Web Analytics Made Easy - Statcounter

شکوه و عظمت عزاداری پیروان اباعبدالله الحسین (ع) در «شاخسی‌» تبریزی‌ها جلوه‌گری می‌کند. ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱ استانها آذربایجان شرقی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، شکوه و عظمت عزاداری پیروان اباعبدالله الحسین (ع) در نشاخسی‌» تبریزی‌ها جلوه‌گری می‌کند و فرهنگ عاشورایی مردم آذربایجان باعث شده تا سبک عزاداری و عرض ارادت مردم آذربایجان در عالم زبانزد باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دسته‌های عزاداری «شاخسی» همواره عظمت دل‌سوختگان حسین را در اذهان متبادر می‌سازد.

در این بین عزاداری تاریخی و منحصر به فرد مردم آذربایجان «شاخسی» است که بنابه قول معروف، کوتاه شده‌ای از «شاه حسین، وای حسین» بوده و سبک خاص خود را دارد که این سبک از عزاداری با کمی تفاوت علاوه بر تبریز در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل و زنجان هم برگزار می‌شود و نمادی از شور و شعور حسینی مردم آذربایجان در عزای امام حسین (ع) است.

این سبک از عزاداری که معمولاً در شب‌های دهه نخست محرم و روزهای عاشورا و تاسوعای حسینی در محلات و خیابان‌های شهرها برگزار می‌شود، عزاداران صف‌های دایره واری بسته و در یک دایره بسته حرکت می‌کنند و توقفی ندارند، در این سبک، مردم چوب دستی را به عنوان نمادی از شمشیر در دست راست گرفته و در صف‌های فشرده و مرتب به زمزمه نوحه و مرثیه‌های ترکی می‌پردازند اما در تعدادی از هیئت‌ها هم به صورت مارپیچی صفوف حرکت کرده و به جای سینه، دست را به پای خود می زنند و پای خود را هم بر زمین می کوبند که بیشتر در شهرهای شمالی آذربایجان شرقی و بخشی از شهر تبریز مرسوم است و زیبایی خاصی دارد.

اما شاید سؤال شود که این چوبی که به جای شمشیر از آن استفاده می‌شود، نماد چیست و این نوع عزاداری چه فلسفه‌ای دارد؟ باید گفت که با حرکت دادن سریع آن، شاه‌حسین گویان، آمادگی خود را برای حضور در رکاب امام حسین (ع) و امام زمان (عج) و جنگ با دشمنان اعلام می‌دارند.

شور و شعور حسینی در تبریز- 1| هیئت‌های تبریز برای آزادی زندانیان غیر عمد آستین بالا زدند + فیلمشور و شعور حسینی در پایتخت حسینیت؛ طنین‌اندازی الدخیل یا اباالفضل(ع) در میدان عالی قاپوی اردبیل + فیلمشور و شعور حسینی در حسینیه سنندج + فیلمبسیاری از نوحه‌های مشهور شعرای بزرگ آذربایجان ورد زبان نوحه سرایان شاخسی است که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به اشعار دلریش اردبیلی، صراف تبریزی، یحیوی اردبیلی، مکانی زنجانی اشاره کرد.

شعر دلریش یکی از معروف‌ترین اشعار شاخص محسوب می‌شود که در آن این ابیات را با تکان دادن چوب شاخسی و کوبیدن پا به نشانه صلابت و تاکید بر صیانت حریم آل الله با صدای بلند فریاد زده و اشک می‌ریزند: «حسینه یئرلر آغلار گویلر آغلار / بتول و مرتضی پیغمبر آغلار / الم آغلار، شه آغلار، لشکر آغلار / سو آغلار، قاتیل آغلار، خنجر آغلار».

و یا این سروده استاد یحیوی اردبیلی بیشتر به گوش می‌رسد «صحرای کربلاده طوفاندی یا محمد (ص) / گؤندر کفن حسینـه / عؤریان دی یا محمد (ص)» و و یا این شعر صراف تبریزی: «بو گئجه بیعت پوزولدو آشینالر گئتدیلر / قویدولار پیغمبر اوغلون، بی وفا لر گئتدیلر».

اما در این بین، شاخسی قاسمیه شتربان تبریز که به صورت سنتی و بدون طبل و... به عزاداری می پردازند که در فیلم زیر بخشی از عظمت و زیبایی عزاداری این هیئت حسینی را با هم می بینیم.

فیلم از قادر شکوری

انتهای پیام/ح

R7887/P1357/S6,47/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۶۷۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۴۷ هزار آمپول قاچاق در تبریز

سردار محمدی اظهار کرد: در پی کسب خبری مبنی بر نگهداری و فروش آمپول‌های قاچاق در تبریز رسیدگی به موضوع در دستور کار ماموران مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفت.

وی افزود: ماموران با هماهنگی قضایی به محل نگهداری آمپول‌ها اعزام شده و در بازرسی از محل تعداد ۴۷ هزار و ۴۹۰ عدد انواع آمپول تزریقی قاچاق به ارزش ۸۰ میلیارد ریال را کشف کردند و در این رابطه ۲ متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده مقدماتی تحویل مراجع قضایی شدند.

فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی مبارزه با قاچاق را یکی از مهمترین ماموریت‌های مجموعه انتظامی عنوان کرد و گفت: امروزه تنگ شدن عرصه برای فعالیت قاچاقچیان به واسطه تلاش‌های شبانه‌روزی پلیس است و شهروندان در صورت مشاهده موضوعات مشابه مراتب را به ۰۹۶۳۰۰ ستاد خبری پلیس امنیت اقتصادی و ۱۱۰ سامانه فوریت‌های پلیس و سامانه ۱۹۷ جهت رسیدگی گزارش کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • ترکیب احتمالی استقلال برای مصاف با ذوب‌آهن
  • کشف بیش از ۴۷ هزار آمپول قاچاق در تبریز
  • برگزاری سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله در تبریز
  • ترکیب احتمالی تراکتور مقابل فولاد
  • «روال عادی» به هفته پایانی اجرا در تئاتر شهر رسید 
  • «روال عادی» به هفته پایانی اجرا در تئاتر شهر رسید
  • عزاداری خیابانی به مناسبت سالروز شهادت امام صادق(ع) در تبریز
  • بیرانوند نباید در پنج بازی گل بخورد؛ رقابت حسینی و پورحمیدی برای کسب دستکش طلایی
  • رقابت سخت بین حسینی و پورحمیدی برای کسب دستکش طلایی
  • عزاداری مردم آذربایجان غربی در سوگ شهادت امام صادق(ع)