Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا از خوزستان، کیامرث حاجی‌زاده در کارگروه استانی مقابله با گرد و غبار که در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به پیگیری بحث مقابله با ریزگردها اظهار کرد: حدود ۴۰ هزار هکتار از کانون‌های گرد و غبار خوزستان با روش‌های آب‌اندازی، مدیریت چرا و برخی روش‌های دیگر کنترل شده است؛ همچنین بارش باران به رغم وارد کردن خسارات به کشاورزان، در کنترل کانون‌های داخلی گرد و غبار تأثیرگذار بوده و امسال وقوع گرد و غبار با منشاء داخلی بسیار کم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: شغل بیشتر مردم خوزستان کشاورزی است و قطعا اگر آب نباشد  کشاورزی رونق پیدا نمی‌کند، بحران بیکاری در خوزستان مضاعف می‌شود و از این بابت نگران هستیم. در سیل اخیر از طرفی مردم محصول گندم خود را از دست داده و خسارات بی‌سابقه‌ای به بخش کشاورزی و زیرساخت‌ها وارد شد و نگرانی ما بابت این بود که کشاورزان نتوانند برنج هم کشت کنند که خوشبختانه با تمهیدات انجام شده، در دوره بازسازی پس از سیل، تخلیه آب از زمین‌ها انجام شد و حدود ۲۰۰ هزار هکتار کشت شلتوک در خوزستان انجام شد که ۱۵۰ هزار هکتار از آن، در مناطق سیل‌زده بود.

مدیرکل مدیریت بحران  استانداری خوزستان با اشاره به آثار دستکاری انسان در طبیعت، گفت: خشکسالی، دستکاری‌ انسان در طبیعت، ندادن حق‌آبه تالاب‌ها و برخی موارد دیگر موجب بسته شدن مسیل‌ها شده است. در سیل اخیر شاهد بودیم که برخی مسیل‌های پخش سیلاب مانند نهر بحره نیز که جهاد نصر در آن تصرف کرده، بسته شده بود. همچنین در رودخانه‌ها علاوه بر تصرف خصوصی، تصرفات دولتی هم رخ داده است و همه این عوامل باعث شده بود که مسیل‌های پخش سیلاب بسته شوند.

حاجی‌زاده تصریح کرد: یکی از شرکت‌های نیشکر در حوزه شهرستان کارون و شیرین‌شهر در خط‌القعر پخش سیلاب واقع شده است؛ با این شیوه دخل و تصرف‌ها انتظار داریم که در زمان سیلاب آب به کجا برود؟

وی با اشاره به نقش کانال‌های آبی در کنترل سیل ادامه داد: زمانی که نقاطی از شاکریه باز شد، آب وارد شهرهای بستان، سوسنگرد، رفیع و برخی شهرهای دیگر نشد این موضوع به این دلیل بود که در این نقطه مرکز پخش سیلابی وجود داشت. در اهواز نیز کانال بحره، نهر مالح و تالاب بامدژ مرکز پخش سیلاب بوده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: همچنین تامین حق‌آبه تالاب شادگان و هورالعظیم در زمان سیلاب به ما کمک کرد. اگر تالاب هورالعظیم و تالاب شادگان مدیریت نمی‌شدند، شهرها و روستاها زیر آب می‌رفتند.

وی تصریح کرد: همه این‌ موارد، داشته‌های طبیعی هستند که خداوند به ما داده، اما ما در طبیعت دستکاری کرده‌ایم و زمانی که می‌خواهیم پروژه‌ای را اجرا کنیم، پیوست زیست‌محیطی را رعایت نمی‌کنیم این در حالی است که شرکت‌های ملی و منطقه‌ای موظف هستند پیوست‌های زیست‌محیطی را اجرا کنند.

حاجی‌زاده با اشاره به باز کردن برخی نقاط دایک مرزی تالاب هورالعظیم در زمان سیلاب جهت تخلیه آب تالاب، به وضعیت دایک اشاره کرد و گفت: البته برخی از این نقاط هم خود به خود باز شده بودند و ما آنها را باز نکردیم.

وی بیان کرد: ما فکر می‌کردیم که از سیل رهایی یافته‌ایم، اما سریعا زلزله‌ای با قدرت بالای ۵ ریشتر در مسجدسلیمان رخ داد و خسارات زیادی بر جای گذاشت و مجددا گرفتار بازسازی شدیم.

حاجی‌زاده با اشاره به آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها در روزهای اخیر، گفت: طبق قانون سازمان مدیریت بحران، نقش ما تهیه بالگرد برای مهار آتش‌سوزی نیست و این وظیفه نیروهای مسلح و اداره منابع طبیعی است. وظیفه ما تنها این است که بپرسیم این دستگاه تامین شده است یا خیر.

