Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@17:04:11 GMT

اپل آی دی و تهدیدات آن

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۵۱۵۱۹

اپل آی دی و تهدیدات آن

به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، توکل نجفی در تشریح اپل آی دی و تهدیدات آن اظهار داشت: اپل آی دی یک اکانت و یا حساب کاربری می باشد که هویت هر کاربر استفاده کننده از محصولات اپل توسط آن احراز می شود؛ این محصولات هم سخت افزاری و هم سرویس های نرم افزاری می باشند.

وی آیفون، آیپد، ipod، اپل واچ، مک بوک، آی مک و مک پروجزء سرویس های سخت افزاری و find my iphoner، find my friend اپ استور، آی کلود، آیتیونز، آی بوک و اپل بوک، فیس تایم وآی مسیج  جزء سرویس های نرم افزاری محصولات اپل برشمرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس فنی پلیس فتا ناجا ادامه داد: آیتونز تنها نرم افزار رایگانی می باشد که از طرف شرکت اپل به عنوان یک پل ارتباطی واسط بین محصولات شرکت اپل، کاربران اپل و سرور های شرکت اپل و امکانات شرکت اپل معرفی شده و مورد استفاده قرار می گیرد، این نرم افزار همانند یک مدیر جهت انجام برخی فرایند ها همانند بکاپ، ریستور، فلش،  آپدیت و مدیریت مدیا ها و ... استفاده می شود. بدون این نرم افزار امکان استفاده از محصولات اپل امکان پذیر نیست، به نحوی که کاربران مجبور به استفاده از این نرم افزار می شوند.

سروان نجفی افزود: شرکت اپل بر خلاف محصولات دیگر برند ها و شرکت های تولید کننده تلفن همراه و تبلت به گونه ای طراحی های خود را انجام داده است که کاربران، مشتریان و استفاده کنندگان محصولات اپل پس از خرید مجبور شوند به سرور های شرکت اپل به صورت آنلاین متصل گردند.

این کارشناس انتظامی در توضیح آیکلود و کارآیی این نرم افزار اپل بیان داشت : آیکلود فضایی ابری و مجازی جهت ذخیره سازی اطلاعات و فایل های کاربران محصولات اپل می باشد، در واقع شرکت اپل به همه کاربران خود در هر جای دنیا این مجوز را داده است که توسط اکانت اپل آیدی توسط بستر اینترنت بتوانند بر روی فضای ذخیره ساز ابری سرورهای شرکت اپل اطلاعات خود را ذخیره و یا بکاپ بگیرند  که جهت این فرایند ۵ گیگابایت رایگان به همه کاربران اختصاص داده است.

نجفی با اشاره به اینکه  سوء استفاده برخی سود جویان از عدم اطلاع و آگاهی کاربران و استفاده کنندگان نسبت به محصولات و سرویس ها مانند سوء استفاده از اپل آیدی دیگران در صورت داشتن رمز آن توسط افراد غیراست به توضیح تهدیدهایی که به کاربران آسیب می زند پرداخت و گفت :یکی از این موارد  اخذ مبالغ بالا جهت ساخت اپل آیدی است که با عنوان خریداری گیفت کارت و مستر کارت عنوان می شود.

وی از دست دادن اطلاعات و فایل های شخصی از جمله تصاویر خانوادگی و خصوصی در صورت دسترسی به آی کلود، اخاذی در صورت لاک نمودن محصول از طریق اپل آیدی و همچنین در اختیار قرار دادن اطلاعات به سرویس های اطلاعاتی و بیگانه را  از دیگر آسیب ها در این خصوص برشمرد.
وی در ادامه در رابطه با ساخت اپل آیدی  بیان کرد : ساخت اپل آیدی طی یک فرایند انجام می پذیرد که جهت ساخت حتما به یک میل مانند ایمیل و جی میل نیاز است، انواع روش های ساخت در فضای اینترنت و وب سایت ها به وفور به چشم می خورد؛ با توجه به اینکه اپل یک شرکت آمریکایی می باشد و کشور ایران تحریم است، بنابر این جهت ساخت نیاز به دور زدن آی پی می باشد.

این کارشناس فنی در توضیح اینکه اپل آیدی توسط چه اشخاصی ساخته و بر روی دستگاها و سرویس های اپل تنظیم می شود، بیان داشت : ممکن است توسط خود فرد استفاده کننده از محصولات و سرویس های اپل و یا  توسط افرادی غیر از خود کاربر مانند دوستان، فامیل، مغازه دار ها، شرکت ها، نمایندگی ها، تولید کنندگان انبوه کارت های اپل آیدی ساخته شود که افراد غیر به دو صورت فرایند ایجاد و یا تنظیمات اپل آیدی را انجام می دهند، یا خودشان اقدام به ساخت می کنند، یا از کارت های اپل آیدی که در بازار موجود است استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: در مورد بند دوم این مطلب را باید در نظر داشت که اگر استفاده کننده اکانت اپل آیدی اقدام به تعویض نکات امنیتی مانند میل، سوال های امنیتی و تاریخ تولد و ... ننمایند مطمئن باشند که فردی که اکانت را ساخته و یا تنظیم نموده به کلیه اطلاعات آیکلود دستیابی خواهد داشت و همچنین می توانند اپل آیدی را لاک نمایند تا استفاده کننده از اپل آی دی دیگر نتواند به اطلاعات خود و محصول خود دست یابد.

نجفی ضمن بیان اینکه ساخت اپل آی دی در همه جای دنیا به صورت رایگان می باشد و به گیفت کارت و ویزا کارت و قبیل اینها نیازی نیست، خاطر نشان کرد : اپل آیدی و کارت اپل آیدی  از طریق  فیزیکی مانند  مغازه ها، شرکت ها، نمایندگی ها  و فضای مجازی از طریق وب سایت ها، کانال های تلگرامی و شبکه های اجتماعی، اپلیکیشن های فروش آنلاین مانند دیوار فروخته می شود.

این کارشناس انتظامی اظهار داشت: در صورت فراموشی رمز اپل آیدی  می توان آن را  با داشتن میل پشتیبان، با داشتن سوال و جواب های امنیتی به همراه تاریخ تولد بازیابی کرد و در صورت فراموشی رمز اپل آیدی و سوالات امنیتی و حتی بدون میل پشتیبان از لحاظ منطقی این عمل فقط توسط شرکت اپل و نمایندگان قانونی آن شرکت انجام شود و لا غیر و از  لحاظ غیر منطقی در حال حاضر این فرایند در ایران توسط برخی افراد و بدون داشتن هیچ گونه ارتباطی با شرکت اپل انجام می شود.

نجفی ادامه داد : اکنون در ایران تبلیغات این فعل در فضای مجازی مانند وب سایت ها، دیوار، کانال های تلگرامی به وفور به چشم می خورد و حتی در فضای واقعی نیز توسط برخی افراد البته با قیمت های متفاوت انجام می گیرد که این مسئله در اینجا سوال است که چرا و چگونه، انجام این کار به  یک آیتم مهم بستگی دارد که اپل آیدی مورد استفاده کارتی بوده است یا اپل آیدی غیر کارتی است.

وی افزود : بازیابی رمز اپل آیدی هایی غیر کارتی که شرایط فوق را دارند توسط دو روش انجام پذیر است، روش سخت افزاری که روی برخی از مدل ها جواب گو است و توسط ارتباط برخی افراد نامعتبر با نمایندگان اپل در کشور های دیگر که تحریم نیستند، انجام می شود ودیگری بازیابی اپل آیدی هایی که کارتی هستند و اکنون در ایران به راحتی به فروش میرسند و قابل دسترسند.

این کارشناس فتا بیان کرد: موضوع اصلی و مهم در اینجا بحث اپل آیدی هایی می باشد که به صورت کارت چاپ شده در بازار تلفن همراه ایران اکنون به فروش می رسند و توسط کاربران مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و بازیابی رمز این گونه اپل آیدی ها در صورت فراموشی رمز آن، میل پشتیبان و سوالات امنیتی امکان پذیر نمی باشد.

وی  با اشاره به اینکه تولید انبوه همه اپل کارت ها در کشور ایران در حال حاضر توسط برخی استارتاپ کارها انجام می گیرد که تعداد آنها خیلی زیاد نیست، گفت : یکی از دلایل این امر در واقع تحریم بودن کشور ایران می باشد، آنها با استفاده از یک سری تجهیزات رایانه ای و شبکه ای طی فرایند های خاصی با دور زدن آی پی و تحریم ها اقدام به ایجاد بستری جهت تولید انبوه اپل آیدی می نمایند.

