Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ هفتمین شب مراسم سوگواری ایام شهادت امام حسین(ع) با حضور سیدمجتبی حسینی، شب گذشته در دبیرستان صدیقین برگزار شد. وی به ادامه بحث درباره فراز «وصیّتکم التقوا» در زیارت جامعه کبیره پرداخت و اظهار کرد: تقوا معمولاً به معنای پرهیزگاری ترجمه می‌شود. ترجمه درست‌تر تقوا خویشتن‌داری است. پرهیزگاری فقط به معنای پرهیز کردن است و با معنای ورع سازگار است، اما تقوا به معنای پرهیز نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معمولاً در قرآن‌ها تقوا را به معنای پرهیزگاری گرفته‌اند. کسی که نماز می‌خواند عملش مصداق تقوا است، ولی از جنس پرهیز نیست.

وی افزود: خویشتن‌داری یعنی باید روی خودت کنترل داشته باشی که برخی کارها را انجام بدهی و برخی کارها را انجام ندهی. تقوا کنترل است و آن قدر دایره‌اش وسیع و گسترده است که می‌توان آن را به عنوان نگاهی عمیق‌تر و کیفی‌تر به دین درنظر گرفت. در همه حوزه‌ها تقوا جاری است. امیرالمومنین(ع) در بیانی می‌فرمایند: «هر کس تقوا داشته باشد عبرت‌آموز‌تر است. تقوا باعث می‌شود انسان از عبرت‌های قبلی درس بگیرد. اگر تقوا نداشته باشی نمی‌توانی از عبرت‌ها درس بگیری.

خویشتن‌داری به تمام معنا

مؤلف کتاب «مقامات اولیا» تصریح کرد: فکر می‌کنیم اگر گناه نکنیم این مرحله تقواست. دایره تقوا گسترده‌تر از این حرف‌هاست. تقوا موجب رشد می‌شود. انسان باید یک سیستم کنترل برای خودش داشته باشد؛ منتهی کنترل باید یک معیار و محوری داشته باشد. معیار و محور کنترل انسان باید خدا باشد. تقوا یک بعد جدی معرفتی هم دارد که ما کمتر به آن توجه کردیم. فکر می‌کنیم تقوا داشتن یعنی فقط گناه نکنیم. این در ما فرهنگ شده که اگر من آدم حواس‌پرت و هالویی باشم آدم باتقوایی هستم؛ ولی اگر آدم حواس‌جمعی باشم و آگاهی اجتماعی داشته باشم باتقوا نیستم. در نتیجه این مسئله تصور می‌کنیم اگر می‌خواهیم حالت تقوا بگیریم به جای اینکه تظاهر به دانایی کنیم، باید خودمان را به هالوگری و نادانی بزنیم.

وی تأکید کرد: وقتی ائمه(ع) ما را به تقوا سفارش می‌کنند، مقصودشان خویشتن‌داری به تمام معناست، چه درونی چه بیرونی. مثلاً می‌خواهم سخنرانی کنم، ولی نیت من درست نیست؛ یا باید نیت خود را درست کنم یا سخنرانی نکنم. این تقواست. کار ائمه(ع) این است که تقوای واقعی را به ما یاد بدهند؛ یعنی کاری که درست است را درست انجام بده و کاری که درست نیست را انجام نده.

رشد بدون نور توهم است

حسینی در ادامه اظهار کرد: در شب‌های گذشته بیان شد، رشد بدون نور توهم و تخیل است. الآن کسی می‌رود یک گاو می‌خرد تا آن را رشد بدهد. برخی رشدها این‌گونه است که می‌خواهند طرف را فربه کنند تا بیشتر سود کنند. هر توانمندی رشد نیست. رشد در مسیر هدایت و درست رفتن است. معنای رشد از نظر قرآن این است که درست جلو بروی. ائمه(ع) شما را آن‌گونه رشد می‌دهند که به دردت بخورد. برخی تو را رشد می‌دهند که بهتر از تو بهره ببرند. ائمه(ع) نیازی به ما ندارند، لذا طوری ما را رشد می‌دهند که به نفع خود ماست. علی(ع) آنهمه مرید داشت ولی از آنها درخواستی نداشت. امام هر زمانی همین‌طور است. می‌توانیم امروزه هم از طریق امام رشد پیدا کنیم.

کارشناس معارف اسلامی در پایان گفت: ائمه(ع) با ما رابطه حاکم و محکوم ندارد، بلکه مثل خانواده هستند و مانند پدر و فرزند نسبت به شیعیان و همه مردم عطوفت دارند. امام رئیس حزب نیست که فقط با شیعه کار داشته باشد، بلکه امام همه مردم است. در عاشورا در سپاه امام حسین(ع) آدم مسیحی هم حضور داشت. وهب با مادر و همسرش در کربلا حضور داشتند. وقتی وهب شهید شد، سر او را به سوی خیمه مادرش پرتاب کردند. مادر وهب در پاسخ به این اقدام گفت: هدیه‌ای که در راه خدا دادیم را پس نمی‌گیریم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا مجتبی حسینی تقوا خویشتنداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۲۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تذکر معنادار امام جمعه تبریز به کاندیداهای دور دوم تبریز در انتخابات مجلس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیت الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز، با بیان اینکه عملیاتی کردن شعار سال جز با نظر کارشناسی و بهره مندی از صاحب نظران میسر نیست، افزود: بر این اساس بررسی جهات و جوانب مختلف برای مشارکت دادن مردم در تولید باید مدنظر دولتمردان قرار بگیرد تا توصیه ها و دغدغه های مقام رهبری برای گشایش های اقتصادی در کشور محقق شود.

