Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیانیه تند احزاب معارض دولت اسرائیل علیه نمایش تبلیغاتی نتانیاهو درباره ایران، تمجید مدیر کل موقت آژانس از رویکرد ایران، واکنش حماس به ادعاهای نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران و دستور آمریکا به اسرائیل برای جنگ با لبنان از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، باید به سفر قریب‌الوقوع هیئت رسمی سوریه به ترکیه نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، روزنامه الوطن از تصمیم برخی از شخصیت‌های سوری برای شرکت در کنفرانسی در شهر استانبول با هدف بررسی بحران سوریه خبر داد، این هیئت به دعوت حزب جمهوریخواه خلق ترکیه به این کشور می‌رود.

بسام ابوعبدالله از مسئول حزب بعث سوریه تاکید کرد این حزب دعوت‌نامه حضور در این کنفرانس را دریافت کرده و اولین فرصتی خواهد بود که سوری‌ها(به صورت رسمی) در استانبول حضور پیدا کنند و ارزیابی خود از اوضاع را در آنجا ارائه کنند.

خلف المفتاح مدیر موسسه بین المللی القدس هم تاکید کرد به این کنفرانس در استانبول دعوت شده است و در صورتی که این کنفرانس به نفع سوریه باشد، در آن حضور خواهد یافت.

کمال قلیچدار اوغلو رهبر جمهوریخواه خلق ترکیه پیشتر از رهبران کشورش از جمله رجب طیب اردوغان خواسته بود مذاکرات با دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه را آغاز کنند.

بیانیه تند احزاب معارض دولت اسرائیل علیه نمایش تبلیغاتی نتانیاهو درباره ایران

ساعتی پس از آنکه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک نمایش تبلیغاتی تازه بار دیگر ایران را به تلاش برای ساخت تسلیحات هسته‌ای متهم کرد، احزاب معارض کابینه وی با صدور بیانیه‌هایی از این اقدام او انتقاد کرده و گفتند که نتانیاهو تلاش می‌کند از مسائل امنیتی برای کسب منافع شخصی سوء استفاده کند.

نمایش ساعتی پیش نتانیاهو در حالی انجام گرفت که نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان است و تا انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی نیز تنها چند روز بیشتر باقی نمانده است.

به نوشته پایگاه «تایمز اسرائیل»، ائتلاف انتخاباتی «اتحادیه دموکراتیک» در بیانیه‌ای شدیداللحن در مورد اقدام نتانیاهو، گفته است: «جوهر بازی شکست‌خورده قبلی هنوز خشک نشده و نتانیاهو یک تلاش دیگر را شروع کرده تا امنیت اسرائیل را به بهای منافع شخصی بفروشد.»

در این بیانیه با اشاره به پرونده‌های فساد مالی نتانیاهو آمده است: «برای کسی که مظنون به رشوه، تقلب و سوء استفاده عمومی است، بهتر است که با امنیت اسرائیل سر و کار نداشته باشد.»

ائتلاف اتحادیه دموکراتیک از احزاب چپگرای «مرتص»، «اسرائیل دموکراتیک»، کارگر، «استاو شافیر» و «سبز» تشکیل شده است.

همزمان «بنی گانتز» رئیس ائتلاف انتخاباتی «آبی و سفید» هم از اقدام نتانیاهو انتقاد کرده است. او در این مورد گفته است: «استفاده نتانیاهو از اطلاعات حساس امنیتی برای پروپاگاندا، نشان می‌دهد که او توان قضاوت درستی ندارد.»

منتقدان نتانیاهو می‌گویند او در آستانه انتخابات پارلمانی، در تلاش است تا از خود تصویری قاطع نمایش دهد و با اقداماتش امنیت اسرائیل را در معرض خطر قرار داده است.

تمجید مدیر کل موقت آژانس از رویکرد ایران

«کورنل فروتا» مدیر کل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه از مقام‌های ایرانی به دلیل اتخاذ رویکردی مناسب در گفت‌وگوها با این نهاد تمجید کرد.

وی که پس از نشست شورای حکام آژانس در وین در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در مورد سفر روز گذشته‌اش به تهران، گفت: «با مقام‌های ارشد ایرانی بحث‌های بسیار بامحتوایی داشتیم. از آقای [علی‌اکبر] صالحی معاون رئیس‌جمهور، وزیر خارجه [محمدجواد] ظریف و دیگر مقام‌های ارشد سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه ایران به خاطر بحث‌های پرمحتوایی که داشتیم و مجموعه گسترده‌ای از مباحث را پوشش داد، متشکرم. از لحن و مطالبی که در این مباحث مطرح شد، متشکرم.»

فروتا افزود: «این نشانگر آن است که رابطه‌ای که میان آژانس و ایران وجود دارد، رابطه‌ای است که ما در آن می‌توانیم تمام موضوعات را مطرح کنیم و برخی اوقات هم لازم است که لزوم افزایش و تسریع [همکاری] را طرح کنیم. پیام ما به خوبی در تهران دریافت شد و همانطور که گفتم این سفر بسیار به موقع بود تا بتوانیم چند موضوع را با مقام‌های ایرانی در میان بگذاریم.»

واکنش حماس به ادعاهای نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران

«موسی ابومرزوق» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس به ادعاهای اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص برنامه هسته ای ایران واکنش نشان داد.

ابومرزوق تاکید کرد که نتانیاهو در حال دروغ گفتن در مورد برنامه هسته‌ای ایران است اما اگر راست می‌گوید حقیقت را در مورد سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی بگوید.

ابومرزوق تصریح کرد که نتانیاهو می‌گوید که نمی‌گذارد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد اما رژیم صهیونیستی خود ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد. هدف و خواسته او تنها این است که این رژیم تحت حمایت آمریکا به تنها قدرت برتر منطقه تبدیل شود.

نتانیاهو اخیرا مدعی شده که ایران در حال ساخت تاسیسات هسته ای در در آباده استان فارس بوده که پس از پی بردن رژیم صهیونیستی به این مساله آن را تخریب کرده است!

دستور آمریکا به اسرائیل برای جنگ با لبنان

شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان روز دوشنبه در منطقه «البسطه» بیروت درباره رژیم صهیونیستی و اهداف آن در منطقه و نقش آمریکا و غرب در تاسیس این رژیم جعلی سخنرانی کرد.

شیخ نعیم قاسم گفت که «آمریکا امروز می‌خواهد فرهنگ و سیاست‌های خود را در منطقه دیکته کند و به همین دلیل از اسرائیل حمایت و از آن به عنوان یک نوع مترسک برای پیشبرد سناریوهای خود استفاده می‌کند».

معاون سید حسن نصرالله در ادامه تاکید کرد که «آمریکا بر محافل و نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل سلطه دارد و مشاهده کرده‌اید که چگونه از هر توافق بین‌المللی که به نفعش نیست، خارج می‌شود و در عین حال از دیگر کشورهای جهان می‌خواهد که به توافقات بین‌المللی پایبند باشند. بنابراین آمریکا به هیچ عهدی وفادار نیست و فقط به شکل مستقیم یا غیر مستقیم دست به اقدامات استعماری، استکباری، متجاوزانه و جنایت‌کارانه می‌زند».

به گزارش المنار، معاون نصرالله افزود: «اسرائیل ساخته و پرداخته آمریکا، فرانسه، انگلیس و دیگر کشورهای قدرتمند جهان است. ممکن است برخی‌ها تصور کنند که اسرائیل بر جهان سیطره دارد که این درست نیست، چون اسرائیل یک دست‌نشانده و ابزار کوچکی است که آمریکا از آن استفاده می‌کند».

وی ادامه داد: «آمریکا در سال ۲۰۰۶ به اسرائیل دستور داد که وارد جنگ (۳۳ روزه) علیه لبنان و حزب‌الله شود، این در حالی است که ایهود اولمرت(نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی) خواهان این جنگ نبود و حداقل اینکه خواستار تاخیر آن به مدت چند ماه بود تا اسرائیل از لحاظ تجهیزاتی آمادگی پیدا کند، اما آمریکا منفعت خود را در آن می‌دید که به بهانه دو اسیر اسرائیلی جنگ با حزب‌الله را تجربه کند و به همین دلیل اسرائیل را مجبور به راه‌اندازی جنگ کرد که به حمدالله شکست خورد».

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات سوریه تحولات خاورمیانه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام سامانه سماح ماه محرم سید مهدی صدرالساداتی فردو داستان اتم شب نهم محرم علیرضا فغانی سعید مرتضوی شبنم نعمت زاده تاسوعا عاشورا شب دهم محرم زیارت عاشورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۵۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در پاسخ به پرسشی درباره ادعاهای رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران چند هفته تا دستیابی به اورانیوم با غنای لازم برای تولید سلام هسته ای فاصله دارد، گفت: ما از تلاش های گسترده آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تعامل با ایران در مورد مسائل دیرینه مربوط به تعهدات پادمانی ایران قدردانی می کنیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: ما به حمایت از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش‌هایشان ادامه خواهیم داد. ما همچنین به مشورت نزدیک با تروئیکای اروپا و سایر شرکا در این مورد ادامه خواهیم داد.

پاتل تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا به وضوح گفته است که ما تمام تلاش خود را می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که ایران به سلاح هسته ای دست پیدا نمی کند. اما ارزیابی‌ای درباره اظهارات گروسی ندارم که ارائه کنم.

