Web Analytics Made Easy - Statcounter

جشنواره‌های مهم خارجی می‌توانند بر سینمای یک کشور به صورت غیر مستقیم اثر ویژه و مهمی بگذارند و در هدایت و جهت‌دهی به آن نقش آفرین باشند؛ در جشنوار‌ه‌هایی مانند کن و ونیز گاهی فیلم‌های زرد و مبتذلی مورد توجه قرار گرفتند که منجر به نجاتشان در گیشه شد. ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، جشنواره ونیز شب گذشته تمام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جشنواره یکی از جشنواره‌های مهم اروپا است که آن را مانند کن و برلین جزو درگاه‌های اسکار معرفی می‌کنند.

این جشنواره نیز نسبت به دیگر جشنواره‌ها رویکرد خاصی در انتخاب و برگزیدن فیلم‌ها دارد. امسال نیز در این جشنواره‌، فیلم «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی نماینده جمهوری اسلامی ایران است که احتمال برنده شدن و دریافت جایزه برای این فیلم وجود دارد.

اثرجشنواره‌های خارجی بر سینمای ایران، ارتباط بازار و پخش فیلم‌ها با جشنواره‌ها، گرایش و تمایل فعلی جشنواره‌ها در انتخاب و برگزیدن فیلم‌ها و مسائل دیگر، پرسش‌های خبرنگار خبرگزاری تسنیم است که در مصاحبه با  علی قاسمی یکی از پخش‌کننده‌های بین‌المللی سینمای ایران بیان شده است.

اثر متقابل جشنواره و فیلم بر یکدیگر

آقای قاسمی لطفا در ابتدا بفرمایید که جشنواره‌های خارجی ماهیتا چه نسبتی با سینمای ما دارند و آیا اثری بر آن می‌گذارد؟

در دنیا 15 جشنواره الف وجود دارد که اسکار، برلین، کن و ونیز بخشی از این جشنواره‌ها را شامل می‌شوند. حضور یک فیلم در هرکدام از این جشنواره‌ها اتفاقات خوبی را برای فیلم رقم می‌زند. حتی قبل از اینکه فیلم در جشن یا جشنواره به نمایش درآید و از زمانی که خبر پذیرش فیلم در فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود، فیلم نسبت به دیگر همتایانش در موقعیت برتری از نظر شهرت و فروش قرار می‌گیرد و اهمیتش در بازار روشن می‌شود؛ خریداران فیلم در این لحظه برنامه‌‌‌ریزی‌های خود را برای خرید و پخش فیلم انجام می‌دهند و با این حساب جشنواره و فیلم بر یکدیگر اثر متقابل می‌گذارند؛ کارگردان فیلم و بازیگران طبیعتا از این مزیت‌ها بهره‌مند می‌شوند و در فیلم‌های بعدی از دستمزد و امتیازات بهتری برخوردار خواهند شد.

در این میان، جشنواره‌‌هایی ماند ساندنس هم هستند که الف نیستند اما از اهمیت ویژه‌ای در فروش و رسانه‌‌ای شدن برخوردارند.

به علاوه اگر فیلم جایزه بگیرد که اهمیت آن دو چندان می‌شود. درباره اینکه جشنواره‌ها مانند سکوی پرتابی هستند که می‌توانند فیلم‌ها را به اسکار ببرند باید گفت که لزوما این وجود ندارد که در صورت پیروزی یک فیلم در جشنی حتما به اسکار برود و در آنجا نیز نامزد و یا برنده شود؛ اما باید گفت احتمال آن زیاد است. نمی‌توان گفت که همه چیز در آنجا روشن است؛ مثلا امکان دارد در جشنی فیلمی نامزد شود، اما در فروش در بازار جهانی شاید نتیجه چندان مثبتی نداشته باشد. این نکته را تذکر می‌دهم که این سخن منافی سخن قبلی نیست که اتفاقات خوب برای فیلم رخ می‌دهد زیرا بدون شک فیلمی که نامزد و برنده می‌شود، خریدار جهانی خود را دارد؛ اما شاید به دلایل مختلف فروش خوبی در سینماهای دنیا نداشته باشد؛ فروش خوب در سینماها بستگی به خود فیلم دارد؛ برای همین بحث فروش جهانی تبیین جداگانه‌ای دارد.

