Web Analytics Made Easy - Statcounter

همدردی و همنوایی با عاشورا و شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران با وفایش تنها مختص شیعیان نبوده و تمام مسلمانان جهان در این مصیبت عظیم شریک هستند و خود را عزادار پسر فاطمه زهرا(س) می دانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، محرم در سیستان وبلوچستان حال و هوای خاص خود را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر از آذین بندی حسینیه ها و تکایا، طبخ و پخش نذورات، ذبح گوسفند، برپایی هیات‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی و یا سیاه پوش کردن هر کوی و برزن و برافراشتن پرچم ها و بیرق سیاه به یاد مظلومیت امام حسین(ع) و خاندانش در کوچه ها وخیابان از روزهای قبل محرم گذر کنیم آن چه بیش از پیش وحدت و برادری را در این خطه از کشور نمایان می کند عزاداری اهل سنت در کنار اهل تشیع است.

گواه این وحدت و همدلی را می توان در گلزار شهدای چابهار جستجو کرد چرا که در تاسوعای خونین سال ۸۹ بود که جمعی از عاشقان ولایی اباعبدالله الحسین(ع) در حال شرکت در مراسم عزای حسینی بودند که ناگهان صدای انفجار مهیبی باعث شهادت ۳۲ تن از پیروان راستین سرور و سالار شهیدان شد و در این میان شیعه و سنی در کنار هم به درجه رفیع شهادت نائل گردیدند.

علی ایحال عزاداری برای سید و سالار شهیدان در پایتخت وحدت ایران به گونه ای است که بلوچ های اهل سنت در روز تاسوعا و عاشورا با خیرات و انفاق به ایتام ارادت خود را به امام حسین (ع)و یارانش نشان داده و از طرفی به یاد تشنگی حضرت و یاران باوفایش در دشت کربلا روزه گرفته و به تلاوت قرآن کریم می پردازند.

مولوی محمد درتکیده، یکی از علمای اهل سنت شهرستان چابهار با بیان اینکه عشق و علاقه به خاندان اهل بیت و سید الشهدا، تنها به شیعیان تعلق ندارد، گفت: عشق به این خاندان در دل بسیاری از اهل سنت جهان اسلام جای دارد به گونه ای که در کتب اهل سنت و ادبیات و فرهنگ عمومی مسلمانان سنی مذهب روایات متفاوتی در این خصوص بیان شده است.

وی بیان رنج و مشقت فرزندان رسول الله در اجتماع مسلمین در مساجد و همچنین مابین خطبه نماز جمعه را یکی از اقدامات اهل سنت در دهه اول محرم عنوان کرد و افزود: حضرت حسین(ع) مسئول حفظ دین و آزاده و قهرمان است، هرگز در قبال بیعت خواهی یزید، سرتسلیم فرود نیاورد و برای رسیدن به هدف والای خود تلاش کرد.

این عالم اهل سنت به پخت انواع غذاهای محلی از قبیل حلوا، غذاهای محلی و همچنین پخش شیر و خرما میان خانواده های کم درآمد در  روزهای تاسوعا و عاشورا اشاره رد و ادامه داد: در ظهر عاشورا مردم محلی در بندر مرزی چابهار با آداب و رسوم خاصی با آتش زدن خیمه ها به یاد اسیران کربلا بر سر و سینه می زنند و با حضرت زینب (س) و اسیران همدردی می کنند، همچنین زنان پاکستانی مقیم چابهار نیز در دهه اول محرم با نوحه خوانی و برپایی آیین های ویژه به سوگواری پرداخته و در شب تاسوعا نیز با بستن حجله حضرت قاسم به عزاداری خاص آن حضرت می پردازند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۵۳۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، مسعود سرگلزائی گفت: یکی از فعالیت‌های مهم دامپزشکی برای ارتقای بهداشت عمومی، کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی و خوراک دام است که این کنترل در تمام مراحل پرورش و کشتار دام، مرحله عرضه، مصرف فرآورده دامی و تولید و حمل خوراک دام با نظارت و اقدامات بهداشتی انجام می‌شود.
رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: سال گذشته بر جابجایی تعداد ۲۳ هزار و ۴۶۸ محموله انواع فرآورده خام دامی به مقدار ۲۵۲ هزار تن، هشت هزار و ۵۵ محموله دام زنده به مقدار ۴۱۰ هزار راس، ترخیص و حمل بهداشتی ۲۶۷ هزار تن به داخل کشور، صادرات آبزیان پنج هزار تن به خارج کشور و ترخیص و حمل بهداشتی هزار و ۷۵۰ تن آبزیان به داخل کشور نظارت بهداشتی شده است.
سرگلزایی تاکید کرد: در نظارت‌های بهداشتی قرنطینه‌ای محصولات تحت نظارت دامپزشکی از نظر وضعیت ظاهری، نشانه گذاری، دارا بودن وضعیت بهداشتی استاندارد از محل تولید فرآورده، شرایط بهداشتی خودروی متقاضی حمل، دمای مناسب محصول در طی مسیر از مبداء تا مقصد، تطابق محصول با گواهی بهداشتی صادره توسط اداره دامپزشکی مبدا و درصورت لزوم انجام نمونه برداری صورت می‌پذیرد؛ پس از تائید همه شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای اجازه بارگیری، حمل، تخلیه و مصرف محصولات مرتبط با دامپزشکی داده خواهد شد.
وی تاکیدکرد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان، استانی مرزی در همسایگی دو کشور پاکستان و افغانستان و در ارتباط با آب‌های آزاد جهان است؛ بنابراین نظارت‌های بهداشتی قرنطینه‌ای در زمینه واردات، صادرات و ترانزیت کالا به منظور حفظ سلامت جمعیت دامی و انسانی کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.

دیگر خبرها

  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • روستاییان وعشایر جنوب سیستان وبلوچستان خوشحال از باران‌ها اخیر
  • مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان با مشارکت خیران
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • چهارشنبه این هفته سیستان وبلوچستان ودغدغه‌های شما هم استانی‌ها
  • تداوم باران بهاری در سیستان وبلوچستان
  • آمادگی بندر چابهار برای تسهیل تجارت اقتصادی با کشور تاجیکستان
  • خرید۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • درخشش هنرمندعکاس سیستان وبلوچستان درجشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست
  • اعزام زائران حج عمره سیستان وبلوچستان به سرزمین وحی