Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@19:21:54 GMT

طرح توسعه آرامگاه پروفسور حسابی درگیر اختلاف نظرها

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۴۸۷۷۱

طرح توسعه آرامگاه پروفسور حسابی درگیر اختلاف نظرها

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تفرش با اشاره به این‌که مگر چند پروفسور حسابی در کشور وجود دارد؟ گفت: متاسفانه اجرای طرح و آزادسازی حریم گرفتار اختلاف دیدگاه و تفسیر متفاوت از بندهای قانونی اجرای طرح شده است.

به گزارش ایسنا، اواخر نیمه نخست سال 1395 بود که بهسازی، نوسازی و اجرای طرح توسعه آرامگاه پروفسور حسابی در تفرش مطرح شد و مسئولان یکی پس از دیگری خبر از این اقدام دادند، اما با گذشته سه سال از این موضوع طرح هم‌چنان بلاتکلیف باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این طرح توسعه 4 پلاک شخصی، اداره مخابرات، پمپ بنزین وجود دارد که باید تملک شود، اما ظاهرا تاکنون تملک قابل قبولی جهت اجرای طرح صورت نگرفته است و حتی تهیه طرح توسعه آرامگاه نیز راهگشایی برای تسریع در روند کار نبوده است.

سیدمهدی رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اجرای طرح توسعه آرامگاه پروفسور حسابی بیان کرد: اجرای این طرح توسعه طی چند سال اخیر در دستور کار بوده است، اما فرمانداری تفرش، میراث فرهنگی، اداره ارشاد و راه و شهرسازی شهرستان به نتیجه مشخص و قابل قبول نرسیده‌اند.

وی با بیان این‌که در اجرای این طرح 4 پلاک شخصی وجود دارد که باید برای آزادسازی حریم طرح، تملک شود که تملک آن در صورت تامین اعتبار بر عده میراث فرهنگی است، افزود: اداره کل میراث فرهنگی 500 میلیون تومان برای آزادسازی این پلاک ها تخصیص داد که براساس آن پلاک روبروی اداره ارشاد شهرستان خریداری و محوطه آزاد شد، اما هنوز آزادسازی 3 پلاک دیگر، پمپ بنزین و مخابرات باقی مانده است.

رحیمی تصریح کرد: در جلسه‌ای پیرامون این طرح در دفتر فنی استانداری مرکزی، به ماده 91 استناد کرد و گفت که اداره راه و شهرسازی تفرش موظف است بررسی لازم را برای اراضی مورد درخواست اجرای طرح انجام دهد و اراضی اطراف مقبره که در حال حاضر دارای مالک و مسکونی است را با اراضی در اختیار خود تهاتر کند.

وی با بیان این‌که مردم تاکنون همراهی و همکاری مناسبی با مجموعه میراث فرهنگی داشته‌اند، اما تاکنون آزادسازی حریم انجام نگرفته است، گفت: طرح این پروژه کاملا آماده است، یک پلاک تملک و تحویل شده است و درخواست اداره کل میراث فرهنگی استان و شهرستان تفرش این است که راه و شهرسازی اراضی دولتی در اختیار خود را جهت تهاتر و یا معوض و آزادسازی حریم استفاده کند.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تفرش با اشاره به این‌که تفسیر های متفاوتی از بندهای قانونی صورت گرفته است و در واقع این طرح توسعه آرامگاه پروفسور حسابی درگیری اختلاف دیدگاه شده است، گفت: انتظار می‌رود همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط در این طرح وظایف قانونی خود را به انجام برسانند، مگر چند پروفسور حسابی در کشور وجود دارد؟ مسلما اگر دستگاه‌های اجرایی وظیفه‌مند در این پروژه اقدامات خود را به انجام برسانند این پروژه چندساله بالاخره به سرانجام می‌رسد.