مهاجرت و سینمای ایران | فهیم: سینمای مهاجرت امروز ما وطن فروشی است

جشنواره‌های خارجی بر هدایت تولید فیلم در کشور ما اثرگذاراند

بنابراین زمانی که یک جشنواره‌ آغاز به کار می‌کند تهیه‌کنندگان سینمای دنیا و ایران، برای فروش و پخش جهانی برنامه‌ریزی می‌کنند تا بتوانند پذیرفته شوند و در بازار هم حضور داشته باشند. نکته مهم در این بخش از سخنانم این است که باید دید جشنواره چه رویکرد و سیاستی در پذیرفتن فیلم‌ها دارد؛ زیرا باتوجه به نوع دیدگاه و رویکری که جشنواره دارد، سینماگرانی که دنبال حضور در آنجا هستند به این فکر می‌کنند تا فیلم را مطابق آن سلیقه بسازند؛ بنابراین جشنواره‌ها می‌توانند در شیوه ساخت و نگاه بر سینمای یک کشور تاثیرگذار باشند و این نکته بسیار مهمی است؛ مثلا اگر جشنواره‌ای که مهم باشد فیلم‌های کند و هنری و غیرداستانی را در اولویت‌های خود بداند می‌تواند سازندگان را به سمت تولید این سبک آثار ترغیب کند یا اگر فیلم‌های داستانی و مخاطب عام پسند باشد نیز می‌تواند اثرگذار باشد.

بنابراین باید گفت جشنواره‌های مهم خارجی می‌توانند بر سینمای یک کشور به صورت غیر مستقیم اثر ویژه و مهمی بگذارند و در هدایت و جهت‌دهی به آن نقش آفرین باشند؛ در این موقعیت نقش مدیران سینمایی کشور در این مسیر بسیار مهم است. همینطور هنرمندان باید توجه کنند که در جریان سینمایی جشنواره فرضی شنا کردن لزوما فروش بهتر جهانی را تضمین نمی‌کند و اگر مساله فروش و توجه جهانی به فیلم مهم است باید به ساخت اثری مخاطب‌پسند و جذاب توجه کنند.

آیا ونیز یک جشنواره سیاسی است؟ تا چه میزان سیاست‌های آن مربتط با اسکار یا دیگر جشنواره‌های الف است؟

خیلی از جشنواره‌های دنیا سیاسی هستند و طبیعا ونیز هم اینگونه است؛ سیاسی به این معنا که در آن سیاست‌گذاری‌هایی وجود دارد و متناسب با آن سیاست‌ها اعمال نظر می‌کند؛ البته وجود سیاست‌هایی مرتبط با قدرت سرمایه‌گذاران در آن بدیهی است؛ جشنواره فجر ما هم سیاسی است و در آنجا نیز سیاست‌گذاری‌هایی وجود دارد که قدرت و جهت فکری داوران و دولت وقت را نشان می‌دهد.

جشنواره‌های خارجی| برمهانی: حضور موثر در جشنواره‌های خارجی وابسته به قدرت لابی کردن است

جشنواره‌های اروپایی در مسیر اسکار

درباره قسمت دوم سوال باید گفت که برای این جشنواره‌های برلین، کن و ونیز مهم است که دبیر و تیم‌های داوری و سیاست‌گذارانشان در اسکار بروند و فیلم‌هایی که نامزد کرده بودند و یا جایزه دادند در اسکار راه پیدا کنند. زیرا با این حساب جشنواره‌ آنها اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند و اتفاقات مهم دیگری برایشان می‌افتد. یکی از نمونه‌های مهم و جالب، فیلم «رما» در سال قبل بود که بعد از برنده شدن در ونیز در چند بخش در اسکار نامزد و برنده شد. همین نکته نشان می‌دهد که برنده شدن در این 3 جشنواره‌ می‌تواند راهیابی به اسکار را هموار کند؛ یا مثال روشن دیگر فیلم‌های آقای فرهادی بود که یکی از کن و دیگری از برلین به اسکار رسیدند؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که سیاست‌های انتخاب فیلم‌های برتر این جشنواره‌ها با جشن اسکار با یکدیگر در جهاتی هم‌پوشانی دارد.

آقای قاسمی برخی از مدیران فرهنگی و سینمایی معتقدند که رژیم صهیونیستی در جشنواره‌های خارجی به دنبال ایجاد موانعی برای پذیرش و برنده شدن فیلم‌های ما هستند؛ شما به عنوان یکی از پخش‌کننده‌های بین‌المللی نظرتان چیست؟

من به شخصه از نزدیک این مساله را مشاهده نکردم اما آن را رد نمی‌کنم. چون طبیعتا این نظام دنبال ایجاد دست‌انداز برای کشور ما در زمینه‌های گوناگون است و البته ما نیز خواهان حضور آن در جشنواره‌های خودمان نیستیم مانند ورزشکاران ما که هنگام مسابقه‌های ورزشی از رقابت با همتای اسرائیلی خود امتناع می‌کنند.

