Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@15:02:42 GMT

دسته باشکوه حسینیه اعظم زنجان نماد اقتدار و عزت شیعه

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۵۳۵۲۴

دسته باشکوه حسینیه اعظم زنجان نماد اقتدار و عزت شیعه

خبرگزاری مهر،گروه استان‌ها-زهرا مقدمی: مسیر حرکت دسته عزاداری هشتم محرم زنجان، جلوه‌های باشکوه از عشق و ارادت به اباعبدالله‌الحسین (ع) و حضرت عباس (ع) و شهدای کربلا است، مسیری که یادآور خاطرات ناب از دلدادگی زنجانیها به سرور و سالار شهیدان است، وقتی در این مسیر قدم برمی‌داری، شکوه و اقتدار همبستگی و یک‌صدایی مسلمانان را می‌بینی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنجانی‌ها از دیرباز رجزخوانی استاد حاج ولی‌الله کلامی‌فرد را که هر سال با نفس گرمش تکرار می‌شود، به یاد دارند که فریاد می‌زند «یل یاتار طوفان یاتار، یاتماز حسینین پرچمی / ‏دیده دوران یاتار یاتماز حسینین پرچمی» (بادها و طوفان‌ها می‌خوابند ولی هرگز پرچم حسین نمی‌خوابد) زمانی که حاج ولی‌الله کلامی‌فرد، مداح شهیر آذری‌زبان رجز می‌خواند، اقیانوس جوشان مردم فریاد او را پاسخ می‌گویند و جلوه‌ای باشکوه و عظیم از عشق و ارادت به سرور و سالار شهیدان را نشان می‌دهند و کنگره بزرگ عاشقان خط سرخ امام حسین (ع) را برای جهانیان به نمایش می‌گذارند.

امروز اوج اقتدار و عزت شیعه و اسلام را می‌توان در عزاداری باشکوه هشتم محرم دید، عزاداری که ریشه در عزت و اقتدار و ایستادگی و آزادی خواهی شیعه دارد، امروز پاسداشت ایثار حضرت عباس (ع) است، پاسداشت یک گفتمان، برگرفته از ذات اسلام، گفتمانی که امروز با گذشت نزدیک به ۱۴۰۰ سال از حادثه کربلا بیش از هر زمان دیگر وجودش احساس می‌شود، یوم‌العباس پاسداشت عدم سازش با کفر و ظلم است.

زنجان در یوم‌العباس، مرکز و نقطه مشترک همه مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان از هر رنگ و نژادی است، از گوشه گوشه ایران از کشورهای مختلف جهان همه و همه می‌آیند تا عظمت شکوهی را نظاره‌گر باشند که نیاز جهان اسلام است و یوم‌العباس حقیقتی ناب از وحدت و یک‌صدایی مسلمانان است که یک‌صدا و زیر یک پرچم واحد برای اقتدار جهان اسلام تلاش می‌کنند.

زنجانی‌ها همواره در برگزاری مراسم ویژه عزاداری برای اهل‌بیت (ع) به خصوص در ماه‌های محرم و صفر سرآمد بودند و عزاداری‌های باشکوه و وصف‌ناشدنی برگزار می‌کنند، به نحوی که هر ساله ارداتمندان سرور و سالار شهیدان از نقاط مختلف ایران و حتی بسیاری از کشورهای جهان برای شرکت در مراسم عزاداری در زنجان به این شهر می‌آیند.

روز هشتم محرم در زنجان به یوم‌العباس مشهور است و در این روز جلوه‌های ناب و بی‌بدیلی از عزاداری در رثای سالار شهیدان به نمایش گذاشته می‌شود که در نوع سبک عزاداری و اشعار و مرثیه‌ها به عنوان یک نمونه و الگو مطرح است

روز هشتم محرم در زنجان به یوم‌العباس مشهور است و در این روز جلوه‌های ناب و بی‌بدیلی از عزاداری در رثای سالار شهیدان به نمایش گذاشته می‌شود که در نوع و سبک عزاداری و اشعار و مرثیه‌ها به عنوان یک نمونه و الگو مطرح است.

