Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@14:03:02 GMT

بانک اطلاعات تجهیزات آزمایشگاهی شناختی ایجاد می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۵۲۳۶۳

بانک اطلاعات تجهیزات آزمایشگاهی شناختی ایجاد می‌شود

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علوم و فناوری‌های شناختی به یکی از کلیدی‌ترین سئوالات بشر درباره چگونگی کارکرد ذهن و مغز پاسخ می‌دهد. پیشرفت در حوزه‌های علوم شناختی که نیازمند تجهیزات لازم و ضروری است، زمینه ارتقای سرمایه شناختی در جامعه و توسعه فناورهای انسان محور را فراهم می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانک اطلاعات از تجهیزات و ابزارهای آزمایشگاهی در حوزه علوم شناختی به پژوهشگران این حوزه کمک می‌کند تا از آخرین اطلاعات و یافته‌های تحقیقاتی و فنی ساخت و بومی سازی شده ابزارهای آزمایشگاهی یا در حال طراحی را مطلع و استفاده از این تجهیزات برای فعالیت‌های پژوهشی آنان تسهیل شود.

برقراری تعامل میان محققان و تولیدکنندگان تجهیزات و ابزارهای آزمایشگاهی حوزه علوم شناختی و امکان ارتقای کیفیت این دستگاه‌ها و سیستم‌ها توسط متخصصان از دیگر اهداف ایجاد بانک اطلاعات تجهیزات در حوزه شناختی است.

انجام پروژه‌های زیر بنایی و توسعه فناوری‌ها در حوزه شناختی نیازمند توسعه ابزار و تجهیزات آزمایشگاهی است و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان حامی اصلی امر ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی برای پیشبرد این هدف با برنامه‌ریزی‌های گسترده به تلاش های وسیعی در این زمینه مبادرت کرده است.

محققان و پژوهشگرانی که در امر تولید تجهیزات و ابزارهای مرتبط با علوم شناختی فعالیت دارند، می‌توانند اطلاعات جامع و کامل ابزارهای ساخته شده یا در حال طراحی و تولید در حوزه علوم شناختی را به نشانی research@cogc.ir ارسال کرده تا امکان تکمیل هرچه بهتر بانک دادگان تجهیزات و ابزارها در کشور در ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی فراهم شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تجهیزات آزمایشگاهی بانک اطلاعات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۵۲۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری ناسا برای غبارزدایی از ماه به قمر زمین می‌رود

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، ناسا تصمیم دارد ماموریت خصوصی آتی که با عنوان «فایرفلای بلو گوست ۱» (Firefly Blue Ghost ۱) نامگذاری شده را به منظور آزمایش نحوه دفع و حذف گرد و غبار ماه با استفاده از برق به قمر زمین عملیاتی کند.

در این ماموریت نحوه دفع و حذف گرد و غبار با استفاده از الکتریسیه مورد آزمایش قرار می‌گیرد؛ در این راستا ناسا توضیحاتی ارائه کرده و گفته است، گرد و غبار خانه‌ای که حتی مدتی تمیز نشده و جرم آنها ضخیم شده به آسانی و بدون هیچ دردسری پاک می‌شوند و سطح دوباره تمیز می‌شود، اما برای فضانوردان و فضاپیماها، گرد و غبار به دلیل ماهیت خشن و چسبنده غبار روی آنها خطر بسیار بیشتری ایجاد می‌کند. حتی ماه و مریخ هم از این خطر در امان نیستند.

تفاوت بین گرد و غبار روی ماه و زمین این است که گرد و غبار روی ماه و سایر اجرام مانند شیشه ناهموار و تیز هستند

چارلز بولر، پژوهشگر ارشد آزمایشگاه الکترواستاتیک و فیزیک سطحی مرکز فضایی کندی ناسا در این باره چنین توضیح می‌دهد: "تمیز کردن سنگ پوشه (گرد و خاک سطح ماه) از روی سطوح، مشکل را بدتر خواهد کرد؛ چرا که آنها بار الکتریکی بالایی دارند و درعین حال به شدت عایق هستند.

بولر در بیانیه‌ای گفت: قرار گرفتن مأموریت‌های آینده ماه در معرض این گرد و غبار خطر بالقوه و خطرناک هستند و مدیریت کردن شرایطی که گرد و غبار آن بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی است که ما در سطح زمین مشاهده کرده‌ایم دشوار است و می‌تواند مشکلات زیادی را برای فضاپیما‌ها و فضانوردان ایجاد کند. 

یکی از راهکار‌های ممکن برای کاهش آسیب‌های ناشی از این گرد و غبار، بهره‌گیری از تکنولوژی جدید ایرودینامیکی ناسا به نام تکنولوژی Dust Shield یا به اختصار (EDS) است.

ناسا از سال ۲۰۰۴ مشغول توسعه و آزمایش این فناودپری در مرکز کندی است؛ این فناوری از ترکیبی از الکترود‌ها و میدان‌های الکتریکی برای برداشتن و حذف گرد و غبار از اجسامی مانند رادیاتور‌های حرارتی و پنل‌های خورشیدی، لنز‌های دوربین و لباس فضانوردان استفاده می‌کند.

یکی از عوامل مهم در توسعه این فناوری ایجاد شرایط حمل و نقل پایدار به سطح ماه است که ناسا طراحی کلیدی آن را برای محافظت از ماه در مقابل گرد و غبار برعهده گرفته و این تلاش نشان می‌دهد، چگونه همکاری بین نهاد‌های خصوصی و دولتی می‌تواند به توسعه فضایی کمک کند و فناوری‌های جدید را در فضای خارج از جو زمین بیازماید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۱۵ کیلومتر فیبر نوری در شهرهای استان بوشهر اجرا شد
  • آینده ارزهای دیجیتال: چگونه بلاکچین صنایع مختلف را متحول می‌کند؟
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • فناوری ناسا برای غبارزدایی از ماه به قمر زمین می‌رود
  • برپایی پاویون دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه پزشکی ویتنام ۲۰۲۴
  • راه اندازی میز خدمت در نمایشگاه تجهیزات پزشکی
  • گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات
  • آخرین مهلت ثبت نام برای حضور در نمایشگاه پزشکی و داروسازی ویتنام ۲۰۲۴ 
  • طرح مرکز رشد و نوآوری توسعه اکوسیستم کارآفرینی کردستان (تاک) افتتاح شد