پررنگ شدن فیلم‌های داستانی و تجاری در جشنواره‌های اروپایی

در حال حاضر دبیران جشنواره‌های خارجی مانند ونیز بیشتر روی چه فیلم‌هایی نظر دارند؟ نگاه فیلم‌های منتخب این جشنواره‌ها در حال حاضر چیست؟

زمانی در جشنوار‌ه‌هایی مانند کن و ونیز فیلم‌های هنری و اصطلاحا فکری و روشن‌فکری مورد توجه بود؛ اما به تدریج  به خاطر فروش نه چندان خوب آنان بعد از جشنواره و دلایل دیگر، تصمیم به این سمت رفته است که فیلم‌های داستانی، تجاری و مخاطب پسند مورد توجه قرار بگیرند؛ البته در برخی از موارد فیلم‌های زرد و مبتذلی مورد توجه قرار گرفتند که شاید نامزدی آنها توانست منجر به نجاتشان در گیشه شود.

جشنواره‌های مهم خارجی می‌توانند بر سینمای یک کشور به صورت غیر مستقیم اثر ویژه و مهمی بگذارند و در هدایت و جهت‌دهی به آن نقش آفرین باشند

 

دبیران فهمیدند که توجه بیشتر به فیلم‌های مخاطب پسند و داستانی که در سالن مورد تشویق و حمایت مخاطب قرار بگیرد منجر به این می‌شود که فروش بهتری در سال داشته باشند و بدین ترتیب نام آن جشن در رسانه‌ها و فضای سینمایی به عنوان عامل برنده شدن شناخته شود و این طبیعتا می‌تواند جزو اهداف اصلی یک جشنواره قرار داشته باشد. سال گذشته در ونیز فیلمی دیدم در بخش خارج از مسابقه که محصول کره و در گونه پلیسی بود؛ این فیلم رسما یک فیلم داستانی و تجاری بود، اما در پایان فیلم همه ایستادند و آن را تشویق کردند؛ این درگیر کردن مخاطب با فیلم برای دبیر جشنواره باید خیلی مهم باشد و هرچه بیشتر به این سمت برود آورده‌های اعتباری بیشتری برای آن در سال‌ بعد خواهد داشت.

فیلمی که با مخاطب ارتباط بر قرار نمی‌کند و تماشاگر سالن را ترک می‌کند حتی در صورت برنده شدن چه لطفی برای آن جشنواره در سال آتی خواهد داشت؟ برخی از همان فیلم‌های زرد و ضدفرهنگ که بعضا نامزد شده‌اند بدتر برای جشنواره ایجاد بدنامی کرده‌اند. ما نیز فیلم‌هایی که در اسکار داشتیم قصه داشته است و هنری صرف نبوده است.

البته این را هم اضافه کنم که جشنواره‌ها سعی می‌کنند همه مدلی را در سبد انتخاب‌های خود داشته باشند؛ در کن امسال فیلم جیم جارموش را داشتیم که یک فیلم اقتصادی با نگاه کمدی و ترسناک بود؛ خب این نشان می‌دهد که فیلم‌های حاضر در کن نیز مانند قبل صرفا به دنبال نگاه فلسفی و روشنفکرانه صرف نیست و سرگرم کننده بودن اهمیت دارد؛ یا فیلم اخیر تارانتینو «روزی روزگاری در هالیوود» در افتتاحیه کن مورد توجه قرار گرفت، اما فیلم معروف او که عامل شهرتش بود یعنی «پالپ فیکشن» در همین جشنواره در 1994 چندان مورد توجه قرار نگرفت.