«هانسی گروهین بله مولاسی وار / شعیه‌لرین حضرت عباسی وار» یعنی اینکه «کدامین گروه مولای این‌چنینی دارد / این شیعیان هستند که حضرت عباس را دارند»، همیشه در دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان خوانده می‌شود، مرثیه‌ای حماسی که اوج عشق و ارادت عزاداران حسینیه اعظم زنجان را به حضرت عباس نشان می‌دهد.

هر کسی به عشقی و به طلب حاجتی آمده، یکی آمده برای تشکر از کرامت آقا امام حسین (ع) و یکی آمده غم خود را تنها و تنها در انبوه اشک‌های عاشقانه‌اش برای غم شهیدان صحرای کربلا جست‌وجو کند. عاشقان حسین (ع) آنان که توانسته‌اند، آمده‌اند و آنان که نتوانسته‌اند در حسرت حضور در این کنگره بزرگ و باشکوه، بی‌تابی می‌کنند، حاشیه خیابان‌های مسیر دسته عزاداری حسینیه مملو از انبوه مسافرانی است که از شهرها و روستاهای اطراف و بسیاری از استان‌های دور به زنجان آمده‌اند تا در کنگره بزرگ عاشقان حسین (ع) شرکت کنند.

آنگاه که عشق را تفسیر خونین کردند و امام حسین (ع) را در مسلخ عشق غریبانه سر بریدند، فریاد «کیست مرا یاری کند» حسین (ع) مسیر تاریخ را طی کرد و امروز در شهر زنجان، هزاران نفر در اجتماعی بی‌نظیر فریاد می‌زنند که «توفان‌ها و بادها می‌خوابند ولی پرچم حسین هرگز نمی‌خوابد».

امروز در زنجان یوم‌العباس است، اجتماعی بزرگ و معنی‌دار رقم خورده می خورد، اجتماع شیعه و سنی، مسیحی و … آمدند تا عشق و ایثار را در فریاد آزادی‌خواهی و عدالت‌خواهی امام حسین (ع) و با شعار «یا حسین» و «یا عباس» تفسیر کنند.

اینجا حضور مردم، تفسیری به وسعت دنیا دارد، اینجا زنجان، پایتخت شور و شعور حسینی شاهد جلوه‌ای ویژه از عشق و دلدادگی است، اینجا شکوه حضور عزاداران اباعبدالله به نمایش درمی‌آید تا جهان بار دیگر شاهد شیفتگی در دسته حسینیه اعظم زنجان باشد.

در هشتم محرم، زنجان وسعتی به اندازه همه جهان پیدا می‌کند و می‌توان اوج اتحاد، عزت، اقتدار و شکوه شیعه را در انسجام و وحدت اجتماع میلیونی مردم در دسته شکوهمند حسینیه اعظم زنجان دید در هشتم محرم، زنجان وسعتی به اندازه همه جهان پیدا می‌کند و می‌توان اوج اتحاد، عزت، اقتدار و شکوه شیعه را در انسجام و وحدت اجتماع میلیونی مردم در دسته شکوهمند حسینیه اعظم زنجان دید. هشتم محرم نه یک روز، بلکه فرصتی است برای نمایش دریایی از دلدادگی و اخلاص به خط سرخ شهادت و ولایت، آری اینجا زنجان است، شهر دلدادگی به سرور آزادگان جهان از هر جنس و مذهب و نژاد.

رجز خوانی حاج ولی الله کلامی، مداحی‌های سوزناک حضور مداحان شهیر و بزرگی همچون حاج اصغر زنجانی، استاد ولی الله کلامی، سید یوسف شبیری، مرتضی حیدری، حاج جواد رسولی و حاج مهدی رسولی و دیگران جلوه‌ای خاص به عزاداری‌های حسینیه اعظم داده است به گونه‌ای که امروز در اقصی نقاط ایران آوازه این افراد به گوش می‌رسد.

