کشتی کانتینری به نام MCS Aries با پرچم کشور پرتغال که ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ توقیف شد، اظهار کرد: برخلاف ادعای رسانه‌های بیگانه و معاند از جمله رسانه‌های تحت حمایت رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیستی مبنی بر گروگانگیری خدمه کشتی مذکور که قویا تکذیب می‌شود، تمامی ۲۴ خدمه کشتی مذکور در سلامت کامل به سر می‌برند و جای هیچ‌گونه نگرانی در خصوص سلامت، بهداشت، رفاه و ایمنی این افراد وجود ندارد.

وی افزود: در ابتدای امر ۲۵ خدمه کشتی MCS Aries با تابعیت کشور‌های هند، پاکستان، فیلیپین، ۱ نفر روسیه و ۱ نفر استونی در کشتی وجود داشت که بلافاصله با هماهنگی دیپلماتیک یکی از این خدمه هندی که خانم بود و فعالیت کارورزی داشت از سایر خدمه جدا شد و به میهن خود بازگشت.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: بلافاصله پس از توقیف کشتی مذکور و ابراز نگرانی سفارتخانه‌های خدمه روی کشتی، تماس‌های لازم از سوی دولت‌های متبوع با دستگاه وزارت امور خارجه ایران انجام شد و با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی مکاتبات لازم انجام تا فعالیت‌ها دنبال شود.

مرزبان با اشاره به اینکه طبق اعلام سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت امور خارجه هیچ گونه تهدیدی برای خدمه کشتی توقیف شده وجود نداشته و ندارد، تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از دولت‌های عضو کنوانسیون کار دریایی (MLC ۲۰۰۶) و بر اساس اصول حقوق بشری و رویکرد انسانی و دینی خود، تمامی تمهیدات لازم را برای حفظ سلامت، بهداشت، رفاه و ایمنی جان خدمه کشتی مربوطه اندیشیده است و جای هیچ گونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد و تمامی خدمه آزادانه در کشتی حضور دارند و از تمامی حقوق لازم برخوردار هستند.

وی با تاکید بر اینکه صرفا کشتی MCS Aries توقیف شده و خدمه کشتی توقیف نشده‌اند، عنوان کرد: این خدمه آزادانه روی کشتی حضور دارند و از امکانات اینترنتی و تلفنی برای برقراری ارتباط با خانواده‌های خود برخوردارند و تمامی مراتب به سفارتخانه‌های متبوع اطلاع داده شده و در عین حال با هماهنگی صورت گرفته سفرا و نمایندگان سفارتخانه‌های این اتباع، دیدار کرده‌اند و در هر زمان دیگری امکان دیدار مجدد وجود دارد و هیچ گونه مشکلی در این زمینه نیست.

سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به نماینده مالک و دولت تحت پرچم کشتی اعلام کرده که با رعایت شرایط ایمنی امکان بازگشت به میهن مازاد حداقل خدمه روی کشتی وجود دارد، اظهار داشت: از نماینده مذکور درخواست شده در صورت تمایل، درخواست رسمی خود را ارائه کنند و پس از آن اقدامات مقتضی انجام خواهد شد.

مرزبان با تاکید بر اینکه خوشبختانه اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت امور خارجه به خانواده و دولت کشور‌های متبوع خدمه کشتی، اطمینان داد که جای هیچ‌گونه نگرانی در خصوص تامین امنیت، سلامت و ایمنی خدمه وجود ندارد.

این مقام مسئول سازمان بنادر و دریانوردی در پایان خاطر نشان کرد: مسیر ارتباطی از سوی انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران نیز دنبال و مراتب منعکس شده و در حال حاضر فضای بسیار آرامی در کشتی حاکم است و خدمه در سلامت کامل به سر می‌برند و تا زمانی که تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد، شرایط مساعد برای تمامی خدمه روی کشتی، فراهم خواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • تمام خدمه کشتی پرتغالی توقیف‌شده در سلامت کامل هستند
  • آخرین وضعیت خدمه کشتی توقیف شده مرتبط با اسرائیل | تکذیب ادعای رسانه‌های اسرائیلی درباره خدمه
  • آخرین وضعیت خدمه کشتی توقیف‌شده MCS Aries اعلام شد
  • تمام خدمه کشتی پرتقالی توقیف‌شده MCS در سلامت کامل هستند
  • تکذیب ادعای رسانه‌های اسرائیلی؛ تایید سلامت خدمه کشتی MCS
  • تکذیب ادعای رسانه‌های اسرائیلی/ تایید سلامت خدمه کشتی MCS
  • خدمه کشتی کانتینری توقیف شده MCS Aries در سلامت کامل هستند
  • سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد
  • کاخ سفید: اسرائیل قبل از حمله به رفح نظرات ما را خواهد شنید
  • کاخ سفید : اسرائیل قبل از حمله به رفح نظرات ما را خواهد شنید