Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@06:18:49 GMT

جمعه خونین ۱۷ شهریور و باز شدن راه پیروزی مردم

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۵۵۱۳۷

جمعه خونین ۱۷ شهریور و باز شدن راه پیروزی مردم

یوم الله ۱۷ شهریور سال ۵۷ دستاوردهای بزرگی برای مردم ایران داشت بطوریکه در این روز راه هرگونه ارتباط مخالفان با رژیم شاه بسته شد، ‌مردم به دستور امام خمینی (ره) حکومت نظامی ها را نادیده گرفتند، ‌رژیم شاهنشاهی رو به استحاله کرد و پیوستن ارتشی ها به مردم و حضور میلیونی ایرانیان در راهپیمایی ها زمینه ساز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام‌خمینی‌(ره) در پیامی‌ که‌ پس‌ از واقعه‌ ۱۷ شهریور به‌ مردم‌ دادند این‌ روز را «یوم‌الله» نامیدند. یقینا امام‌ با آن‌ درایت‌ خود، در این‌ واقعه‌ منافع‌ زیادی‌ برای‌ انقلاب‌ می‌دیدند که‌ قطعا آن‌ طور بود.  

می توان اینگونه گفت که ابتدایی ترین محصول واقعه‌ ۱۷ شهریور این‌ بود که‌ راه‌ هر گونه‌ ارتباط‌ و آشتی‌ مخالفان‌ با رژیم‌ بسته‌ شد. از آن‌ به‌ بعد شریف‌ امامی‌ نخست وزیر وقت رژیم شاه، ‌هر چه‌ در توان داشت نتوانست‌ هیج‌ مستمعی‌ برای‌ حرف‌ها و بحث‌هایش‌ پیدا کند؛ به‌طوری‌ که‌ حتی‌ افراد محافظه‌کار هم اعلامیه‌ تند دادند و کشتار مردم‌ را محکوم‌ کردند. خلاصه‌ آن‌که‌ واقعه‌ ۱۷ شهریور هیچ‌راهی‌ برای‌ ارتباط‌ با شاه‌ و نزدیکی‌ با دولت‌ و دربار باقی‌ نگذاشت‌ و این‌قوی‌ترین‌ بیت‌الغزل‌ آن‌ روز است. ‌ 
تهور و جسارت مردم و نادیده گرفتن حکومت نظامی به دستور امام خمینی (ره)  

دستاورد مهم واقعه‌ ۱۷ شهریور آن‌ بود مردم‌ بلافاصله‌ پس‌ از واقعه‌ جرات‌ و تهور پیدا کرده‌ و پیوسته‌ حکومت‌ نظامی‌ را نادیده‌ می‌گرفتند و بعضا اعتصاب‌هایی‌ به‌ راه‌ می‌انداختند و یا شب‌ها بر فراز بام‌ها شعارهای‌ ضدشاهنشاهی‌ می‌دادند. مثلاً دوم‌ مهرماه‌ کارکنان‌ پالایشگاه‌ آبادان، اعتصاب‌ کردند و بعد کارکنان‌ تأسیسات‌ بندری‌ و پالایشگاه‌ خارک‌ نیز به‌ آن‌ها پیوستند. بازار تبریز هم‌تعطیل‌ شده‌ بود. امام‌ پیام‌ داده‌ بودند که‌ عجله‌ای‌ برای‌ پایان‌ بخشیدن‌ به‌اعتصاب‌ نداشته‌ باشید. از این‌ رو اعتصاب‌ها طولانی‌ شد و اعتصاب‌ بازار تبریز سه‌ ماه‌ به ‌طول‌ انجامید. در کلیه‌ شهرهایی‌ که‌ حکومت‌ نظامی‌ اعلام‌ شده‌ بود تحرکات‌ زیادی‌ از جانب‌ مردم‌ برای‌ نادیده‌ گرفتن ‌آن‌ صورت‌ می‌گرفت. در قم، صولت‌حکومت‌ نظامی‌ کاملا شکسته‌ شد. ابتکار بسیار خوبی‌ که‌ آن‌جا پیاده‌ شده‌ بود این‌ بود که‌ مردم‌ شب‌ها بر فراز بام‌ها می‌رفتند و بدون‌ توجه‌ به‌حکومت‌ نظامی‌ شعار می‌دادند. هیچ‌ کس‌ جرئت‌ نمی‌کرد به‌ درون‌ کوچه‌ پس‌ کوچه‌ها برود و دنبال‌ آن‌ باشد که‌ ببیند شعار از کجاست.

