Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@22:55:03 GMT

آیین سنتی شاخسی واخسی در روستاهای آستارا

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۱۸۷۴

آیین سنتی شاخسی واخسی در روستاهای آستارا

همزمان با فرا رسیدن تاسوعای سرور و سالار شهیدان، ابا عبدالله الحسین (ع) و 72 تن از یاران باوفای ایشان، آیین سنتی "شاخسی واخسی" در روستاهای شهرستان مرزی بندر آستارا برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آیین سنتی "شاخسی واخسی" (شاه حسین ، وای حسین) که قدمت تاریخی دارد، در روستاهای شهرستان مرزی بندر آستارا از جمله خانه های آسیاب، شونان رود، شونده چولا و برخی روستاهای بخش لوندویل برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این آیین که پس از مرثیه سرایی و سینه زنی برگزار می شود، عزاداران به دو دسته تقسیم شده و روبروی هم می‌نشینند و هر دسته یک نفر سردسته دارد که در اول دسته، روبه‌روی سردسته مقابل می‌نشیند و بقیه نیز بر حسب سن و سال به ترتیب در کنار سردسته‌ها تا آخر نشسته‌اند.

سردسته اول که قرار است شاخسی را شروع کند بعد از ساکت شدن همه و تنظیم صف‌ها با صدای بلند فریاد برمی‌آورد : ای امامین قوللاری (ای غلامان امام)، سردسته دوم جواب می‌دهد: های بلی، سردسته اول با صدای بلند:  هرکس امامین قولودور دئسین (هر که غلام امام است، بگوید).

سپس با صدای بلند و در حالی که دو دستش را بالا برده و بر زانوان می‌کوبد، می‌گوید: شاخسی‌، دسته‌اش نیز با گفتن کلمه «شاخسی» همراهی می‌کنند.

در بعضی جاها دست را بالا برده بر سینه می‌زنند و پایین آورده بر زانو می‌کوبند و سردسته دوم و همراهانش در حالی که آرام بر زانوهای خود می‌زنند، با صدای بلند جواب می‌دهند: واخسی.

این مراسم که مختص آذری زبانان می باشد، در برخی از روستاهای آستارا نیز رایج است و مدت زمان برگزاری آن به بیش از دو ساعت به طول می‌انجامد و عزاداران اغلب به شکل نمادین شمشیر و یا چوب بر دست می گیرند.

در روستاهای بخش مرکزی آستارا نیز اغلب، اهالی روستا پس از به حرکت درآوردن دسته از مسجدی به مسجد دیگر در روستای نزدیک می روند و این مراسم را اجرا می کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محرم 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۱۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد کامیون‌ ها از مرز آستارا به کندی انجام می شود

تین نیوز

تردد کامیون های حامل کالاهای صادراتی و ترانزیتی در مرز آستارا به دلیل نواقص ایجاد شده و خرابی باسکول های گمرک طرف مقابل (گمرک آستارای آذربایجان) با کندی مواجه شده است.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی گمرک ایران، با توجه به مشکلات ایجاد شده در طرف آذری خروج کامیون ها از مرز آستارا به کندی انجام می شود و تعداد کامیون های خروجی کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، طرف آذری قول داده است که ظرف امروز این مشکل حل شود و تردد کامیون ها از این گمرک مرزی به روال عادی برگردد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ببینید | حمله جنگنده‌های اسرائیل به دمشق؛ صدای انفجار بلند شد
  • مسدود شدن مسیر روستاهای دشتی بر اثر سیل
  • آیین افتتاح بلوار جدید «شورا» در آستارا
  • نخلستان‌های کهن در روستاهای خوزستان + فیلم
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • آتش سوزی خودروی پراید در جایگاه سوخت آستارا
  • آتش سوزی خودروی پراید حین سوخت گیری در آستارا/ حریق مهار شد
  • آتش سوزی در جایگاه سوخت سی ان جی آستارا
  • شهید مطهری صدای بلند عقلانیت انقلاب اسلامی بود
  • تردد کامیون‌ ها از مرز آستارا به کندی انجام می شود