Web Analytics Made Easy - Statcounter

  رویداد۲۴ جاناتان برودر در نیوزویک نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دامنه جنگ منطقه‌ای خود علیه تهران را گسترش داده است. در روز‌های اخیر شاهد حملات هوایی اسرائیل علیه نیرو‌های نیابتی ایران در سوریه، لبنان و عراق بوده ایم. ظاهرا یکی از اهداف نتانیاهو بهبود تصویر عمومی خود در داخل اسرائیل در آستانه انتخابات سراسری در ۱۷ سپتامبر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اسرائیل و حزب الله آخرین بار در سال ۲۰۰۶ برای مدت یک ماه با یکدیگر جنگیده بودند. اما اوایل ماه سپتامبر نیرو‌های حزب الله و سربازان اسرائیل بعد از سیزده سال دوباره به مبادله آتش پرداختند. تحلیلگران هشدار می‌دهند که احتمال بروز یک جنگ تمام عیار بین دو طرف افزایش پیدا کرده است.

درگیری‌های اخیر با حمله هوایی اسرائیل به مقر نیرو‌های حزب الله در سوریه در تاریخ ۲۴ آگوست شروع شدند. در این عملیات دو فرمانده حزب الله جان خود را از دست دادند. نیرو‌های حزب الله در واکنش مواضع نظامی اسرائیل در منطقه مرزی بین دو کشور را با موشک‌های ضد تانک هدف قرار دادند. ارتش اسرائیل در ادامه به پایگاه‌های حزب الله در جنوب لبنان حمله کرد. حزب الله می‌گوید که یک تانک اسرائیلی را با موشک‌های خود منهدم کرده است. اما یکی از سخنگو‌های ارتش اسرائیل اعلام کرد که موشک‌های حزب الله به یک آمبولانس نظامی برخورد کردند و این حمله تلفاتی نداشته است.

نتانیاهو در بیانیه‌های خود تاکید کرده است که نیرو‌های مرتبط با ایران در هیچ نقطه‌ای از منطقه در امان نخواهند بود. اسرائیل به طور ویژه نگران انتقال فناوری تولید موشک‌های دقیق هدایت شونده به حزب الله است. این موشک‌ها می‌توانند زیرساخت‌های نظامی و غیر نظامی در داخل شهر‌های اسرائیل را هدف قرار دهند. اما بسیاری از ناظران اسرائیلی معتقدند که نتانیاهو بیشتر به دنبال منحرف کردن افکار عمومی از رسوایی‌های خود است. نخست وزیر اسرائیل در ماه‌های اخیر با اتهاماتی همچون رشوه، فساد و سوء استفاده از قدرت روبرو شده بود.

بسیاری از مقامات آمریکایی معتقدند که نتانیاهو بازی خطرناکی را شروع کرده است. استراتژی رهبر اسرائیل نه تنها می‌تواند شانس او برای پیروزی در انتخابات را از بین ببرد، بلکه سربازان آمریکایی در خاورمیانه را در معرض اقدامات تلافی جویانه قرار خواهد دهد. حملات اخیر اسرائیل درست زمانی پیاده سازی شدند که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مورد دیدار و مذاکره با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران ابراز امیدواری کرده است.

نیرو‌های نزدیک به ایران در طول سال‌های گذشته در حال تلاش برای گشودن یک جبهه جدید علیه اسرائیل بوده اند. ارتش اسرائیل در این مدت بیش از هزار حمله هوایی در داخل خاک سوریه انجام داده بود. اما مقامات اسرائیلی در گذشته از پذیرفتن مسئولیت این حملات امتناع می‌کردند.

نیرو‌های حزب الله در طول هشت سال گذشته در کنار نیرو‌های بشار اسد می‌جنگیدند. اما آن‌ها تاکنون واکنشی نسبت به حملات اسرائیل علیه مواضع خود در سوریه نشان نداده بودند. رهبران حزب الله به یاد دارند که جنگ ۲۰۰۶ چه عواقب فاجعه باری برای زیرساخت‌های اقتصادی لبنان به دنبال داشت. دولت نتانیاهو نیز در سال‌های گذشته از حمله به مواضع حزب الله در داخل خاک لبنان پرهیز کرده بود.

اما در تاریخ ۲۴ آگوست همه معادلات منطقه‌ای درست چند هفته پیش از انتخابات اسرائیل تغییر کردند و نتانیاهو آتش بس غیر رسمی خود با حزب الله را نقض کرد.

