Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با روز عاشورای حسینی مردمان ضیابر اقدام به پخت و توزیع بیش از ۲۰۰ هزار پرس غذای نذری می‌کنند.

خبرگزاری شبستان، صومعه‌سرا_ مائده فلاحتکارضیابری: همزمان با روز عاشورای حسینی، مردمان عزادار حسینی ضیابر طبق سنت‌های قدیم اقدام به پخت و توزیع بیش از 200 هزار پرس غذای نذری می‌کنند.

 

روز عاشورای حسینی در نزد مردم منطقه ضیابر از اهمیت خاصی برخوردار است و مردمان این منطقه همراه با طبخ انواع غذا به‌ویژه خورشت قیمه، فسنجان، سبزی قورمه و زرشک پلو از عزادارن حسینی پذیرایی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مردم این منطقه بیش از 100 سال است که در هر شرایط آب و هوایی در روز عاشورا اقدام به پخت غذایی نذری می کنند و این آیین را نسل به نسل برای برآورده شدن حاجات خود انجام می‌دهند.

 

 

در این روز حسینی درب منازل اکثر خانه‌های ضیابر باز و عطر و بوی غذا در آسمان شهر پیچیده است و مردم همه تلاش خود را می‌کنند تا از عزاداران حسینی به بهترین نحو ممکن پذیرایی کنند.

 

برخی افراد سال‌های متمادی است كه در این كار خیر مشاركت دارند و حتی با فوت صاحب نذر، فرزندان و دیگران نسبت به ادای نذر اقدام می‌كنند.

 

امسال نیز همانند سال‌های قبل عزاداران حسینی در ضیابر در تکاپوی هرچه بهتر برگزار کردن این مراسم هستند و به نظر می‌رسد شرایط اقتصادی و بحث تحریم‌ها نتوانسته خللی در روند برگزاری این آیین‌ها فراهم کند .

 

 

*کار برای اباعبدالله‌الحسین(ع) از شیرینی خاصی برخوردار است

«جعفر سبحانی» با بیان اینکه بیش از 50 سال است که در روز عاشورا در منزلم پخت می‌کنم، اظهار کرد: هر سال بیش از 150 کیلو برنج به همراه خورشت قیمه و فسنجان پخت و بین عزاداران و مهمانان اباعبدالله‌الحسین(ع) توزیع می‌کنم.

 

این پیرغلام اهل بیت(ع) با بیان اینکه تا عمر دارم نوکری امام حسین(ع) را می‌کنم، افزود: از چند روز مانده به عاشورا اهل خانه در تلاش آماده کردن تدارکات روز عاشورا هستند.

 

وی با بیان اینکه کار برای اباعبدالله‌الحسین(ع) از شیرینی خاصی برخوردار است، گفت: همه زندگی خود را نذر امام حسین(ع) می‌کنم، زیرا دار و ندار همه ما از شهید دشت کربلا است.

 

سبحانی با بیان اینکه مردم و سوگواران در روز عاشورا با نظم و ترتیب خاصی از نذری‌های آماده شده استفاده می‌كنند، تصریح کرد: همه ساله مهمانان زیادی از تمام نقاط استان گیلان در روز عاشورای حسینی برای شرکت در عاشواری این منطقه حضور پیدا می‌کنند.

 

 

*پخت غذای نذری سنت دیرینه ماه محرم مردم ضیابر

«یوسف فلاحتکار» با بیان اینکه پخت غذای نذری از جمله سنت‌های دیرینه ماه محرم مردم ضیابر است، تصریح کرد: در این روز در خانه اکثر مردم ضیابر به روی مهمانان امام حسین(ع) باز است.

 

این شهروند ضیابری با بیان اینکه هر یک از خانواده‌ها در این روز به اندازه وسع خود غذا پخت و بین عزادارن توزیع می‌کنند، خاطرنشان کرد: زمان توزیع غذا بین عزاداران بعد از اقامه نماز ظهر عاشورا است.

 

وی با بیان اینکه معمولا اکثر خانه‌ها بعد از اقامه نماز ظهر و حرکت ذوالجناح در خانه خود را برای مهمانان باز می‌کنند، اظهار کرد: عاشورای ضیابر از شهره خاصی برخوردار و تعزیه ذوالجناح آن به ثبت ملی رسیده است.

 

فلاحتکار با بیان اینکه مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان در روز عاشورا از ابتدای صبح با حضور سوگواران در خیابان‌های این منطقه با برنامه‌های خاص آغاز می‌شود و تا بعد از اقامه نماز ظهر و عصر ادامه دارد و بعد از سوگواری برای صرف غذا اقدام می‌كنند، افزود: مردم با عشق تمام در این کار همیاری دارند و این کار هر سال پر رنگتر اجرا می‌شود.

 

 

گفتنی است؛ در ایام محرم در دهستان ضیابر سنت و آداب خاصی در کنار غذای نذری شامل هیئت سنتی سقای دشت کربلا، صبح عزا، تعزیه ملی، شام غریبان و ... وجود دارد که مردم حضور پرشوری در تک تک این برنامه‌ها دارند.

پایان پیام/526

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم تاسوعای حسینی عزاداری محرم محرم شیرخوارگان حسینی مسجد خبرگزاری شبستان عزاداری امام حسین ع محرم حسینی توزیع غذای نذری غذای نذری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۵۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم نگران تامین داروی وارفارین نباشند

روابط عمومی سازمان غذا و دارو از توزیع محموله‌های بزرگ وارفارین در شرکت‌های پخش و داروخانه‌های منتخب سراسر کشور خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: طی دو ماه و نیم گذشته توزیع وارفارین چند برابر شده است و بیماران قلبی اطمینان داشته باشند که این دارو به مقدار بیش از نیاز وارد کشور شده و هیچ نگرانی برای تامین داروی خود نداشته باشند.

بنابر این گزارش در روزهای اخیر نیز محموله‌های بزرگ از وارفارین به مراکز توزیع دارو و داروخانه‌ها توزیع شده است؛ بنابراین موجودی مناسبی از این دارو وجود دارد و با پلن معاونت‌های غذا داروی سراسر کشور در داروخانه‌های منتخب دپوی مناسبی از این دارو موجود است.

10 میلیون عدد "وارفارین" ایرانی به‌زودی وارد بازار می‌شود

روابط عمومی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه وارفارین در داروخانه‌های مشخصی عرضه می‌شود، اضافه کرد: مردم می‌توانند از طریق سامانه 190، اپلیکیشن تیتک و یا درگاه mobile.ttac.ir با وارد کردن نام دارو، وارفارین را نزدیک‌ترین داروخانه تهیه کنند.

انتهای پبام/

دیگر خبرها

  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی مردم فارس از تولید انرژی خورشیدی
  • ۳۰۰ پرس غذای گرم در پارس‌آباد بین نیازمندان توزیع شد
  • ضرورت توزیع عادلانه اعتبارات برای شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ
  • وظیفه دستگاه اجرایی برای تامین امنیت غذایی مردم
  • هشدار سطح زرد دریایی برای گیلان
  • مردم نگران تامین داروی "وارفارین" نباشند
  • مردم نگران تامین داروی وارفارین نباشند
  • خدمات رسانی جمعیت هلال‌احمر به حادثه دیدگان شهرک امام زاده ابراهیم
  • صحنه‌هایی دردناک از ‌وضعیت مردم پس از آتش‌سوزی گیلان | فیلم
  • دیدار با خانواده ۳ شهید به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در بندرانزلی