Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@12:30:08 GMT

افشای مکالمه کنسولگری سعودی با ریاض هنگام قتل خاشقچی

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۷۲۸۶

به گزارش فارس، مهرماه سال گذشته «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا هنگام مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه، ناپدید شد و شواهد و قرائن و مواضع رسمی دولت ترکیه حاکی از آن است که او در کنسولگری به دست تیم ترور سعودی کشته شده است. 

در آستانه یک ساله شدن این حادثه، روزنامه ترکیه‌ای «صاباح» محتوای یک فایل صوتی را منتشر کرده که متعلق به گفت‌وگوی تلفنی کنسولگری سعودی با ریاض هنگام وقوع حادثه قتل خاشقچی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه صاباح نوشت که این مکالمه آماده شدن کنسولگری سعودی برای قتل جمال خاشقچی در تاریخ دوم اکتبر ۲۰۱۸ را نشان می‌دهد؛ گفت‌وگویی که بین کنسولگری و مقامات در ریاض انجام شده است. 

در این گزارش آمده که طبق گفت‌وگوی انجام شده، محمد العتیبی کنسول سعودی دستوراتی از دفتر سعود القحطانی مشاور سابق رسانه‌ای محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی دریافت می‌کند.

صاباح نوشت، وقتی خاشقچی ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۸ به ساختمان کنسولگری رسید، شفیع المزینی کارمند کنسولگری در استانبول و مدیر ریاست اطلاعات عمومی کد فوری به ریاض ارسال کرد. در پی این اقدام، دو گفت‌وگوی جداگانه بین المزینی و سرتیم مذاکره در تیم اجرا به ریاست ماهر مطرب در ساعت‌های ۱۴:۲۲ و ۱۴:۲۷ همان روز انجام شده است. 

صاباح نوشت، یک روز قبل از رسیدن خاشقچی به کنسولگری یعنی روز ۲۷ سپتامبر، یگان‌های اطلاعاتی فنی فضای داخلی کنسولگری را کاملا چک کردند تا از خالی بودن آن از سیستم شنود مطمئن شوند. اما آن را پیدا نکردند. این تیم فنی روز ۲۹ سپتامبر ساعت ۱۷:۱۵ دقیقه به ریاض بازگشت. 

یک روز بعد، ۲۸ سپتامبر، و قبل از آنکه خاشقچی استانبول را ساعت ۱۴:۴۰ ترک کند، مسئولان سعودی با او تماس گرفتند و از او خواستند که روز دوم اکتبر به کنسولگری مراجعه کند [تا کارهایش انجام شود] و این مسئله را به اطلاع ریاض رساندند. 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۷۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته‌های مکالمه پرتخفیف همراه اول به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همراه اول همزمان با «روز ملی خلیج فارس» بسته های مکالمه ساعتی خود را تا ۷۵ درصد تخفیف به مشترکان دائمی، اعتباری و انارستان ارائه می دهد.

روز ۱۰ اردیبهشت در تاریخ ایران، یادآور از خود گذشتگی های ملت سرافراز ایران و بیرون راندن متجاوزان برای همیشه از خلیج فارس بود و ایرانیان توانستند در قرن هفدهم میلادی (سال ۱۰۰۱) سواحل جنوبی کشورمان را از چنگ بیگانگان آزاد کنند.

«خلیج فارس» به لحاظ وسعت، سومین خلیج بزرگ جهان و از این رو به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در طول تاریخ، همواره نامش بر سر زبان ها بوده است.

این منطقه منبع مهم انرژی جهان است و در مجموع خلیج فارس از نظر جغرافیای سیاسی، استراتژیک، انرژی و تاریخ و تمدن یک پهنه آبی مهم و حساس در دنیا محسوب می شود.

همراه اول به همین منظور (گرامیداشت روز ملی خلیج فارس) امکان بهره مندی تمامی مشترکان خود از بسته های مکالمه ساعتی تا ۷۵ درصد تخفیف را با شماره گیری «ستاره ۱۲۱ ستاره ۱ مربع» فراهم آورده که از بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ به مدت یک روز کامل امکان فعالسازی آنها وجود دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • بسته‌های مکالمه پرتخفیف همراه اول به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • رسمی؛ پدرو روچا رئیس جدید فدراسیون فوتبال اسپانیا