Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@03:20:23 GMT

آغاز خصوصی‌سازی بنادر کوچک/وجود ۴۸ بندر کوچک در کشور

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۵۱۸۷۹

آغاز خصوصی‌سازی بنادر کوچک/وجود ۴۸ بندر کوچک در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی تهران، محمد علی حسن‌زاده، معاون سازمان بنادر و دریانوردی، از آغاز واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی تا ۲ ماه دیگر خبر داد و گفت: ۴۸ بندر کوچک در ایران داریم که از دو ماه دیگر واگذاری آنها به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری آغاز می‌شود.

وی افزود: پایش بنادر کوچک از نظر فنی و زیرساخت‌های موردنیاز آنها را آغاز شده که به‌زودی به پایان می‌رسد و پس از آن، می‌توان اعلام کرد هریک از بنادر کوچک به چه زیرساخت‌ها و الزامات فنی برای تبدیل شدن به بنادر اقتصادی کوچک نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته حسن زاده، طرح پایش دیگری را در دستور کار قرار دادیم تا از طریق مشاوران مختلف بتوانیم مسائل و مشکلات فنی بنادر را از نظر زیرساخت‌های مختلف استخراج کنیم که مشخص شود کدام بنادر برای واگذاری به بخش خصوصی مناسب است و کدام‌یک از آنها را بخش دولتی و سازمان بنادر باید بر عهده بگیرد.

بر اساس این گزارش، ۴۸ بندر کوچک در ایران وجود دارد که به غیر از چند بندر، بقیه آنها در سواحل جنوبی هستند که باید به‌زودی تکلیف واگذاری آنها به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و توسعه بنادر روشن شود. طرح جامع مطالعات بنادر کوچک کشور اخیراً به پایان رسید و هم‌اکنون تعداد دقیق بنادر و نیازمندی‌های آنها برای تبدیل شدن به بنادر اقتصادی مشخص شده است.

بر این اساس، سازمان بنادر و دریانوردی در حال تدوین و اکران قرارداد واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی است. به نظر می رسد با توجه به پایان یافتن طرح جامع مطالعات بنادر کوچک کشور و پس از استحصال مشخصات و نیازمندی‌های فنی و زیرساختی آنها، واگذاری بنادر به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری آغاز می‌شود که به نظر می‌رسد مراحل اجرایی آن تا حدود دو ماه آینده آغاز شود.

برای واگذاری بنادر کوچک شرایطی عنوان شده است؛ از جمله اینکه متقاضی نباید از بخش دولتی باشد. برای واگذاری بنادر کوچک به بخش‌خصوصی در مراحل اولیه اهلیت سرمایه‌گذار از جهات مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس‌ازآن با ارزیابی پارامترهای مختلف، بنادر کوچک به ارائه‌کننده بهترین طرح از نظر میزان سرمایه‌گذاری، میزان درآمدزایی و میزان اشتغال‌زایی و دیگر پارامترها واگذار می‌شود.

بنادر کوچک، بنادری هستند که امکان پهلودهی شناورهای بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تنی را دارند. این بنادر مجهز به موج شکن، محوطه نگهداری کالا و مواردی از این دست بوده و مجموعه عوامل حاکمیتی از جمله سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک در آنجا مستقرند.

طبق بررسی آماری سال ۱۳۹۴، بنادر کوچک از نظر وزنی حدود ۷,۵ درصد از کل مبادلات تجاری کشور را به خود اختصاص داده اند. از نظر ارزشی نیز این رقم نیز بیش از ۹ درصد بوده و این بدان معناست که بیش از ۹ درصد از ارزش کل کالاهای تجاری کشور به بنادر کوچک اختصاص دارد.

کد خبر 4714336 برهان محمودی

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان بنادر و دریانوردی خصوصی سازی شرکتها واگذاری شرکت های دولتی محمدعلی حسن زاده اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران بانک مرکزی ایران جنگ تجاری قیمت دلار وزارت جهاد کشاورزی بورس بازار سهام قیمت نفت ایالات متحده آمریکا دلار وزارت صنعت معدن و تجارت قیمت یورو قیمت سکه بهار آزادی صادرات غیرنفتی مالیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۵۱۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه مسکن سازی در اردستان پس از ۲ سال آغاز شد

فرماندار شهرستان اردستان گفت: بعضی از پروژه‌های مسکن در اردستان پس از یک وقفه دو ساله آغاز شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردستان، سید محمدهادی احمدی طباء ظهر امروز در حاشیه بازدید میدانی از طرح های مسکن شهرستان اردستان اظهار داشت: بازدید امروز به اتفاق اعضای شورای مسکن شهرستان از طرح های در دست ساخت مسکن در سطح شهرستان اردستان بوده که در این بازدید پنج ساعته مشکلات موجود در حوزه ادارات خدمات رسان در خصوص طرح های مسکن مطرح و با بررسی های صورت گرفته هماهنگی و دستورات لازم صادر شد.

وی افزود: طرح های مورد بازدید امروز از پروژه های مسکن کریمان 220 واحدی اردستان، پروژه کمیته امداد 14 واحدی در زواره، پروژه مسکن کریمان 90 واحدی زواره،  پروژه مسکن کریمان 20 واحدی مهاباد و کمیته امداد چهار واحدی مهاباد و همچنین طرح جوانی جمعیت مهاباد بوده است.

فرماندار شهرستان اردستان گفت: برخی از این طرح ها پس از دو سال وقفه آغاز شده که با پیگیری های انجام شده این طرح ها با سرعت در حال انجام است و ان شاءالله تحویل برخی واحدها از تیرماه آغاز و اکثر طرح ها تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در مجموع بیش از 410 واحد مسکونی ویلایی، دوطبقه و آپارتمانی در سطح شهرستان در قالب طرح های مختلف ساخت مسکن در دست اقدام است ابراز داشت: با آماده سازی زمین های نهضت ملی در شهرهای اردستان و مهاباد، ساخت بیش از 700 واحد ویلایی نیز از تیرماه سال جاری آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/802

 

دیگر خبرها

  • زیرساخت‌های بندری استان بوشهر تقویت می‌شود
  • زمان واگذاری پروژه‌های نهضت ملی مسکن در کردستان+فیلم
  • تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد
  • آغاز تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب
  • پروژه مسکن سازی در اردستان پس از ۲ سال آغاز شد
  • همسطح سازی و نصب ۳۰ دریچه منهول فاضلاب در بندر امام خمینی
  • مرحله دوم واگذاری اختیارات از ستاد به صف در دانشگاه تهران آغاز شد
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • واگذاری ۱۴۸۳ سند نهضت ملی مسکن و هزار فقره سند مالکیت روستایی در بندر خمیر
  • واگذاری هزار فقره سند مالکیت در بندر خمیر