Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-04@15:37:16 GMT

خوابیدن در اتاق سرد چه فوایدی دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۴۶۸۱۶

دمای اتاق خواب موضوعی است که بسیاری از زوج‌ها در مورد آن اختلاف نظر پیدا می‌کنند، اما حق با کسی است که خواهان دمای پایین‌تر است. دکتر کریستوفر وینتر از مرکز عصب‌شناسی و خواب شارلوتویل آمریکا می‌گوید مناسب‌ترین دما برای اتاق خواب در طول شب دمای بین ۱۵ تا ۱۹ درجه سانتی‌گراد است. دما‌های بالاتر یا پایین‌تر از این میزان باعث بی‌تابی و بدخوابی در طول شب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار اجتماعی-دمای بدن انسان یک چرخه طبیعی ۲۴ ساعته دارد که در طول آن هنگام بعدازظهر به بالاترین میزان و درحدود ساعت ۵ صبح به پایین‌ترین حد خود می‌رسد. وقتی دمای بدن پایین است ما توانایی بیشتری برای به خواب رفتن داریم؛ بنابراین دمای پایین اتاق باعث می‌شود راحت‌تر به خواب برویم و خواب با کیفیت‌تری داشته باشیم.

محققان دانشگاه استرالیای جنوبی نیز تایید می‌کنند که پایین بودن دمای اتاق خواب ، به خواب آرام‌تر ما کمک می‌کند. این محققان همچنین تنظیم نامناسب دمای بدن را با اشکال خاصی از بی‌خوابی مرتبط می‌دانند. افزون بر این خوابیدن در اتاق سردتر باعث می‌شود جوان‌تر بمانیم، زیرا دمای بالاتر از ۲۱‌درجه سانتی‌گراد تولید ملاتونین را در بدن متوقف می‌کند.

از آنجا که ملاتونین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که توانایی عبور از سد خونی مغز را داراست، می‌تواند به پیشگیری از آلزایمر و پیری مغز کمک کند. خوابیدن در اتاق سردتر همچنین به تقویت روحیه کمک می‌کند. دلیلش این است که میان ملاتونین و سروتونین ارتباط وجود دارد. سروتونین یا هورمون حال خوب، پیش‌ماده ساخت ملاتونین است؛ بنابراین افزایش میزان آن در مغز باعث احساس شادی و خواب راحت‌تر ما می‌شود.

به گفته ناتاشا ترنر، پزشک متخصص طب سوزنی، الگو‌های خواب سالم و پایین بودن دما در ترشح هورمون رشد و پایین آمدن سطح هورمون استرس نقش دارد. این دو عامل در ترکیب با یکدیگر به کاهش وزن کمک می‌کند و خطر بیماری‌های متابولیک مثل دیابت را نیز کاهش می‌دهد. علاوه بر افزایش روند سوختن کالری، خوابیدن در اتاق سرد با افزایش حساسیت به انسولین، خطر دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: خواب بدن انسان خواب شادی کاهش وزن مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۶۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب های بی خوابی و شب بیداری

وقتی تا دیروقت بیدار می‌مانید، به مغز، قلب، روده‌ها، کلیه‌ها و کبدتان آسیب می‌رسانید. طبق توصیه بنیاد ملی خواب آمریکا، مدت زمان خواب ایده آل برای بزرگسالان ۷ تا ۹ ساعت است. کم‌خوابی می‌تواند به عملکردهای داخلی و حتی اندام‌های بدن آسیب برساند و منجر به ایجاد انواع بیماری‌ها شود:

۱. مشکلات مغزی

براساس مطالعات، بیدار ماندن طولانی، سلول‌های مغز را از بین می‌برد. خواب کافی برای بهبود عملکرد یادآوری و حافظه بسیار مهم است. کم‌خوابی و بی‌خوابی در طول شب، ریسک ابتلا به زوال حافظه و آلزایمر را افزایش می‌دهد.

۲. افزایش فشار خون

افرادی که شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانند یا کمتر از ۵ تا ۶ ساعت می‌خوابند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند. کمبود خواب، اثرات استرس را بر بدن تشدید می‌کند که این شرایط با افزایش فشار خون، ضربان قلب بالا و التهاب همراه است.

۳. چاقی

کم‌خوابی باعث ایجاد عدم تعادل هورمونی در بدن و در نهایت باعث پرخوری و افزایش وزن می‌شود.

۴. دیابت

کمبود خواب، عملکرد بدن برای پردازش گلوکز و میزان انسولین تولیدشده توسط بدن را مختل می‌کند. از همین رو، کم‌خوابی و بی‌خوابی یک ریسک‌فاکتور مهم در ایجاد دیابت نوع ۲ به شمار می‌آید.

۵. سرطان

بر اساس مطالعات، نداشتن خواب کافی شبانه، خطر رشد سلول‌های سرطانی را افزایش می‌دهد. هم‌چنین خواب ناکافی با افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات مرتبط است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • این مناطق تهران خانه‌های ارزان‌قیمت دارند
  • علت خشکی گلو بعد از بیدار شدن از خواب چیست؟ (فیلم)
  • انگار ایران یک روز از خواب بیدار شد و بی‌دلیل تصمیم گرفت به اسرائیل حمله کند!
  • دست بالای رُم برای پایین آوردن رقم بند خرید آزمون
  • قیمت دلار در بازار باز هم پایین تر می آید؟
  • کاشت مو بدون جراحی با خواب طبیعی
  • چگونه سطح قند خون را به طور طبیعی کنترل کنیم؟
  • آسیب های بی خوابی و شب بیداری
  • ۳ تا تکنیکی که با آن در طول خواب می‌توانید حافظه تان را تقویت کنید (فیلم)
  • افزایش ۶ سال به طول عمر با این سبک زندگی