درشهرهای‌ دیگر از جمله مشهد، تبریز، تهران‌ و قم‌ پیوسته‌ مردم و رژیم شاهد چنین‌ وضعیت‌هایی‌ بودند. در سایر شهرهایی‌ هم‌که‌ حکومت‌ نظامی‌ اعلام‌ شده‌ بود کمابیش‌ اخباری‌ حاکی‌ از تداوم‌ این‌وضعیت‌ شنیده می شد. البته‌ در شهرهای‌ مختلف‌ کشور، همه‌ نگاه‌ها متوجه‌ تهران‌ بود. هر تحولی‌ در تهران‌ به‌ وقوع‌ می‌پیوست‌ به‌ شهرهای‌دیگر نیز سرایت‌ می‌کرد و تحول‌ و اقدامی‌ مشابه‌ آفریده‌ می‌شد.

استحاله ارتش شاهنشاهی و پیام امام به نظامیان

دستاورد دیگر واقعه‌ ۱۷ شهریور استحاله‌ ارتش‌ شاهنشاهی‌بود. امام‌خمینی‌(ره) در پیامی‌ که‌ بعد از این‌ واقعه‌ دادند ارتش‌ را مورد خطاب‌ قرار داده‌ و فرمودند: ای‌ ارتش‌ وطن‌خواه‌ ایران؛ شما دیدید که‌ملت‌ دوست‌ شما است‌ و شما را گل‌باران‌ می‌کند و می‌دانید که‌ این‌چپاول‌گران‌ برای‌ ادامه‌ ستمگری‌ شما را آلت‌ قتل‌ برادران‌ خود قرارداده‌اند. به‌ دیگر برادران‌ ارتشی‌ خود که‌ شاه‌ را رها کردند و در پشتیبانی‌مردم‌ به‌ دشمن‌ حمله‌ نمودند، بپیوندید.  
شاه‌ با به‌وجود آوردن‌ واقعه‌ ۱۷ شهریور در پی‌ آن‌ بود که‌ از مردم‌ زهرچشم‌ بگیرد؛ ولی‌ امام‌ با این‌ گونه‌ پیام‌ها، مهم‌ترین‌ قدرت‌ شاه، یعنی‌ارتش‌ را به‌ هم‌ می‌ریختند. این‌ پیام‌ بر روی‌ جوانان‌ ارتشی‌ تأثیر زیادی‌ گذاشت‌ و خیلی‌ از آن‌ها استعفا دادند و بعضی‌ دیگر از داخل‌ ارتش‌ باانقلابیون‌ ارتباط‌ برقرار کردند و اطلاعات‌ درون‌ ارتش‌ را به‌ بیرون‌ انتقال‌می‌دادند.

 فرار ارتشی ها بزرگترین دستاورد 

فرار ارتشی‌ها از تبعات‌ بزرگ‌ ۱۷ شهریور بود. اگر چه‌ قبلا این‌ روند به‌ طور پراکنده‌ای‌ وجود داشت، اما پس‌ از این‌ واقعه، سرعت‌ بیشتری‌ پیدا کرد اوایل‌ سلاح‌ خودشان‌ را می‌گذاشتند و فرار می‌کردند، ولی‌ بعدها به‌ آن‌ها پیام‌ داده‌ شد که‌ سلاح‌هایشان‌ را هم‌ با خود بیاورند تا مردم‌ مسلح‌ شوند. رفته‌ رفته‌ تعدادی‌ از جوانان‌ مسلح‌ شدند.

حضور میلیونی مردم در صحنه

حضور میلیونی‌ مردم‌ در صحنه‌ و فروپاشی‌ تدریجی‌ رژیم، نیازی‌ به‌ قیام‌ مسلحانه ‌نداشت. ‌اجمال‌ قضیه‌ اینکه پس‌ از واقعه‌ ۱۷ شهریور تمرد و عصیان‌ به‌ نحو چشمگیری‌ در بین‌ ارتشیان‌ رسوخ‌ کرده، وضعیت‌ به‌ گونه‌ای‌ شده‌ بود که سربازان که‌ می‌بایست‌ به‌ دستور فرمانده‌ خود به‌ سوی‌ کسانی‌ که‌ حکومت‌ نظامی‌ را نادیده‌ می‌گرفتند شلیک‌ کند، عوامل رژیم ‌را هدف‌ قرار داده‌ و کشته‌ بود.

