Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-09@02:13:34 GMT

تعزيه مریانج، مرثيه اي به بلنداي قدمت اين شهر

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۴۸۴۸۳

تعزيه مریانج، مرثيه اي به بلنداي قدمت اين شهر

تعزیه به عنوان زنده ترین و گویاترین نمایش برای واقعه کربلا، در ایام محرم و هر مناسبت دینی خاص در شهر مریانج همدان، به اجرا در می آید اما با وجود قدمت ۱۰۰ ساله این هنر در مریانج، این دیار همچنان ناشناخته مانده است.

خبرگزاری شبستان-همدان: برگزاری مراسم تعزیه امام حسین در دهه محرم یکی از سنت هاي دیرینه مذهبی مردم شهر مریانج است که قدمت 100 ساله دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقریباً برای همۀ ما نام تعزیه و دهه اول محرم باهم گره خورده هست، یکی خاطر هست و دیگری معلول، هرجور حساب کنیم باید با هم بیایند و غیر از این انتظار نداریم.

یکی از ویژگی‌های برجسته عزاداری مریانجی‌ها که آن را از دیگر مناطق شهرستان همدان متمایز کرده، برگزاری مراسم شبیه‌خوانی یا تعزیه خوانی است که هر ساله در ایام محرم و یا هر مناسبت دینی با شور و شوق فراوانی به اجرا در می‌آید وافراد زیادی برای تماشای تعزیه به مریانج می روند.

در مراسم ماه محرم مریانج، تعزیه جایگاه برجسته ای دارد و گروه های نمایش تعزیه به علت استمرار آن از گذشته تاکنون، بسیار هنرمندانه به اجرای این هنر می پردازند و مردم بسیاری از همدان و اطراف برای تماشای تعزیه به مریانج می روند.

در تاریخچه این هنر چنین عنوان شده که حدود 100 سال قبل در ایام محرم فردی به نام مرحوم شاه علی از اهالی وردآورد تویسرکان به همراه فرزندان و چند نفر دیگر به مریانج ‌آمدند و به اجرای تعزیه ‌پرداختند که به علت اجرای خوب و پرشور آنها مردم مریانج به آنها علاقمند شده و تحت تاثیر قرار گرفتند.

در همین ایام استقبال‌ اهالی از این هنر باعث شد تا یکی از فرزندان مرحوم شاه علی به نام محمد آقا در مریانج ساکن شود و در ایام محرم و مواقع دیگر به تعزیه خوانی بپردازد.

بنا بر روایات تاریخی این گروه اولین کسانی هستند که در مریانج تعزیه خوانی ‌کردند و بعدها به تدریج گروه دیگری تحت سرپرستی شخصی به نام میرزا حبیب‌ از اهالی طالقان تعزیه خوانی در این شهر را ادامه داد.

میرزا حبیب هم تعزیه خوان و هم تعزیه گردان بود و نسل بعدی تعزیه خوان که بیشتر آنها از اهالی مریانج بودند در واقع شاگردان او محسوب می‌شوند.

بعد از مرحوم میرزا حبیب تعدادی از جوانان مریانجی تحت سرپرستی محمد آقا فرزند شاه علی همچنان این رسم را تداوم بخشیدند که معروف‌ترین آنها مرحوم جلیل الوندی، عزیز قصابانی، جلال یارمحمدی،عباس مظاهری(خاوی) کربلایی حسین ترابی وصال، حاج گلشن مظاهری و احمد تجری هستند.

به گفته تاریخ مرحوم عزیز قصابانی از فعال تر‌ین اشخاصی بوده که در رونق و ترویج تعزیه مریانج کوشش کرده، وی نسخه‌های تعزیه را از اسدآباد به مریانج می برده و نسخه‌های امروز، همان نسخه‌هایی است که آن مرحوم به این دیار آورده است.

بعد از در گذشت مرحوم عزيز قصاباني كه هم تعزيه گردان بوده و هم مخالف خوان مرحوم محمد علي مظاهري (مندلي) ومرحوم عباس مظاهری و مرحوم علي آقا فرهادي با برگزاري مجالس تعزيه و تربيت تعزيه خوانان جوان به ادامه راه پرداختند و تعزيه خوانان خوش صدا و ماهري به ظهور رسيدند كه هنوز ياد و اجراي پرشور آنها در ذهن و خاطر مريانجي‌ها باقي است و در اين رابطه از آقايان حشمت‌اله اذاني ـ محمد آقا فرهادي ـ رفيع بيدآبادي ـ ابراهیم مظاهری- عزيز مظاهري ـ فرزندان مرحوم علي آقا فرهادي ـ عباس مظاهري ـ احمد تجري ـ نايب علي الوندي ـ اسماعيل قادري و غيره بايد ياد كرد كه برخي به رحمت ايزدي در گذشته‌اند و برخي نيز در قيد حيات هستند.  اما هیئت جوان و نوپایی که در چند سال اخیر در شبیه خوانی مریانج شکل گرفته و بسیار هم در این امر موفق بوده هیئت شبیه خوانی قمر بنی هاشم به سرپرستی آقای محمدعلی فرهادی(عموحاجی)و مدیریت فرزند ارشد ایشان آقای داوود فرهادی می باشد . نسخه های قدیمی تعزیه که دارای ایرادات و بعضا خرافه هایی بود که صرفا به جهت گریاندن مردم بوده نه بر اساس واقعیت توسط ایشان(داوود فرهادی) بر پایه مقتل و کتابهای معتبر اصلاح و بازنویسی شده که از این حیث هم خدمت شایانی به تعزیه نموده اند و هم اینکه این هیئت را نسبت به دیگر گروهها متمایز و برجسته مینماید.یکی دیگر از مشخصه های این هیئت استفاده از نیروهای بسیار جوان و خوش صدا و با هنر نمایی قدرتمند نمایشی است که وقایع کربلا را بسیار ملموس تر به بیننده ارائه می نمایند.

گزارش: سمیرا قادری                                                                                            

پایان پیام/155

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم محرم شیرخوارگان حسینی عزاداری محرم مسجد همایش شیرخوارگان حسینی خبرگزاری شبستان حضرت علی اصغر ع استان بوشهر محرم حسینی سوگواره تعزیه اجرای تعزیه تعزیه خوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۸۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارلو آنچلوتی و هم خوانی سرود رئال مادرید با هواداران حاضر در ورزشگاه / فیلم

کارلو آنچلوتی در کنار هواداران رئال مادرید به جشن صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا پرداخت.

دانلود (1.5MB)

دیگر خبرها

  • کارلو آنچلوتی و هم خوانی سرود رئال مادرید با هواداران حاضر در ورزشگاه / فیلم
  • محرم فقط یکروز آرزوی باخت سپاهان را دارد!
  • اعتراض دانشجویان به تعطیلی ۲۳ ماهه مسجد دانشگاه شریف
  • مرثیه‌ای برای رنج شالیکاران گیلانی/ برنجی که فروش نمی‌رود‌
  • لشکرگاه افراسیاب در کدام نقطه تهران بود؟
  • صنعت‌نفت اولین شکست محرم با مس را رقم زد
  • آبادان علیه رکورد حیرت انگیز محرم
  • نفت آبادان طلسم محرم و مس را پاره کرد
  • برگزاری هفتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های تهران و روسیه
  • برگزاری هفتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به میزبانی دانشگاه تهران