ارتش اسرائیل در ابتدا ساختمانی در روستای عقربا در نزدیکی دمشق را هدف قرار داد. مقامات اسرائیلی ادعا می‌کنند که نیرو‌های ایرانی در حال آماده شدن برای حمله پهپادی بوده اند. در این حمله دو عضو حزب الله کشته شدند. چند ساعت بعد یک پهپاد جنگی اسرائیل با یکی از ساختمان‌های اداری حزب الله در بیروت برخورد کرد. یکی از سخنگو‌های حزب الله گفت که این حمله آسیب زیادی به مرکز رسانه‌ای این گروه وارد کرده است. مقامات اسرائیلی هنوز مسئولیت حمله پهپادی اخیر در بیروت را بر عهده نگرفته اند.

سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله اسرائیل را مسئول انجام این حملات معرفی کرد و در مصاحبه تلویزیونی خود گفت: «به سربازان اسرائیلی در منطقه مرزی هشدار می‌دهم که منتظر واکنش تلافی جویانه ما باشند».

تهدیدات نصرالله می‌تواند دو طرف را به سمت یک جنگ تمام عیار هدایت کند. چنین سناریویی بخت نتانیاهو برای پیروزی مجدد در انتخابات را کاهش می‌دهد و نیرو‌های آمریکایی در خاورمیانه را در معرض حملات تلافی جویانه قرار می‌دهد. مطابق با گزارش‌های منتشر شده، وزیر خارجه آمریکا در گفتگو‌های خود با رهبران اسرائل و لبنان خواستار پرهیز از تشدید تنش در این منطقه شده است. اما آرون دیوید میلر، کارشناس سابق خاورمیانه در وزارت خارجه آمریکا معتقد است که صحبت‌های اخیر نتانیاهو باعث افزایش بی ثباتی و وخامت اوضاع خاورمیانه شده اند. او در این ارتباط گفت: «بدون شک این حملات به بهبود تصویر عمومی نتانیاهو در داخل اسرائیل کمک خواهند کرد. اما در صورتی که این بازی خطرناک به یک جنگ تمام عیار در منطقه منجر شود، عواقب فاجعه باری برای دولت نتانیاهو به دنبال خواهد داشت».

هم زمان، در تاریخ ۲۵ آگوست شاهد حملات مشکوکی در داخل خاک عراق بودیم. یک پهپاد حامل مواد انفجاری با محموله‌ای در نزدیکی مرز عراق با سوریه برخورد کرد. در این حمله یکی از فرمانده‌های ارشد نیرو‌های بسیج مردمی عراق جان باخت. نتانیاهو هشدار داده است که هیچ کشوری نباید به ایران اجازه دهد که از خاکش برای حمله به اسرائیل استفاده کند.

مقامات اسرائیلی مسئولیت حملات داخل عراق را بر عهده نگرفته اند. اما گروه‌های شبه نظامی و رهبران سیاسی ائتلاف فتح در پارلمان عراق آمریکا را متهم به همکاری با اسرائیل برای انجام این حملات کردند و خواستار خروج سربازان آمریکایی از عراق شدند.

اما بیانیه‌های ضد و نقیض مقامات آمریکایی در واکنش به این حملات نیز باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع شد. پمپئو در ابتدا گفت که از حق اسرائیل برای مقابله با تهدیدات ناشی از نیرو‌های مرتبط با ایران حمایت می‌کند. اما مقامات وزارت دفاع در بیانیه‌ای هر گونه نقش خود در حملات اخیر در داخل عراق را انکار کردند. ظاهرا آن‌ها نگران حملات انقتام جویانه علیه سربازان آمریکایی هستند.

دیوید میلر در ارتباط با حملات اسرائیل در داخل عراق گفت: «ارتش اسرائیل عملیات خود را از طریق قلمرو هوایی که در اختیار آمریکا قرار دارد پیاده سازی کرد. این موضوع باعث عصبانیت مقامات وزارت دفاع آمریکا شد. آن‌ها دوست ندارند که جان پنج هزار سرباز آمریکایی در داخل عراق را به خطر اندازند».