دیگر هیچ‌ کس‌ برای‌ حکومت‌ نظامی، که‌ به‌ تعبیر حضرت‌ امام‌ (ره)، قبلا یک‌ پاسبان‌ با اطاعت‌ از درجه‌ دارش‌ می‌توانست‌ یک‌ بازار را به‌ ستوه‌ آورد، تره‌ خرد نمی‌کرد. حالا دیگر باید گفت که‌ چرا و چگونه‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ پیروزی‌ رسید؛ برای‌ سلطنتی‌که‌ هم و غم‌ و فکر و امیدش‌ به‌ این‌ آبا و اجداد سفاک‌ و خون‌ریزش‌ بود وبا آن‌ همه‌ خونریزی‌ که‌ کرده‌ بود هیچ‌ تأثیری‌ در مردم‌ مشاهده‌ نکرده‌ و از رسیدن‌ به‌ مقصود بازمانده‌ بود، دیگر چه‌ کاری‌ از دستش‌ برمی‌آمد که‌انجام‌ دهد.

تبعید عراق به پاریس 

 دستاورد واقعه‌ ۱۷ شهریور تبعید امام ‌(ره) از عراِق به ‌پاریس‌ بود. شاه‌ بعد از این‌ واقعه‌ دید هر کاری‌ انجام‌ می‌دهد امام‌ (ره) آن‌ را خنثی‌ می‌کند لذا با مشاوره‌ و هم‌دستی‌ دوستان‌ آمریکایی‌اش‌ با دولت ‌عراق تماس‌ گرفتند که‌ امام‌(ره) را از نجف‌ اخراج‌ کند. آن‌ها می‌خواستند امام‌(ره) را از دسترس‌ مردم‌ دور کنند تا ارتباط‌ ایشان‌ با مردم‌ قطع‌ شود. ابتدا بنا بود ایشان‌ را به‌ کویت‌ بفرستند، ولی‌ بعد دیدند که‌ کویت‌ هم‌ باتوجه‌ به‌ ارتباط‌ آن‌ با ایران‌ و وجود شیعیان، عراق کوچکی‌ خواهد بود. باوجودی‌ که‌ ویزای‌ کویت‌ را هم‌ به‌ ایشان‌ داده‌ بودند از مرز برگرداندند. بالاخره‌ امام‌ (ره) ۱۳ مهر ۵۷ از عراق به‌ سوی‌ پاریس‌ پرواز کردند. این پرواز خود زمینه هدایت  مردم از پاریس را فراهم کرد تا بعد از روزهایی پیروزی انقلاب اسلامی ایران در دهه مبارک فجر و یوم الله ۲۲ بهمن به نتیجه رسید.  

کتاب «عبور از شط شب»  و خاطراتی از ۱۷ شهریور 

علی‌محمد بشارتی از چهره‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران و وزیر کشور در دولت دوم مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با بازگو نمودن خاطرات خود در کتاب «عبور از شط شب»  از واقعه ۱۷ شهریور می‌گوید:‌ روز ۱۷ شهریور فوج‌ عظیمی‌ از مردم، که‌ بسیاری‌ از آن‌ها، نسبت‌ به‌ اعلام‌ حکومت‌ نظامی‌ بی‌اطلاع‌ بودند، در تهران‌ به‌خیابان‌ها ریختند. در این‌ تظاهرات‌ در میدان ژاله شهدای امروزی یک‌ مرتبه‌ تیراندازی‌ از سوی عوامل رژیم شروع‌ شد و مردم‌ را به‌ رگباربستند؛ همه‌ متفرق شدند.