نجفی افزود: می توان گفت اگر کاربران محصولات و سرویس های شرکت اپل این نوع اپل آیدی را خریداری نمایند و بدون تغییر سوالات امنیتی، میل پشتیبان، رمز و تاریخ تولید اقدام به استفاده کنند بدون شک بدانند که این افراد یعنی استارتاپ کارها به راحتی به اطلاعات شما و آیکلود شما دسترسی خواهند داشت به طور نمونه  اگر یک جست و جوی ساده در اینترنت و فضای مجازی مانند کانال های تلگرامی و وب سایت ها و دیوار انجام شود می بینیم که در ارتباط با موضوع "بازیابی رمز اپل آیدی" بسیار تبلیغات گسترده وجود دارد و یکی از شرایط اصلی این امر را استفاده از اپل کارت ها اعلام نموده اند که خود جای شک و تامل دارد. البته لازم به ذکر است که محتوای برخی از کارت های چاپ شده، وب سایت ها، کانال های تلگرامی و اپلیکیشن های فروش آنلاین مانند دیوار رعایت نمودن نکات امنیتی را یادآور شده اند.

این کارشناس انتظامی اظهار داشت : استارتاپ کارها بدون اخذ هیچ گونه مجوزی از مراجع ذی صلاح اقدام به تولید و ساخت این گونه اپل آیدی های کارتی می نمایند و در حال حاضر زیر پوشش هیچ ارگان، اتحادیه و صنف خاصی نیستند. حتی خود اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی و ارتباطی و لوازم جانبی استان تهران نیز فروش این گونه اپل کارت ها را ممنوع اعلام کرده است. حتی آنها بابت این امر پر سود هیچ مالیاتی نیز ارائه نمی دهند، در ضمن اغلب آنها بر روی کارت های چاپ شده هیچ گونه مطلب و محتوایی دال بر رعایت نکات امنیتی را چاپ نکرده اند.

نجفی دسترسی افراد غیر به اطلاعات شخصی و فضای آیکلود، اخاذی، در دسترس قرار دادن بستر های رایانه ای و اطلاعات احراز هویتی در اختیار سرویس های اطلاعاتی و جاسوسی، لاک شدن تصادفی محصول سخت افزاری مانند تلفن همراه آیفون در شرایطی مانند ترک استارتاپ کارها از این حرفه و متضرر شدن کاربران و استفاده کنندگان به دلیل فراموشی رمز اپل آیدی، میل پشتیبان، سوالات امنیتی و تاریخ تولد را از مواردی برشمرد که کاربران و استفاده کنندگان اپل آیدی های کارتی را بدون تغییر رمز، میل پشتیبان، تاریخ تولد و سوالات امنیتی مورد تهدید قرار می دهند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پلیس فتا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۵۱۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاربران دیوار چطور به حفظ زمین کمک کردند؟

۹۲ درصد تلویزیون‌ها و ۸۷ درصد لپ‌تاپ‌هایی که در سال گذشته در دیوار آگهی شده‌اند، اقلام دست دوم بوده‌اند. خریدوفروش این دستگاه‌ها معادل جلوگیری از انتشار ۹۳ میلیون کیلوگرم دی‌اکسید کربن در طبیعت است.

به نظر شما زمین و محیط زیست از دیوار سود می‌برند یا آسیب می‌بینند؟ ممکن است این سوال در نگاه اول کمی بی‌ربط به نظر برسد، اما خیلی هم سوال پرتی نیست. جواب ساده و سرراستش این است که پلتفرم‌های خریدوفروش آنلاین با راحت‌تر کردن خریدوفروش اقلام دست دوم، در واقع به اقتصاد چرخشی کمک می‌کنند و از این طریق می‌توانند به زمین هم کمک کنند، البته در مقیاس خودشان. شاید این حرف کمی شعاری به نظر برسد. اگر باورش برای‌تان سخت است، کافی است نگاه مختصری بیندازیم به آگهی‌های اقلام دست دوم در دیوار در سال گذشته و تأثیری که خریدوفروش این اقلام می‌تواند بر محیط زیست بگذارد.

 
دست دوم‌های پررونق

۶۲ درصد آگهی‌های منتشر شده در کل دسته‌های «کالایی» دیوار، در سال ۱۴۰۲، مربوط به اقلام دست دوم و ۳۸ درصد آن‌ها مربوط به کالاهای نو بوده‌اند. منظور از دسته‌های کالایی ۴ دسته اصلی «کالای دیجیتال»، «خانه و آشپزخانه»، «سرگرمی و فراغت» و «وسایل شخصی» است.

