Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-27@00:12:03 GMT

پشت پرده مخالف‌خوانی‌ها با سیاست خارجی دولت

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۵۲۳۴۰

پشت پرده مخالف‌خوانی‌ها با سیاست خارجی دولت

اینکه آقای روحانی هفته گذشته گفتند اگر پای منافع ملی در میان باشد، ما با هر جایی مذاکره می‌کنیم، موضع‌گیری هوشمندانه‌ای بود که اگر به یک استراتژی در سیاست خارجی ما تبدیل شود، می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد.

اینکه فرانسه به طور مستقیم به موضوع ورود کرده و خواسته در مسایل بین‌المللی ایران نقش‌آفرینی کند، نشان می‌دهد که این کشور و تا حد زیادی اروپا خواهان حل مشکل ایران هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرانسه با برخوردی که در نشست با وزیر خارجه ایران داشت، نشان داد که می‌خواهد آمریکا را هم وادار به پذیرش بعضی از چیزها بکند.

وجه دیگر قضیه به ایران و سیاست داخلی ما برمی‌گردد. به نظر من جدای از دولت، سایر نهادها هم با شیوه‎ای که سیاست خارجی ما در پیش گرفته، موافق‌اند. یعنی می‌توان گفت که بر سر این موضوع نوعی اتفاق نظر در سطح رهبران طیف‌‎های سیاسی به وجود آمده است. ما در شرایطی هستیم که بیش از هر چیز باید به منافع ملی توجه داشته باشیم. مشکلات به گونه‌ای است که نباید دامنه‌دار شود و به سال آینده هم کشیده شود. برای عبور از این چالش‌ها طبیعی است که مسئولین کشور تلاش کنند این مشکلات را برطرف کنند. امکانی که فرانسه می‌تواند برای ما به وجود بیاورد، باید جدی گرفته شود.

سیاست خارجی ما باید این امکان را جدی بگیرد و از آن استفاده کند. به نظر من افق‌های مثبتی در مذاکرات ایران و اروپا دیده می‎شود. چون هم ایران این ضرورت را احساس می‌کند که باید در قالب یک‌سری گفت‌وگو و مذاکره به یکسری نتایج برسد و هم طرف‌های مقابل اعم از اروپایی‌ها و آمریکا به این جمع‌بندی رسیده‌اند که مساله ایران باید از طریق دیپلماسی برطرف شود. اروپایی‎ها می‌خواهند تعارضات میان ایران و آمریکا را -دست‌کم در موضوع برجام- کاهش دهند تا تفاهمی حاصل شود و ایران هم بتواند به طور طبیعی نفتش را بفروشد.  به همین دلیل من فکر می‌کنم این فرصت مثبت است. به‌ویژه که آمریکا هم انتخابات ۲۰۲۰ را در پیش دارد و حل مشکل ایران برای آمریکایی‌ها ضرورت دارد.

موضوع دیگری که وجود دارد این است که ما در داخل کشور نیروهایی خارج از بدنه دولت و نهادها داریم که مدام در پی مخالف‌خوانی در برابر سیاست‌های خارجی کشور هستند. برای رفع این مشکل دو راه وجود دارد. به نظر من رهبران آن دسته از طیف‌های سیاسی که صداهای مخالف‌شان در برابر سیاست خارجی کشور شنیده می‎شود، چندان هم مخالف حل مساله به شکل مسالمت‌آمیز نیستند اما از سوی دیگر کنترل نیروهایی که سال‌های متمادی مورد آموزش این طیف‌های سیاسی قرار گرفتند تا ضد هر گونه مذاکره‌ای باشند هم آسان نیست. این است که برخوردی دوجانبه و دوسویه می‌کنند. از یک سو در نشست‌های خصوصی و اتاق‌های فکرشان، معقولانه فکر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند و از سوی دیگر برای اینکه دوستان ناراضی خود را نگه دارند، در سخنرانی‌های عمومی طوری حرف می‌زنند که به نظر می‌رسد خیلی از مذاکرات راضی نیستند.

اگر قرار باشد این مشکل حل شود، اولین قدم را باید رهبران خود آن مجموعه‌ها و طیف‌های سیاسی برای اقناع نیروهای خودی بردارند. همه دولت‌هایی که در ایران بر سر کار آمدند، با چالش این نیروهای خودسر مواجه بودند. رهبران این طیف‌ها که بیشترین تاثیر را بر این نیروهای خودسر دارند باید برای حفظ منافع کشور هم که شده، راهی برای مجاب کردن آنها پیدا کنند. آنها باید به این نیروهای تحت تاثیر خود این استدلال را منتقل کنند که کشور نیاز به توسعه همه‌جانبه و فراگیر دارد و این توسعه فراگیر نیاز به ثبات و آرامش دارد و ثبات و آرامش هم در گرو تعامل با جهان است.

اصواگرایانی که منطقی و معقول هستند، باید جبهه‌ای برای حمایت از این مفهوم تشکیل دهند که گفت‌وگو کردن لزوما به معنای زیر سلطه رفتن و از دست دادن عزت نیست. می‌توان با همه دنیا گفت‌وگو کرد؛ مشروط به اینکه منافع ملی در راس باشد و ملاک اصلی قرار بگیرد. اساس و نفس گفت‌وگو حتی با مخالفان و معاندان هم مضموم نیست. پیامبر اسلام هم زمانی که در مدینه بود، با سران مکه مذاکره می‌کرد. این پذیرش نظر طرف مقابل نیست بلکه پیگیری منافع عمومی است. بنابراین ایجاد آن جبهه همه‌گیر متشکل از نیروهای سیاسی، صنفی و ... برای رسیدن به اجماع بر سر این موضع می‌تواند نیروهای خودسر و تندرو را هم مجاب کند. شاید کمی طول بکشد اما به نظرم رهبران‎شان در طیف اصولگرا می‌توانند آن‌ها را متقاعد کنند. آن‌وقت به عزت ملی نزدیک‌تر خواهیم شد.  

* فعال سیاسی اصلاح طلب

۲۷۲۱۵
 

کد خبر 1297309

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایران و اروپا مذاکره مذاکرات محرم عزاداری امام حسین ع لیگ برتر نوزدهم قوه قضاییه باشگاه پرسپولیس ایالات متحده آمریکا سینمای ایران ایران و آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۵۲۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون سیاسی وزیر امور خارجه: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است

به گزارش قدس آنلاین، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست معاونان وزیران امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس در مسکو در جمعه خبرنگاران در خصوص این نشست گفت: مجموعه بریکس یه نقش بسیار جدی و موثری در تحقق چندجانبه گرایی در عرصه مناسبات بین المللی دارد.

وی افزود: نشست امروز نخستین نشست در سطح خودش از چند جهت مهم بود؛ نخستین نشستی بود که مجموعه بریکس در موضوع مهم فلسطین و سایر مسائل مهم غرب آسیا برگزار کرد و مسئولان عالی وزارت خارجه های کشورهای عضو بریکس در این نشست مواضع و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

باقری با اشاره به اهمیت این نشست اظهار داشت: همه اعضا به اتفاق بر توقف جنایت و نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه تاکید داشتند و اراده خودشان را برای ایفای نقش در جهت کمک به مردم فلسطین به ویژه دسترسی مردم فلسطین به کمک‌های انساندوستانه ابراز کردند.

معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین گفت: در این چارچوب ایران با تاکید بر مواضع اصولی خود، تصریح کرد تا زمانی که ریشه مسئله فلسطین که همانا در تجاوز و اشغالگری رژیم صهیونیستی است حل نشود، قطعا اقدامات دیگر جنبه تسکینی دارد و نمی‌تواند مسئله را حل کند. به همین جهت است که در طول 75 سال گذشته هیچ نسخه‌ای به نتیجه نرسیده، زیرا معطوف به این ریشه و موضوع اصلی که تجاوزگری و اشغالگری رژیم صهیونیستی است پرداخته نشده است.

وی با اشاره به اینکه درباره موضوعات دیگر منطقه و تنش‌ها بحث شد، ادامه داد: این نکته مورد تاکید طرف ایرانی بود که وقتی به ناآرامی‌ها در کشورهای منطقه مانند عراق، سوریه و یمن نگاه می‌کنیم،  می‌بینیم که ریشه این‌ها در دخالت خارجی است. اگر این اختیار به ملت‌های منطقه داده شود که خودشان برای آینده تصمیم بگیرند و بیگانگان بر اساس منافع نامشروع خودشان در منطقه دخالت نکنند، زودتر می‌توانیم به ثبات و پایداری در منطقه دست پیدا کنیم.

باقری افزود: نکته مهم دیگر این است که ایران در این نشست به طور جدی تاکید کرد که حاضر است از همه ظرفیت‌های خود برای تحکیم ثبات و بسترسازی برای توسعه کشورهای منطقه و تامین رفاه ملت‌های منطقه استفاده کند و این اراده جدی را حاضر است با دیگر اعضای بریکس به اشتراک بگذارد.

وی با بیان اینکه این نشست از این جهت که اولین نشست بود که ایران به طور رسمی در یک موضوع بسیار مهم در منطقه و جهان در میان اعضای بریکس قرار گرفته بود، شرکت کرد، گفت:  در این جلسه مسئله حمله و تجاوز رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق مورد توجه قرار گرفت و رییس جلسه به طور صریح این اقدام تجاوزکارانه را محکوم کرد و این اقدام صهیونیست‌ها را هم در امتداد رویکرد و سرشت تجاوزگری صهیونیست‌ها برشمرد.

باقری خاطر نشان کرد: ما در این جلسه تاکید کردیم که پاسخ ایران به جنایت رژیم صهیونیستی در دمشق حق قانونی ایران بوده و در چارچوب اقدام متقابل و ایران در قبال هرگونه تعدی و تعرض به سرزمین، منافع و شهروندانش به طور جدی، صریح و بسیار سخت پاسخ خواهد داد.

معاون سیاسی وزیر خارجه افزود: ما نشان دادیم در پاسخ قاطعی که به جنایت و تجاوز صهیونیست‌ها انجام دادیم، راه حل صیانت از ثبات و پایداری منطقه سرجای خودش نشاندن متجاوز است. تا زمانی که متجاوز برای تجاوزگری پاداش دریافت کند یا سکوت ببیند، ما نباید امید به ثبات در منطقه داشته باشیم. 

وی در آخر تصریح کرد: اقدام ایران در پاسخ به جنایت رژیم در سوریه علاوه بر اینکه حق قانونی ایران بود، نشان دهنده اراده ایران برای تحکیم ثبات در منطقه بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم
  • هشدار درباره آینده اقتصاد ایران
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم/اسرائیل وارد جنگ تمام عیار با ایران نمی‌شود
  • معاون سیاسی وزیر امور خارجه: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • اخبار سیاسی ۵اردیبهشت؛ تاکید رهبر انقلاب بر حال خوب کارگران/افتتاح «اومااویا» با حضور رئیسی
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل در آستانه شکست کامل و نابودی است