نبود فیلم‌ خوش ساخت غیر انتقادی برای حضور در جشنواره‌ها

در این سال‌ها بیشتر فیلم‌هایی که از سینمای کشور ما وارد جشنواره‌های خارجی و برنده یا لااقل نامزد شده‌اند، رویکرد انتقادی دارند؛ علت آن را چه می‌دانید؟

بهتر است اینگونه پاسخ بدهم که فیلم‌های امیدآفرین و مثبتی که خوش ساخت باشند و واقعا قابلیت پذیرش در جشنواره‌های خارجی را داشته باشند، نداریم. عموم فیلم‌هایی که در سینمای ما ساخته می‌شود انتقادی است و باقی هم فیلم‌های کمدی مبتذل است که اصلا قابل ارائه به جشنواره‌های خارجی نیستند. اما من مطمئنم که اگر فیلم مثبت و خوش ساخت و استاندارد داشته باشیم، می‌تواند در جشنواره‌ها حضور داشته باشد و حتی برنده هم بشود؛ مانند فیلم آقای مجیدی که برای اولین‌بار نماینده سینمای ایران در اسکار بود؛ البته شاید دیدگاه جشنواره‌ها هم همین بوده که بیشتر فیلم‌های انتقادی را مورد پذیرش قرار می‌دادند و همان تاثیرگذاری بر سینما که درباره آن صحبت کردیم ایجاد شده بوده است.

جشنواره‌های خارجی| اطبایی: بسیاری از جشنواره‌های کوچک دنیا کلاه‌برداری است/ سینمای ایران در جهان اعتبار دارد

اتفاقا در کن یکبار فیلمی دیدم از شرق آسیا که بسیار خوش ساخت و جذاب بود و نگاه مثبت و امیدآفرین نسبت به جامعه و زندگی داشت و در آنجا هم مورد استقبال قرار گرفت. به علاوه باید گفت که حتی در خود این جشنواره‌ها فیلم‌های انتقادی درباره جوامع اروپایی ساخته می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد، مانند فیلم بی‌نوایان که دقیقا یک تبیین انتقادی از برخورد نژادپرستانه با مسلمانان و رنگین پوستان فرانسه بود.

برای همین آن نگاه تک سویه که در انتخاب فیلم‌ها وجود داشت مبنی بر اینکه فیلم‌های شرقی متفکرانه و یا انتقادی و یا فیلم‌های مثبت در مورد غرب باید انتخاب و جایزه بگیرند کم رنگ شده است. نکته مهم همین است که جشنواره‌ها امروز دنبال فیلم‌های خوب، تجاری، قصه‌گو و مخاطب پسند هستند.

انتهای پیام/

R1544/P1397/S4,34/CT2 واژه های کاربردی مرتبط سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر سعید روستایی (کارگردان) هالیوود سینمای جهان جایزه های سینمایی سینما

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر سعید روستایی کارگردان هالیوود سینمای جهان جایزه های سینمایی سینما سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر سعید روستایی کارگردان هالیوود سینمای جهان جایزه های سینمایی سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۵۱۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام

به گزارش خبرنگار مهر، «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند. در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه در قالب یک گزارش، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.

صدور مجوزهای غیرسینمایی و انتصاب مجدد دبیر جایزه پژوهش سال سینما

تولید فیلم مهمترین بخش چرخه سینما است که با صدور مجوز ساخت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز می‌شود و پس از آن فیلمنامه‌ای که مجوز ساخت گرفته، می‌تواند در قالب فیلم تولید شود. در ابتدای هفته گذشته، شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی با ساخت ۴ عنوان فیلم کوتاه داستانی غیرسینمایی شامل فیلم‌های کوتاه داستانی «خاک» به تهیه‌کنندگی ایمان ایران‌منش و نویسندگی و کارگردانی فرهاد قربان‌پور، «دستبند» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی محمدعلی حسینی‌فر، «سمیه» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی عادل شکوری، «دو دوره گرد» به تهیه‌کنندگی اصغر صادقی، نویسندگی مصطفی رستگاری و کارگردانی اکبر صادقی موافقت کرد.

همچنین، در هفته گذشته قادر آشنا که معاون مطالعات و فناوری‌های نوین سازمان سینمایی است، به دبیری هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد. از هدف جایزه پژوهش سال سینمای ایران، بهبود روابط سینمای ایران با سایر حوزه‌های هنر نام برده شده است.

برگزاری پاتوق فیلم کوتاه/ فیلمسازی با یک ذهن فاجعه‌ساز!

ششمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه روز یکشنبه ۲ اردیبهشت‌ ماه در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد و در این جلسه ۴ فیلم کوتاه «زوزه» به کارگردانی امیر نجفی، «پَر ویز» به کارگردانی پیمان فخرایی، «کورتیزول» ساخته دانیال نوروَش و «فلس» به کارگردانی هومن نادری به نمایش درآمدند و سپس مرتضی‌علی عباس‌میرزایی کارگردان و منتقد سینما به‌عنوان کارشناس با حضور عوامل فیلم‌ها به نقد این آثار پرداختند.