در این‌ راهپیمایی‌ جمع‌زیادی‌ از خانم‌ها شرکت‌ داشتند و در آن‌ وضعیت‌ بعضا با سر و پای‌ برهنه‌ به‌ این‌ طرف‌ و آن‌ طرف‌ می‌دویدند. بعضی‌ها بچه‌هایشان‌ را هم‌ آورده‌ بودند و شرایط‌ بسیار ناگواری‌ بود. بچه‌ها افتاده‌ بودند، جوان‌ها در خون ‌آغشته‌ بودند و کفش‌ها و چادرهای‌ زیادی‌ در خیابان‌ بود. در حاشیه  میدان فوزیه (امام حسین) ابتدای خیابان دماوند چند صد نفری‌ جمع‌ شده، شعار می‌دادند و می‌گفتند: کشتند ای‌ برادرها، هم‌وطنانتان‌ را کشتند.  
جمعیت‌ به‌ طرف‌میدان‌ امام‌ حسین‌ (ع) راه‌ افتاد که‌ در آن‌جا نیز خودروهای‌ نظامی‌ آمدند و مردم‌ را متفرق کردند. دیگر از آغاز درگیری ‌مدتی‌ گذشته‌ بود و مردم می‌خواستند ببینند چه‌ اتفاقی‌ افتاده‌ است. در نزدیک‌ میدان‌ امام حسین نظامیان‌ کلاه‌ خود گذاشته، مسلح‌ و مجهز شده بودند فرمانده آنان به‌ یکی‌ از سربازها دستور شلیک‌ داد و او نیز برای‌ این‌که‌ مردم رابترساند پشت‌ سر هم‌ سه‌ تیر هوایی‌ شلیک‌ کرد.  
وضعیت‌ جنگ‌ و گریز هم‌چنان‌ ادامه‌ داشت. یک‌ بخش‌ از مردم‌ هم‌ که‌ در تظاهرات‌ شرکت ‌نداشتند آمده‌ بودند ببینند که‌ چه‌ خبر شده‌ است. نظامیان‌ مصمم‌ بودند که‌ از به‌وجود آمدن‌ هرگونه‌ تجمعی‌ جلوگیری‌ کنند، ولی‌ مردم‌ به‌طور متفرِقه رفت‌ و آمد می‌کردند. این‌ وضعیت‌ ادامه‌ داشت.

 ۱۷ شهریور به‌ پایان‌ آمد و از آن‌ به‌ بعد، مردم‌ به‌ بهانه‌ تشییع‌ جنازه‌ شهدا در بهشت‌ زهرا (س) گردهم‌ می‌آمدند. آن‌جا دیگر حکومت‌ نظامی‌ نبود. آتش‌ روشن‌ می‌کردند و دور آن‌ جمع‌ می‌شدند، یا یکی‌ پیت‌ نفت‌ زیر پایش‌ می‌گذاشت‌ و در بالای‌آن‌ برای‌ افراد صحبت‌ می‌کرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایثار و شهادت 17شهریور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۵۵۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمان روشنی بخش تاریکی دنیا هستند

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت ‌الاسلام «رضا کشیری» در خطبه‌ های نماز جمعه این هفته مصلای مینودشت با گرامیداشت ۱۲ اردیبهشت سالگرد شهادت اندیشمند مجاهد شهید مطهری و تبریک روز معلم به معلمین گرانقدر، اظهار  کرد: مقام معلمی مقامی است که در درجه اول خدا خودش معلم است و ثانیاً پیغمبران الهی به عنوان واسطه فیض از طرف خدا معلمین بشریت هستند، در میان معلمان انسان‌های پاک و با ایمان فراوان داریم؛ اما متأسفانه بعضی از معلمان کم‌لطفی می‌کنند و کارهایی انجام می‌دهند که سبب خوشحالی دشمن است.
 
به گفته وی؛ حقوق معلمان از بیت‌ المال اسلامی است و نباید کاری کنند که این حقوق بر آنها حرام شود، معلم امانت‌دار است و فرزندان مردم دست او امانت هستند و باید آنها را خوب تربیت کند؛ زیرا آن‌ها آینده سازان مملکت هستند، شهید مطهری در زمان خودش به دلیل مشاهده نفوذ عقاید انحرافی احساس مسئولیت کرد و وارد دانشگاه شد و حرف‌ها و اعتقادات غلطی که به خورد جوانان ما می ‌دادند این روحانی مجاهد توطئه‌های آن‌ها را خنثی کرد‌.
 
امام جمعه مینودشت با گرامیداشت روز خلیج فارس تصریح کرد: مقام معظم رهبری مدظله‌العالی فرمودند: «خلیج فارس خانه ملت ماست و جای حضور ملت بزرگ ایران است، بیخود بعضی از کشورهای چند وجبی حاشیه خلیج فارس آنجا ننشینند و کاغذ پاره ننویسند برای سه جزیره ایرانی، شما نوکر اسرائیل هستید.
 