پخش عزاداری حسینیه‌اعظم از ۱۷ شبکه تلویزیون ملی و بین‌المللی

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان گفت: مراسم یوم‌العباس سال‌های گذشته از شبکه‌های مختلف تلویزیونی ملی و بین‌المللی به صورت زنده پخش شده که امسال نیز مطابق روال سنوات قبل، حدود ۱۷ کانال تلویزیونی این مراسم را پوشش می‌دهند.

جواد غم پرور افزود: برای تسهیل در ادای نذر عزاداران حسینی سراسر کشور طرح نیابتی برای پنجمین سال متوالی امسال هم اجرا می‌شود.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان با اشاره به اسکان بیش از هفت هزار زائر حسینیه اعظم زنجان، گفت: امسال برای نخستین بار قطار گردشگری کاروان عشق مصادف با هشتم محرم با هدف شرکت مسافران در مراسم عزاداری حسینیه اعظم زنجان ساعت ۱۳:۳۰ از تهران وارد زنجان شد.

رای برگزاری باشکوه این اجتماع ۲۴ معاونت و واحد در قالب بیش ۴ هزار خادم افتخاری به همراه نیروهای انتظامی، راهنمایی و رانندگی و همه مسئولان استانی آماده هستند

غم پرور با بیان اینکه برای بیش از ۳۰ خبرنگار و عکاس رسانه‌های مختلف سراسری نیز برای پوشش اجتماع عظیم عزاداران حسینیه اعظم زنجان کارت صادر شده است، افزود: برای برگزاری باشکوه این اجتماع ۲۴ معاونت و واحد در قالب بیش ۴ هزار خادم افتخاری به همراه نیروهای انتظامی، راهنمایی و رانندگی و همه مسئولان استانی آماده هستند.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان گفت: امسال نیز چهره‌های مختلفی برای حضور در دسته عزادرای حسینیه اعظم خود را به زنجان رسانده‌اند که سردار سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، یکی از دختران شیخ زکزاکی، مرضیه هاشمی خبرنگار و مجری شبکه خبری پرس تی امسال در مراسم عزاداری حسینیه اعظم حضور دارند.

احسن سنه‌ای حامی قرآن ابالفضل

مداح اهل بیت عصمت و طهارت گفت: «احسن سنه‌ای حامی قرآن ابالفضل»، «جاننون حسینه ایلدون قربان ابالفضل»، «جان یا ابالفضل»، «جان یا ابالفضل» شاه‌بیت روز حرکت دسته عزاداری خواهد بود.

استاد ولی الله کلامی افزود: تایید و تکریم مقام حضرت ابالفضل در حمایت از دین و نثار جان در راه امام زمانش مفهوم و متن شعر و نوحه انتخاب شده برای روز حرکت دسته حسینیه اعظم زنجان است.

وی ادامه داد: اعجاز الهی و مستجاب الدعوه بودن حضرت عباس، وفاداری به عهد و پیمان، جاودانگی، ظهور مهدی موعود، فرهنگ غدیر، تربیت مادر، فضیلت مدافع حرم، نماز، عدالتخواهی، امر به معروف، مبارزه با ظلم، علمداری، آگاهی و بصیرت و تبعیت از امام زمان از شاخصه‌های شعر روز حرکت دسته عزاداری حسینیه اعظم است.

مسجد حسینیه اعظم زنجان به عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا

مسجد حسینیه اعظم زنجان به عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا و مرکز پایتخت شور و شعور حسینی در ایران شناخته شده است و ثبت دسته عزاداری هشتم محرم برابر با شب تاسوعای حسینی به‌عنوان دهمین میراث معنوی ایران، دلیل منحصر به فرد بودن این مراسم و آستان مقدس و صد البته توجهات خاصه حضرت سیدالشهداء (ع) به این مکان مذهبی است که شهرت و آوازه آن را به برکت معنویت خاص این مسجد و اعتقاد قلبی ارادتمندان حضرت امام حسین (ع) جهانی کرده است.

