Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مذهبی گفت: نهضت امام حسین علیه‌السلام نهضتی است که اختصاص به یک دین خاص و یک قشر و مسلک خاص ندارد و می‌تواند یک الگوی رفتاری برای مبارزه با ظلم و ستم و رهایی از چنبره ستمگران در همه زمان‌ها و مکان‌ها باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، حجت‌الاسلام قاسم ابراهیمی‌پور در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: پدیده عاشورا یک انقلاب صرف و ساده مادی نیست که فواید آن را تحت عنوان کارکرد بتوان لیست کرد؛ چرا که عاشورا و عزاداری پیامدهای مادی، معنوی، دنیوی و اخروی دارد و وقتی از کارکردهای آن صحبت می‌کنیم در واقع فقط یک بعد از این مسئله را داریم مطرح می‌کنیم و البته سایر ابعادش را نفی نمی‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نهضت امام حسین علیه‌السلام نهضتی است که اختصاص به یک دین خاص و یک قشر و مسلک خاص ندارد و می‌تواند یک الگوی رفتاری برای مبارزه با ظلم و ستم و رهایی از چنبره ستمگران در همه زمان‌ها و مکان‌ها باشد؛ به خاطر همین می‌بینیم که عاشورا اختصاص به تشیع ندارد و گاهی فرق و مذاهب مختلف و حتی غیرمسلمان‌ها هم برای مبارزه با ظلم از عاشورا الهام می‌گیرند.

استاد حوزه و داشنگاه اظهار داشت: این الگوی رفتاری باید زنده نگه داشته شود تا بشود از آن برای اصلاح جامعه استفاده کرد؛ برای زنده نگه داشتن آن یک سری نمادها و رفتارها و مناسکی تعریف شده است که از آن با عنوان مثلا عزاداری یا احیای نهضت عاشورا یا انتقال پیام‌های نهضت عاشورا از یک نسل به نسل بعد یاد می‌شود.

ابرهیمی‌پور خاطرنشان کرد: اینکه ما مشکی می‌پوشیم و اینکه شهر را با تزئینات خاصی که مخصوص عزاداری و محرم است آراسته می‌کنیم و یا اینکه هیئآت مذهبی به شیوه‌های مختلف به عزاداری می‌‌پردازند، اولین کارکردش این است که نهضت عاشورا را زنده نگه می‌دارند و از یک نسل به نسل‌های بعدی منتقل می‌کنند.

وی عنوان کرد: این همه ثوابی که برای گریه بر امام حسین (ع) و حوادث روز عاشورا در احادیث و آموزه‌های دینی آمده و مثلا برای یک قطره اشک این همه ثواب بیان شده است، به خاطر چیست و چرا کار به این کوچکی این همه ثواب دارد؟ چون این فقط یک قطره اشک نیست، بلکه این احیای یک نهضت در طول قرون متمادی و انتقال آن به نسل بعدی است، بنابراین کار در ظاهر کار کوچکی است اما نتیجه بزرگی دارد و بخاطر همین ثواب دارد.

این کارشناس مذهبی یادآور شد: بنابراین اگر نماد و مناسک تعریف می‌شود و ما به شیوه خاصی عزاداری می‌کنیم اولین کارکرد آن این است که این نهضت زنده نگه داشته می‌شود و از یک نسل به نسل بعدی منتقل می‌شود و کاکرد دیگرش این است که یک الگوی مبارزه با ظلم و ستم را در اختیار همه بشریت قرار می‌دهد؛ افزون بر این، انسجام اجتماعی به وجود می‌آورد و افراد را همبسته و متحد می‌کند و می‌تواند محور وحدت فرق مختلف باشد.

ابراهیمی‌پور با بیان اینکه کارکرد مهم نهضت عاشورا این است که در ما ایجاد انگیزه می‌کند، تأکید کرد: در حالی که بسیاری از فرق دیگر خموده و عزلت‌نشین هستند و فعالیت اجتماعی سیاسی خاصی ندارند، اما آن‌هایی که امام حسین (ع) و عاشورا دارند به شدت انگیزه دارند و اهل فعالیت هستند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۷۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ 

به گزارش «تابناک» به نقل از عصر ایران، معصومه حائری یزدی همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی و دختر آیت‌الله شیخ مرتضی حایری یزدی صبح روز ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ خورشیدی در تهران درگذشت.

آن طور که عصر ایران روایت کرده است؛ وی مادر سید حسین و مریم خمینی بود. حجت‌الاسلام سید حسین خمینی از اوایل دهه ۶۰ عملا از عرصه های رسمی و رسانه‌ای کنار است و خواهر او (نوه امام خمینی) هم در خارج از کشور زندگی می‌کند و به طبابت و کارهای علمی اشتغال دارد و خانواده برای دفن مادر منتظر بازگشت اوست. (دو فرزند دیگر در کودکی درگذشته بودند).

از نکات شگفت‌آور زندگی خانم حایری این که به رغم آن که عروس ارشد امام خمینی و منتسب به یک خاندان بزرگ و مشهور روحانی دیگر هم بود زندگی بسیار عادی و گاه توام با سختی و رنج داشته است.

او شیفته سید مصطفی خمینی بود و خاطرات هجران او را با اشک بیان می‌کرد و همچون اعضای خانواده امام که آقا مصطفی را «داداش» خطاب می‌کردند او هم عادت کرده بود همسرش را این گونه خطاب و حتی بعد از فقدان چنین یاد کند.

با این که عروس ارشد امام اهل مصاحبه با رسانه‌ها نبود اما برای اولین بار اول آبان ۱۴۰۰ و به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد درگذشت مشکوک سید مصطفی خمینی گفت‌وگویی با او منتشر شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت خصوصا جاهایی که حکایت از نگاه امروزین آقا مصطفی خمینی داشت و تصویر متفاوتی از فرزند فقید امام ترسیم می‌کرد.

درباره فرزندان چنین گفته بود: «خدا چهار فرزند به من داد که دو تا از آن‌ها از دنیا رفتند و الان تنها حسین و مریم برای من باقی مانده‌اند. هر دو دختر بودند و یکی در ایران و یکی در نجف از دنیا رفت. اولی چند روز بعد از به دنیا آمدن از دنیا رفت و علتش هم این که اوضاع ما در آن ایام به خاطر مسائل انقلاب خیلی ناجور و نامناسب و دگرگون بود و در همان ایامی که تازه این دختر به دنیا آمده بود، نیروهای دولتی وارد منزل ما ‌شدند و هول و هراس ایجاد ‌کردند و حال خود من خیلی بد و خراب بود و شاید این بچه بر اثر همان مسائل مُرد و از دنیا رفت.

دومی هم بلافاصله بعد از تولد و بر اثر یک بیماری کشنده از دست رفت؛ البته برخی به من می‌گفتند که این فرزندم، پسر بوده ...»

دیگر خبرها

  • ایجاد ۵۷ شهرک در کشور مصوب شده است
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ 
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • عزاداری زنان با لباس‌های عجیب و غریب در خیابان
  • کفش هایی با الهام از رم باستان (عکس)
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو