قیام عاشورا برای مقابله با ریشههای فساد/ چرا امام حسین(ع) به مفاسد اقتصادی بنیامیه اشاره نکردند
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۴۵۴۶
حجتالاسلاموالمسلمین محمدحسین علیاکبری، پژوهشگر سیره معصومین(ع) در گفتوگو با ایکنا، ضمن تسلیت ایام شهادت جانکاه اباعبدالله الحسین(ع)، به بیان نکاتی درباره دلایل قیام عاشورا و نقش فسادهای اقتصادی بنیامیه در این زمینه اظهار کرد: انشاءالله در این ایام توفیق بیشتری برای عرض ادب و تسلیت به پیشگاه مقدس حضرت امام زمان(عج) را داشته و هرچه بیشتر با فرهنگ عاشورا آشنا شویم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رواج انواع مفاسد در حکومت یزید
وی ادامه داد: از این جهت، آن حضرت با همه قدرت، جرأت، شهامت و با آزادی تمام فرمودند که هرگز اینچنین نیست بلکه قیام و حرکت من در مقابل یزید و حکومت جبار این روزگار فقط برای از بین بردن فسادهایی است که در جامعه و توسط حکام اموی به وجود آمده است. ایشان فرمودند: جامعه را فساد فرا گرفته و روز به روز رواج این مفاسد در جامعه بیشتر میشود و حتی دردناکتر اینکه این فسادها و انحرافات به نام دین مبین اسلام تمام میشود و ممکن است که عدهای بگویند این مسائل و فسادهایی که در جامعه و به دلیل اقدامات حکام اموی وجود دارد، به خود اسلام برمیگردد.
علیاکبری افزود: وقتی عدهای میگفتند که یزید ابن معاویه، امیرالمؤمنین و خلیفه رسولالله است بنابراین آنچه در جامعه زیر سلطه و قلمرو حکومتی وی میگذرد هم به نام اسلام تمام میشود و این برای شخصیتی همانند امام حسین(ع) قابل تحمل نبود. هرچند افکار و ذهنیت مردم عادی و تودهای از آنها بعد از گذشت حدود پنجاه سال از رحلت پیامبر اسلام(ص) و بعد از آن همه تبلیغات علیه آل علی(ع) عوض شده بود و تعدادی از مردم به انحراف کشیده شده بودند اما در عین حال، علاوه بر این انحرافات، راضی نبودند که برای خودشان دردسر یا مشکلی ایجاد کنند بنابراین احساس تکلیف نمیکردند تا در مقابل فسادهای حکام بنیامیه اقدامی انجام دهند یا علیه آنان دست به قیام بزنند.
امام حسین(ع) با توجه به اینکه اشراف کامل داشتند که این اقدامات به منزله اسلام نیست و اسلام غیر از این است و آنچه وجود دارد تغییر در سنت و سیره پیغمبر اسلام(ص) است بنابراین فرمودند: « وَعَلَى الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ؛ آن زمانیکه اسلام مبتلا به سردمداری همانند یزید میشود باید فاتحه اسلام را خواند»قیام امام حسین(ع) برای مقابله با انحرافات
این پژوهشگر سیره معصومین(ع) بیان کرد: اما امام حسین(ع) با توجه به اینکه اشراف کامل داشتند که این اقدامات به منزله اسلام نیست و اسلام غیر از این است و آنچه وجود دارد تغییر در سنت و سیره پیغمبر اسلام(ص) است بنابراین فرمودند:« وَعَلَى الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ؛ آن زمانیکه اسلام مبتلا به سردمداری همانند یزید میشود باید فاتحه اسلام را خواند». به همین دلیل بود که حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در تشریح دلایل قیام خود فرمودند که برای از بین بردن فسادها و انحرافات قیام کردم تا به سنت و سیره جدم پیغمبر خدا(ص) و همچنین سیره پدر بزرگوارم علی ابن ابیطالب برگردم. از این سخنان معلوم میشود در آن زمان لازم بوده که امر به معروف شده و از منکر هم نهی شود.