هم زمان، ترامپ امیدوار است که در هفته‌های آینده ملاقاتی با رئیس جمهور ایران داشته باشد. نتانیاهو مخالف مذاکره بین تهران و واشنگتن است. تحلیلگران معتقدند که گفتگو بین مقامات دو کشور می‌تواند شانس پیروزی نتانیاهو در انتخاباتی آتی را کاهش دهد. خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 نخست وزیر اسرائیل نتانیاهو نصر الله ترامپ انتخابات اسرائیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۵۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام تخلیه ساکنان شرقی رفح برای حمله اسرائیل/حملات شدید حزب الله به مواضع نظامی اسرائیل با 70 موشک

بین الملل تابناک: جنگ غزه در شرایطی وارد دویست و سیزدهمین روز خود شده است که پس از پایان توافق آتش بس بین حماس و اسرائیل، حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه آغاز شده و همچنان ادامه دارد و دورنمای مشخصی برای پایان جنگ وجود ندارد. 

درخواست ماکرون از نتانیاهو درباره مذاکرات با محوریت غزه ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۴:۰۳

رئیس جمهور فرانسه یکشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. ماکرون از نتانیاهو خواست تا مذاکرات با حماس برای آتش‌بس در غزه را «تکمیل» کند.

کاخ الیزه در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد فرانسه به طور کامل از تلاش‌های میانجی‌گری جاری با هدف آتش‌بس در غزه حمایت می‌کند.

به نقل از ب.اف.ام.تی.وی، امانوئل ماکرون ادامه داد: «سرنوشت فلسطینیان در غزه دیگر نمی‌تواند در معرض فعالیت‌های حماس باشد و عملیات اسرائیل باید متوقف شود.»

رئیس جمهور فرانسه از نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواست تا این مذاکرات را که می‌تواند به آزادی اسیران صهیونیست، حفاظت از غیرنظامیان از طریق آتش‌بس و کاهش تنش منطقه‌ای منجر شود، به پایان برساند.

بیانیه کاخ الیزه می‌افزاید: فرانسه همچنین «مخالفت قاطع خود با حمله اسرائیل به رفح» را یادآور شد و بار دیگر به وضعیت اضطراری بشردوستانه در نوار غزه اشاره کرد.

حملات شدید حزب الله به مواضع نظامی اسرائیل با 70 موشک ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۴:۰۱

رسانه های رژیم صهیونیستی امروز دوشنبه از شلیک هفتاد فروند موشک از جنوب لبنان به سمت منطقه اشغالی جولان سوریه و منطقه اصبع الجلیل در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند.

 ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که آژیر خطر در شمال فلسطین اشغالی به صدا درآمده است.

خبرنگار المیادین نیز از شنیده شدن صدای آژیر خطر در جولان اشغالی خبر داد و به شلیک دهها موشک از جنوب لبنان به سمت اصبع الجلیل و جولان اشغالی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار المیادین، موج دوم حملات موشکی از جنوب لبنان به سمت اصبع الجلیل و جولان اشغالی انجام شده است.

رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که از صهیونیست ها در منطقه جولان اشغالی خواسته شده که به پناهگاه امن بروند.

این رسانه ها گزارش دادند که طی دقایق اخیر حدود هفتاد موشک به منطقه جنوب منطقه جولان اشغالی شلیک شده است.

حزب الله لبنان نیز اعلام کرد که با دهها موشک کاتیوشا مقر فرماندهی لشکر جولان در پایگاه نفح در این منطقه اشغالی را هدف قرار داده است.

منابع مذکور مدعی رهگیری برخی موشکها شدند.

همچنین ارتش رژیم صهیونیستی مدعی حملات هوایی به مراکز حزب الله در مناطق «السفری»، «رامیه» و «عیتا الشعب» در جنوب لبنان شد.

اعلام تخلیه ساکنان شرقی رفح برای حمله اسرائیل

رویترز به نقل از رادیو ارتش اشغالگر گزارش داد که ارتش پیش از حمله زمینی، تخلیه ساکنان مناطق شرقی شهر رفح در جنوب نوار غزه را آغاز کرده است.

این رادیو افزود که تخلیه به سمت اردوگاه‌های خان یونس و المواصی در جنوب نوار غزه در حال انجام است.

در میانه خبرهای ضدونقیض درباره پیشرفت در مذاکرات قاهره، یک رسانه آمریکایی اخیرا خبر داده بود ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه طرح خود برای آغاز تخلیه ساکنان رفح در جنوب غزه را به دولت آمریکا داده است.

