Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مهدی قاسمی در نشست کشت چغندرقند پاییزه که با حضور مدیر عامل اتحادیه شرکت های تعاونی تولید ایران برگزار شد، ابراز کرد: در زنجیره تولید صنایع فرآوری نقش موثری دارند، از این رو در برنامه طولانی مدت «مدیریت کشت چغندر قند وگوجه فرنگی» توسعه کارخانجات با مدیریت کشاورزان و تعاونی‌ها تولید در دستور کار قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به شرایط تحریم و جنگ اقتصادی حاکم بر جامعه، گفت: در شرایط موجود تامین امنیت انرژی و کالری جامعه از جمله تولید شکر استحصالی از چغندرقند ضرورت دارد چرا که واردات این محصول، ارز بری را به دنبال دارد.

به گفته قاسمی کشت چغندرقند پاییزه نسبت به بهاره به دلیل صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب در اولویت است.

وی با اشاره به افت کمی وکیفی آبهای زیرزمینی، گفت: اولین و مهمترین استراتژی جهاد کشاورزی آب محوری است از این رو انتقال کشت بهاره به پاییزه و در رأس آن چغندرقند در دستور کار قرار دارد.

قاسمی با بیان اینکه چغندرقند بهاره در شرایط سنتی ۱۵ هزار متر مکعب و با روش‌های نوین آبیاری ۹ تا ۱۰ هزار متر مکعب در هکتار آب مصرف می‌کند، افزود: در چغندر قند پاییزه امکان استفاده از آب سبز فراهم می‌شود.

وی از دیگر مزایای کشت چغندر قند پاییزه «گندم بنیان بودن» این محصول زراعی برشمرد و تصریح کرد: کاشت این محصول به اصلاح و بهبود ساختار خاک و همچنین کنترل عوامل خسارت زا کمک می کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: اگرچه چغندر قند پاییزه عیار پایین تری نسبت به بهاره دارد اما با توجه به تناژ تولید بالاتر این نقصیه برطرف می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس فراهم کردن بستر تولید را وظیفه و مسئولیت این سازمان دانست و افزود: از برنامه کوتاه مدت در توسعه کشت چغندرقند پیگیری مطالبات سال گذشته چغندرکاران است و اگرچه از ابتدا روش قهری با کارخانه داران برخورد نشد اما در نهایت هر روش ممکن که حق و حقوق کشاورزان را به رسمیت بشناسد، دنبال می شود.

وی با بیان اهمیت علمی و فنی کردن کشت چغندرقند از محققین خواست تا مزارع چغندرقند را از نظر علمی پایش کنند و نتایج را به کشاورزان انتقال دهند.

قاسمی یکپارچه سازی و یک جا کشتی از استراتژی ها درکشت چغندرقند همچنین رعایت تاریخ کشت مناسب را ضروری دانست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس پیگیری کشت مبتنی بر قرارداد توسط تشکل ها را قابل تقدیر دانست و افزود: کشاورزان به مداخلات تشکل ها نیاز دارند، مداخلات حوزه کشاورزی را روز به روز افزایش دهید.

کد خبر 4714245

منبع: مهر

کلیدواژه: محمد مهدی قاسمی جهاد کشاورزی فارس کشت پاییزه هفته دولت ماه محرم بوشهر قزوین شیراز ایلام گرگان شهرکرد استانداری سمنان اربعین حسینی خطبه های نماز جمعه خرم آباد یاسوج مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۵۰۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید

سهراب سهرابی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار امسال مجموع سطح زیرکشت گندم ۶ میلیون هکتار است که ۲ میلیون هکتار آن مربوط به گندم آبی و ۴ میلیون هکتار گندم دیم است.

به گفته او، اولین برداشت خوشه های طلایی گندم در هفته اول فروردین از استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان آغاز شد و همچنان استان های خوزستان، ایلام و جنوب استان فارس اضافه شدند.

سهرابی ادامه داد: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته است، هرچند درصدی از افزایش تولید بدلیل آن است که برداشت نسبت به سال قبل ۱۰ روز زودتر آغاز شده است.

مجری طرح گندم با بیان اینکه بیش از ۱۱۵۰ مرکز خرید آماده دریافت گندم از کشاورزان هستند، افزود: ۲۱ هزار کمباین آماده برداشت گندم هستند و در مناطق معتدل و سرد کشور عملیات داشت و مبارزه با بیماری و کودپاشی مزارع ادامه دارد.

او با بیان‌ اینکه ریالی از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است، گفت: وزارت جهاد پیگیری لازم برای دریافت وجوه کشاورزان را انجام داده است, براین اساس سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد باید اقدامات لازم را انجام دهد تا هرچه سریع تر بودجه را در اختیار وزارت جهاد قرار دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • میامی برای توسعه به راه اندازی کارخانه های فرآوری نیاز دارد
  • برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه/آب منطقه‌ای آذربایجان غربی جوابیه داد
  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • افزایش ۳۰ درصدی اعتبار شهرداری گنبدکاووس
  • خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید
  • میامی نیازمند ایجاد کارخانه‌های فرآوری/ مسئولان به فکر باشند
  • ۱۲ پروژه بازآفرینی شهری در استان اصفهان در دست اجرا است
  • تسهیلات مناسب به بانوان فعال در حوزه صنایع‌دستی اختصاص می‌یابد
  • ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی در مشهد دریافت کردند
  • دریافت بیش از ۴۹۰ میلیارد تسهیلات خوداشتغالی توسط دانشجویان لرستان