وی تصریح کرد: همچنین در زمان سیل، وظیفه ما احداث سیل‌بند نیست. در قانون جدید، وزارت نیرو متولی این اقدامات است و اگر دولت نیز بخواهد بودجه‌ای اختصاص دهد، به وزارت نیرو اختصاص می‌دهد. سازمان مدیریت بحران باید کار نظارت و هشدار را انجام دهد، اما ما کار تدارکاتی را  نیز انجام داده‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به لزوم انجام تعهدات دستگاه‌های اجرایی در کنترل کانون‌های ریزگرد، گفت: باید همه دستگاه‌ها به تعهدات خود عمل کنند. ما نباید به شهرداری اهواز پول می‌دادیم که اکنون ببینیم شهردار حتی جلسه ملی هم حضور نیافته است.

وی ادامه داد: در این زمینه کمیته نظارت وجود دارد و قرار بود همه قراردادها بررسی و بر روند کار نظارت شود که این کار انجام نشده است. باید این کمیته تشکیل و  اقدامات همه دستگاه‌ها پیگیری و بررسی شود. اگر سال گذشته مقرر شده بود که دستگاهی ۱۰ هزار هکتار نهال‌کاری کند، باید به تعهد خود عمل کند.

حاجی‌زاده عنوان کرد: همچینن در صورتی که موسسه مطالعات جنگل‌ها عنوان کرده که در منطقه‌ای نیازی به نهال‌کاری نیست و باید بوته‌کاری کنیم، باید در این راستا اقدام شود. در برخی مناطق مشاهده کردیم که تنها با آب‌اندازی، بوته‌ها رشد کرده‌اند و نیازی به نهال‌کاری و این همه هزینه نبوده است؛ باید همه این موارد بررسی شود و در مناطقی که نیاز است، نهال‌کاری انجام شود.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی باید در باره نهال‌کاری به جد پای کار بیاید، تصریح کرد: با توجه به اینکه حدود سه سال است که آب نهال‌کاری کانون ریزگرد شماره ۴ اهواز از آب شرب تهیه می‌شود، باید مشخص شود که تا چه زمانی آب مورد نیاز برای نهال‌کاری باید از آب شرب تامین شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: همچنین شهرداری اهواز باید طبق برنامه‌ریزی انجام شده جهت نهال‌کاری و ایجاد کمربند سبز اهواز اقدام کند و اگر توانایی کار ندارد، اعتبارات را برگرداند. همچنین مبلغ معین شده برای نهال‌کاری در هر هکتار باید معقول باشد، زیرا قرار نیست کمربند سبز اهواز، ‌پارک باشد بلکه در این کمربند، تنها درخت‌ها کشت و آبیاری می‌شوند.

وی گفت: دستگاه‌های دیگر مثل هواشناسی و فرودگاه نیز به صورت کتبی به ما اعلام کنند که پروژه‌های خود درباره مقابله با گرد و غبار را چه زمانی به پایان می‌رسانند.

حاجی‌زاده با بیان اینکه قطعا در آینده نزدیک گرد و غبار خواهیم داشت، افزود: با آغاز وزش باد، گرد و خاک‌های با منشاء خارجی رخ می‌دهند، زیرا در مناطقی مثل عربستان و عراق، بارش‌های سنگین خوزستان وجود نداشته و باید از اکنون به فکر این موضوع باشیم تا حداقل پروازها مختل نشوند و هواشناسی نیز باید توانایی پیش‌بینی را داشته باشد.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ مسئولیت هیچکدام از این اتفاقات را نمی‌پذیریم و نباید شرایط به فصلی برسد که نتوانیم مسائل را حل کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: درست است که نخستین مرحله در بحران، پیشگیری و کنترل است اما باید اعتباراتی هم برای مرحله مقابله و آمادگی اختصاص یابد. همچنین امسال باید از نظر اعتبارات به اداره‌کل هواشناسی و فرودگاه بیشتر توجه شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: سیل در خوزستان سازمان مدیریت بحران استان خوزستان بحران استان خوزستان آتش سوزی در خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۵۰۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر ریزگردهای قم بیخ گوش تهران

مدیر کل منابع طبیعی استان قم گفت: یکی از علل اصلی پدیده گرد و غبار در قم وجود بیابان‌هاست که تبدیل به کانون‌های ایجاد ریزگردها شده و اگر زود برطرف نشود فراتر از قم رفته و پایتخت را هم دربر می‌گیرد. - اخبار استانها -

محمد شعاعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم در رابطه با معضل حل نشده گرد و غبار در استان گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که در سال‌های اخیر با آن درگیر هستیم موضوع گسترش بیابان، فرسایش خاک و گرد و غبار است که زندگی مردم و شهروندان قم را دچار اختلال کرده است.

وی افزود: از نظر آماری بیش از 84 درصد از مدیریت عرصه‌های استان در اختیار منابع طبیعی است که معمولا در 4 محور حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری تعریف شده و موضوع پدیده گرد و غبار گره خورده به بحث بیابان، که تقریبا حدود 20 درصد یعنی 200 هزار هکتار عرصه‌های بیابانی داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه 300 هزار هکتار از مساحت قم مستعد تولید گردوخاک است، گفت: حدود 105 هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی قم عرصه‌هایی هستند که تبدیل به کانون‌های ایجاد گرد و غبار شده است.

احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گردوغبار کشور

وی خاطرنشان کرد: گردوغبار و ریزگردها در سال‌های اخیر برای قم یک معضل شده و اگر این معضل زود برطرف نشود فراتر از استان خواهد رفت و حتی می‌تواند پایتخت را هم در بر بگیرد.