چرا فقط سراغ این ۴ دسته و زیردسته‌های مرتبط با آن‌ها رفته‌ایم و سایر دسته‌های دیوار را بررسی نکرده‌ایم؟

در سایر دسته‌های دیوار، یا اساسا تفکیک نو و دست دوم بی‌معنی است، مثل دسته‌های «استخدام و کاریابی» و «خدمات»؛ یا اینکه مثل دسته‌های «املاک» و «خودرو»، کالاهای «سرمایه‌ای» آگهی می‌شود و «دست دوم» بودن در آن‌ها به این معنی نیست که ممکن است گوشه انباری خانه بی‌استفاده بمانند و خریدوفروش‌شان بخشی از اقتصاد چرخشی به حساب بیاید.

البته، سهم آگهی‌ها از اقلام دست دوم و نو در همه «دسته‌های کالایی» برابر نیست. مثلا آگهی‌های اقلام دست دوم در دسته «کالای دیجیتال» حدود ۳ برابر اقلام نو در همین دسته است. به عبارت دیگر، ۷۳ درصد آگهی‌های این دسته متعلق به اقلام دست دوم و ۲۷ درصد متعلق به اقلام نو است. دسته «کالای دیجیتال» از این نظر در صدر جدول قرار دارد. در پایین جدول هم دسته «وسایل شخصی» قرار گرفته که سهم آگهی‌های اقلام دست دوم و نو تقریبا با هم برابر است (وسایل شخصیِ نو کمی بیشتر از دست دوم آگهی شده است).

این «اقتصاد چرخشی» دقیقا یعنی چی؟

اقتصاد چرخشی به زبان بسیار ساده یعنی اینکه تا حد ممکن از مصرف منابع، مواد اولیه و انرژی برای تولید و عرضه کم کنیم و دورریز و ضایعات را به حداقل برسانیم. حالا پلتفرمی مانند دیوار کجای این داستان است؟ دیوار با کمک به خریدوفروش اقلام دست دوم، در واقع از دورریز و ضایعات شدن اقلام بسیار زیادی که هنوز قابل استفاده هستند جلوگیری می‌کند و آن‌ها را به چرخه مصرف برمی‌گرداند. به این ترتیب، نیاز بخشی از مردم با همین اقلام دست دوم رفع می‌شود و برای‌شان صرفه اقتصادی هم دارد. در عین حال، دیگر نیازی نیست این تعداد کالا تولید شود. پس به همین میزان، هم در مصرف منابع طبیعی بسیار مهمی مثل آب و درخت صرفه‌جویی می‌شود و هم جلوی انتشار گازهای گلخانه‌ای، مانند دی‌اکسید کربن، گرفته می‌شود. همچنین در بسیاری از موارد پلاستیک کمتری مصرف و تبدیل به زباله می‌شود. چند قرن ممکن است طول بکشد تا هر تکه پلاستیک تجزیه شود و به طبیعت بازگردد.

 
دیوار دقیقا چه کمکی به زمین می‌کند؟

سهم ۶۲ درصدی اقلام دست دوم در کل آگهی‌هایی کالایی دیوار را اگر در کنار جمعیت ۵۳ میلیونی کاربران این پلتفرم در سال گذشته قرار دهیم، شاید بهتر بتوانیم سهم آن را در کمک به اقتصاد چرخشی و کمک به حفظ منابع طبیعی و محیط زیست تصور کنیم.

برای آنکه از نزدیک با بخشی از این تأثیر مثبت بر محیط زیست آشنا شویم، آگهی‌ها و خریدوفروش چند کالای عمومی را در دیوار بررسی مختصری کرده‌ایم.

 

تلویزیون

۹۲ درصد تلویزیون‌هایی که در سال گذشته در دیوار آگهی شده‌اند، دست دوم بوده‌اند. طبعا همه این آگهی‌ها منجر به معامله نمی‌شود؛ با این حال، بر اساس میانگین انتشار دی‌اکسید کربن برای تولید هر تلویزیون جدید، تلویزیون‌های معامله‌شده از طریق دیوار در سال گذشته، از انتشار نزدیک به ۷۳ میلیون کیلوگرم دی‌اکسید کربن در جو زمین جلوگیری کرده‌اند. توجه داشته باشید که به دلیل فن‌آوری ساخت تلویزیون‌های جدید، میزان انتشار دی‌اکسید کربن هنگام تولید آن‌ها، کمتر از تلویزیون‌های قدیمی است. طبعا، اگر تلویزیون‌های معامله‌شده شامل مدل‌های قدیمی باشد، میزان جلوگیری از انتشار این گاز، بیشتر از این حد خواهد بود.

