Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@23:53:45 GMT

بهداشت ضعیف دهان و دندان عامل ابتلا به زوال عقل

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۳۷۵۲

بهداشت ضعیف دهان و دندان عامل ابتلا به زوال عقل

به گزارش خبرنگار مهر، بهداشت دهان و دندان یک مسئله مهم در بخش مراقبت های سلامت است که همه باید روزانه رعایت نمایند.

در این مطالعه، محققان از بیش از 2700 آمریکایی چینی تبار در رده سنی بالا 60 سال، مصاحبه بعمل آوردند.

آنها دریافتند حدود 50 درصد شرکت کنندگان علائم دندانی را تجربه کرده بودند و 25.5 درصدشان مشکل خشکی دهان را گزارش کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اولین مطالعه، افرادی که علائم دندانی را گزارش کرده بودند دچار زوال شناختی و زوال حافظه دوره ای شدند که غالبا از پیش علائم زوال عقل (دمانس) هستند.

در مطالعه دوم، محققان دریافتند افزایش استرس ناشی از خشکی دهان منجر به بدترشدن بهداشت کلی دهان و دندان شد.

به گفته محققان دانشگاه نوادا آمریکا، شیوع میزان خشکی دهان ناشی از دیابت و بیماری قلبی است. این یافته ها، اهمیت مطالعه رابطه بین استرس و خشکی دهان را در جمعیت آسیب پذیر این بیماری اثبات می نماید.

کد خبر 4715127

منبع: مهر

کلیدواژه: بهداشت دهان و دندان زوال عقل افسردگی وزارت بهداشت سازمان بیمه سلامت سازمان غذا و دارو دارو بیماری های قلبی و عروقی سرطان سعید نمکی بیمه سلامت پرونده الکترونیک سلامت پزشک خانواده داروخانه هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بهداشت دهان و دندان فشار خون بالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۳۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پویش سلامت دهان و دندان در فارس

ایسنا/فارس معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیماری‌های دهان و دندان را به عنوان شایع ترین بیماری غیرواگیر برشمرد و از اجرای پویش سلامت دهان و دندان، با هدف ارتقای آگاهی عمومی از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ خبر داد.

عباس رضاییان‌زاده امروز، ۱۶ اردیبهشت‌ماه ضمن یادآوری شعار جامعه جهانی دندانپزشکی با عنوان «دهان شاد و سالم، بدن شاد و سالم» گفت: پویش سلامت دهان و دندان از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت، با هدف افزایش آگاهی جامعه درباره اهمیت سلامت دهان و دندان برگزار می‌شود.

وی از بیماری‌های دهان و دندان به عنوان شایع‌ترین نوع بیماری‌های غیرواگیر نام برد و افزود: بیماری‌های دهان و دندان با سایر بیماری‌های غیرواگیر عوامل خطر مشترک دارد و نقش آن‌ها در بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های گوارشی، زایمان زودرس و تولد نوزادان کم وزن در هنگام تولد مشخص شده است.

رضائیان‌زاده با اشاره به روزشمار پویش سلامت دهان و دندان افزود: ۱۷ اردیبهشت به عنوان نخستین روز این پویش با شعار «دهان دریچه سلامت»، ۱۸ اردیبهشت با شعار «سلامت دهان و دندان، سلامت کودک » و ۱۹ اردیبهشت نیز با شعار «نقش سازمان‌های دولتی و نهادهای مردمی در سلامت دهان و دندان» گرامی داشته می‌شود.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عواملی موثر در بیماری‌های ناحیه دهان و دندان، می‌تواند در دیگر قسمت‌های بدن نیز ایجاد بیماری کند، به عنوان مثال بین بیماری‌های شدید لثه و دیابت و همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دهان و دندان و لثه ارتباط وجود دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، وی ضمن دعوت از مردم برای  شرکت در این پویش گفت: در طول اجرای این پویش و با همکاری سایر سازمان‌ها و نهادها، برنامه‌های مختلفی برای گروه‌های کودکان، دانش‌آموزان و سایر شهروندان اجرا می‌شود که مهم‌ترین هدف آن معرفی عوامل خطر و چگونگی مراقبت از سلامت دهان و دندان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان از ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • پویش سلامت دهان و دندان در لرستان اجرا می‌شود
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان در فارس
  • پویش سلامت دهان و دندان
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • پیش بینی غربالگری ۵ هزار دانش آموز مقطع ابتدایی در لردگان
  • آغاز پویش سلامت دهان و دندان در لردگان
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • پیشگیری از ابتلا به زوال عقل با خوردن این میوه خوشمزه
  • از استخر‌های بزاق تا وجود میلیون‌ها باکتری در دهان