مجله آمریکایی پالتیکو نوشت نیروهای اشغالگر نقشه منطقه المواصی را به گروه‌های امدادگر ارسال کردند تا برای حمله زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به شهر رفح آماده شوند؛ اقدامی که حتی متحدان تل‌آویو درباره آن و خطر حمله به رفح برای بیش از یک میلیون آواره‌ای که در این منطقه حضور دارند، هشدار داده‌اند.

یک مقام آمریکایی تاکید کرد ارتش رژیم صهیونیستی به دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و سازمان‌های امدادی فعال در داخل نوار غزه اطلاع داده است که آن‌ها طرحی را برای انتقال مردم از رفح به منطقه «المواصی» در نظر گرفته‌اند.

این در حالی است که کاخ سفید اعلام کرد طرح جامعی از سوی رژیم صهیونیستی درباره عملیات نظامی در شهر رفح دریافت نکرده و قبل از هر گونه حمله به رفح، خواهان ادامه مذاکرات با تل‌آویو است.

رژیم صهیونیستی مجددا گذرگاه کرم ابوسالم در غزه را بست

منابع خبری گزارش دادند که رژیم صهیونیستی مجددا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب غزه را بسته است.

به گزارش الجزیره، در پی حمله موشکی مقاومت فلسطین به پایگاه نظامیان صهیونیست در منطقه کرم ابوسالم که با گذرگاه این منطقه که به همین نام است حدود ۲ کیلومتر فاصله دارد، ارتش رژیم صهیونیستی این گذرگاه را به روی کمک‌های بشردوستانه به غزه بست.

پیش تر دانیل هاگاری سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در حمله موشکی به پایگاه نظامیان این رژیم در کرم ابوسالم سه نظامی این رژیم کشته و ۹ نفر دیگر زخمی شدند.

گردان‌های شهید عزالدین القسام عصر یکشنبه اعلام کرد که تجمع نظامیان رژیم صهیونیستی در پایگاه کرم ابوسالم و محوطه آن در نوار غزه را با راکت‌های «رجوم» هدف قرار داده است.

برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی به زخمی شدن دست کم ۱۱ نظامی صهیونیست در جریان این حمله گردان‌های القسام اذعان کردند.

برخی از این رسانه‌ها نیز به کشته شدن چهار نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در این حمله اعتراف کردند.

سازمان همکاری اسلامی خواهان آتش بس فوری در نوار غزه شد

کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی در بیانیه پایانی پانزدهمین اجلاس سران این سازمان در پایتخت گامبیا، نسل کشی ساکنان نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و خواستار مجازات آن شدند.

شرکت کنندگان در این اجلاس خواستار برقراری آتش بس فوری، دائم و بدون قید و شرط در نوار غزه شدند.

«حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز خواستار افزایش تلاش ها و همبستگی و همکاری بیشتر در راستای خدمت به فلسطین شد.

پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی از روز شنبه با حضور ۵۷ کشور در شهر «بانجول» پایتخت گامبیا آغاز شد.

در این نشست با شعار « ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفت‌وگو برای توسعه پایدار» برگزار شد، موضوعات جهانی بویژه مسئله فلسطین و جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

 

 

دیگر خبرها

  • اعلام تخلیه ساکنان شرقی رفح برای حمله اسرائیل/حملات شدید حزب الله به مواضع نظامی اسرائیل با 70 موشک
  • نتانیاهو: پیش‌شرط‌های حماس به معنای تسلیم شدن مقابل ایران است
  • نتانیاهو : پیش‌شرط‌های حماس به معنای تسلیم شدن مقابل ایران است
  • اسرائیل دست به دامن فرانسه برای کاهش حملات حزب الله
  • مقام صهیونیست: نتانیاهو اسرائیل را به پرتگاه می‌کشاند
  • نتانیاهو: پذیریش شروط حماس یعنی تسلیم شدن در برابر ایران
  • حملات بامدادی به جنوب لبنان/ اسرائیل حومه «ناقوره» را بمباران کرد
  • نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی: اسرائیل از جنگ غزه پیروز بیرون نخواهد آمد
  • نقشه نتانیاهو برای غزه پس از جنگ فاش شد/ نیویورک تایمز: طرح نخست وزیر اسرائیل به احتمال زیاد از سوی کشورهای عربی رد خواهد شد
  • طرح جدید نخست وزیر اسرائیل برای اداره غزه