بنابر روایت ایرنا، وی بهره مندی از نقطه نظرات صاحبان تولید و صنعت، توجه به نگرانی ها و مطالبات اقتصادی مردم و استفاده از دانشگاه ها و مجامع علمی و تحقیقاتی برای افزایش مشارکت مردم در تولید و به تبع آن افزایش ثروت را از جمله راهکارهای مهم برای تحقق شعار سال عنوان کرد.

آل هاشم با اشاره به توانمندی های ایران اسلامی در حوزه دفاعی و موشکی، یادآور شد: همچنان که با بهره گیری از جوانان متعهد و متخصص به دستاوردهای بسیار بزرگ همچون عملیات صادق دست یافتیم، در حوزه اقتصادی نیز باید چنین کرد.

خطیب جمعه تبریز به اعترضات اخیر دانشجویان در آمریکا و اروپا نیز اشاره و اظهار کرد: این خیزش ها به معنی دفاع از عقلانیت و انسانیت علیه شرارت های بی حد و حصر رژیم غاصب اسرائیل است و امروز این موضوع به مراکز علمی ایالات متحده کشیده شده است.

آل هاشم دستگیری و ضرب و شتم استادان و دانشجویان در آمریکا نشانه ای از بزدلی و رفتارهای متناقض مدعیان حقوق بشر دانست و ادامه داد: سران آمریکا و اسرئیل باید این واقعیت انکار ناپذیر را قبول کنند که نفرت عمومی از جنایات رژیم صهیونیستی و حامیان آنها در جهان گسترش می باید و مقابله با ظلم و ستم یک موضوع فطری در بشر است.

وی تحولات اخیر در آمریکا را نشانه ای آشکار از اضمحلال و نابودی صهیونیست ارزیابی کرد و گفت: تظاهرات ضد لیبرال دموکراسی در غرب به مرز بحران نزدیک شده و نظم ادعایی لیبرالیسم جهانی در حال فروپاشی است.

آل هاشم افزود: در حال حاضر جوانان آمریکا طرفدار فلسطین و دولتمردان حامی رژیم اسرائیل بیدار شده و هرگز از آرمان های ضد استعماری خود عدول نخواهند کرد و با گذشت زمان این موضوع بیش از برای فکار عمومی جهان شفاف تر خواهد شد.

امام جمعه تبریز به انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی در آذربایجان شرقی نیز اشاره و اضافه کرد: این انتخابات در سه حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو، میانه و شبستر در استان برگزار می شود که انتظار داریم مردم این حوزه ها با احساس مسئولیت بیشتر و با مشارکت حداکثری در پای صندوق های رای حاضر شده و به نامزدهای مرد علاقه خود رای دهند.

آل هاشم مشارکت گسترده و بالا را ضامن برخوراری از مجلسی قوی دانست و یادآور شد: همه اقشار، گروه‌های مرجع و طیف های گوناگون سیاسی و اجتماعی باید مردم را به شرکت در انتخابات هفته آینده تشویق و ترغیب کنند.

وی از نامزدهای راه یافته به دور دوم خواست تا در جریان تبلیغات انتخاباتی مسایل اخلاقی را به دقت رعایت کنند و از تخریب یکدیگر به شدت پرهیز کنند، چون چنین برخوردها و رفتارهایی زیبنده نظام اسلامی نیست.

آل هاشم توطئه ها و ترفندهای رسانه ای دشمنان برای ایچاد فاصله بین مردم و حکومت را مورد اشاره قرار داد و گفت: آنها با انواع روش ها به دنبال بازسازی اغتشاش و آشوب های مختلف در کشور هستند که هوشیاری و بصیرت مردم در این زمینه لا6زم و ضروری است.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902518

دیگر خبرها

  • معنای استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی اسرائیلی چیست؟
  • تذکر معنادار امام جمعه تبریز به کاندیداهای دور دوم تبریز در انتخابات مجلس
  • روسیه بیشترین منفعت را از جنگ غزه و اسرائیل برد
  • واعظی: روسیه بیشترین منفعت را از جنگ غزه و اسرائیل برد
  • بهره برداری از مرکز نیکوکاری امام رئوف (ع) شهر سین برخوار
  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار به معنای «میدان و عرصه» در رشت
  • تجلیل از زحمات فراجای استان همدان در قالب اجرای طرح نور
  • با گذشت دو سال از ابلاغ سیاست‌های تأمین اجتماعی خبری از اجرایی شدنشان نیست
  • شکست مرز‌ها در مناطق چهارگانه محیط‌زیست
  • بهره مندی هشت روستای مجتمع امام علی (ع) شهرستان کرمانشاه از آب آشامیدنی