تعداد قربانی‌های نذری این حسینیه در محرم تا ۱۲ هزار راس نیز رسیده است و تعداد ۸۰۰ خادم افتخاری فقط در امور قربانی فعالیت می‌کنند و سالانه ۵۰ هزار بسته گوشت تبرک در بین نذردهندگان و همچنین به صورت دوره‌ای در مناطق مختلف شهر زنجان توزیع می‌شود.

در سنگ نوشته‌ای که بر روی دیوار مسجد قدیمی حسینیه نصب شده، مشخص است که این حسینیه در سال ۱۲۶۱ قمری، بازسازی شده است و با توجه به سایر اسناد موجود، قدمت آن به بیش از ۴۰۰ سال می‌رسد.

حسینیه اعظم زنجان علاوه بر مسجد قدیمی دارای صحن اصلی و همچنین سه شبستان به نام‌های قمر بنی هاشم (ع)، حضرت زینب و حضرت زهرا (س) است. شبستان قمر بنی هاشم (ع) در گذشته به صورت محوطه بوده و عزاداری‌ها در ایام محرم در زیر خیمه برگزار می‌شده که پیش از انقلاب اسلامی، مسقف شده است. طرح توسعه حسینیه اعظم نیز چند سالی است که آغاز شده و تا کنون بیش از ۸۰ باب منزل از محل نذورات، خریداری و تملک شده و امروز مساحت مجموعه از ۷۰۰ مترمربع به ۲۰ هزار مترمربع رسیده است.

کد خبر 4713934

منبع: مهر

کلیدواژه: مسجد حسینیه اعظم زنجان مراسم عزاداری هفته دولت ماه محرم بوشهر قزوین شیراز ایلام گرگان شهرکرد استانداری سمنان اربعین حسینی خطبه های نماز جمعه خرم آباد یاسوج کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۵۳۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملاقات محرم با خانواده موسس سپاهان در رفسنجان

به گزارش ورزش‌سه، مرحوم محمود حریری چهره نامدار و تاثیرگذار فوتبال رفسنجان بنیانگذار باشگاه سپاهان اصفهان بوده که نقطه پيوند تاريخى فوتبال دو شهر رفسنجان و اصفهان به شمار مى‌رود و در یکی از آرامگاههای قدیمی شهر رفسنجان مدفون است.

محرم نويدكيا كاپيتان و سرمربى سابق سپاهان كه هدايت مس رفسنجان را بر عهده دارد حالا به نوعی نماد مشترك فوتبال رفسنجان و اصفهان به شمار مى‌رود.

ویدئو: 331447

سرمربی مس پس از دیدار با اعضای خانواده مرحوم حریری در رفسنجان گفت:«ما سپاهانی‌ها خودمان را مدیون آقای حریری می‌دانیم و چیزهای زیادی در خصوص ایشان شنیده‌ایم. این شخصیت بزرگ فوتبال رفسنجان تاثیر قابل توجهی در فوتبال اصفهان داشته و به نوعی پدر معنوی باشگاه سپاهان محسوب می‌شود. ایشان نقطه اشتراک فوتبال در دو شهر رفسنجان و اصفهان هستند که باشگاه سپاهان را تاسیس کردند و زحمات زیادی برای فوتبال شهر رفسنجان کشیدند. بسیار خوشحالم که امروز در این شهر و در کنار مزار چنین شخصیتی حضور دارم.»

دیگر خبرها

  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان به دانشگاه تهران اعطا شد
  • عنوان قدیمی‌ترین نماد نهاد‌های علم جهان یونسکو به دانشگاه تهران اعطا شد
  • ملاقات محرم با خانواده موسس سپاهان در رفسنجان
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در حسینیه اعظم زنجان
  • تاجگذاری باشکوه والیبال ایران: قهرمان جهان شدیم
  • مسی ها آماده و سرحال برای دربی کرمان (عکس)
  • میثم تیموری: محرم نویدکیا جنتلمن است
  • برپایی نماز جماعت باشکوه توسط معترضان مقابل کاخ سفید + ویدئو