پیمان فخرایی کارگردان فیلم کوتاه «پر ویز» درباره تجربه ساخت این فیلم گفت: «پر ویز» فیلم اول من است، ما ابتدا کار را با تئاتر شروع کردیم. فیلمنامه «پر ویز» را چند سالی در ذهنم داشتم و در اولین فرصت آن را ساختم. این تجربه از چند وجه خیلی به من کمک کرد که رهایی در تفکر از آن جمله بود. ایده فیلم از آن جایی آمد که در زمان دانشجویی در کافه کار می‌کردم و مدیر کافه روی بهداشت حساس بود اما من می‌گفتم مثلاً اگر مگسی روی غذا بنشیند، غذایش را بخورد و برود، چه کسی می‌بیند و اصلاً مگر چه می‌شود؟ با توجه به اینکه ذهن فاجعه‌سازی هم دارم همیشه وقتی در آنجا سالاد درست می‌کردم و مگسی در آنجا بود، به این فکر می‌کردم که مدیر کافه الان سر می‌رسد! همانجا بود که فکر کردم چقدر زندگی مگس‌ها سخت است، چقدر استرس دارند. این استرس مگس‌ها برای من مهم بود و آن را زمینی کردم.

عباس‌میرزایی درباره مواجهه‌اش با فیلم‌کوتاه «پر ویز» گفت: یک فیلم کمدی یا یک فیلم فانتزی موفق به نظرم ناشی از این است که فیلم‌سازش ذهن خلاق و موفقی داشته و در این فیلم از همه نمادها استفاده شده است و به نظر می‌رسد کارگردانش هم آدم بامزه‌ای است. من حس می‌کنم آدم‌هایی سراغ کمدی و فانتزی می‌روند که جهان آنها با جهان ما خیلی متفاوت است.

تغییر ناگهانی دبیر جشنواره اقوام!

در حالی که دبیر جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، کمال تبریزی بود اما در روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه که نشست خبری این جشنواره برگزار می‌شد، کمال تبریزی حضور نداشت و گفته شد که او به دلیل مشغله کاری و تغییراتی که در تاریخ برگزاری جشنواره پیش آمده، از این سمت کناره‌گیری کرده است. البته دبیرخانه این جشنواره در ابتدای راه، با همراهی تعدادی از کارگردانان تبریزی همچون کمال تبریزی و برادران ارک آغاز به کار کرد اما با حواشی که درباره مالکیت این جشنواره (در سکوت خبری) پیش آمد، حالا در نشست خبری خبر کناره گیری کمال تبریزی رسانه‌ای می‌شود. جالب این‌جاست که تعداد بسیاری از هنرمندان به دلیل حضور تبریزی بود که به حضور ترغیب شده بودند.

حال در نشست خبری اعلام شد که با توافق شورای سیاستگذاری، در روزهای آینده نام دبیر افتخاری جشنواره را اعلام خواهد شد.

عاشقانه شمس و مولانا از کمدی‌های سبقت گرفت

فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی در هفته‌ای که گذشت، بالاخره به اکران سینماها رسید و این فیلم از روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه روی پرده سینماها رفت که با فروشی جالب توجه همراه بود. این در حالی بود که پیش فروش روز نخست اکران این فیلم توانست رکوردی کم سابقه بزند و سبب شد تا محمدرضا صابری دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران ایران با ابزار خرسندی از موفقیت فیلم «مست عشق» در جلب نظر مخاطبان سینما بیان کند: فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی که از امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه در سینماهای سراسر کشور روی پرده رفته است در پیش‌فروش بلیت‌هایش توانست رکوردزنی کند که این اتفاق برای سینمای ایران اتفاق مهمی محسوب می‌شود.

همچنین، در حالی که «تمساح خونی» پرفروش‌ترین فیلم دو هفته گذشته بود، از میانه هفته که «مست عشق» به اکران رسید، این رتبه به فیلم سینمایی «مست عشق» اختصاص یافت. میزان فروش این فیلم نیز قابل توجه است و با وجودی که این فیلم از روز چهارشنبه به چرخه فروش سینما راه پیدا کرد، تا عصر جمعه ساعت ۱۸، با فاصله‌ای یک میلیاردی از «تمساح خونی» (در هفته گذشته‌اش)، ۱۴ میلیارد و ۴۵۵ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخت.

