Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، در هشتمین روز از محرم، بازار اراک صحنه روایت بخش کوچکی از واقعه عظیم کربلا شد و آئین تاریخی تعزیه سیار، دوستداران سرور و سالار شهیدان را به تماشا و سوگواری فراخواند.

براساس این گزارش، این آئین تاریخی مذهبی ریشه در هیأت‌های سوگواری مذهبی قدیمی شهر اراک از جمله هیأت‌های دو محله مرکزی شهر دارد و در فهرست آئین‌های عاشورایی ملی کشور به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این آئین که دو قرن قدمت دارد، کاروان شتران، دسته‌های عزاداری و گروه‌های شبیه خوانان وارد بازار می‌شوند و هر دسته به طور مجزا گوشه‌هایی از یک تعزیه را می‌خوانند و این تعزیه را تا انتهای بازار ادامه می‌دهند.

این آئین مذهبی و تاریخی چندین سال است که احیا شده و از سال ۹۲ تاکنون، طی دهه اول محرم قبل از روزهای تاسوعا و عاشورا با حضور گروه‌های متعدد تعزیه خوان و هیأت‌های مذهبی در اراک برگزار می‌شود.

مراسم عزاداری و سوگواری ماه‌های محرم و صفر از جمله آئین‌های سنتی است که در جای جای ایران هر ساله برگزار می‌شود و این آئین دارای تفاوت‌ها و ظرایف خاصی است که آن را در هر منطقه از کشور از سایر مناطق متمایز می‌کند.

کد خبر 4714401

منبع: مهر

کلیدواژه: تعزیه سوگواره عاشورایی عاشورا هفته دولت ماه محرم بوشهر قزوین شیراز ایلام گرگان استانداری سمنان شهرکرد اربعین حسینی خطبه های نماز جمعه خرم آباد یاسوج کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۵۲۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره خواندن و خوش نویسی در جهرم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش جهرم گفت: نخستین جشنواره خواندن و اختتامیه سومین جشنواره خوشنویسی دانش آموزان ابتدایی در سالن علامه امینی جهرم برگزار شد.
عبدالصمد یاسمی پور افزود: جشنواره خواندن که شامل گلستان خوانی، شاهنامه خوانی و متون کهن است با هدف تقویت و کسب مهارت دانش آموزان، قدرت بیان، روان خوانی، علاقه به مطالعه و آشنایی با زبان و ادبیات فارسی و ایجاد فرصت برای شناخت استعداد و توانایی دانش آموزان برپا شد.
وی افزود: در نخستین دوره جشنواره خواندن، بیش از ۳۰۰ اثر تولیدی به واحد آموزش ابتدایی ارسال شد که ۴۳ اثر منتخب به مرحله اختتامیه جشنواره و اجرا راه یافت  و از آنان تقدیر شد.
همچنین ۶۰۰ اثر خوشنویسی به جشنواره ارسال و از ۷۶ برگزیده ، تجلیل شد.
شهرستان جهرم در جنوب فارس و در فاصله ۱۹۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
  • برگزاری جشنواره خواندن و خوش نویسی در جهرم
  • افشاگری حسینی؛ سرمربی حریف وسط زمین با بازیکن تیمم مذاکره کرد!
  • ۷۵ مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع) در کردستان برگزار شد
  • ۷۵ مراسم شهادت امام صادق(ع) در کردستان برگزار شد
  • عزاداری ورامینی‌ها در سالروز شهادت امام صادق (ع) + فیلم
  • دماوندی‌ها به‌مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) سوگواری کردند
  • برپایی آیین‌ سوگواری شهادت امام جعفرصادق (ع) در یاسوج
  • برگزاری آیین چهارپایه خوانی در روستای ده زیار کرمان
  • برنامه هیات‌های مذهبی برای سالروز شهادت امام صادق(ع) اعلام شد