وی با بیان اینکه امام حسین(ع) نمیتوانستند در مقابل انحرافات بنیامیه سکوت کنند اظهار کرد: شاید در آن زمان کار به اینجا رسیده بود که منکر تبدیل به معروف شده و معروف تبدیل به منکر شده بود؛ کما اینکه در جامعه خودمان بعضی از موارد اینچنینی دیده میشود که جای برخی از منکرات و معروفها عوض شده است. در این شرایط، امام معصوم نمیتوانست این انحرافات و منکرات را ببیند و احساس مسئولیت نکند و در مقابل ریشه فساد اقدامی انجام ندهند.
جایگاه انگیزههای اقتصادی در قیام عاشورا
وی درباره نقش احیای دین مبین اسلام و سنتهای پیامبر(ص) در قیام عاشورا یادآور شد: هدف از قیام اباعبدالله الحسین(ع) این بود که دین و سنت پیغمبر(ص) همچنان زنده باشد و مردم تا قیام قیامت بتوانند با این سنت اصیل و راه و رسم پیامبر و امیرالمؤمنین(ع) آشنا شده و به آن عمل کنند. به همین دلیل است که انگیزه خود را از این قیام، امر به معروف و نهی از منکر و مقابله با فسادها، گناهان، انحرافات و تحریفها بیان میکنند.
علیاکبری با اشاره به جایگاه انگیزههای اقتصادی در این قیام تصریح کرد: البته انگیزه اقتصادی برای این قیام در کار نبوده بلکه هدف اصلی پاسداری از دین اسلام بوده است. دلیل این موضوع هم این است که علمدار ابیعبدالله الحسین یعنی حضرت ابوالفضل(ع) در روز عاشورا و موقعیکه در مقابل دشمن ایستاد و میخواست وفای خودش را به امام و رهبر خود و به همه جهانیان نشان دهد، فرمود: «و الله ان قطعتموا یمینی انی احامی ابدا عن دینی و عن امام صادق الیقینی نجل النبی الطاهر الأمینی؛ به خدا اگر شما دستهای من را از بدنم جدا کردید که من دست یاری امامم بردارم اما من برای همیشه از دین و امامم دفاع میکنم».
فسادهای زیادی از قبیل فساد اقتصادی و مالی، اختلاس و دزدی بیتالمال هم وجود داشت اما کسیکه ادعای خلافت پیامبر(ص) و معتقد به امیری بر مؤمنین است نباید چنین خصلتها و رفتارهایی داشته باشد. البته فسادهای اقتصادی در حکومت یزید در مقابل فسادهای معنوی و به انحراف کشاندن سنت پیامبر(ص) ناچیز بوده است و لذا برای امام حسین(ع) مسئله اصلی نبوده است.فسادهای اقتصادی و غارت بیتالمال در حکومت یزید
این پژوهشگر سیره معصومین(ع) درباره انگیزههای اصلی قیام امام حسین(ع) بیان کرد: از چنین سخنانی نتیجه میگیریم که انگیزه اقتصادی پشت قیام عاشورا نبوده بلکه انگیزه معنوی و هدف هم پاسداری و حمایت از دین و احیای آن و در نهایت، سعادت و خوشبختی مردم بوده است؛ کما اینکه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) فرمودند: «إنی لا أری الموت إلاّ سعادةً ولا الحیاةَ مع الظالمین إلا برما؛ به تحقیق من نمیبینم مرگ را، مگر سعادت و نمیبینم زندگی در کنار ستمگران را، مگر عار و ننگ».
وی با اشاره به وجود فسادهای اخلاقی و غارت بیتالمال در حکومت یزید اظهار کرد: در برخی بیانات آمده که موقعی که عدهای برای درخواست بیعت با یزید نزد امام حسین(ع) آمدند ایشان فرمودند: «الا و ان الدعى بن الدعى قد تركنى بين الاثنین، السلة والذلة، و هيهات له ذلك منى، هيهات منا الذلة». در واقع با این سخنان بیان کردند که من هرگز بیعت نمیکنم زیرا فساد زیادی در حکومت یزید وجود داشت و مسائلی از قبیل زنا و شرابخواری به میزان زیادی رواج پیدا کرده بود حتی خود یزید هم شرب خمر میکرد.
فسادهای اخلاقی و انحرافات در حکومت یزید در مقابل مفاسد اقتصادی ناچیز بود
وی با اشاره به اختلاسهایی که در زمان حکومت یزید صورت میگرفت ادامه داد: البته فسادهای زیادی از قبیل فساد اقتصادی و مالی، اختلاس و دزدی بیتالمال هم وجود داشت اما کسیکه ادعای خلافت پیامبر(ص) و معتقد به امیری بر مؤمنین است نباید چنین خصلتها و رفتارهایی داشته باشد. البته فسادهای اقتصادی در حکومت یزید در مقابل فسادهای معنوی و به انحراف کشاندن سنت پیامبر(ص) ناچیز بوده است و لذا برای امام حسین(ع) مسئله اصلی نبوده است.
علیاکبری گفت: حتی در زمان خلیفه سوم هم فساد اقتصادی و مالی زیادی وجود داشت و حاتمبخشیهای زیاد و برخلاف عدالت صورت میگرفت و با گذشت زمان این فسادهای اقتصادی گسترش پیدا کرد اما با توجه به اینکه فسادهای معنوی همانند منکرات، فحشا و معاصی دیگر در زمان یزید رواج پیدا کرده بود و به نام اسلام هم تمام میشد بنابراین حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در انگیزههای قیام خود به این مسائل اقتصادی و فسادهای مالی در حکومت یزید به عنوان انگیزه قیام خود اشارهای نکردهاند.
این پژوهشگر سیره معصومین(ع) در پایان اظهار کرد: انشاءالله خداوند متعال به همه ما توفیق دهد که با معارف عاشورا و فرهنگ این قیام به میزان بیشتری آشنا شده و اهل عزا و ماتم برای این ایام سوگ و ماتم باشیم.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا محمد حسین علی اکبری امام حسین قیام عاشورا مفاسد اقتصادی بیت المال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۴۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آنچه درباره امام صادق(ع) کمتر شنیدهاید
امام صادق(ع) یک تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود.
به گزارش ایسنا، به نقل از جهان نیوز، آنچه که میخوانید بخشهایی از بیانات حضرت آیتالله خامنهای در تاریخ ۱۴ شهریورماه ۱۳۵۹ است:
امام صادق(ع) مرد مبارزه بود، مرد علم و دانش بود و مرد تشکیلات بود. مرد علم و دانش بودنش را همه شنیدهاید. محفل درس امام صادق(ع) و میدان آموزشی که آن بزرگوار به وجود آورد، هم قبل از او و هم بعد از او در تاریخ زندگی امامان شیعه بینظیر بود. همه حرفهای درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآن که در طول یک قرن و اندی به وسیله مغرضان و مفسدان یا جاهلان تحریف شده بود، همه آنها را امام صادق(ع) به شکل درست بیان کرد.
اما مرد مبارزه بودنش را کمتر شنیدهاید. امام صادق(ع) مشغول یک مبارزه دامنهدار و پیگیر بود. مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. یعنی امام صادق(ع) زمینه را آماده میکرد تا بنیامیه را از بین ببرد و به جای آنها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد. اما آن بعد سوم را که اصلاً نشنیدهاید، مرد تشکیلات بودن امام صادق(ع) است که یک تشکیلات عظیمی از مؤمنان خود از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود. تشکیلات یعنی چه؟ یعنی این که وقتی
امام صادق(ع) اراده میکند آنچه را که او میخواهد بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام به مردم میگویند تا بدانند. یعنی از همه جا وجوهات و بودجه برای اداره مبارزه سیاسی عظیم آلعلی جمع کنند. یعنی وکلا و نمایندگان او در همه شهرها باشند که پیروان امام صادق(ع) به آنها مراجعه کنند و تکلیف دینی و همچنین تکلیف سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند.
تکلیف سیاسی هم مثل تکلیف دینی واجبالاجرا است. امام صادق(ع) یک چنین تشکیلات عظیمی را به وجود آورده بود و با این تشکیلات و به کمک مردمی که در این تشکیلات بودند با دستگاه بنیامیه مبارزه میکرد. در هنگامیکه پیروزی او بر بنیامیه حتمی بود، بنیعباس به عنوان یک جریان مزاحم و فرصتطلب آمدند، میدان را گرفتند و بعد از آن امام صادق(ع) هم با بنیامیه و هم با بنیعباس مبارزه کرد.
انتهای پیام