وی بار دیگر گفت: اما مطمئناً از تلاش‌های او (گروسی) برای تعامل با حکومت ایران در رابطه با تعهدات پادمانی آنها قدردانی می‌کنیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی در گفتگو با شبکه آلمانی دوویچه وله با تکرار ادعاهای سیاسی و تحریک‌آمیز درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مدعی شد که ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد.

رافائل گروسی در گفت‌وگو با دویچه‌وله افزود: این بدان معنا نیست که ایران در این مدت زمان، سلاح هسته‌ای خواهد داشت. هرچند غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا مایه نگرانی است، اما نمی‌توان به این نتیجه مستقیم رسید که ایران دارای سلاح هسته‌ای است. "یک کلاهک هسته‌ای فعال، به چیزهای دیگری به‌غیر از تولید مواد شکافت پذیر نیاز دارد."

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: همچنین به تدابیر جبرانی ایران تحت برجام اشاره و ادعای کاهش دسترسی‌های آژانس به مراکز اتمی ایران را تکرار کرد. وی مدعی شد: «من بارها به همتایان ایرانی خود گفته‌ام که ما دسترسی و دید لازم را که به اعتقاد من باید ضروری باشد، نداریم و این مساله باعث گمانه‌زنی (درباره برنامه اتمی ایران) می‌شود.»

او مدعی شد: "وقتی همه اینها را کنار هم می گذارید، مطمئناً با علامت سوال های زیادی روبرو می شوید." گروسی همچنین با تکرار ادعاهای سیاسی پادمانی درباره فعالیت‌های اتمی کشورمان افزود که این مساله محور مذاکرات وی با مقام های ایران است.

گروسی نزدیک به پنج سال است که ادعاهایی را به واسطه اطلاعات و ادعاهای غیرمستند علیه برنامه هسته‌ای کشورمان مطرح می‌کند. این ادعاها ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده هسته‌ای ایران در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار می‌گیرد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد.

در پی این توافق (موسوم به بیانیه ۴ مارس) جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و با تعاملات انجام شده از ابتدای سال جاری تاکنون، ایران و آژانس پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در ارتقاء همکاری‌های خود طبق بیانیه مشترک اسفند ۱۴۰۱ داشته‌اند. در نتیجه این روند چندین موضوع فنی بین ایران و آژانس حل و فصل شده، گفت وگوها و تعاملات ایران و آژانس افزایش یافته و گفت وگو در مورد حل و فصل موضوعات فنی دیگری در جریان است.

مدیرکل آژانس درباره تهدید ادعایی اسرائیل برای تجاوز به تاسیسات اتمی ایران تصریح کرد که چنین اقدامی «خلاف مقررات بین‌المللی» و «ممنوع» است. وی با اشاره به ادبیات مشابه وزیر کابینه رژیم صهیونیستی درباره حمله اتمی به غزه افزود: من معتقدم عادی سازی ادبیات در مورد سلاح های هسته‌ای، کاملاً تاسف بار است. ما پیمانی تحت عنوان عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای داریم که از بروز جنگ اتمی و شرایطی که غیرقابل کنترل باشد جلوگیری می‌کند.

او درباره برخی گزارش‌های ادعایی پیرامون مذاکرات پشت پرده میان ایران و آمریکا برای از سرگیری اجرای توافق سال ۹۴ هم گفت: این سووال را باید ایالات متحده و ایران پاسخ دهند اما آژانس همواره بر لزوم گفت‌وگو تاکید کرده است.

گروسی ادامه داد: چیزی که من به آن علاقه دارم گفت‌وگوی میان ما، یعنی آژانس و ایران است، زیرا موارد زیادی وجود دارد که باید روشن شود و به همین دلیل است که به زودی به تهران سفر خواهیم کرد. او با تکرار ادعاهای سیاسی درباره برنامه اتمی کشورمان مدعی شد که پیام او در این سفر، این است که ایران باید برای حل وفصل مسائل پادمانی بیشتر همکاری کند.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران تاکید که دارد که همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه‌ جامع پادمانی جریان دارد و این سازمان باید بدون جانبداری، مسائل باقیمانده را حل و فصل کند.

دیگر خبرها

  • استعفای قریب الوقوع رئیس ستاد ارتش صهیونیستی
  • رسانه عرب زبان: تل‌آویو در پرونده «آنروا» سیلی محکم خورد
  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است
  • اردوغان: نام نتانیاهو به عنوان قصاب غزه در تاریخ ثبت شده است | کسی که می‌خواهد فرعون امروز را ببیند، راه دور نرود ...
  • اردوغان: حفاظت از قدس وظیفه ماست/ نام نتانیاهو به عنوان قصاب غزه در تاریخ ثبت شده است
  • روایت العربی الجدید از طرح اضطراری مصر درباره تهاجم قریب‌الوقوع به رفح
  • پاسخ برنی سندرز به فرافکنی نتانیاهو
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • هیئت مصری برای مذاکره درباره اسرا به اراضی اشغالی می‌رود
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای