Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@08:07:22 GMT

سطح نشین گم شده ماموریت چاندرایان ۲ پیدا شد

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۵۸۰۱

سطح نشین گم شده ماموریت چاندرایان ۲ پیدا شد

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان هندی پس از قطع ارتباط در زمان فرود سطح نشین ویکرام Vikram برسطح کره ماه در روز شنبه ( هفتم سپتامبر)، سرانجام با بررسی‌های ماهواره‌ای موفق به محل فرود سطح نشین شدند، اما هنوز هیچ سیگنال ارتباطی بین مرکز پشتیبانی و سطح نشین وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
ماهواره مدار گرد چاندرایان ۲ Chandrayaan با گردش به دور کره ماه موفق به شناسایی محل دقیق فرود سطح نشین ویکرام شده است. مقام‌های سازمان تحقیقات فضایی هند ISRO اعلام کردند به تلاش برای برقراری ارتباط با سطح نشین و ماه نورد به مدت حداقل ۱۴ روز ادامه خواهند داد و  پس از آن درباره ادامه تلاش یا قطع برقراری ارتباط تصمیم گیری خواهند کرد.  
سطح نشین ویکرام در اولین ساعات بامداد (شنبه، ۷ سپتامبر) زمانی که از ماهواره مدارگرد چاندارایان ۲ جدا شد در مسیر ورود به جو کره ماه به دلیل سرعت بالا در حالی که تنها ۲ کیلومتر با سطح ماه فاصله داشت دچار مشکل ارتباطی با مرکز کنترل و پشتیبانی زمینی شد و ارتباط آن به طور کلی قطع شد.  
سطح نشین ویکرام و ماه نورد پراگیان اولین سطح نشین و ماه نورد ساخت کشور هند برای اکتشاف‌های فضایی هستند و به گفته محققان درصورت برقراری ارتباط با ویکرام کشور هند به چهارمین کشور در دنیا تبدیل می‌شود که موفق به نشاندن سفینه فضایی بر سطح کره ماه شده است.
به گفته محققان سطح نشین ویکرام حدود ۳۵ کیلومتر دورتر از مسیر از پیش برنامه ریزی خود برسطح کره ماه فرود آمده است و هنوز محققان هندی نتوانسته اند میزان خسارت‌های احتمالی وارد شده به آن را شناسایی کنند.
ماموریت چاندرایان ۲ از سه بخش ماهواره مدارگرد، سطح نشین و ماه نورد تشکیل شده است و اکنون ماهواره مدارگرد چاندرایان ۲ با موفقیت در مدارخود به دور کره ماه گردش می‌کند و دانشمندان امیدوار هستند در طول سال آتی اطلاعات منحصر به فردی درباره کره ماه، زمین شناسی آن به ویژه در قطب جنوب ماه به دست آورند. بیشتر بخوانید: اولین گفته ربات فضایی هنگام خروج از جو کره زمینماهواره مدارگرد چاندارایان ۲ مجهز به هشت ابزار علمی مختلف است که از ارتفاع بالا می‌تواند برای مطالعه کره ماه مورد استفاده قرارگیرد. ازجمله این تجهیزات علمی می‌توان یک دوربین با وضوح بسیار بالا، یک دوربین مخصوص نقشه برداری زمینی کره ماه، نمایشگر اشعه ایکس خورشیدی، رادار دیافراگم مصنوعی با فرکانس دوگانه برای مطالعه آب یخ زده کره ماه و نقشه برداری از آن، حسگر برای مطالعه سطح بیرونی کره ماه و در نهایت یک نوع دستگاه رادیویی با فراکانس دوگانه برای بررسی یونوسفر کره ماه را می‌توان نام برد.  
چاندرایان ۲ پس از ماموریت چاندرایان یک به کره ماه ارسال شده است. در ماموریت اولیه، چاندرایان یک موفق به شناسایی یخ آب نزدیک قطب جنوب کره ماه شده بود و به همین دلیل دانشمندان در تلاش بودند تا چاندرایان ۲ در قطب جنوب کره ماه فرود بیاید تا بتوانند به ادامه مطالعه‌های خود درباره وجود آب در سطح کره ماه بپردازند.
منبع:Space
انتهای پیام/ محل فرود سطح نشین هندی برسطح کره ماه شناسایی شد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۵۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، رسانه های صهیونیستی گزارش دادند که یک هواپیمای شخصی اسرائیلی امروز شنبه در ریاض، پایتخت عربستان سعودی به زمین نشست و اخیرا برای انتقال مقامات ارشد موساد از آن استفاده شده است.

رادیو تلویزیون رژیم صهیونیستی موسوم به «مکان» گزارش داد، فرود هواپیما در آستانه سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به ریاض انجام شده است.

بر اساس این گزارش، این هواپیما امروز از فرودگاه بن گوریون برخاسته و در امان پایتخت اردن به طور موقت توقف کرده و از آنجا به مقصد ادامه داده است.

رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی افزود: این احتمال وجود دارد که مقامات ارشد اسرائیلی در این هواپیما حضور داشته باشند تا در مورد عادی سازی مذاکرات با عربستان سعودی گفت‌وگو کنند.

بر اساس این گزارش، این هواپیما متعلق به یک تاجر اسرائیلی است و در ماه های اخیر در سفرهای رسمی مسئولان ارشد موساد و وزارت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) استفاده شده است.

پایگاه خبری آکسیوس همچنین گزارش داد که مقامات آمریکایی امیدوارند به توافقی دوجانبه با سعودی‌ها برسند تا به نتانیاهو ارائه کنند. این توافق شامل تعهد به مسیری است که به راهکار دودولتی منتهی می‌شود.

این در حالی  است که قرار است آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا دوشنبه و سه‌شنبه آینده به عربستان سعودی سفر و در مورد تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه رایزنی کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تعرض بیش از ۵۰۰ شهرک‌نشین صهیونیست به مسجد الاقصی+ فیلم
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • ترکیه در صدد ساخت نخستین ناو هواپیمابر بومی
  • طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • فراز و فرود نوغانداری در گیلان /تجارت پر سودی که از رونق افتاد
  • زننده گل ۴۰متری به بیرانوند نیمکت‌نشین شد