لپ‌تاپ

۸۷ درصد انواع لپ‌تاپ‌های آگهی‌شده در سال ۱۴۰۲ اقلام دست دوم بوده‌اند. با توجه به میانگین انتشار گاز CO2 برای این دو نوع کامپیوتر، دستگاه‌های دست دومی که در این مدت کاربران دیوار از طریق این پلتفرم معامله کرده‌اند، از تولید و انتشار بیش از ۲۰ میلیون کیلوگرم از این گاز گلخانه‌ای جلوگیری کرده است. همچنین، خریدوفروش این لپ‌تاپ‌ها باعث صرفه‌جویی ۶۰۵ میلیون لیتر آب نیز شده است.

مبلمان و لوازم چوبی منزل

در میان مبلمان و لوازم چوبی آگهی‌شده در این مدت، ۷۹ درصدِ اقلام، دست دوم بوده‌اند. میزان انتشار دی‌اکسید کربن برای تولید لوازم چوبی بسیار بالاست. بخش مهمی از این دی‌اکسید کربن در مرحله فرآوری چوب منتشر می‌شود. هرچند همه آگهی‌های دست دوم لوازم چوبی دیوار، در سال گذشته منجر به معامله نشده، اما همان تعداد مبلمان و لوازم چوبی دست دومی که کاربران در سال گذشته معامله کرده‌اند، مانعِ انتشار ۵۴۳ میلیون کیلوگرم دی‌اکسید کربن شده است.

تلفن همراه

۷۳ درصد کل موبایل‌های آگهی‌شده را دستگاه‌های دست دوم تشکیل می‌دهند. با آنکه فن‌آوری تولید انواع موبایل بسیار پیشرفته است، هنوز هم میزان مصرف آب در این صنعت بسیار بالاست. به همین دلیل، خریدوفروش گوشی‌های همراه در سال گذشته از طریق آگهی‌های دیوار باعث صرفه‌جویی در ۱۱۱ میلیون لیتر آب شده است. همچنین جلو انتشار بیش از ۶ میلیون کیلوگرم دی‌اکسید کربن را گرفته است. 

کنسول‌های بازی

کنسول‌های بازی دست دوم بین کاربرهای دیوار خیلی پرطرفدارند. برای اینکه حال و هوای گیمرهایی که آگهی فروش منتشر می‌کنند یا برای خرید به دیوار سرمی‌زنند دست‌تان بیاید، می‌توانید این گزارش را در اتاق خبر دیوار بخوانید. ۶۶ درصد کنسول‌های آگهی‌شده در سال گذشته اقلام دست دوم بوده‌اند، که بخش قابل توجهی از آن‌ها از طریق دیوار معامله شده است. تولید این تعداد کنسول معادل انتشار بیش از ۲۸ میلیون کیلوگرم د‌ی‌اکسید کربن و استفاده از بیش از ۵۶ تن پلاستیک است. طبعا، خریدوفروش این کنسول‌های دست دوم به همین اندازه به محیط زیست کمک کرده است.

معجزه‌ای در کار نیست!

هدف اصلی دیوار ارائه خدمات هر چه بهتر به جمعیت ۵۳ میلیونی کاربرانش است تا راحت‌تر و مطمئن‌تر بتوانند در این پلتفرم با هم معامله کنند. طبعا خریدوفروش اقلام دست دوم در بین چنین جمعیتی می‌تواند به همین میزان، اقتصاد چرخشی را رونق دهد و از همین طریق به زمین و محیط زیست هم کمک کند؛ زمینی که تا اطلاع ثانوی،‌ تنها پناهگاه نسل ما و نسل‌های آینده است. همین و بس!

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آگاهی‌بخشی مهمترین پایه پدافند غیرعامل است
  • قطب‌نمای «بصیرت» کشور را در برابر تهدیدات بیمه می‌کند
  • گزینه عجله ندارم از تپسی حذف شد
  • ۲۰ شرکت حمل و نقل کالا در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • ایران، سرآمد در حوزه دفاعی و امنیتی، با وجود تهدیدات متعدد
  • فیلتر شکست خورد / حضور بیش از 40 میلیون ایرانی در اینستاگرام
  • برگزاری میز خدمت پلیس فتا خوزستان در اهواز
  • کاربران دیوار چطور به حفظ زمین کمک کردند؟
  • آینده رقابت متا با غول‌های هوش مصنوعی