رحیمی بیان کرد: میراث فرهنگی اقدامات لازم را دنبال کرده است و امسال 850 میلیون تومان بودجه برای طرح توسعه آرامگاه اختصاص داده است، حتی میلگردها و تجهیزات مورد نیاز اجرای طرح را نیز تهیه کرده است، اما حریم آزادسازی نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۴۸۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت پل خاتون کرج آغاز شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز از آغاز دور جدید مرمت پل خاتون خبر داد. - اخبار استانها -

رحیم خاکی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در کرج اظهار داشت: مرمت این پل طبق برنامه و نقشه معماری ثبت شده در حال انجام است و طبق برنامه تعیین شده مرمت پل تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید.

به گفته این مسئول، با توجه به حساسیت این اثر تاریخی و نمایی که در ورودی شهر کرج ایجاد کرده است، مرمت آن از اهمیت زیادی برخوردار است. بر همین اساس مسئولیت کار به یکی از بزرگترین و باسابقه ترین شرکت های مرمت سپرده شده و اساتید این حوزه نیز دخیل در کار هستند.

500میلیون تومان اعتبار برای مرمت پل "خاتون" اختصاص یافت

وی، سابقه این پل تاریخی را به دوران سلجوقیان و صفویه نسبت داد و اذعان کرد: پل ساخته شده روی رودخانه کرج که با عناوین مختلفی از جمله پل دختر، پل شاه عباس و پل خاتون شناخته می شود، نوع ارزشمندی از معماری تاریخی ایران را به نمایش گذاشته و تلاش ما نگهداری این اثر تاریخی و جلوگیری از تخریب آن است.

پل دختر از سازه های دوران صفویان است که بر بقایای پلی قدیمی تر منسوب به دوره سلجوقی با نام پل خاتون ایجاد شده. طول این پل حدود 65 متر و عرض آن 7 متر است.

پل مذکور در سال های گذشته بر اثر فرسودگی و عوامل طبیعی دچار ریزش در بخشی از سقف شده بود که با همت اداره کل میراث فرهنگی و حمایت های استانداری، مرمت آن آغاز شده و طبق گفته مدیر کل میراث تا پایان سال به اتمام می رسد.

پل خاتون یا دختر کرج که با نام پل سلیمانیه و پل شاه عباسی هم شناخته می‌شود از سازه‌های دوره صفویه است که بر روی رودخانه کرج ساخته شده‌است. این پل بر بقایای پلی کهن‌تر منسوب به دوره سلجوقی و به نام پل خاتون ایجاد شده‌است و بازسازی آن در دوره صفوی به این سازه نمای پل‌های دوره صفوی را داده است.

پل تاریخی خاتون در ورودی شرقی کرج و بین پل حافظ و میدان کرج قرار دارد. این پل به طول 61 متر و عرض هفت متر در ورودی شرقی کرج و بر روی رودخانه کرج احداث شده است.

علی رغم هشدارهای داده شده نسبت به امکان ریزش پل خاتون و با توجه به عدم رسیدگی مسئولین و بازسازی نشدن به موقع آن بخشی از این پل در سال 86 ریزش کرد. به دلیل مرمت غیر اصولی در سال 88 این پل در سال 99 دوباره ریزش کرد.

در سال 1400 مرمت این پل به 4 میلیارد تومان بودجه نیاز داشت که قرار شد استانداری، شهرداری و میراث فرهنگی هرکدام 500 میلیون تومان برای مرمت این پل پرداخت کنند که تا آخر سال 1400 هیچکدام پرداخت نکرده و مرمت این پل تا سال گذشته مسکوت ماند. عدم مرمت این پل را در آستانه فروپاشی کامل قرار داده بود که با تامین 90 میلیارد ریالی برای ترمیم این پل در ابتدای امسال، مرمت آن از سر گرفته شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نصب ۳۵ هزار پلاک‌ آبی هوشمند در منطقه ۵ اصفهان
  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • پرفسور بالتازار چگونه دیده شد؟/ نقش جشنواره در افزایش انگیزه
  • بررسی مشکلات مددجویان زندان سپیدار اهواز در دیدار با رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان
  • بررسی مشکلات ۱۵ مددجو زندان سپیدار اهواز
  • اجرای برنامه‌های متنوع به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • رشت میزبان دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران است
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • تسریع در آزادسازی میدان جلوخان در ۱۴۰۳/ گره ۱۳ ساله میدان امام علی (ع) را باز می‌کنیم