وی افزود: در ایتالیا، فرانسه، آمریکا و انگلیس که مسلمان نیستند بیرون می‌آیند و به نفع مردم غزه راهپیمایی می‌کنند؛ اما سران خودفروخته کشورهای اسلامی به مسلمانان اجازه نفس کشیدن نمی‌ دهند و نه تنها همدردی نمی‌ کنند؛ بلکه از راه زمینی برای اسرائیل آذوقه و سوخت می فرستند، لعنت خدا بر آنها که بودنشان برای جهان اسلام و مسلمانان مضر است.
 
حجت الاسلام کشیری با اشاره به سالروز جنگ خندق گفت: یکی از دلاوران جوانی که از تاکتیک جنگی استفاده کرد امیرالمؤمنین (ع) سرباز فداکار اسلام بود، اسدالله‌الغالب علی بن ابی‌طالب (ع) اسلام را نجات داد و اگر او نبود دشمن بر ما چیره می‌شد.
 
وی ادامه داد: سفارش قرآن این است که در مقابل دشمن مانند سد بایستید و اگر عقب ‌نشینی کنید دشمن جسور می‌شود و بر جان،مال، ناموس و آب و خاک ما رحم نمی‌کند.
 
به گفته وی؛ نمونه ایستادگی در مقابل دشمن همان جواب دندان‌ شکنی بود که اخیراً اسرائیل از ما دریافت کرد، ملت ایران انتقام خود را از دشمن گرفت و آن را سرجای خود نشاند.
 
امام جمعه مینودشت ضمن تبریک روز شوراها به برادران شورای اسلامی و شهردار منتخب ابراز کرد: توقع بنده این است که حداقل در سال یک مرتبه شورای اسلامی و شهردار با امام جمعه ملاقات داشته باشند و گزارش عملکرد خود را ارائه دهند.
 
وی افزود: تریبون نماز جمعه نیز جهت ارائه گزارش برای آگاهی مردم در اختیار آن‌هاست، شورا می‌تواند کارهای فراوانی برای عمران، آبادانی، توسعه شهر و ساخت و سازی که به توصیه مقام معظم رهبری مدظله‌ العالی معماری اسلامی باشد انجام دهد.
 
به گفته وی؛ با برنامه‌ریزی‌های مناسب از کارشناسان معماری و شهرسازی دعوت کنند و از تفکر آنها برای توسعه شهر بهره‌مند شوند. بنده از عقب‌ماندگی‌های مینودشت رنج می‌برم و از مسئولان، فرماندار، بخشداران، نماینده و کارشناسان متعدد می‌خواهیم که برای توسعه شهر تلاش کنند.
 
حجت‌ الاسلام کشیری با تبریک روز جهانی کار و کارگر و خسته نباشید به قشر زحمت‌کش کارگران گفت: چرخ مملکت توسط کارگران می‌چرخد، پاک‌ ترین و زیباترین شغل کارگری است؛ زیرا با عرق جبین و زحمت فراوان کار می‌کنند.
 
وی ادامه داد: از صاحبان مشاغل و عزیزانی که نیروی کارگر دارند خواهشمندیم حقوق کارگران را ضایع نکنند و بیمه آنها را پرداخت کنند.
 
به گفته وی؛ ارزش کارگر آنقدر بالاست که پیامبر اکرم(ص) بر دست «سعد انصاری» که بر اثر کارگری آبله زده بود بوسه زد و گفت: «آتش بر این دست فردای قیامت حرام است».
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمله مستقیم نظامی ایران به رژیم صهیونیستی یک شاهکار نظامی بود
  • باید از غول‌های رسانه جلوتر باشیم
  • معلمان روشنی بخش تاریکی دنیا هستند
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • لیگ کشتی از شهریور آغاز می شود/ میزبانی اهواز از جام تختی خوب بود
  • توزیع عادلانه امکانات مدنظر اعضای شوراها باشد
  • بهای خون ۱۴ هزار کودک غزه افق پیروزی را روشن می‌کند
  • هر میدانی که سپاه با پشتیبانی مردم به آن وارد شد منجر به پیروزی شد
  • داوطلبان هلال احمر ایثارگران واقعی هستند
  • تسهیل امر مسکن و مشارکت مردم در این حوزه بسیار مهم است