شعاعی، تاریخچه آغاز بحث بیابان‌زدایی در استان قم را از سال 1349 دانست و در این راستا عنوان کرد: با توجه به‌ اعتبارات  تخصیص یافته، کارهای زیادی انجام شده و از سال 1349 که طرح مقابله با بیابان آغاز شده، کارهایی صورت گرفته اما متأسفانه سرعت بیابانی‌شدن از سرعت عملیات بیشتر بوده است.

وی تصریح کرد: علل مختلفی زمینه‌ساز این امر شده، که یکی از آن بحث‌های طبیعی چون؛ اقلیم، گرم شدن زمین و چیزهایی که در طبیعت اتفاق می‌افتد؛ مانند دخالت‌های بشری و ... و همچنین بحث قطع حق آبه های زیست محیطی که شاید بیشترین ضربه را وارد کرده، به طور مثال منطقه شرق قم زمانی چراگاه دام‌ها بوده که اکنون تبدیل به بیابان شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم درباره احیای عرصه‌های بیابانی استان عنوان کرد: حدود 15 هزار هکتار مناطق بیابانی از سال 1349 تاکنون در مناطق مختلف احیا شده، که نمونه شاخص آن، منطقه کوه نمک در مسیر قم_ جعفریه است که کانون ایجاد ریزگردها بوده و از سال 70 مهار و تقویت شده است.

شعاعی تصریح کرد:  چهار کانون مولد این ریزگردها در استان شامل حسین آباد میش مست، مسیله، قم و کوه نمک را داریم که باید تدابیری ویژه و فوری برای کنترل و جلوگیری و مهار آن در نظر گرفته شود.

شعاعی خاطر نشان کرد: در بحث احیا، طبق آیین‌نامه مبارزه با پدیده گرد و غبار، 14 دستگاه متولی مبارزه با گرد و غبار هستند که باید همه پای کار بیایند، طرحی که پیگیر آن در استانداری و سازمان مدیریت هستیم، این کار را باید در سطح ملی و به عنوان ابر پروژه معرفی کنیم، چون اگر زود به داد آن نرسیم استان‌های همجوار از جمله تهران را هم درگیر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدحسین بازگیر مدیرکل محیط زیست استان قم نیز با بیان اینکه اکوسیستم دریاچه نمک قم به شدت شکننده شده است، گفت: ستاد ملی مدیریت گردوغبار کشور اعلام کرده اگر دریاچه نمک آسیب ببیند، فلات بخش مرکزی نیز آسیب خواهد دید و کانون گردوغبار و ریزگردها در منطقه فعال خواهد شد.

به گفته بازگیر دریاچه نمک، یکی از فرصت‌های خوب استان قم است که بین سه استان قم، اصفهان و سمنان قرار گرفته و وسعتی حدود 200 هزار هکتار دارد و از دشت مسیله پشتیبانی می‌کند و خوشبختانه هنوز به وضعیتی که گرد و غبار و ریزگرد ایجاد کند نرسیده است.

مدیرکل محیط‌زیست استان قم با بیان اینکه متأسفانه به دلیل قطع حقابه ها و خشکسالی گسترده، اکوسیستم این منطقه به شدت شکننده شده است، گفت: متأسفانه کم کم با تهدید این فرصت گرانبها روبه‌رو می‌شویم و حق آبه هایی که باید به تالاب‌های اقماری دریاچه، مثل؛ تالاب مُرّه، تالاب حوض سلطان، تالاب بند علی خان در استان تهران و ...  برسد، نرسیده و رودخانه‌ها، ورودی و آوردهای گذشته را ندارد، در بالادست، هم سدهای زیادی و هم برداشت‌های زیادی داشتیم.

وی تصریح کرد: لازمه مدیریت و ساماندهی آن کارهای فرااستانی است که در سفر قبلی رئیس جمهور به استان قم، موضوع دریاچه نمک در یک کارگروه ملی به تصویب رسید و بیش از یک سال کار انجام شد و یک برنامه جامعی برای مدیریت این حوزه تهیه و با دستگاه‌های مختلفی که مرتبط با این حوزه اند، همچون وزارت کشور، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی، وزارت صمت و ‌... تبادل اطلاعات صورت گرفت و در این راستا طرحی نوشته شد که در ششمین جلسه ستاد ملی تالاب های کشور به تصویب رسید.

انتهای پیام/

   

دیگر خبرها

  • مهار آتش سوزی فروشگاه دخانیات در شهرکرد
  • خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران
  • خطر ریزگردهای قم بیخ گوش تهران
  • مهار آتش سوزی در ساختمان تجاری
  • مهار آتش سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری (فیلم)
  • مهار آتش‌سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری
  • مهار آتش‌سوزی انبار در شهر ری/ از سرایت آتش جلوگیری شد
  • (ویدئو) مهار آتش سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری
  • مهار آتش سوزی در دبیرستان دخترانه اسما اهواز
  • کارگاه چوب بری در جاده مخصوص کرج در آتش سوخت