Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@18:38:55 GMT

شهید ۹ ساله‌ای که ظهر عاشورا مدافع حرم شد

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۶۷۴۱۰

شهید ۹ ساله‌ای که ظهر عاشورا مدافع حرم شد

همه روایت‌های تاریخی کربلا را هم که زیر و رو کرده باشیم، باز هم قصه‌هایی را پیدا می‌کنیم که کمتر به گوشمان رسیده باشد. در این‌جا بعضی از این داستان‌ها را مرور می‌کنیم.

به گزارش مشرق،  در قصه عاشورا کنار همه شهدایی که از کربلا می‌شناسیم و در ماتم و عزاداری‌هایمان پای روضه‌ها برایشان اشک ریخته‌ایم؛ می‌شود آدم‌هایی را پیدا کرد که قصه نبرد و هم رکابی‌شان با سیدالشهدا (علیه السلام) کمتر به گوشمان رسیده، آنهایی که صدای هل من ناصر ینصرنی امامشان را شنیده‌اند و داستان زندگی‌شان را با شهادت تمام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: اباعبدالله (ع) چه نکته‌ای را به دشمنان متذکر شدند؟ کشته شدن بهتر از زندگی همراه با ننگ است روز عاشورا برای کاروان سیدالشهدا چگونه سپری شد؟

محمد بن ابی سعید را می‌شود در ردیف شهدای واقعه کربلا گذاشت که شاید خیلی‌هامان اسم او را چندان نشنیده باشیم. این شهید ۹ ساله را از نوادگان عقیل؛ برادر امیرالمومنین می‌دانند. پدرش ابوسعید احول از شهدای ظهر عاشورا و مادرش ام ولد یک کنیز بود.

‌طبق روایت‌های تاریخی محمد بن ابی سعید را جزو پنج سربازی می‌دانند که در واقعه کربلا هنوز به سن بلوغ نرسیده بود و در روز عاشورا بعد از به شهادت رسیدن امام حسین علیه‌السلام در راه سیدالشهدا و دفاع از حرم جان سپرد.

هشام کلبی از قول هانی بن ثبیت؛ یکی از سپاهیان لشکر یزید نوشته:من از کسانی بودم شهادت حسین علیه السلام را مشاهده کردم. به خدا قسم روز دهم محرم از ما(سپاه عمربن سعد) کسی نبود، مگر اینکه بر اسب سوار بود واسبان مانع دید می‌شدند.»

از همین رو هشام کلبی از ابن ثبیت در شرح به شهادت رسیدن محمد بن ابی سعید  نقل کرد:ناگهان پسر بچه‌ای از اهل بیت امام حسین(علیه السلام) از خیمه بیرون زد در حالی که چوبی از آن خیمه‌ها به دست داشت. او لباس دشواری به تن  داشت، ولی او را ترس گرفته بود. گاه به راست و گاه به چپ متمایل می‌شد. در حالی که دو گوشواره به گوش داشت. ناگهان مردی با شتاب از روی اسب با شمشیر جان او را قصد کرد.» خود هشام کلبی معتقد است کسی که محمد بن ابی سعید را به شهادت رسانده خود هانی بن ثبیت بوده که بعدها از اعتراف به این کار ترسید. این در حالی است که علامه مجلسی قاتل محمد را «لقیط بن ایاس جهنی» معرفی کرده است.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز اخبار خودرو حزب الله لبنان روزعاشورا حسینیه امام حسین مدافع حرم حسین علیه السلام مشرق شهید سیدالشهدا کربلا کرد یزید امیرالمومنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۷۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسمانی شدن پدر شهید در نقنه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری،  مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گفت: حاج عبدالعلی ملک پور پدر شهید محمد ملک پور در گذشت. مراسم تشیع و خاکسپاری وی امروز شنبه ۸ اردیبهشت ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه تا ۱۶ در آرامستان شهر نقنه برگزار می‌شود.
محمد ملک پور یکــم بهمن،۱۳۳۷ در شهرستان بروجن به دنیا آمد. تا پایان دوره راهنمایی درس خواند و سال ۱۳۵۹ ازدواج و صاحب یک دختر شد. به عنوان پاســدار در جبهه حضور یافت و نهم شهریور،۱۳۶۰ با سمت مســئول آموزش در بستان بر اثر اصابت گلوله به ســر، شهید شد. مزار او در گلستان شهدای شهر نقنه زادگاهش قرار دارد.

دیگر خبرها

  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • ستاره شمس آذر علیه تیم رضا عنایتی
  • پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • مروری بر جنایات گروهک منافقین؛ترور یک نوجوان پیش چشمان مادر
  • برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ایران و کشور‌های جهان
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • گرامیداشت شهید جاویدالاثر احمد قلی قائدی در بن
  • آسمانی شدن پدر شهید در نقنه
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد