Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@22:14:27 GMT

آنالیز ژنتیکی و مولکولی ترایکم و ریشه‌های مویین گیاهان

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۴۸۶۲۲

آنالیز ژنتیکی و مولکولی ترایکم و ریشه‌های مویین گیاهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، مونا ماپار در سخنرانی علمی خود در جمع اساتید و محققان و دانشجویان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار داشت: در این پروژه علاوه بر ارزیابی مکانیسم های ژنتیکی دخیل در رشد و نمو ترایکم ھا و ریشه های مویین طی تکامل، روابط ژنتیکی پیچیده بین ژن ها نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانش آموخته بورسیه دکتری موسسه مکس پلانک آلمان خاطرنشان کرد: نتایج رساله دکتری من در دانشگاه کلن که زیرنظر پروفسور Martin Hülskamp انجام شده نشان داد که ژنتیک دخیل در الگوی رشد ترایکم ها و ریشه های مویین طی تکامل، تغییرات تنظیمی قابل توجهی داشته که باعث تغییرات فنوتیپی قابل مشاهده ای شده است. ضمنا ارزیابی روابط پیچیده بین ژن های دخیل در الگوی رویش این دو صفت نشان داد که میزان بیان ژن ها تاثیر شگرفی بر تنظیمات ژنتیکی مربوط به آنها دارد.

محقق پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به این که نتیجه این تحقیق در مجله مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا (PNAS ) با ایمپکت فاکتور ۹.۵ و اچ ایندکس ۶۹۹ چاپ شده است اظهار داشت: با توجه به نقش بنیادی ریشه در ایجاد مقاومت به خشکی، امیدوارم این تحقیقات و تجربیات در شناخت بیشتر ریشه در پروژه مهندسی ریشه برنج برای تحمل به خشکی که در پژوهشگاه بیوتکنولوی کشاورزی در حال اجرا است، موثر باشد.

کد خبر 4714023 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: بیوتکنولوژی ژنتیک پایان نامه نوآوری فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری فضایی امنیت اطلاعات گوگل شرکت دانش بنیان هوشمندسازی تحقیقات علمی گوشی هوشمند موبایل ناسا فناوری 5G ماهواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۸۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت بارش‌های سیل‌آسای ایران؛ عامل انسانی دخیل بود؟

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: مدل‌های هواشناسی وقوع بارندگی شدید جنوب کشور و کشور‌های حاشیه خلیج فارس را از قبل پیش‌بینی کرده بودند این در حالیست مهف مدل‌های هواشناسی هیچ گونه اطلاعاتی از دخالت در افزایش یا کاهش بارش نظیر بارورسازی ابر‌ها را ندارند.

به گزارش ایسنا، صادق ضیاییان در نشست علمی بارش‌های سیل‌آسا طی فروردین در جنوب و جنوب شرق کشور افزود: نکته مهم این است که مدل‌های هواشناسی وقوع بارندگی شدید جنوب کشور و کشور‌های حاشیه خلیج فارس را از قبل پیش‌بینی کرده بودند. از آنجایی‌که مدل‌های هواشناسی هیچ گونه اطلاعاتی از دخالت در افزایش یا کاهش بارش نظیر بارورسازی ابر‌ها را ندارند همچنین قابلیتی در آن‌ها بسط داده نشده است تا بتواند بارندگی عظیم در ایران، عمان و امارات متحده عربی به‌ویژه دبی است.

 

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی ادامه داد: وسعت شکل‌گیری این سامانه و علل وجودی آن چنان پهناور بود که چندین هزار کیلومتر را در تراز میانی جو و سطح زمین شامل می‌شده است ایجاد چنین سامانه پیچیده‌ای نیاز به صرف انرژی بسیار زیاد دارد که از دست بشر خارج است.

وی درباره علت بارش‌های سنگین در جنوب و جنوب شرق کشور گفت: علت بارش سنگین در جنوب و جنوب شرق کشور را می‌توان شکل گیری بندال امگا با مراکز کم ارتفاع واقع در اروپا و منطقه جنوب کشور، شکل‌گیری رودباد با سرعت پایین (این نوع رودباد می‌تواند هوای مرطوب را برای مدت بیشتر در منطقه نگه دارد شکل) به همراه استقرار واچرخند در غرب اقیانوس هند و چرخند روی شبه جزیره عربستان دانست که سبب تغذیه خوب رطوبتی از روی شمال غرب اقیانوس هند، دریای عمان دریای عرب دریای سرخ و خلیج فارس به جنوب کشور شد.

ضیاییان اضافه کرد: عوامل توپوگرافی منطقه نیز در انباشت و صعود مکانیکی رطوبت نقش مهمی داشتند.

دیگر خبرها

  • دانشجویان خود را نسبت به مسائل روز دخیل بدانند
  • علت بارش‌های سیل‌آسای ایران؛ عامل انسانی دخیل بود؟
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک (عکس)
  • آنالیز یک تغییر: کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر
  • «لولوی» حسن یزدانی پیدا شد!