در «مست عشق» که به نویسندگی فرهاد توحیدی و به تهیه‌کنندگی مهران برومند ساخته شده، بازیگران مطرح سینمای ایران و ترکیه در این اثر گرد هم جمع شده اند به شکلی که این فیلم یکی از پرستاره ترین آثار سینمایی چند سال محسوب می‌شود؛ پارسا پیروزفر بازیگر مطرح و محبوب سینمای ایران نقش مولانا را بازی می‌کند و شهاب حسینی نیز با گریمی متفاوت نقش شمس تبریزی را عهده دار شده است. همچنین هانده ارچل ستاره تلویزیون و سریال‌های ترکیه است که نقش کیمیا خاتون (دختر خوانده مولانا) را بازی می‌کند.

حسام منظور در نقش حسام‌الدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا)، بوراک توزکوپاران بازیگر مطرح سینمای ترکیه در نقش سلطان ولد (پسر بزرگ مولانا)، بوران کوزوم دیگر بازیگر مطرح ترکیه نقش علاءالدین (پسر مولانا) را بازی می‌کند، بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کِرا خاتون (همسر مولانا)، ابراهیم چلیک‌کول در نقش اسکندر و خالد ارگنچ ستاره مطرح ترکیه و از بازیگران محوری سریال «حریم سلطان» در نقش پدر مولانا، از دیگر بازیگران ترکی این فیلم هستند.

فیلم پرویز دهداری راهی اکران آنلاین شد

علیرغم اینکه پیش‌بینی می‌شد فیلم سینمایی «پرویز خان» که به داستان مربی گری پرویز دهداری یکی از تاثیرگذارترین مربی‌های تیم ملی فوتبال ایران می‌پردازد، در اکران موفق باشد، این‌گونه نشد و در جایگاه پایینی در جدول فروش قرار گرفت. به همین دلیل هفته گذشته خبر رسید که فیلم سینمایی «پرویز خان» به نویسندگی و کارگردانی علی ثقفی و تهیه کنندگی عطا پناهی از جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۸ صبح در بخش سینما آنلاین فیلم نت اکران خواهد شد.

فیلم جدید عادل تبریزی با بازی سحر دولتشاهی و حامد بهداد

عادل تبریزی دومین فیلم سینمایی خود را پس از «گیجگاه» براساس فیلمنامه‌ای از نیما نافع و الهه سعادتی کارگردانی کرده است. فضای «مفت بر» کمدی و فانتزی است و پیش‌بینی می‌شود که به دلیل فضای متفاوت و مفرح از فیلم های پرمخاطب باشد. حامد بهداد در دومین همکاری خود با عادل تبریزی پس از «گیجگاه» نقش متفاوتی را ایفا کرده است.

سحر دولتشاهی بعد از ایفای نقش در فیلم «مستانه» به کارگردانی محمدحسین فرحبخش برای دومین بار با او همکاری کرده است. حامد بهداد، سحر دولتشاهی، بهرنگ علوی، فروغ قجابگلی، سیاوش چراغی‌پور، قدرت‌الله ایزدی، منوچهر آذری، گیتی معینی، بهزاد داوری، انوش معظمی، مریم شریف زاده، محمد نیکبخت، سیدمحمد موسوی و رضا بابک و شقایق فراهانی از بازیگران این فیلم هستند.

پخش «هفت» در فضایی نوستالژیک

روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه بود که خبر رسید سری جدید برنامه سینمایی «هفت» به تهیه‌کنندگی محمد تنکابنی و با اجرای بهروز افخمی که در ایام چهل و دومین جشنواره فجر روی آنتن رفته بود، با وقفه‌ای کوتاه از جمعه شب ۷ اردیبهشت ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه نمایش می‌رود.

در این دوره برنامه، میز «پرونده ویژه» با حضور بهروز افخمی و مهمان، میز «نقد سینمای ایران» با حضور امیر قادری و رضا صدیق و میز «نقد سینمای جهان» با حضور سید حمید قادری و آرش خوشخو و همچنین با پخش میان‌برنامه‌های متنوع روی آنتن می‌رود. همچنین سری جدید برنامه «هفت» با دکوری متفاوت در فضایی نوستالژیک از سینمای قدیم ایران روی آنتن خواهد رفت.

کد خبر 6089286

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور را دارد
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟
  • صدور موافقت اصولی برای ساخت یک هتل در چهارمحال و بختیاری
  • راهیابی فیلم کوتاه هنرمند گیلانی به فستیوال پاناما
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • «شتر و آسیابان» به کازابلانکا رسید
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • سومین سفر «شتر و آسیابان» به مراکش
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو