Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،اکبر کرامتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در همایش کشت کلزا در ارومیه  افزود: امسال بیشترین سطح زیر کشت کلزا مربوط به شهرستان‌های پلدشت، بوکان، نقده، میاندوآب، پیرانشهر و شاهین دژ بود که میانگین عملکرد استانی در هر هکتار ۲۰۸۹ کیلوگرم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  کرامتی ادامه داد: در سال زراعی جاری ۱۲۹۹ نفر بهره بردار در زمینه زراعت کلزا در استان مشغول فعالیت بودند که در مجموع در حدود ۴۰ هزار کیلوگرم بذر از ارقام مختلف بین زارعین توزیع شد.   او ادامه داد: از مجموع ۵ هزار و ۳۳۰ هکتار از مزارع زیر کشت کلزا در حدود یک هزار و ۳۴۰ هکتار تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی قرار گرفته بود و بیش از ۳ هزار تن انواع کود پاییزه و بهاره بین بهره برداران توزیع شد.   کرامتی با اشاره به فعالیت‌های آموزشی و ترویجی انجام گرفته در زمینه کشت کلزا اضافه کرد: اجرای طرح الگویی کشت کلزادر سطح ۱۰۰ هکتار در شهرستان پلدشت، اجرای طرح کشت نشایی دیم در شهرستان پیرانشهر، اجرای مزرعه pvs در سطح ۵ هکتار با استفاده از ارقام فرانسوی و آلمانی در شهرستان بوکان، کشت ۱۷ هکتار کلزا با استفاده از نوار تیپ در شهرستان‌های میاندوآب و بوکان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کارشناسان و کشاورزان پیشرو از اهم برنامه‌های آموزشی و ترویجی اجرا شده است.   او با بیان اینکه ۱۱ مرکز خرید اصلی و فرعی در سطح شهرستان‌های تابعه جهت خرید به موقع دانه روغنی کلزا برپا شده بود، تصریح کرد: در سطح ۴ هزار و ۴۴۷ هکتار نیز مبارزه با علف‌های هرز نازک برگ و در سطح ۱۹۶ هکتار نیز مبارزه مکانیکی با علف‌های هرز انجام گرفت.   کرامتی با بیان اینکه برنامه ابلاغی کشت دانه‌های روغنی کلزا برای استان از سوی وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی ۹۸_ ۹۹ در حدود ۳۲ هزار هکتار پیش بینی شده است، افزود: تا کنون ۴۰ هزار تن انواع بذور هیبرید وارداتی و داخلی تامین و بین بهره برداران توزیع شده است و این روند همچنان ادامه دارد.   معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: جهت کشت پاییزه کلزا در سال زراعی ۹۸-۹۹ تا کنون ۳۷۷۹ تن انواع کود پاییزه تامین و در حال توزیع بین زارعین است.   او پایین بودن قیمت خرید تضمینی با توجه به هزینه‌های بالای کشت، داشت و برداشت، محدودیت تاریخ کشت، عدم تامین بموقع بذور مورد نیاز، نبود علف کش اختصاصی و کمبود هد برداشت مخصوص کلزا را از مسایل و مشکلات موجود در زمینه توسعه کشت کلزا در استان مطرح کرد.   انتهای پیام/م   برگزاری همایش کشت کلزا در آذربایجان غربی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۵۲۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبدانان گفت: در سال زراعی جاری ۲۹ هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت انواع محصولات کشاورزی شامل گندم، جو، دانه‌های روغنی و حبوبات رفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، عبدالنبی امینی پور امروز- شنبه هشتم اردیبهشت ماه- در جمع خبرنگاران اظهار کرد: علی‌رغم کاهش ۳۴ درصدی بارش‌ها در سال زراعی جاری، اما به دلیل اینکه بارش‌ها در زمان مناسب بارید پیش‌بینی داریم میزان محصول مورد انتظار به دست آید.

وی افزود: اگر حوادث غیر مترقبه رخ ندهد از ۲۲ هزار هکتار زیرکشت گندم ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارعه آبدانان برداشت و تحویل چهار مرکز خرید در شهرستان خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبدانان اضافه کرد: علی‌رغم مساعد نبودن شرایط جوی در ابتدای کاشت محصولات کشاورزی از جمله کشت کلزا، امسال برای نخستین بار ۳۵۰ هکتار از اراضی منطقه زیر کشت دانه‌های روغنی (کلزا) رفت که پیش‌بینی می‌شود ۴۰۰ تن کلزا برداشت شود.

امینی‌پور با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی، گفت: بارش‌های اخیر باعث تخریب کامل جاده‌های بین مزارعه شده که انتظار می‌رود ادارات عضو برداشت در جهت مرمت، ترمیم و رکلاژ جاده‌های بین مزارع همکاری لازم را با مدیریت جهاد کشاورزی انجام دهند.

وی با اشاره به مشکل سوخت ادوات کشاورزی، افزود: با توجه به توپوگرافی منطقه، گستردگی حوزه، طولانی شدن زمان برداشت محصول، و وجود بیش از ۲۰۰ دستگاه کمباین در پیک برداشت گندم و جو میزان سوخت تعیین شده برای هر هکتار کشت دیم ۱۱ لیتر و برای کشت آبی ۲۱ لیتر کافی نیست و انتظار می‌رود شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تمهیدات لازم را در این خصوص به عمل آورد.

وی ادامه داد: ۴۸ دستگاه کمباین در منطقه کار برداشت محصولات کشاورزی را انجام می‌دهند، اما در زمان برداشت با اضافه شدن کمباین‌های غیر بومی این تعداد به ۲۰۰ دستگاه می‌رسد.

کد خبر 748568

دیگر خبرها

  • ۵۵۰ هزارهکتار اراضی زراعی آذربایجان غربی دارای سند تک برگ شده اند
  • صدور سند تک برگ برای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در نهاوند
  • دمای زراعی آذربایجان غربی نسبت به بلند مدت ۲.۶ درجه سانتی گراد افزایش دارد
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول